Ligeløn til sygeplejersker

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Advertisements

Virksomhedens interessenter
Barrierer for solidaritet i velfærdssamfundet
Set i forældreperspektiv
Bogens klasser   Klasserne i bogen er defineret sådan (tallene er deres andel af de årige, når studerende ikke regnes med): Overklasse.
Løn og køn Analyser fra SFI og Lønkommissionen Lisbeth Pedersen
Kvantitative metoder 2 Dummyvariabler 28. marts 2007 KM2: F16.
Agi Csonka, direktør Danmarks Evalueringsinstitut
Uddannelsesaktivering - Hvad ved vi?
Uddannede færingers tilpasning til arbejdsmarkedet og erfaringer med studieophold i udlandet En spørgeskemaundersøgelse blandt færdiguddannede
VEJLEDNING… … til brug af præsentationen:
Borgernes barrierer for brug af IT
Søjle 1: Offentlige ydelser
EU Socialfondsprojektet
Hvad skal vi leve af? Et spørgsmål om pensioner og transparens.
Hvad kan jobcentrene tilbyde?
Patientsikkerhedsrunde - et ledelsesredskab
1 De fem mest brugte regler… der ikke eksisterer. Fem regler, der ikke eksisterer…
Simon Sjørup Simonsen Kolding 25. September
Refleksionsopgave Succesruten: Hvad har været motiverende for jer i denne proces? Hvad skete der? Hvem tog ansvar? Hvordan var humøret/stemningen? Hvordan.
Innovation Hvordan kan vi skabe et klima og struktur, inden for hvilken innovation bliver opmuntret og belønnet. Ide generering Muligheder Udvikling Markedsføring.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Talentinternat modul 3..
Sådan får vi ligeløn i Danmark!
Tillid Temadag for AMIR
Hold fast, hold ud eller hold igen
PG/SG 1. April 2006, Pernille Drost Normer og valgmuligheder Normer til (køns)forskel ”(…) specielt de kvindelige ingeniører med børn er klemt mellem ingeniørfagets.
6. Lektion: Ligestilling med politologiske briller
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
Oplæg af Mads Lundby Hansen Cheføkonom CEPOS. Regeringens globaliseringsstrategi: Danmark skal være et førende vidensamfund Men hvordan er det med incitamentet.
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
Faggruppen Ledelse, Kompetence og Organisation DELTAGELSE I JOBMESSER - EN VEJ TIL PROFILERING OVERFOR POTENTIELLE MEDARBEJDERE Ole Møller Teknisk Direktør.
Det Sociale Kapitel
KØBENHAVNS KOMMUNE Økonomiforvaltningen Master titel: Gill Sans Regular 40pt (ALL CAPS) Gill Sans Light 40pt (ALL CAPS) Brug under titel.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Tillids- og TalsmandskursusSøfartens Ledere TR`ens rolle og rettigheder Valg af tillidsmænd  Valg af tillidsmand/mænd forudsætter hjemmel hertil i overenskomsten.
Statistik om kvindelige iværksættere - udviklingen
Fastholdelse af seniorer – erfaringer fra Odense kommune
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE JOB MED LØNTILSKUD TIL FØRTIDSPENSIONISTER MØDE.
2.Lektion: Samfundsfag 2.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder” baseret på kapitel 1 i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum.
1 Quiz om de kønsbestemte lønforskelle Velkommen til quizzen om de kønsbestemte lønforskelle! Denne korte quiz bruger multiple choice-spørgsmål til at.
Præsentation af resultaterne fra casestudie
Undgå, at de ældre brænder ud, og at de unge dropper ud!
Ordførende direktør, Arne Jensen, SEDIRK 1 Rekruttering af kvindelige forskere på SEDIRK- institutioner Hvad har man gjort, og hvad kan der gøres.
Senior Festival Hvor ord svigter, ”taler musikken” Udarbejdet af: Peter, Younas, Katarina og Nina.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Økonometri 1: Inferens i den lineære regressionsmodel1 Økonometri 1 Kvalitative variable 8. marts 2006.
1 Ligeløn – lige arbejde eller arbejde af samme værdi Karen Sjørup November 2010.
Søg om støtte til et mere sikkert og rummeligt arbejde for alle Danielle Caspersen og Lærke Frøslev Bella Center, 15. april 2015.
Køn, arbejde og økonomiske muligheder Landstingssalen 8. marts, 2010 Bent Greve Roskilde Universitet.
SKABELON.
Øget behov for kompetenceudvikling - og hvordan kan AMU spille ind.
Resultater fra: Diskriminationsundersøgelsen blandt mennesker med psykisk sygdom Som et led i EN AF OS kampagnen er der gennemført en undersøgelse af oplevet.
ALENEARBEJDE FOA Randers 11. november Flere sider af alenearbejde Når man er helt alene på arbejdspladsen Når man arbejder isoleret fra (fag)kolleger.
Lolland Kommunes udfordringer. Udfordring 1: Faldende indtægter.
Hedensted 1 Fastholdelse via tidlig virksomhedsrettet indsats Hedensted Ålborg den 18. september – opstartsseminar om sygedagpengereformen.
Dagplejen – en god start på livet FOAs bud på dagplejens fremtid Landskonferencen Kvalitet i dagplejen Nyborg Strand d maj 2010.
Vis hjælpelinjer For at se hjælpelinjer 1. Klik på Vis 2. Vælg Hjælpelinjer Indsæt dato 1. Vælg Indsæt i topmenuen 2. Vælg Sidehoved og Sidefod 3. Sæt.
Ligeløn - Med juraen som værktøj
faglært Arbejdskraft Det fremtidige behov
VELKOMMEN til nye lærere på stx/hf
SUF - gevinstrealisering
Medlemsmøde for statsansatte
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
OK18 Det kommunale og regionale forlig
VELKOMMEN til nye lærere på stx/hf
Dialog om opgave- og arbejdstilrettelæggelse for skolepædagoger
VELKOMMEN til nye lærere på stx/hf
APV - Arbejdspladsvurdering
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Ligeløn til sygeplejersker - Ligeløn er et samfundsansvar

