Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet august 2008 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Introduktion til faget.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet januar 2009 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse INTRODUKTION TIL FAGET.
Advertisements

Industriens Hus, 22. september 2009 Hvad vil de studerende? - om koncepttest af uddannelser Rikke Lauth, specialkonsulent Center for IT Innovation.
Kommunikation på CFU Molskroen December Hvad styrer kommunikation/information: •Nødvendighed •Krav / forventninger •Lyst / ulyst •Ambitioner / idealer.
Om formidlingens mangeartethed
Henriette Lungholt Uge Kreative metoder.
Peder Ohrt Uddannelsesnetværk  I Projekt Faglige Netværk er der udviklet 4 forskellige typer af virtuelle netværk som adskiller sig ved deres funktion,
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2009 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Kompleksitet, relevans og tillid.
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
Sprog/billeder på Internettet
Målgruppeanalyse Kategorisering.
Organisering af undervisningen. Det er muligt at indsætte links til diverse filer, hjemmesider, video- og lydklip eller åbne dem direkte i OneNote, så.
UDGANGSPUNKT 25. April Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Dagens program  Præsentation af os  Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)  Øvelse:
Kommunikation / it.
Erfaringer efter simulationsbaseret undervisning i genoplivning
Titeldias (uden baggrundsfarve) Husk at vælge korrekt layout for hvert dias: Klik med højre musetast på dias i ruden til venstre i skærmbilledet og vælg.
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet september 2008 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Kompleksitet.
Introduktion til faget målgruppeanalyse
1 The Case Research Strategy in Studies of Information Systems Af:Izak Benbasat, David K. Goldstein og Melissa Mead Publiceret: MIS Quaterly i 1987.
Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
Virtuelle Verdener I4.september 2000 Dagens program Hvem er vi? Oplæg om kurset: format, indhold, begreber ca : besøg af journalist Abelone Glahn.
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
Hvad er målgruppeanalyse
Brug af IT redskaber og -systemer i den administrative stilling
Formidlingsdelen Formidling og metode.
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2009 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Metode 4 Farer og fejlkilder.
Henriette Lungholt Formidling og metode – uge 47, efterår 08 Mundtlig kommunikation.
FEN Diskret matematik/Seminar 11 Diplomuddannelsen i Softwarekonstruktion (Master-brobygning) Fagpakke: Formelle modeller for programmering Diskret.
Målgruppeanalyse MGA og Kommunikation.
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)
EKSAMEN BUSINESS TO IT ALIGNMENT 2013 Pensum: Curtis R Carlson and William W Wilmot: “Innovation The 5 disciplines for creating what customers want”, Crown.
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
Case-opgave på HG2 uge 41,  I skal lave en slags avis til nettet – ikke nødvendigvis en avis som BT eller Politiken … det kan godt være en slags.
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.) Præsentation.
Præsentation 28: Eksamen Objektorienteret Middleware.
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Målgruppeanalyse MGA og Kommunikation.
Æstetisk Kommunikation Keramiker og IT-studerende Vigdis Petersen
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Formidling og informationsarkitektur Christina Mette Thorarinn.
Systemudvikling i organisationer Systemudvikling som organisation af Keld Bødker Lars Bogetoft Pedersen Præsenteret af Maibritt Peter Gert Forundersøgelse.
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2005 Formidling på Nettet Målgruppen i formidlingen på nettet.
 Jan Pries-Heje Slide no.: 1Introduktion til IT-platforme og organisation Introduktion til IT-platforme og Organisation Efteråret 2003 Underviserne: Rune.
Øvelser Samlet rapport.
Øvelser Usability Metoder. I dag Evaluering af opgaver.  Aflevering.  Strukturen – (se senere). Aftenens øvelse: Usability plan.
Kursus i Målgruppeanalyse
Usability – øvelse: First Impressions Hvem er jeg? Case forløbene Kontakt med opdragsgivere Informanter til brugertest den 9. og 16. marts Dagens øvelse.
Næste uges opgave Forbered interview med opdragsgiver Spørg til målgruppe, primær sekundær Primære mål og funktioner Alle typer data de kan stille til.
Specialeforsvar d. 25/ , IT-Universitetet København Mette Gamborg Jensen & Karina Kold Foldager STORYTELLING - Markedsføring af en kunstorganisation.
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2005 Formidling på Nettet Introduktion til faget.
Øvelse 1: First Impressions
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Usability – 3. november: Tilgængelighedstests Vigtige deadlines! Dagens øvelse Tilgængelighedsrapport Usability-rapport Næste uge.
Øvelse den 8. marts Skriv en artikel, anmeldelse, guide eller et debat indlæg til ITU's web-avis readIT Pia Svejgaard Pedersen.
Usability – øvelse 2: Heuristisk evaluering
Uddannelse på nettet: undervisning // aktiv læring Robin Cheesman Kommunikation, RUC Postbox 260, 4000 Roskilde ~ robin
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2005 Formidling på Nettet Opsummering - og eksamen.
Rapportdisponering Eller på dansk: Hvad skal med i rapporten?
Øvelsestimer (opgave 8) v/Morten Davidsen Læser til daglig cand.merc.(dat.) på CBS.
Opdragsgiver Planlægning og udførelse af møde med jeres opdragsgiver.
Bachelorprojekt Forår og efterår2016 International virksomhedskommunikation Professionsbachelor i engelsk og it-baseret markedskommunikation.
Christian.
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Bachelorprojekt Forår 2017
INTRODUKTION TIL FAGET
Målgruppeanalyse MGA og Kommunikation.
Interkulturel erhvervskommunikation ikek 10 organisation identitet og netværk epi KU 2018 En (...) menneskelig konsekvens ved netværkssamfundet er,
Introduktion til virksomhedsdelen
Interkulturel erhvervskommunikation 11 Branding Brand Essence modellen Hofstedes nye dimensioner forår 2018 Pillon - KU.
Bachelorprojekt Forår og efterår2016
Præsentationens transcript:

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet august 2008 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Introduktion til faget

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet august 2008 Målgruppeanalyse 1.Præsentation af mig 2.Kursushjemmeside 3.Præsentation af faget 4.Jeres præsentationer 5.Gruppeinddeling 6.Litteratur til næste gang Plan for i dag

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet august 2008 Målgruppeanalyse Præsentation af mig MusikLydKortfilmPerformanceTeaterGalleri SociologKulturformidlingCand.itUsabilityIT-sociologi Ekst. lektor MålgruppeanalyseProjektvejledningFpN Div. webprojekter Elbke.dkDelc.dkRadiomontageForfatter Lydsiden.dk Lydsiden.dk

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet august 2008 Målgruppeanalyse Undervisningsslides Links Øvelsesopgaver Litteratur Grupper og cases Præsentation af kursushjemmeside

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet august 2008 Målgruppeanalyse •Smagsløg (-rådne æg og Stilton ost) •– smag er individuelt •OG individuelt forankret/sammensat Kursuspræsentation

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet august 2008 Målgruppeanalyse •Målgruppe som selvstændigt fag •Kun ITU og RUC •Underligt – alle bruger det •Bogen Kursuspræsentation

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet august 2008 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse er undersøgelse af: Hvad er relevant afgræsning af målgruppe i forhold til den konkrete case? Hvad er målgruppens behov og præferencer vedrørende casen? Hvilken metode er mest hensigtsmæssig for at undersøge dette? - Valg af metode er ofte ureflekteret Kursuspræsentation

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet august 2008 Målgruppeanalyse CASEEKSEMPELNATMUS - Den ”almindeligt” interesserede. - Studerende - Professionelle (arkæologer, historikere) - Interne brugere - Presse Kursuspræsentation

