Miljøskadeloven Miljøskader & overhængende fare for miljøskader

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Anvendelse af slam på.
Advertisements

De seneste ændringer af jord-forureningsloven Ulla Højsholt Funktionsleder Jord & Affald Miljøstyrelsen.
Bekendtgørelse om samarbejde om sikkerhed og sundhed
Søren Sandfeld Jakobsen ”Cookies” – hvad siger loven?
Tilsyn med og samarbejde om borearbejde
Jordforurening i Region Nordjylland
Årsmøde Jord og Grundvand 25. september 2013
Kommunernes tilsynspligt Hvad er de forpligtet til?
§ 8 og indsats på frivillige/private projekter -herunder kort nyt 7. november 2012.
Vedligeholdelse af private vandløb under veje
Hvordan kan caretakerne og de nye miljøcentre arbejde sammen?
Dansk Forening for Udbudsret Medlemsmøde 20. januar 2011
Forældreindflydelse ift. børn med psykiatriske vanskeligheder
Dias nr. 1V2 på tværs – ATV møde den 4. november 2009 V2 kortlægning Et kig ind i forskelle på tværs af regioner ATV-møde den 4. november 2009 Schaeffergården.
Vi er alle en del af løsningen - med venlig hilsen HK
Baggrund Natura 2000: fuglebeskyttelsesdirektiv 1979 og habitatdirektiv 1992 Vandrammedirektiv Miljømålslov: Målsætning, Indsatsprogram & Køreplan.
Vandindvinding og natur
Morten Steen - Jord-Erfa-Midt
NOVANA - Naturtyper og Arter.
Regionens rolle og samspil med kommunerne Jord-ERFA-Midt
GENERELT: FOR AT VÆLGE / BYTTE LAYOUT, HØJREKLIK PÅ SIDEN OG VÆLG. FORSIDE GRÅ Overskrift, helst kun én linje tekst Underrubrik, max 4 linjer tekst Navnet.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto VVM- redegørelsen retlig.
30 oktober Kursus i miljøvurdering Screening af projekter - baseret på forudsætninger Ulf Kjellerup, COWI.
Den gode ansøgning Natura 2000 mm
1ATV-møde – Jord i råstofgrave. 2  ” Tilførsel af såvel forurenet som uforurenet jord til råstofgrave og tidligere råstofgrave er forbudt i  henhold.
Gammel og ny forståelse af § 19 og § 33
Kvalitetsstyring i kommunerne på jordforureningsområdet
EU-regler og regulering af jord i råstofgrave Møde i ATV Jord og Grundvand, 25. november 2009.
Tekst starter uden punktopstilling For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug >Forøg listeniveau- knappen i Topmenuen For at få.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Informationsmøde om.
Farum 26. november 2014 Stenløse 8. januar Bekendtgørelse om kvalitetssikring på almene vandforsyningsanlæg § 2. Et alment vandforsyningsanlæg skal.
Temadag den 26. januar 2010 ATV Jord og Grundvand v/Lene Juul Nielsen Vejledning om undersøgelse og oprensning af forurening fra villaolietanke – juridisk/administrativ.
Kortlægning af asfaltklumper
Naturgenopretning i naturfølsomme ådale – Eksempel fra Esbjerg Kommune
Naturhensyn - genopretning Tanker fra en kommune Anja A. Hansen Naturmedarbejder, Lyngby-Taarbæk Kommune.
Vurdering af naturmæssige konsekvenser II 5. Kursusgang Per Christensen.
Lyd og lys Hvad siger loven? DNs Lyd- og lysnetværk 20. februar 2011 Christian Poll Miljøpolitisk medarbejder Danmarks Naturfredningsforening.
Overfladevand og natur Planlægning af opgaven? Morten Bondgaard, Miljø Jord-erfa midt 23. oktober 2013.
12. december 2007 Brugergruppemøde STRUCTURA Vand Er datagrundlaget (nu) i orden?
Lovgivning om håndtering af boligers indeklimaproblemer hidrørende fra jordforurening.
Dato: Dok.nr. Titel: Det nye samarbejde Høringer v/Vibeke Volmers.
Danmarks Miljøundersøgelser. Baggrund Habitatdirektivet Praksis: Ingen ekstra belastning tilladt, hvor tålegrænsen allerede overskrides ➪ Forskellig praksis,
Vandindvinding til køle/varme projekter mv. Sikring mod forureningsspredning 2. Oktober 2014 – Kim Sørensen.
NATURA 2000 STATUS – foreløbige erfaringer fra planproces og idéfase Miljøcenter Ringkøbing v. Karen Thingsgaard.
Hvilken betydning får habitatdirektivet for den fremtidige arealforvaltning? Lars Rudfeld Skov- og Naturstyrelsen Plantekongres 12. Januar 2005.
Grundkursus i § 3 sagsbehandling Naturbeskyttelse historisk Formålsparagraffen § 1 Øvrigt indhold.
Forurenet jord Indlæg ved Kloak-konference i Snaptun 14. august 2007 Hvornår anses jorden for forurenet ? Kvalitetskriterier og afskæringskriterier for.
Ophør af JAF Inden ophør af et JAF skal kommunen foretage en vurdering af borgerens arbejdsevne og dennes muligheder for at komme tilbage i beskæftigelse,
Afklaring af arbejdsevnen/ arbejdsprøvning
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Nyt om pesticider og.
Natur- og Miljøklagenævnet. Nævnet er den centrale klageinstans på hele natur-, plan- og miljøområdet. Vi har til opgave at tage hensyn til borgernes.
Konference om Retssikkerhed på skatteområdet Onsdag den 4. november 2009 Fællessalen Christiansborg.
Byggeloven og sektorlovene Kan Triturus cristatus stoppe en byggetilladelse?
Nyregistrering og forespørgselsordning v. Rikke Rørby Graversen.
ATV-møde den 25. november 2009 Advokat Mads Kobberø.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Dokumentationskrav ved.
Envina indsatsplanmøde februar 2017
Voksenansvar for anbragte børn og unge Registrering og indberetning
Jupiter temadag den 30. maj 2007
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
Alle typer døgninstitutioner Private opholdssteder
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
Lovgrundlaget for overvågning i VVM
Voksenansvar for anbragte børn og unge Registrering og indberetning
Rammerne for Kommuner Sekretariatschef Søren Abildtrup.
Hvem har myndighedsansvaret for den akutte skadesafhjælpende indsats
Basistilstandsrapporter
Afgrænsning af miljøvurdering
Ansættelse Overskrifterne: Før ansættelsen Ansættelsesform
Præsentationens transcript:

