1 Samspillet mellem virksomheder og kompetencecentre.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Spørgeord/Spurnarorð
Advertisements

Lysbilledserien (nr. 3 af 3) indeholder blandede korte stræktyper: -bingostræk -grovorienteringsstræk -finorienteringsstræk -transportstræk Find evt. algoritmen.
15 OKTOBER 2012 RETHINK BUSINESS 1 Projekt "Rethink business" handler om at styrke din virksomheds forretning. Det kan være i forhold til indkøb af materialer,
SMUT PAKKE 2 VIDEN OM SUKKERSYGE.
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Uddannelsesseminar 25.August 2008 Horesta – 3f DK 1 De lokale uddannelsesudvalgs arbejdsopgaver og kompetencer Bruno Clematide.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Reglernes del 2: Når både mødes
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Kompetencerådets udfordringer 2009 Kompetencerådsmøde den 27. februar 2009 v./ Merete Giehm-Reese.
Lederudvikling.
Modul 1 - Processer.
Af overfysioterapeut Dorrit Pind, Skejby Sygehus
Kompetencecenter Esbjerg VESTJYLLAND I EN GLOBALISERET VERDEN.
Visionen for ingeniøruddannelserne - erhvervslivets behov
GENFIND JERES SALGSKANALER I 2012 Aktivér jeres evner, til at præstere det bedste i kan, MAKSIMER JERES PERFORMANCE – Og bliv kundernes førstevalg.
Date :31 1.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Fokus på personlige kompetencer
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Brug piletasterne eller musen til at skifte slides
Julekalender 2010 For Herren i Huset For Fruen i Huset
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Fremtidens ledelse af en kulturvirksomhed
Virksomheder - definition
1 Går fra at vil maksimere dækning til at minimere omkostning Det kender vi fra den anden bog Omkostningen er afstanden gange antal enheder der skal transporteres.
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
- et udviklingsprogram om forsøg med kompetencecentre Voksen- og efteruddannelse i centrum VEU-årsmøde 6. April 2006.
Midtjyske virksomheder om efteruddannesle Resultater fra Det midtjyske Vækstlag August 2009.
Grundlæggende regnskabsforståelse
1 Lektion 18: Priser i en åben økonomi 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition 3.Dagens pensum 4.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 5.Næste lektion 6.Tilbagemelding.
Introduktion til Access (Access, del 1)
1 Dagens gang Repeter systemvalg Gennemgang af klasser og strukturer (kap. 3+4 OOA+D) Tavle opgave Gruppe opgave til næste gang.
Grundlæg din succes med en langsigtet strategi Derfor er en strategi vigtig – også på landbrug. Mikael Vest 10. januar 2007.
”Et virtuelt spring over bæltet” ITMF projekt november 2003 Ella Myhring Skolebibliotekar, projektleder Højby Biblioteksbutik.
24. november 2014 Fremtidens industrimedarbejder - tendenser og udfordringer.
planlægnings- og styringsmodel og afsnit i bogen
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
1 Algoritme til at løse knude P-center problemet Algoritmen brugte set covering problemet Virker derfor kun til knude problemer Vi vil alligevel bruge.
ELEVOPGAVER I HYGIEJNE
Kompetenceudvikling i Region Midtjylland - Om kompetenceudvikling som motor for virksomhedernes udvikling Oplæg på opstartskonference.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Udvikling i GODS Transporten Sammenfatningsrapport maj 2010.
The KaosPilots August Arne Kleven og & friends Opgaven Introduktion til analysen Praktisk gennemførsel - personlig tilbagemelding.
1 Senior Erhverv Søhøjlandet Nye tider, nye muligheder…! PP er sendt pr.mail.
De første erfaringer – og udfordringer?. De første erfaringer – og udfordringer?
Oplæg fra EPOS på Augustseminar 2014 Nyborg 15. august
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
1. BERETNING VED FORMAND OLE KJÆR 2 GAMMEL KÆRLIGHED RUSTER IKKE Man skal stoppe, mens legen er god! Hvor blev den gode idé af? En mavepumper til vores.
Livsstilsændringer i Flok. 2 Aabenraa kommune 6000 medarbejdere Ca. 450 arbejdssteder MED. System med HMU som beslutningsorgan.
COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 Seminar 1 Arbejdsform og indhold Seminar 1 - Præsentation af principperne.
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
Grunde til at jeg elsker dig
Udfordringer på kompetenceområdet v/ Bente Nielsen 1. Næstformand, Region Midtjylland.
Præsentation af resultaterne fra casestudie
Har du husket din licens? Opstartsmøde 6. september 2012.
At deltage i projektarbejde
Udskrevet d. 28. marts 2015, dias nr. 1 Vejen til vækst Hvad er udbyttepotentialet i vinterraps? v. Planteavlskonsulent Torben Føns.
Geokommunikation - visualisering af geografiske data.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
10.mar. 15 Udvikling i løn, priser og konkurrenceevne Dansk Industri.
Oprettelse af tabeller (Access, del 2)
Globaliseringsredegørelse 21.mar. 11 Globaliseringsredegørelsen 2011 Grafer fra temakapitlet Eksporten som drivkraft for vækst og velstand.
Grundlæggende programmering Forår 2002
Præsentationens transcript:

