Mentalisering og Modoverføring v. Borderline tilstande

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Livet i familien, hvor spiseforstyrrelsen er flyttet ind.
FORÆLDREGRUPPE - som en del af behandlingen
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
The Cape Cod Model.
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
Anden nordiske konference om mentalisering København d
Den 16.august 2010 Regionsgården
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Den der discipler … arbejder så meget på, at få de åndelige babyer til at vokse ____________________ ____ At han glemmer, at de først må______________.
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
25.September 2006 Hvad er formålet med dette arrangement v/ elene fleischer.
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Kontaktfænomener opstår i relation, og kan kun forstås i den kontekst.
Souschef Jytte Husted Hospice Søholm
Sebastian Simonsen, psykolog Nana Lund Nørgaard, psykolog
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Recovery gennem lokalsamfundsdeltagelse
Koncept Rotary Youth Exchange – Multi District Denmark.
Effektivitet og Kvalitet Indlæg ”Der står altid et menneske bag” Dansk Facilities Management – 26. januar 2006.
Børn og sorg - og sprældøde døde
Mentaliseringsbaseret supervision
Temadag Funktionelle lidelser.
TERM modellen Introduktion til øvelse
Supervision og faglig feedback
Mentaliseringsbaseret caseformulering Nordisk MBT konference - Kbh. 22
Kommunikation.
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Relationen i institutionen – MI på MultifunC V/ Sine Møller Psykolog og faglig leder af Kvalitetssikringsteam MultifunC.
Personlighedsforstyrrelser med fokus på borderline d. 26. februar 2014
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
’Seriøse’ computerspil Spil der ikke er ligegyldige – en udfordring til spil-definitionerne.
Hverdagsliv med en kræftsygdom v. psykolog Ditte Tang Johansen
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Styrkebaseret pædagogik Psykolog Anne Linder
Læring i et vejledningsperspektiv
Anders Myszak (org. psykolog)
Hvad vej skal vi?. Unge Med Anden Etnisk Baggrund End Dansk UMAEBED.
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Vejlederens kommunikation
På meningsjagt i meningsløsheden! Med Viktor Frankl som tour-guide
Overordnet mål og formål med CABI- projekt (LUP): Fastholdelse, glidende bevægelser gennem systemer og samarbejde på tværs. At opnå mindst 60 % kommer.
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Teoretiske modeller fra SiriusPartner
Patient-information om medicin - hvad virker? (fokus på skr. information) Marianne Møller Farmaceut, Master i Professionel Kommunikation (MPK)
Meditation er… Bl.a. baseret på bogen »Meditation« af Mette Kold. Kapitel 1.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Robusthed Læge Poul Lundgaard Bak
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende Coachingforløb.
Hvad sker der når vi samskaber, eller samarbejde på tværs? Gruppedynamikkens påvirkning Manon de Jongh, 2014.
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
Innovation as a Core Business Process DTU Diplom Innovation Metode og Værktøjer Jan Schlunssen.
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
Stress En folkesygdom?.
Scleroseforeningen Færøerne Eidi den
Seksualiteten i det daglige arbejde FOA Randers Den 23. maj 2011 Undervisere: Seksualvejledere Janni Watson og Charlotte Englund
Mentalisering Recovery Christian Bæk, cand.psych. Blå Kors Medarbejderkonference.
Målrettet kommunikation
Program Velkommen Siden sidst Fagligt oplæg om behandling:
Hver 5. ung – eller unge – på kanten Kollektivt ansvar?
Robuste Fællesskaber.
Måling (psykometri) 1.
torsdag den 11. april 2019 Basen
Præsentationens transcript:

Mentalisering og Modoverføring v. Borderline tilstande Nordisk konference om Mentalisering København 22-23. maj 2014 Psykolog Kasper Pyndt Nordisk konference MBT 22-23. maj v. Psykolog Kasper Pyndt

Disposition Hvorfor er det vigtigt Hvad er det? Hvordan opstår det Mentaliseringsbaseret forståelse af Modoverføring Kliniske eksempler Håndtering af modoverføring Nordisk konference MBT 22-23. maj v. Psykolog Kasper Pyndt Nordisk konference MBT 22-23. maj v. Psykolog Kasper Pyndt

Hvorfor er det vigtigt Terapeuten er en vigtig faktor i terapien “For one thing this volume brings the psychotherapist back into focus as a key determinant of the ultimate treatment outcome – far more important than what the therapist is doing is who the therapist is.” (preface xviii) Duncan, Miller, Wampold & Hubble (2010) The heart and soul of change”: Nordisk konference MBT 22-23. maj v. Psykolog Kasper Pyndt Nordisk konference MBT 22-23. maj v. Psykolog Kasper Pyndt