Redegørelse fra Lønkommissionen Dansk Sygeplejeråd har længe kæmpet for ligeløn til sygeplejersker. Ligeløn var en mærkesag under 2008-konflikten, som gav os Lønkommissionen. Den 28. maj offentliggjorde kommissionen sin endelige redegørelse, hvor vi få bekræftet, at vi har et ligelønsproblem i Danmark. Lønkommissionens opgave: Opgaven har været ”at kortlægge, analysere og drøfte, om løn-, ansættelses- og ledelsesstrukturer i den offentlige sektor bidrager til at fremme en positiv udvikling af sektoren og til i dialog med medarbejderne at skabe dynamiske og attraktive arbejdspladser med lokale frihedsgrader, der kan tiltrække og fastholde den efterspurgte og kvalificerede arbejdskraft af begge køn”.

Lønkommissionens vigtigste konklusioner: De vigtigste konklusioner i redegørelsen for os er: Vi har et meget kønsopdelt arbejdsmarked, hvor kvinder primært arbejder i det offentlige, mens mænd primært arbejder i det private. Groft sagt: Det offentlige er en kvinde, det private er en mand. Typisk mandearbejde værdisættes højere end typisk kvindearbejde, som fx inden for pleje og omsorg. Også selvom man har samme uddannelseslængde.

Hvad mener vi med ligeløn? Når vi taler om ligeløn, er det ikke mellem f.eks. en mandlig og en kvindelig sygeplejerske. Det er ikke der, vi se det store problem Problemet med uligeløn finder vi i det, vi kalder ’det kønsopdelte arbejdsmarked’, og som Lønkommissionen nu også har påpeget som et problem, der skal handles på. Dvs. at mænd og kvinder godt kan uddanne sig lige meget, men når de så kommer ud i jobs, søger de typisk til hhv. det private og det offentlige. Med væsentlige lønforskelle til følge Det er også et problem, at mænd og kvinder har det med at uddanne sig til mandefag og kvindefag – altså at kvinder vælger fag med mennesker og mænd typisk vælger fag med maskiner og teknik

Hvorfor taler vi om ligeløn? Det er ikke rimeligt, at nogle grupper er dømt til uligeløn og dermed en lavere livsløn, fordi de arbejder med mennesker frem for teknik og maskiner. Vi bliver nødt til at få gjort op med, at arbejde værdisættes så forskelligt På trods af nedskæringer i et offentlige, kan vi se frem til, at der kommer til at mangle arbejdskraft i den offentlige sektor – det offentlige skal fremover kunne tilbyde attraktiv løn for at tiltrække arbejdskraft Der kommer flere ældre, nye behandlingsmetoder m.m. Derfor er vi nødt til at tænke langsigtet for at sikre, at vi også i fremtiden har mulighed for at rekruttere og fastholde personale til at varetage kerneopgaver inden for pleje og omsorg Det er et strukturelt problem, at arbejdsmarkedet i Danmark er så kønsopdelt, problemet skal løses for, at vi kan få ligeløn

Så stor er forskellen Lønkommissionens analyser indeholder rigtig mange tal. Bl.a. dokumenterer rapporten, at kvinder i den offentlige sektor i gennemsnit tjener 22 pct. mindre end mænd i den offentlige sektor Har man en mellemlang videregående uddannelse - som f.eks. sygeplejerske - og sammenligner med andre grupper, der har tilsvarende uddannelseslængde, er lønforskellen væsentligt større – over 30 pct. Og sammenligner man offentligt ansatte med privatansatte, er lønforskellen endnu større Lønkommissionen konstaterer i rapporten: ”Der tegner sig således en tendens til, at de udvalgte grupper, der arbejder inden for det tekniske område, og som har en overvægt af mænd, aflønnes højere end de udvalgte grupper, der arbejder inden for omsorgsrelaterede fag, og som har en overvægt af kvinder. Tendensen ses tydeligt i sammenligningerne blandt grupperne med en mellemlang videregående uddannelse.”

