Den gode ph.d.-ansøgning

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Overordnet målsætning:
Advertisements

Hvad synopsen skal indeholde fremgår på de
Hvordan folder jeg mit emne ud? Hvordan bygger jeg min opgave op?
Psykoterapeutisk afsnit F4 Psykiatrisk Center Frederiksberg
Det Internationale Område Studieområde 3/
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Læremidler i praktikken
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 4. undervisningsgang
(almene målsætninger)
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
naturvidenskabelige opgave
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Specialeskrivning og arbejdsprocesser
Karl Henrik Flyums model
Almen sTudieforberedelse - AT
Vt-9 kursus program 2. møde
Vt-speciale, 1. Møde program
BA projekt: Udviklingsøkonomi 3. september 2008 Thomas Barnebeck Andersen.
Praktisk om opgave og oplæg
How to publish as a PhD-student. Dagens program Præsentation Hvilken person er du selv? Forventninger til PhD-studerende fra instituttet Hvordan bruger.
Om AKADEMISK SKRIVECENTER – de tre søjler
Teori og metode Stine Heger, cand. mag
Synopsis VIP3/2012.
Problemorienteret Projektmetode
Grundkursus i synopsisskrivning Stine Heger, cand.mag.
Lynkursus i synopsisskrivning Stine Heger, cand. mag
Grundkursus i problemformulering Stine Heger, cand. mag
Kom godt i mål med masterprojektrapporten Stine Heger, cand.mag.
Grundkursus i analyse Stine Heger, cand.mag.
Lynkursus i akademisk sprog Gitte Holten Ingerslev, lektor, ph.d.
Specialeworkshop 2/3 Helle Hvass, cand. mag
Projektvejledning på performance-design
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering Sarah m. L. Krøtel
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 3. SEPTEMBER 2014 MARIE KJÆRGAARD AARHUS UNIVERSITET AU WORKSHOP ATU, SEP
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Kom godt fra start med masterprojektrapporten
Introduktion til opgaveskrivning
EKSAMEN BUSINESS TO IT ALIGNMENT 2013 Pensum: Curtis R Carlson and William W Wilmot: “Innovation The 5 disciplines for creating what customers want”, Crown.
FSUS konference, Ålborg, 4. november 2014 Peter Stray Jørgensen
Formalia ved opgaveskrivning
Akademisk arbejde.
Workshop 1 d. 9/ Humaniora Gry Sandholm Jensen
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.
Specialeworkshop 1/3.
Specialeworkshop 4/4 Rasmus Rønlev, cand. mag
Plagiarisme – det blev værre før det det blev bedre. Praksisudvalgets konference den 30. oktober 2008 Videnskabelig uredelighed på studierne Peter Erling.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
TEKSTER OG KONTEKSTER Peter Kaspersen Har kontekstinteressen taget overhånd? Editor’s Introduction: Is There a Text in This Study? i Research.
Henriette Lungholt Uge Akademisk skrivning - Opgaven som et argument.
Introduktionskursus i akademisk skrivning Rasmus Rønlev, cand. mag
Hvordan skriver man sin afsluttende opgave?
SKABELON.
KNÆK KODEN Selvvalgt problemstilling. Tidsplan TidspunktAktivitet 25. maj (5.-8. lektion) Kursus i synopsis, knæk koden, samt vejledning efter træffetider.
1 Efter Karl Henrik Flyums modeller At formulere spørgsmål - led 1- 7.
Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Del 2 Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 6TH OF OCTOBER 2015 AARHUS UNIVERSITET AU MASTER THESIS INFORMATION MEETING SOFIE VEJE AND JACOB BONDE.
Få mest ud af opgaveskrivningen: For-arbejdet Opgaveformuleringen
SRO SKRIV!.
Den naturvidenskabelige metode
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Sygeplejerskers efter- og videreuddannelse -
AT1 PROBLEMFORMULERING | problemstillinger FAGLIGE METODER
Videnskabsteori og fagligt samspil Aarhus, januar 2018
Introduktion til mini-SOP 3. hhx
Præsentationens transcript:

Den gode ph.d.-ansøgning Ph.d.-centret, KUA 10. januar 2008 Peter Stray Jørgensen Akademisk Skrivecenter Jeg er Jeg kommer fra

1. Skriv din skriveidé: Den der vil ”bære” hele din afhandling til sin tid? Hvad er fx centrum i dit fokus? det du synes er mest spændende? nødvendigheden af din ph.d.-afhandling? det stærke i problemstillingen? p.t. den vigtigste arbejdstitel? din forestilling om den vigtigste sætning på sidste side (i konklusionen)? … PSJ: Den gode ph.d.-ansøgning, 10. januar 2008

Ph.d.-idé-vurdering – se efter disse dimensioner Kan du svare på ● Hvad skal du analysere? ● Hvor ligger det som du selv gør med stoffet? – Kommer det til at fylde betragteligt i den samlede mængde tekst? ● Kan du eksplicitere et formål med at nogen skriver denne tekst (der ligger ud over at blive færdig)? ● Har du undersøgt om samme undersøgelse er lavet før (især på dansk)? ● Synes din vejleder (eller andre fagligt kyndige) at det er en god idé? uytytb lmjj o PSJ: Den gode ph.d.-ansøgning, 10. januar 2008

Præsentér din skriveidé for side-m/k’en. Få 3 kommentarer. Byt. 2. Sidemands-snak Præsentér din skriveidé for side-m/k’en. Få 3 kommentarer. Byt. PSJ: Den gode ph.d.-ansøgning, 10. januar 2008