Hvorfor er det vigtigt - empiri Wampold : ”Available evidence documents that the therapist is one of the most robust predictors of outcome among factors studied. Indeed the variance of outcomes attributable to therapists (5-9%) is larger than the variability among treatments (0-1%), the alliance (5%) and the superiority of an empirically supported treatment to placebo treatment (0-4%) (Miller 2013 s. 90) Nordisk konference MBT 22-23. maj v. Psykolog Kasper Pyndt Nordisk konference MBT 22-23. maj v. Psykolog Kasper Pyndt

Lamberts Pie Nordisk konference MBT 22-23. maj v. Psykolog Kasper Pyndt Nordisk konference MBT 22-23. maj v. Psykolog Kasper Pyndt

Hvorfor er det vigtigt 2. Terapeutens evne til at forstå og håndtere sin modoverføring er vigtig: ”Hvis pt. skal lære sine følelser at kende, kræver det, at tp. tør vedstå sig sine følelser og gennem analyse af modoverføringen, bliver klar over hvilke følelser der evt. aktiveres i relationen, således han kan fremstå autentisk i mødet og på en ægte måde af- eller bekræfte pt.s udsagn.” (M. Kjølbye 2007 s.205) Jeg er et menneske og intet menneskeligt er mig fremmed. Homo sum humaninila me alienum puto (Terentius Palutus) Nordisk konference MBT 22-23. maj v. Psykolog Kasper Pyndt Nordisk konference MBT 22-23. maj v. Psykolog Kasper Pyndt

Hvorfor er det vigtigt - empiri Håndteringen af modoverføring har en positiv korrelation med outcome på r=0.56 og et studie ser på langtids outcome viser r=0.39 (Hayes, Gelso & Hummel: Managing Countertransference. In Norcross 2011) Nordisk konference MBT 22-23. maj v. Psykolog Kasper Pyndt Nordisk konference MBT 22-23. maj v. Psykolog Kasper Pyndt

Hvorfor er det vigtigt Manglende håndtering af modoverføringen kan være skadelig for behandlingen. ”The mentalizing therapist is not neutral but engaged in a process of reflective enactment making it essential to monitor countertransference because his role is potentially iatrogenic in terms of interpersonel proces” (Bateman & Fonagy 2006) Nordisk konference MBT 22-23. maj v. Psykolog Kasper Pyndt

Modoverføringsbegrebet Terapeuten Patienten Subjektiv modoveføring Privat Professionel Objektiv modoverføring Rollerespons Modoverføring positiv el. neg. Konkordant Komplementær Overføring positiv el. neg. Akut eller Kronisk Nordisk konference MBT 22-23. maj v. Psykolog Kasper Pyndt Nordisk konference MBT 22-23. maj v. Psykolog Kasper Pyndt

Begrebsafklaring ”Modoverføringen må altid anskues som et fælles produkt, hvori både terapeutens fortidige konflikter og patientens projicerede aspekter skaber specifikke interaktionsmønstre i den terapeutiske proces.” (Gabbard & Wilkinson, 1999, s. 33) Nordisk konference MBT 22-23. maj v. Psykolog Kasper Pyndt Nordisk konference MBT 22-23. maj v. Psykolog Kasper Pyndt

Udvikling af mentaliseringsevne Tilknytningens betydning Mentalisering skaber mentalisering Og omvendt Fra ydre fysiske tilstande til indre mentale tilstande At forstå sig selv ind gennem den anden Nordisk konference MBT 22-23. maj v. Psykolog Kasper Pyndt Nordisk konference MBT 22-23. maj v. Psykolog Kasper Pyndt

Spejlingens betydning Udtryk af fordøjet affekt. Overensstemmende udtryk Psychological Self: 2nd Order Representation Representation of self-state: Internalization of object’s image Psykologisk Selv Anden ordens repræsentationer Expression Symbolsk forbindelse af indre tilstand ymbolic binding of internal state Physical Self: Primary Representations Reflection Fysisk selv Primære repræsentationer signal non-verbal expression Resonance Constitutional self in state of arousal CAREGIVER Signal. Nonverbalt udtryk Infant Nordisk konference MBT 22-23. maj v. Psykolog Kasper Pyndt Nordisk konference MBT 22-23. maj v. Psykolog Kasper Pyndt

Spejlingens betydning Terapeten kan således fungere i følgende modus: Psykisk ækvivalens mode: Umarkeret spejling, indre =ydre Pretend mode: inkongruent spejling , Indre uden forbindelse med ydre Teleologisk mode: effekt=intention, det ydre styrer det indre Nordisk konference MBT 22-23. maj v. Psykolog Kasper Pyndt Nordisk konference MBT 22-23. maj v. Psykolog Kasper Pyndt