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet august 2008 Målgruppeanalyse Hvordan kan man kategorisere hjemmesidens brugere? (Er der tale om f.eks. følgende gruppeinddeling: presse, privatpersoner, potentielle økonomiske støtter, konkurrenter, politikere, organisationer og studerende?) Hvis der er tale om forskellige kategorier af brugere – er der da overlap mellem hvad de skal bruge af informationer? Er der nogle typer af informationer som bedst varetages på andre måder end gennem en hjemmeside – f.eks. gennem personlig henvendelse? Hvad slags sprog er målgrupperne interesserede i? Er de interesserede i f.eks. billedmateriale, informationer om organisationens politiske tilhørsforhold, hvilke lande organisationen arbejder i, jobtilbud og diverse artikler? Har målgrupperne andre behov i forbindelse med hjemmesiden som organisationen ikke har tænkt over? Osv… Spørgsmål om målgruppen Kursuspræsentation

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet august 2008 Målgruppeanalyse Trekantmodel 1/2 Funktionalitet, Æstetisk og Indhold

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet august 2008 Målgruppeanalyse Trekantmodel 2/2 Funktionalitet, Æstetisk og Indhold •Funktionalitet drejer sig om: Traditionel brugervenlighed (navigation), teknik og programmering. Traditionel brugervenlighed (navigation), teknik og programmering. •Det æstetiske drejer sig om: Design, layout, æstetik (fonte, billeder, lyd og video). Design, layout, æstetik (fonte, billeder, lyd og video). •Indhold drejer sig om: Formål, information, kommunikation mellem/fra afsender og/til modtager, sprog, værdier… Formål, information, kommunikation mellem/fra afsender og/til modtager, sprog, værdier…

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet august 2008 Målgruppeanalyse Skal man så (bare) give folk det de vil have? Raymond Loewy ( ) var en af USAs mest indflydelsesrige designere i det 20. århundrede. Loewy designede bl.a. Studebaker, Shells logo og Coca Cola flasken. Endvidere var han en af de første designere, der havde en forståelse af, hvorledes kombinationen mellem æstetik og funktion har betydning for marketing af produkter.

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet august 2008 Målgruppeanalyse Raymond Loewy [ ]

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet august 2008 Målgruppeanalyse Raymond Loewy [ ] Jacob Jensen [1926] ”Never Leave well enough alone” (1951) MAYA: Most Advanced Yet Acceptable: How far can the designer go stylewise? This is the allimportant question, the key to success or failure of a product. Hårfin grænse for, hvornår det innovative/nytænkende appellerer, og hvornår det frastøder brugeren. Det gælder derfor om at finde balancen mellem afsenders og modtagers kultur. Det er i spændingsfeltet mellem målgruppens forventning og positive overraskelse at innovationen vil få sin største succes. ”Anderledes men ikke mærkeligt” (1997)

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet august 2008 Målgruppeanalyse MAYA Most Advanced Yet Acceptable ”Amatørarbejde” - ikke accept ”Traditionel” - accept ”Avanceret” - accept ”Over kill” - ikke accept Overraskelse Mål: at brugeren bliver positivt overrasket  +

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet august 2008 Målgruppeanalyse Jacob Jensen [1926]

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet august 2008 Målgruppeanalyse 1.Kommunikation 2.Kompleksitet 3.Kategorisering 4.Informationsstrategi 5.Spørgsmål og hypoteser 6.Dataindsamling 7.Analyse 8.Farer og fejlkilder Kursuspræsentation

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet august 2008 Målgruppeanalyse Mundtlig eksamen med skriftlige arbejder men uden forberedelsestid ved eksamen Baseret på afleveret rapport Kursuspræsentation Eksamen

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet august 2008 Målgruppeanalyse Jeres præsentationer Navn Studieretning og baggrund Case til målgruppeanalyse? MAIL mig ovenstående:

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet august 2008 Målgruppeanalyse Øvelser og aflevering Øvelser og vejledning Skriftlig forberedelse på en halv side: Tematisk i forhold til undervisningsgang På baggund af litteratur: - Relevans - Hvorfor foretager du de valg du gør

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet august 2008 Målgruppeanalyse Gruppeinddeling

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet august 2008 Målgruppeanalyse Litteratur til næste gang Kompendie: Side Chessmann, Robin og Mortensen, Arne Thing. “Om målgrupper”. + ”Målgruppeanalyse”: ”Målgruppeanalyse”: til side 34.