4 nøgleord og mine vigtigste råd Læg vægt på den faglige mangel og på dit bidrag. Sørg for at videnskabeligheden i projektet er eksplicit. Markér din undersøgelses gennemførlighed. Disponér sådan: Den faglige mangel og dit bidrag (problemformulering og formål). Videnskabelighedens elementer (empiri, teori, metode, analyse). Undersøgelsens design (gennemførligheden). PSJ: Den gode ph.d.-ansøgning, 10. januar 2008

Hvilken ”mangel” er din undersøgelse svar på? Der mangler beskrivelse af ... handleanvisning for … kategorisering af ... forslag til ... fortolkning af ... vurdering af ... forklaring på ... kvalificering af ... dokumentation for ... ... PSJ: Den gode ph.d.-ansøgning, 10. januar 2008

Moves in Research Paper Introductions Move 1 Establishing a research territory a. by showing that the general research area is important, central, interesting, problematic, or relevant in some way. (optional) b. by introducing and reviewing items of previous research in the area. (obligatory) Move 2 Establishing a niche a. by indicating a gap in the previous research, raising a question about it, or extending previous knowledge in some other way. (obligatory) Move 3 Occupying the niche a. by outlining purposes or stating the nature of the present research. (obligatory) b. by announcing principal findings. (optional) c. by indicating the structure of the RP. (optional) Swales, John M. & Feak, Christine B.: Academic Writing for Graduate students. The University of Michigan Press. USA, 1994. Page 175. PSJ: Den gode ph.d.-ansøgning, 10. januar 2008

Hvad kan være dit ph.d.-projekts bidrag/selvstændige vinkel? videreføre andres tanker tilføje én original observation, teknik eller resultat til et stykke forskning som er kompetent, men uoriginalt afprøve en andens idé udføre nyt empirisk arbejde foretage en ny syntese (= helhedsfortolkning) bruge allerede kendt materiale med en ny fortolkning afprøve noget et sted som tidligere er afprøvet andre steder afprøve teori, metode, model eller teknik på nyt felt tilføje ny dokumentation til velkendt område bruge forskellige metoder tværdisciplinært studere et område som hidtil ikke er studeret (sætte ny information på skrift for første gang) Bearbejdet fra Justifying Research through the Literature Review – Robin Bellers & Lawrence Smith (Conference Presentation, 2nd EATAW conference, Budapest 2003) PSJ: Den gode ph.d.-ansøgning, 10. januar 2008

Den videnskabelige genre – en definition dokumentation af en undersøgelse af et fagligt relevant problem ved brug af fagets teorier og metoder med det formål at overbevise en fagfælle i en fremstilling som er acceptabel i det faglige diskursfællesskab. om rigtigheden af undersøgelsens resultater og konklusion. PSJ: Den gode ph.d.-ansøgning, 10. januar 2008

Undersøgelsens 5 grundlæggende spørgsmål Mangel 1. Undersøgelsens spørgs-mål (problemformulering): Hvad spørger du om? Gennemførlighed Bidrag 5. Undersøgelsesme-toden/fremgangsmå-den: Hvordan spørger du? 2. Undersøgelsens faglige formål, evt. brug: Hvorfor spørger du? analyse 4. Undersøgelsens redskaber: Teori, begreber, faglige metoder: Hvad spørger du med? 3. Undersøgelsens empiri, stof, data, fænomen: Hvad spørger du til? Videnskabelighed PSJ: Den gode ph.d.-ansøgning, 10. januar 2008

Videnskabelig struktur observation af et "problem i verden" problemformulering, et relevant fagligt spørgsmål metode, fremgangsmåde til løsning teori (forklaringsmodel) som kan forklare og begrunde metode indsamling af data behandling, analyse af data resultat(er), løsning(sforsøg) vurdering, diskussion af resultater (løsning) konklusion i forhold til problemformuleringen perspektivering, relevans i faget og "i verden" PSJ: Den gode ph.d.-ansøgning, 10. januar 2008

3. Skriv udkast til din ph.d.-ansøgning Nævn din vigtigste skriveidé. Ordene mangel, bidrag, analyse, teori, metode, gennemførlighed (eller synonyme udtryk) skal indgå, dvs. at alle pentagonens elementer skal med på en eller anden måde. PSJ: Den gode ph.d.-ansøgning, 10. januar 2008

Litteratur – specielt om ph.d.-skrivning Brause, Rita S. (2000): Writing Your Doctoral Dissertation. Invisible Rules for Success. London, Falmer Press. Dunleavy, P. (2003): Authoring a PhD. How to Plan, Draft, Write and Finish a Doctoral Thesis or Dissertation. Palgrave Study Guides, MacMillan, London. From, Unni; Nørgaard Kristensen, Nete (2005): Proces og struktur i ph.d.-forløbet – om at leve og overleve. Frederiksberg, Samfundslitteratur. Højgaard, Lis & Søndergaard, Dorte Marie, (2003): Akademisk tilblivelse. Akademia og dens kønnede befolkning. Akademisk forlag, København. Jacobsen, Bo (2001): Hvad er god forskning? Psykologiske og sociologiske perspektiver. København, Reitzel. (Empirisk og normativ bog om hvad forskning er og bør være i Danmark). Phillips, Estelle & Pugh, D.S. (1995): How to Get a PhD. 2.nd. ed. Buckingham, Open University Press. (En nu klassisk antologi med forskelligartede – og svingende – bidrag om aspekter af skrivningen og vejledningen). Strannegård, Lars (red.) (2003): Avhandlingen - om att formas til forskare. Lund, Studentlitteratur. (Antologi med mange interessante selvbiografiske beretninger fra doktorand-studerende og deres vejledere). Tinkler, Penny & Jackson, Carolyn (2004): The Doctoral Examination Process. A Hand Book for Students, Examiners and Supervisors. Berkshire, Open University Press. PSJ: Den gode ph.d.-ansøgning, 10. januar 2008