Når nu jeg, jeres Herre og Mester, vasker jeres fødder, så skylder I også at vaske hinandens fødder. Jeg har givet jer et forbillede, for at I skal gøre,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Advertisements

Der var engang et ældre ægtepar ....
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Paulus en brik i Guds frelsesplan
Johannesevangeliet kap 15,1-11.
Hva’ ska’ du med en telefon og et nummer når du ikke tør brug det.!
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Leder Oase 2011 Hvorfor tjene mennesker ?. 5.Mosebog Du skal give ham, og du skal ikke være ked af at give ham. For gør du det, vil Herren din.
Læringsstile og lektier
VELKOMMEN – VI ER GLADE FOR DIG SLUTTEDE SIG TIL OS.
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Advisory board-møde, MDI, den 17. april 2013, Mathilde Hjerrild Carlsen, Holger Højlund Oplevelser fra felten.
Nøgler til menighedens vækst
Festligt fællesskab med livsglæde som værdi. v25 Men den ældste søn var ude på marken. Da han var på vej hjem og nærmede sig huset, hørte han musik og.
The Sims2 Double Deluxe + Sims 2 Pets
Livets Ord Tekst af Chiara Lubich Januar 2009.
- som i menigheden /det kristne fællesskab, ikke som i bygningen
Havde Luther en teologi om Guds rige?
Velkommen til 1. lektion •Velkommen til en lektion som er en del af Folkekirkens Nødhjælps ungdomskampagne slutsult.nu.
Refleksionsopgave Succesruten: Hvad har været motiverende for jer i denne proces? Hvad skete der? Hvem tog ansvar? Hvordan var humøret/stemningen? Hvordan.
Gud og penge Penge som en test på vores administration af ’de sande værdier’.
Area-konvent 2013 ”FRED I VORE HJERTER” af DG Mona Østergaard Klit.
Tradition og Fornyelse
Et fly er tæt på at styrte ned. Der er 5 passagere om bord, men der er kun 4 faldskærme.
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Å.
Et fly er ved at styrt ned. Der er 5 passagerer om bord, men der er kun 4 faldskærme.
Når nu jeg, jeres Herre og Mester, vasker jeres fødder, så skylder I også at vaske hinandens fødder. Jeg har givet jer et forbillede, for at I skal gøre,
”Kaldet til kærlighed”
HISTORIEN OM DE 4 LYS.
Ingen bliver efterladt - eller gør de ?
Hvem vælger sognepræsten?. Hvis kirke er det? … Den nye kirkeret siger: Alle sognemedlemmer er i fællesskab ansvarlige for sognets vel og ve. Med eller.
Livets Ord Juli 2009.
Livets Ord December 2009 “Således skal jeres lys skinne for mennesker, så de ser jeres gode gerninger og priser jeres fader, som er i himlene ” (Mt 5,16)
De uanstændige Af Leif Panduro Kapitel 1.
K.E. Løgstrup
En menighed, der søger enhed
At vente på Guds time.
Kaldelsen til evangeliet Rom. 1, v1 Fra Paulus, Kristi Jesu tjener, kaldet til apostel, udset til at forkynde det evangelium, v2 som Gud forud har lovet.
Vokse gennem venskab!.
Kol. 3:13 Bær over med hinanden og tilgiv hinanden Mark. 9:50 Hold fred med hinanden. 1. Pet. 4:9 Vær gæstfrie mod hinanden uden tværhed. Efs.
Introduktion til Kongen og hans Rige
Bjergprædikenen (26) Rigets konge Matt 7,28-29.
Tid til ”jordbunds- undersøgelse”
Skru op for lyden og læn dig tilbage
i det senmoderne Danmark med fokus på kristendom.
Facebook Ung i Grenå.
Fristelse Så blev Jesus af Ånden ført ud i ørkenen for at fristes af Djævelen. Og da han havde fastet i fyrre dage og fyrre nætter, led han til sidst.
Procesværktøjer.
Samarbejde eksternt/Netværk Et inspirationsværktøj Det er ikke, hvad du ved, men hvem du kender, der tæller!
Hvor skal vores fokus være? - midt i alt det, der kalder på vores opmærksomhed?
»En mand havde to sønner
Prisen for efterfølgelse – vi du betale den?. Teksten til 3. søndag eft. Trinitatis v25 Store skarer fulgtes med Jesus, og han vendte sig om og sagde.
Kaldet til at være kanal for kærligheden!. Menigheden i Korinth ville hellere synge solo end synge i kor! Korinth lektien svarer to spørgsmål: 1. Hvad.
Virker vi sammen? - Regionalsamlinger, februar 2011.
Den fortabte søn »En mand havde to sønner. Den yngste sagde til faderen: Far, giv mig den del af formuen, som tilkommer mig. Så delte han sin ejendom imellem.
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
2.Lektion: Samfundsfag 2.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder” baseret på kapitel 1 i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum.
Romerbrevet v. Rolf W. Jørgensen. 7 følger af retfærdiggørelsen jf. Rom 5,1-11 1) Fred med Gud v.1 2) Adgang til Gud v.2a 3) Håb om herlighed v.2b 4)
‘I skal vandre i kærlighed’ (Ef 5, 2).
Lavet af: Emil og Astrid
Livets Ord November 2015 ‘At de alle må være ét’ (Joh 17, 21). Kommentar af P. Fabio Ciardi OMI.
Komme dit rige iblandt os
Uenighed uden bitterhed. Spørgsmål 1. Kan man være uenige uden at blive bitre? 2. Kan uenighed have et formål? 3. Kan man være enige om at være uenige?
Du blev skabt til lighed med Kristus Det målrettede liv 4. del.
Den gældbundne tjener med Lego-figur
Unge og Religion TOLERANCE
Livets Ord November 2017.
“Salige er de, som stifter fred, for de skal kaldes Guds børn.”
LIVETS ORD Marts 2019.
Præsentationens transcript:

Når nu jeg, jeres Herre og Mester, vasker jeres fødder, så skylder I også at vaske hinandens fødder. Jeg har givet jer et forbillede, for at I skal gøre, ligesom jeg har gjort mod jer. Johannesevangelium 13,12-15 IDENTITET – VISION - MISSION Hvorfor denne proces? Hvorfor en missionserklæring? Hvorfor en strategisk planlægning i kirken? Hvad er forudsætningerne for den kirkemodel, som ligger til grunde for vor missionserklæring?

Hvad er forudsætningerne for den kirkemodel, som ligger til grunde for vor missionserklæring? Definitioner af ”sognet” i kirkens historie.

Tre teologiske traditioner for, hvad et sogn (paroecia) er for noget Det Territoriale Sogn Sognet er et bestemt område, en underafdeling af det territoriale bispedømme, hvortil der tilknyttes en pastor og de troende, som bor i området. Det Klerikale Sogn Sognet er pastorens ”cura”, den del af Guds troende, som præsten bærer ansvar for. Sognet er et ”beneficium”. Det Kongregationale Sogn Sognet er en forsamling (menighed) af Guds troende, som har en stabil struktur og som betjenes af en præst i et givet område. Kejser Konstantin og efterfølgere Karl den Store og sin store genorganisering af Kirken Stadfæstes i mange nationale lovgivninger i højmiddelalderen, inkl. i Danmark Gælder fortsat for Den danske Folkekirke (dels en reaktion mod den kejserlige model) Pave Gregor VII Hildebrand ( ) Gratian og kanonisterne (kirkeretseksperterne) Kirkeret (Codex) af 1917 Under ”sognet” defineres kun sognepræstens pligter og rettigheder Vat II, Gaudium et Spes Oldkirkelig definition af ”bispedømmet” var personal. Norbert af Xanten (Præmonstratenserne) Tiggermunkene (Augustinerne, Dominikanerne, Franciskanerne) Koncil af Trient ( ) Vat II, Sacrosanctum concilium Kirkeret (Codex) af 1983 Den katolske Kirkes Katekismus (1997)

Kilder: P.G. Marcuzzi, ”Verso una nuova definizione giuridica di parrocchia”, i: Salesianum 43 (1981) s Karl Wojtyla. Sources of Renewal: The Implementation of Vatican II. New York, Harper & Row 1980.