Modoverføring og mentalisering Hypotese: Modføringsfølelser kan medføre tab af mentaliseringsevnen og kan forklares på samme måde som mentaliseringstab hos pt., Dvs. via umarkeret eller inkongruent spejling ”The patient has to find himself in the mind of the therapist and equally the therapist has to understand himself in the mind of the patient if the two together are to develop a mentalizing process. (Bateman &Fonagy 2006 s.93) Nordisk konference MBT 22-23. maj v. Psykolog Kasper Pyndt

Modoverføring og Mentalisering Behandling af borderline pt. er kendetegnet ved: Høj Affekt Intens tilknytning Acting out Reduceret mentaliseringsevne Lav mentaliseringsevne Reducerer mentalisering Handling kræver handling Nordisk konference MBT 22-23. maj v. Psykolog Kasper Pyndt Nordisk konference MBT 22-23. maj v. Psykolog Kasper Pyndt

Modoverføring som Psykisk ækvivalens mode Jeg vil ikke snakke med dig, du er for ung. Ved ikke hvad jeg skal sige Afviser, tør ikke Terapeut Usikker Selvskadende ny pt. Patient Usikker Overgreb Mandlig Tp Tp. Kan ikke tænke, jeg duer ikke Hvad skal vi snakke om? Intention: invitere, undersøge, hjælpe Nordisk konference MBT 22-23. maj v. Psykolog Kasper Pyndt Nordisk konference MBT 22-23. maj v. Psykolog Kasper Pyndt

Modoverføring som Pretend mode/pseudomentalisering Jeg kunne ikke snakke med mænd om det, men det er noget andet, du er rar og professionel Terapeut Tillid Selvtilfreds Undrende Patient Rosende Overfladisk Overgreb Positiv modoverf. Jeg er noget særligt Undersøger ikke Hvilke overgreb? Smiler og nikker Nordisk konference MBT 22-23. maj v. Psykolog Kasper Pyndt Nordisk konference MBT 22-23. maj v. Psykolog Kasper Pyndt

Modoverføring som teleologisk mode Kan du ikke bare give mig nogle sovepiller Terapeut Frustreret Undersøge Patient Kan ikke sove, har prøvet alt Hvad gør du ikke kan sove? Nordisk konference MBT 22-23. maj v. Psykolog Kasper Pyndt Nordisk konference MBT 22-23. maj v. Psykolog Kasper Pyndt

Modoverføring som teleologisk mode Det er en dårlig dag, jeg er ved at falde i søvn i bilen fordi jeg ikke sover Tænker: jeg spørger lægen!! Terapeut Frustreret Undersøge Patient Kan ikke sove, har prøvet alt Pt. trumf + handling Kan du ikke prøve x, y, z? Tp.:Undersøger Nordisk konference MBT 22-23. maj v. Psykolog Kasper Pyndt Nordisk konference MBT 22-23. maj v. Psykolog Kasper Pyndt

Håndtering af modoverføringen Identifikation af modoverføringen i MBT Pretend mode: Kedsomhed, sige noget trivielt Være på automat pilot, ukritisk Føle sig flad Teleologisk mode. Angst Tendens til at handle (lister, opringning, skrive brev) Psykisk ækvivalens: Forvirret, uklar, overdrevent nik Ved ikke hvad man skal sige Vrede overfor pt. Nordisk konference MBT 22-23. maj v. Psykolog Kasper Pyndt Nordisk konference MBT 22-23. maj v. Psykolog Kasper Pyndt

Håndtering af modoverføringen Hvordan genvindes mentaliseringsevnen? Teoretisk forståelse og ståsted styrker reflektionsevnen Tydelig behandlingskontrakt at vende tilbage til Klarificerende interventioner Selvafsløring, tydeliggøre egne intentioner og evt. reaktioner Regelmæssig supervision Beslutninger tages i teamet/konference Nordisk konference MBT 22-23. maj v. Psykolog Kasper Pyndt Nordisk konference MBT 22-23. maj v. Psykolog Kasper Pyndt

Håndtering af modoverføringen Affektregulering Mindske affekt så tænkning er mulig Stop op, lyt, spol tilbage Vær aktivt tænkende: Hvad sker der nu Hvorfor siger pt. det? Hvorfor føler jeg som jeg gør Kontekst: hvad sker der i behandlingen, pt.s liv, mit liv. Nordisk konference MBT 22-23. maj v. Psykolog Kasper Pyndt Nordisk konference MBT 22-23. maj v. Psykolog Kasper Pyndt

Afslutning: ”Vi har bemærket, at hver enkelt psykoanalytiker kun kommer så vidt som hans egne komplekser og indre tilstande tillader det og vi forlanger derfor han begynder sin virksomhed med selvanalyse og fortløbende uddyber denne” S. Freud (1910e): De fremtidige chancer for den psykoanalytiske terapi. Nordisk konference MBT 22-23. maj v. Psykolog Kasper Pyndt Nordisk konference MBT 22-23. maj v. Psykolog Kasper Pyndt