1 Samspillet mellem virksomheder og kompetencecentre

2 Samspillet  Netværk af iværksættervirksomheder  Øge overlevelsesraten  Netværk- og klyngedannelser af SMV  Skabe udvikling og vækst  Behovsanalyse af det fremtidige regionale kompetencefundament  Sikre optimale konkurrencemuligheder gennem en veluddannet arbejdsstyrke  Netværk af iværksættervirksomheder  Øge overlevelsesraten  Netværk- og klyngedannelser af SMV  Skabe udvikling og vækst  Behovsanalyse af det fremtidige regionale kompetencefundament  Sikre optimale konkurrencemuligheder gennem en veluddannet arbejdsstyrke

3 Iværksættervirksomheder  Et samarbejde med Esbjerg Erhvervsudvikling  Klynger af 5-6 iværksættervirksomheder  Inddragelse af mentornetværk  Møder har form af temaarrangementer (pt. en gruppe etableret – flere undervejs)  Et samarbejde med Esbjerg Erhvervsudvikling  Klynger af 5-6 iværksættervirksomheder  Inddragelse af mentornetværk  Møder har form af temaarrangementer (pt. en gruppe etableret – flere undervejs)

4 Netværk- og klyngedannelse af SMV’ere  Målet er 10 netværk/klynger  Pt. 3 i drift – 3 etableret og 2 undervejs  Uddannelse af tovholdere nødvendigt  Gennemtænkt mødestruktur nødvendigt  Nemt at etablere men svært at skabe indhold  Målet er 10 netværk/klynger  Pt. 3 i drift – 3 etableret og 2 undervejs  Uddannelse af tovholdere nødvendigt  Gennemtænkt mødestruktur nødvendigt  Nemt at etablere men svært at skabe indhold

5 ”Analyse af et fælles regionalt kompetencefundament” Udfordringer for medarbejdere, virksomheder og uddannelsesinstitutioner

6 Metode  Interviews med 10 personer i ledende stillinger i regionstypiske virksomheder: fødevare-, træ-, vindmølle- og fremstillingsindustri, samt transport- og logistik.  Undersøgt virksomhedernes udfordringer mht. globalisering, rekruttering og kompetenceudvikling  Interviews med 10 personer i ledende stillinger i regionstypiske virksomheder: fødevare-, træ-, vindmølle- og fremstillingsindustri, samt transport- og logistik.  Undersøgt virksomhedernes udfordringer mht. globalisering, rekruttering og kompetenceudvikling

7 Det simple spørgsmål Hvis du ser på de 10 % bedste af dine medarbejdere i produktionen – hvordan adskiller de sig så fra de andre 90 %?

8 Det simple svar De kombinerer evnen til at kunne - med viljen til at ville!

9 Fremtidens kompetencebehov  Personlige og sociale kompetencer er (måske) vigtigere end de faglige (faglige kompetencer er ”taget for givet kompetencer” = hygiejnefaktorer)  ”kom med personer med den rette indstilling, så klarer vi resten”  Personlige og sociale kompetencer er (måske) vigtigere end de faglige (faglige kompetencer er ”taget for givet kompetencer” = hygiejnefaktorer)  ”kom med personer med den rette indstilling, så klarer vi resten”

10 Udfordringer for de kortuddannede  Arbejdet kræver medarbejdernes mentale deltagelse, ikke kun brugen af kroppen  Man skal ville arbejde med sin personlige udvikling for at være sikret arbejde i fremtiden.  Samarbejdsevner bliver afgørende  Svært at bevare en holdning til arbejdet, hvor:  Man ser arbejde i tid og ikke i opgaver  Arbejdsliv og fritidsliv er voldsomt adskilte  Arbejde giver penge, ikke indhold i tilværelse  Personer med lave personlige, sociale og faglige kompetencer får det svært på jobmarkedet i fremtiden  Arbejdet kræver medarbejdernes mentale deltagelse, ikke kun brugen af kroppen  Man skal ville arbejde med sin personlige udvikling for at være sikret arbejde i fremtiden.  Samarbejdsevner bliver afgørende  Svært at bevare en holdning til arbejdet, hvor:  Man ser arbejde i tid og ikke i opgaver  Arbejdsliv og fritidsliv er voldsomt adskilte  Arbejde giver penge, ikke indhold i tilværelse  Personer med lave personlige, sociale og faglige kompetencer får det svært på jobmarkedet i fremtiden

11 Udfordringer for uddannelsesinstitutioner  AMU-systemets uddannelsestilbud står således overfor markante udfordringer.  Behovet for uddannelse er faldende, mens behovet for kompetenceudvikling er stigende.  AMU-systemets uddannelsestilbud står således overfor markante udfordringer.  Behovet for uddannelse er faldende, mens behovet for kompetenceudvikling er stigende.