Hvad er præstens rolle i menigheden? Fem pastorale modeller ifølge Carol Wisniewska Holden og Thomas Sweetser SJ 1. Sognepræsten som orakel eller som far Om præsten er “traditionalist” eller “progressiv”, regner han med, at han ved bedre end de fleste i sognet. Han giver anvisninger og sognemedlemmerne gør det. Modellen er tidsbesparende og hvis præsten er klog, både effektiv og dynamisk. Men sognemedlemmerne får ikke nogen ejerskabsfornemmelse. 2. Sognepræsten som salgsmand Sognepræsten ønsker at overbevise medlemmerne og opnå fælles beslutninger. Denne model kan bruges fx til at bringe liv tilbage til et helt dødt sogn, man kan også blive politisk og manipulerende.

5. Sognepræsten som laissez-faire chef Præsten ”kommer ned fra sit piedestal”, er ikke nogen særlig, bare én blandt mange, bare et sognemedlem på lige fod med de andre. Han delegerer og trækker sig derefter tilbage. Denne model virker demokratisk og flad, men man må spørge, hvorfor præsten får sin løn. 4. Sognepræsten som enhedens tegn I denne model kaldes sognemedlemmer til at deltage i sognets liv på en dybere måde. Beslutninger opnås gennem konsens og ikke gennem flertalsbeslutninger. Bøn er en vigtig del af hvert udvalgs og hvert råds arbejdsmetode. Denne model er meget tidskrævende og kan normalt ikke gennemføres hele tiden for alle ting, men kan bruges til de vigtigste ting. 3. Sognepræsten som terapeut Præsten hører godt efter, spørger mange mennesker om råd, inddrager så mange som muligt i beslutningsprocessen – men i sidste instans er det præstens beslutning. Udvalg, råd, kommissioner og sognemøder spiller en stor rolle i denne model.

En model for sognepræstens rolle i Frans af Assisis ånd I Franciskanerordenen er alle brødre lige, uanset deres arbejdsområde. At være tiggemunk er en livsstil, at være præst er en tjeneste. Også sognepræsten er en tjener, som indehaver et embede men som betragter klosterfællesskabet (og ikke sognet) som sin egentlige familie. Hans identitet ligger altså udenfor sognet som sådan. Sognet består først og fremmest af folket – sognet har et identitet før sognepræsten kommer og har fortsat sit identitet efter sognepræsten rejser igen. Sognepræstens primære rolle er at kende folket, at elske folket, at tjene folket, og at stræbe efter at være sammen med folket i Paradis. Fattigdomsløftet kræver, at embedet (og institutionen) aldrig bliver præstens ejendom, men det, han passer med omhu som man passer et barn.

Når nu jeg, jeres Herre og Mester, vasker jeres fødder, så skylder I også at vaske hinandens fødder. Jeg har givet jer et forbillede, for at I skal gøre, ligesom jeg har gjort mod jer. Johannesevangelium 13,12-15 IDENTITET – VISION - MISSION Hvorfor denne proces? Hvorfor en missionserklæring? Hvorfor en strategisk planlægning i kirken? Hvad er forudsætningerne for den kirkemodel, som ligger til grunde for vor missionserklæring?

Når nu jeg, jeres Herre og Mester, vasker jeres fødder, så skylder I også at vaske hinandens fødder. Jeg har givet jer et forbillede, for at I skal gøre, ligesom jeg har gjort mod jer. Johannesevangelium 13,12-15 IDENTITET – VISION - MISSION Tak for deltagelsen!