Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet august 2008 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Introduktion til faget
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet august 2008 Målgruppeanalyse 1.Præsentation af mig 2.Kursushjemmeside 3.Præsentation af faget 4.Jeres præsentationer 5.Gruppeinddeling 6.Litteratur til næste gang Plan for i dag
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet august 2008 Målgruppeanalyse Præsentation af mig MusikLydKortfilmPerformanceTeaterGalleri SociologKulturformidlingCand.itUsabilityIT-sociologi Ekst. lektor MålgruppeanalyseProjektvejledningFpN Div. webprojekter Elbke.dkDelc.dkRadiomontageForfatter Lydsiden.dk Lydsiden.dk
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet august 2008 Målgruppeanalyse Undervisningsslides Links Øvelsesopgaver Litteratur Grupper og cases Præsentation af kursushjemmeside
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet august 2008 Målgruppeanalyse •Smagsløg (-rådne æg og Stilton ost) •– smag er individuelt •OG individuelt forankret/sammensat Kursuspræsentation
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet august 2008 Målgruppeanalyse •Målgruppe som selvstændigt fag •Kun ITU og RUC •Underligt – alle bruger det •Bogen Kursuspræsentation
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet august 2008 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse er undersøgelse af: Hvad er relevant afgræsning af målgruppe i forhold til den konkrete case? Hvad er målgruppens behov og præferencer vedrørende casen? Hvilken metode er mest hensigtsmæssig for at undersøge dette? - Valg af metode er ofte ureflekteret Kursuspræsentation
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet august 2008 Målgruppeanalyse CASEEKSEMPELNATMUS - Den ”almindeligt” interesserede. - Studerende - Professionelle (arkæologer, historikere) - Interne brugere - Presse Kursuspræsentation
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet august 2008 Målgruppeanalyse Hvordan kan man kategorisere hjemmesidens brugere? (Er der tale om f.eks. følgende gruppeinddeling: presse, privatpersoner, potentielle økonomiske støtter, konkurrenter, politikere, organisationer og studerende?) Hvis der er tale om forskellige kategorier af brugere – er der da overlap mellem hvad de skal bruge af informationer? Er der nogle typer af informationer som bedst varetages på andre måder end gennem en hjemmeside – f.eks. gennem personlig henvendelse? Hvad slags sprog er målgrupperne interesserede i? Er de interesserede i f.eks. billedmateriale, informationer om organisationens politiske tilhørsforhold, hvilke lande organisationen arbejder i, jobtilbud og diverse artikler? Har målgrupperne andre behov i forbindelse med hjemmesiden som organisationen ikke har tænkt over? Osv… Spørgsmål om målgruppen Kursuspræsentation
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet august 2008 Målgruppeanalyse Trekantmodel 1/2 Funktionalitet, Æstetisk og Indhold
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet august 2008 Målgruppeanalyse Trekantmodel 2/2 Funktionalitet, Æstetisk og Indhold •Funktionalitet drejer sig om: Traditionel brugervenlighed (navigation), teknik og programmering. Traditionel brugervenlighed (navigation), teknik og programmering. •Det æstetiske drejer sig om: Design, layout, æstetik (fonte, billeder, lyd og video). Design, layout, æstetik (fonte, billeder, lyd og video). •Indhold drejer sig om: Formål, information, kommunikation mellem/fra afsender og/til modtager, sprog, værdier… Formål, information, kommunikation mellem/fra afsender og/til modtager, sprog, værdier…
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet august 2008 Målgruppeanalyse Skal man så (bare) give folk det de vil have? Raymond Loewy ( ) var en af USAs mest indflydelsesrige designere i det 20. århundrede. Loewy designede bl.a. Studebaker, Shells logo og Coca Cola flasken. Endvidere var han en af de første designere, der havde en forståelse af, hvorledes kombinationen mellem æstetik og funktion har betydning for marketing af produkter.
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet august 2008 Målgruppeanalyse Raymond Loewy [ ]
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet august 2008 Målgruppeanalyse Raymond Loewy [ ] Jacob Jensen [1926] ”Never Leave well enough alone” (1951) MAYA: Most Advanced Yet Acceptable: How far can the designer go stylewise? This is the allimportant question, the key to success or failure of a product. Hårfin grænse for, hvornår det innovative/nytænkende appellerer, og hvornår det frastøder brugeren. Det gælder derfor om at finde balancen mellem afsenders og modtagers kultur. Det er i spændingsfeltet mellem målgruppens forventning og positive overraskelse at innovationen vil få sin største succes. ”Anderledes men ikke mærkeligt” (1997)
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet august 2008 Målgruppeanalyse MAYA Most Advanced Yet Acceptable ”Amatørarbejde” - ikke accept ”Traditionel” - accept ”Avanceret” - accept ”Over kill” - ikke accept Overraskelse Mål: at brugeren bliver positivt overrasket +
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet august 2008 Målgruppeanalyse Jacob Jensen [1926]
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet august 2008 Målgruppeanalyse 1.Kommunikation 2.Kompleksitet 3.Kategorisering 4.Informationsstrategi 5.Spørgsmål og hypoteser 6.Dataindsamling 7.Analyse 8.Farer og fejlkilder Kursuspræsentation
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet august 2008 Målgruppeanalyse Mundtlig eksamen med skriftlige arbejder men uden forberedelsestid ved eksamen Baseret på afleveret rapport Kursuspræsentation Eksamen
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet august 2008 Målgruppeanalyse Jeres præsentationer Navn Studieretning og baggrund Case til målgruppeanalyse? MAIL mig ovenstående:
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet august 2008 Målgruppeanalyse Øvelser og aflevering Øvelser og vejledning Skriftlig forberedelse på en halv side: Tematisk i forhold til undervisningsgang På baggund af litteratur: - Relevans - Hvorfor foretager du de valg du gør
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet august 2008 Målgruppeanalyse Gruppeinddeling
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet august 2008 Målgruppeanalyse Litteratur til næste gang Kompendie: Side Chessmann, Robin og Mortensen, Arne Thing. “Om målgrupper”. + ”Målgruppeanalyse”: ”Målgruppeanalyse”: til side 34.