Kan uddannelse overhovedet betale sig? Ja, især hvis man tager en kort eller en lang videregående uddannelse. De mellemlange videregående uddannelser (MVU), som f.eks. sygeplejersker, bioanalytikere og pædagoger har, givet mindst ’afkast’ på lønnen. Figuren her viser, hvilke uddannelser, det bedst kan ’betale sig’ at tage

Det kønsopdelte arbejdsmarked Lønkommissionens analyser viser, at jo flere kvinder der er i en faggruppe, jo lavere er lønnen. Og omvendt: Jo flere mænd, der er i en faggruppe, jo højere er lønnen. Figuren viser, hvordan en høj andel af kvinder i et fag er lig med en lavere løn – på trods af uddannelseslængde.

Hvad anbefaler Lønkommissionen? Lønkommissionen har slået fast, at vi i Danmark har et meget kønsopdelt arbejdsmarked. Derfor anbefaler kommissionen i sin rapport: At der skal gøres noget ved ”problemer om løn, køn, uddannelse og fleksibilitet i den offentlige sektor for at bevare en positiv udvikling af den offentlige sektorei fremtiden” At alle skal tage et medansvar og sætte gang i arbejdet med at sikre bedre rammer for ligeløn: Politikere, arbejdsgivere, faglige organisationer osv.

Kan vi bruge Ligelønsloven? Desværre kan den nuværende ligelønslov ikke løse problemet med det kønsopdelte arbejdsmarked. Ligelønsloven regulerer ikke, hvordan og hvornår man kan sammenligne mænds og kvinders arbejde, med mindre det drejer sig om to kolleger, der laver præcis det samme Det siger Ligelønsloven: ”Enhver arbejdsgiver skal yde kvinder og mænd lige løn for så vidt angår alle lønelementer og lønvilkår, for samme arbejde eller for arbejde af samme værdi…” Det er ikke muligt at anvende ligelønsloven til at afdække, om der indenfor det offentlige findes områder, der helt eller delvist dækker identiske arbejdsopgaver eller arbejdsopgaver af samme værdi til gruppen af ansatte. Ligelønsloven mangler simpelthen klare og brugbare anvisninger på, hvad der er ”arbejde af samme værdi”

Hvad med forhandlingssystemet? Et centralt spørgsmål er, om det overhovedet er muligt at opnå ligeløn inden for de rammer og den forhandlingsmodel, vi har i dag? Det har professor Henning Jørgensen fra Aalborg Universitet undersøgt og svaret på i en rapport bestilt af Sundhedskartellet. Svaret er nej. Det er umuligt, sådan som systemet er skruet sammen i dag. Af flere årsager, herunder: Sygeplejerskerne blev i 1969 lønmæssigt indplaceret lavere ift. f.eks. folkeskolelærere og politimænd. Og selvom det ikke var tænkt som en fastlåst lønrelation – meningen var, det skulle være muligt at omplacere – har det siden vist sig at være umuligt at ændre på det store løngab, der den gang blev rodfæstet. Løngabet er i dag stort set uændret ’Den danske model’ levner ikke megen mulighed for, at en enkelt faggruppe/organisation kan gå enegang ved overenskomstforhandlinger. Så det er stort set umuligt for enkelte grupper at få mere end andre – fordi pengene i givet fald skal tages fra den pose de ansatte skal dele, og dermed er der lagt op til et ’hundeslagsmål’ imellem de forskellige faggrupper

Hvordan løser vi problemet? Ligeløn er et samfundsansvar. Derfor er det nu på tide, at alle parter, herunder Folketinget tager et medansvar Sundhedskartellet har sammen med andre faglige organisationer, her i blandt BUPL, Socialpædagogerne og Socialrådgiverforeningen, fremlagt en plan for, hvordan vi får løsnet op for det kønsopdelte arbejdsmarked inden 2020 og dermed baner vejen for ligeløn. Planen går ud på, at: Folketinget skal tage et medansvar og afsætte økonomi til at løse ligelønsproblemet bl.a. ved de overenskomstforhandlinger, der afvikles frem til 2020 Ligelønsloven skal revideres og relanceres i en ’version 2.0’. Loven skal bygge på jobvurderinger og krav, der er systematiske og neutrale i forhold til køn Arbejdsmarkedets parter skal tage medansvar for at sikre ligeløn

www.sundhedskartellet.dk www.dsr.dk/ligeløn Læs mere! Du kan læse og finde meget mere om ligeløn og lønkommissionen via disse links: www.sundhedskartellet.dk www.dsr.dk/ligeløn www.lonkommissionen.dk www.løngab.dk