Hvad render vi rundt og laver?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
Danehofskolens værdigrundlag
Hjerterum og opsøgende funktion
Set i forældreperspektiv
Præsentation Pædagogisk konsulent Erik Hønge Uddannet fritidspædagog Leder af en børnehave Leder af et fritidshjem SFO-konsulent Freelancekonsulent bl.a.
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
En anderledes skoledag for de yngste elever. Temamøde for skolebestyrelser.
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Forædremøde den
Indhold Projekt legende innovation Teknologi til leg og læring
Folkeskole-reformen August 2014.
Lærerprofessionen.
2 år og 3 måneder i skole. 1 år og 3 måneder i praktik.
Verdens vigtigste profession * Navn * Læreruddannelsen * Linjefag * Årgang.
Vi gennemførte en række interview ifm
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
Playmakeren! Spilleren på midten af banen… opstart af Playmakeren i Aalborg Kommune •24 mio. kr. Til ”Børn og Unge i Bevægelse”. •Kickstart på.
Kids n’ Tweens, Leg og læring
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
fra overgang til helhed
Et systematisk værktøj til Udvikling af Pædagogisk praksis
Min hobby Fornuftig og relevant tekst af emnet:
Jeg støtter barnet ved:
Måltidet – lyst og fællesskab
Inklusion i Børneinstitution Højme
½.
Hvad er en pædagog?.
Pædagog som profession
Pædagoguddannelsen Vi kommer fra Ikast pædagog seminarium. I de følgende slides vil vi fortælle om pædagoguddannelsen. Pædagogens arbejde handler kort.
Pædagoguddannelsen VIA Ikast.
Mad, Måltider og Pædagogik
Alle børn er alles ansvar
Opdagende skriftsprog i et inklusionsperspektiv
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Den inkluderende skole
Forældremøde august Skoleområdets oplæg – Trørødskolens indskolingsplan.
Specialefterskoler … i et inklusionsperspektiv:
Lærerprofessionen.
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Pædagogfagets kernefaglighed
Inklusion Noget der sidder mellem ørerne. Alt er en del af noget større Inklusion er et fælles ansvar – ikke kun noget lærere og pædagoger skal beskæftige.
Guldet i nabolaget – om læring og fællesskab i lokalsamfundet Børne- og Kulturchefforeningen.
Børn og pædagoger i en digital verden
Hedegårdenes Skole 2009 / Værdidebat. Værdidebat - synlighed og handling.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Pædagog uddannelsen – Professionens kernefaglighed
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Hvad ser BKF som de vigtigste indsatsområder i den nærmeste fremtid på børne- og ungekultur området? Flemming Olsen, Børne- og Kulturdirektør Herlev Kommune.
RÅDGIVNINGS- OG KONSULENTOPGAVER I SKOLER OG DAGINSTITUTIONER KAREN WISTOFT, PH.D. POST DOC. DPU Konsulentfunktionen - pædagogiske kompetencer.
Pædagogens univers.
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Pædagogens univers Fra vugge til krukke… En generalist uddannelse – Børn og unge – Mennesker med sociale problemer – Mennesker med nedsat funktionsevne.
Er foreningerne for alle – eller bare for de fleste?
Velkommen til Regnbuen Her finder du kort fortalt lidt om institutionen.
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
 Høj faglighed (pædagogisk kvalitet)  Ledelse  Organisering/mindre børnegrupper  Fra værested til lærested  Leg  Forældreinddragelse/fremtidens familieliv.
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Børnehaven Smørhullets værdiggrundlag. En del af Viborg kommune I børnehaven har vi med udgangspunkt i Viborg kommunes Børne-og Ungdomspolitik ”Lys i.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Europæiske Kulturbørn Dansk inspirationsseminar
Om formandskabets arbejde og beretning 2013/14
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Strategiske pejlemærker
Præsentationens transcript:

Hvad render vi rundt og laver? Pædagog Hvad render vi rundt og laver?

Uddannelses fakta Mellemlanguddannelse 3,5 år 3. praktikperioder: 1. ulønnet og 2 lønnet Bachelor-uddannelse

Uddannelsesforløb Forløbsarbejde Linjefag Specialisering Praktik

Forløb Små forløb Større forløb: IIS: Individ, Institution, Samfund PKS: Pædagogik, Kultur, Samfund DKK: Dansk, Kultur, Kommunikation Pædagogik

Linjefag Sundhed, krop og bevægelse Udtryk, musik og drama Værksted, natur og teknik

Specialisering Børn og unge Voksen med nedsat funktionsevne Mennesker med sociale problemer

Hvad kan jeg blive Vuggestuer Børnehaver Børnehaveklasser Børnehjem, ungdomshjem og ungdomspensioner Fritidshjem og skolefritidsordninger Fritids- og ungdomsklubber Støtte- og hjemme-hos-pædagog Døgninstitutioner og bofællesskaber Alkohol- og narkobehandlingsinstitutioner

Videregående uddannelse Pædagogisk universitetet Filosofi Sociologi Antropologi Psykologi

Hvorfor pædagog? Hvad gjorde at jeg valgte at blive pædagog?

Pædagogens kernefaglighed Yde omsorg over for andre mennesker, samtidigt med at vi hjælper dem med at udvikle sig Skabe en spændende hverdag for børn, unge og voksne

Pædagogens kernefaglighed Læring gennem leg Motorik Sundhedsfremme

Pædagogens kernefaglighed 3 x P’er – Personligt, Professionelt og Privat. Pædagogen forstår at integrere den professionelle og den personlige del, så vedkommende fremtræder som en faglig kompetent, men samtidigt personligt nærværende person.

Pædagogens kernefaglighed Empati Samarbejde med bl.a. forældre og pårørende samt andre professioner.

Pædagogens kernefaglighed Anerkendelse Selvværd frem for selvtillid Handler om at sætte sig i den andens sted Anerkendelse frem for ros Obs på definitionsmagt

Pædagogens kernefaglighed Inklusion Inklusion frem for integration At kunne inkludere alle i fællesskabet Mangfoldighed bifaldes Forskellighed er en betingelse for læring og udvikling

Pædagogens kernefaglighed Reflekterende Kritisk Undrende Overfor egen og andres praksis

Pædagogens kernefaglighed Kultur kommunikation Formidle Institutionel kultur

Forventninger Motiverende Aktiv Innoverende/nytænkende Omsorg

Forventninger Forbillede Professionel Vise den rette vej Faglighed Sætter personlighed i spil Uden at blive privat

DERFOR! Fordi at vi har hjertet med og kan sætte os i en andens sted. Fordi at vi har masser af energi og masser af glæde at gi'. Fordi at vi er faglige og vi er meget gavnlige. Fordi at vi kan alle rumme også dem der kan være dumme. Fordi at vi har masser af empati og vi kan vores job li'. Fordi at der er mange muligheder og en masse herligheder. Fordi at vi ikke bare kaffe drikker og sidder med lille Lise og nikker. Fordi vi kan arbejde mange steder og bl.a. blive verdens bedste leder!