12 Definition af kompetence 1. For det første er medarbejderkompetencer noget observerbar. Mens operative variabler som persontræk, værdier, motiver og opførsel er svære at identificere - åbenbarer kompetencer sig i observerbare og identificerbare mønstre af opførsel. 2. For det andet – opførselsmønstret relaterer sig til præstation. 3. Og for det tredje – kompetencer kan indeholde traditionel viden, færdigheder og dygtighed – men også noget der ligger ud over det. Specielt knytter præstationer sig ikke kun til kapabilitet – men også til motivation og ønsket om at præstere. 1. For det første er medarbejderkompetencer noget observerbar. Mens operative variabler som persontræk, værdier, motiver og opførsel er svære at identificere - åbenbarer kompetencer sig i observerbare og identificerbare mønstre af opførsel. 2. For det andet – opførselsmønstret relaterer sig til præstation. 3. Og for det tredje – kompetencer kan indeholde traditionel viden, færdigheder og dygtighed – men også noget der ligger ud over det. Specielt knytter præstationer sig ikke kun til kapabilitet – men også til motivation og ønsket om at præstere.

13 Påstanden er således, at…..der kun tale om kompetencer, når ”evnen til at kunne - mødes med viljen til at ville”..der kun tale om kompetencer, når ”evnen til at kunne - mødes med viljen til at ville”

14 Hvorfor er kompetenceudvikling vigtigt? Fordi det er en del af virksomhedens vækstplatform!

15 Kompetencer og virksomhedernes vækstplatforme

16 Kompetencebegrebet Kompetencer kan tilhøre én af to kategorier: personlige eller virksomhed (organisation).  Personlige kompetencer besiddes af individer og indeholder bl.a. elementer som viden, færdigheder, dygtighed, erfaring og personlighed.  Virksomhedskompetencer tilhører organisationen og indeholder indkapslede processer og strukturer, som syntes at være til stede i organisationen – selv om individer forlader organisationen.  De to kategorier er delvist sammenhængende. Kompetencer kan tilhøre én af to kategorier: personlige eller virksomhed (organisation).  Personlige kompetencer besiddes af individer og indeholder bl.a. elementer som viden, færdigheder, dygtighed, erfaring og personlighed.  Virksomhedskompetencer tilhører organisationen og indeholder indkapslede processer og strukturer, som syntes at være til stede i organisationen – selv om individer forlader organisationen.  De to kategorier er delvist sammenhængende.

17 Personlig og organisatorisk kompetence

18 Er der forskelle i virksomhedens og individets kompetencebehov? Ja – det er der:  Virksomhedens kompetencebehov er relativt snævert  Individets kompetencebehov er bredere Ja – det er der:  Virksomhedens kompetencebehov er relativt snævert  Individets kompetencebehov er bredere

19 Hvordan passer det med andre analyser? Rigtig fint!

20 Håndværksrådet

21 Diverse rapporter og analyser AMU-Vest Februar AMU-Syd 2007 Ribe Amt August 2006 Ny Varde Kommune 2006 Region Midt 2006 Business Horizons (2006) Competencies: Alternative frameworks for competitive advantage

22 Alt peger samme vej… … så det kan jo undre, at vi tilsyneladende ikke er nået længere … men det kan jo hænge sammen med at det faktisk er svært … så det kan jo undre, at vi tilsyneladende ikke er nået længere … men det kan jo hænge sammen med at det faktisk er svært

23 Og det betyder ikke.... at håndværksmæssige færdigheder er gået af mode

24 Hvad gør vi for at udvikle os?  Brugerdreven innovation er modeordet  På Jysk hedder det måske bare at lytte til kunderne……  Brugerdreven innovation er modeordet  På Jysk hedder det måske bare at lytte til kunderne……

25 Men det er træls….  For hver gang vi har lyttet og hver gang vi tror vi har fundet vej…  Så flytter kunderne sig!  Og det går bare hurtigere og hurtigere  For hver gang vi har lyttet og hver gang vi tror vi har fundet vej…  Så flytter kunderne sig!  Og det går bare hurtigere og hurtigere

26 Hvad sker dog i det virkelige liv? Det kan vi jo prøve at spørge Pia Beiter Sebelin fra HTH om Det kan vi jo prøve at spørge Pia Beiter Sebelin fra HTH om