Miljøskadeloven Miljøskader & overhængende fare for miljøskader Martin Vestergaard

Reglerne om miljøskader Direktiv 2004/35/EF L. 466 miljøskadeloven 17/6/08 L. 507 implementeringsloven af 17/6/08 Bkg. 658, 26/608 om indhentelse af udtalelse Bkg. Om kriterier for vurdering af miljøskade Vejledning nr. 4/08 fra Mst.

Miljøansvarsdirektivets formål Forebyggelse og afhjælpning af visse fremtidige miljøskader på: - beskyttede arter og naturtyper (natur) - vand - jord Forureneren betaler

Miljøskade definition Betydelig negativ påvirk af opnåelse ell. opretholdelse af gunstig bevaringsstatus for arter ell. natur-typer beskyttet af habitat – og fuglebesk direktiver Betydelig negativ påvirk af den øko, kemiske ell.kvantitative tilstand af ell. det øko potentiale for vandforekomst efter vandrammedir/miljømålslov. Jordforurening, som medfører betydelig risiko for negativ påvirk af mennseskers sundhed

2 ansvarsgrundlag ! Ubetinget ansvar for miljøskader forårsaget af bilag III aktiviteter Ansvar for miljøskader på beskyttede arter og naturtyper forårsaget ved uforsvarlig adfærd ved al anden erhvervsmæssig aktivitet

Ubetinget ansvar for miljøskade på jord,vand og natur Miljøbeskyttelseslov Jordforureningsloven Husdyrgodkendelsesloven Lov om miljø og genteknologi Håndtering af indvindingsaffald, jf. råstoflovens § 33 b, stk. 2 Vandindvinding, herunder indvinding for at bortlede eller sænke grundvandet, jf. vandforsyningslovens § 68, stk. 2 Opstemning af vand, vandløbslovens § 60 b, stk. 2

Ansvar for miljøskade på natur som følge af uforsvarlig adfærd Naturbeskyttelsesloven Skovloven Jagt og vildtforvaltningsloven Råstoflov minus miljøskade som følge af håndtering af indvindings-affald Vandforsyningslov, dog ikke skade pga. indvinding af vand Vandløbslov, dog ej skade pga. opstemning af vand

Administrationen af reglerne om miljøskade Kommuner + regioner afgør om der tale om en miljøskade Udkast til afgørelser forelægges miljøcentre til bindende udtalelse i overgangsperiode Herefter håndteres miljøskaden af miljøcentrene * sikkerhedsstillelse * påbud om foranstaltninger * tilsynet

Miljøskade i henhold til miljøskadelovgivningen Skade forvoldt efter 1/7/08 - § 60 Erhvervsmæssig aktivitet ? - § 5 Undtagne aktiviteter ? - § 4 Nogen ansvarlig ? - § 5 Er bestemte naturressourcer påvirket ? - §§ 7-9 Er der en dok. betydelig negativ påvirkning ? - §§ 9 og 10 Alligevel ansvarsfri ? §§ 7+8 mm

Administration af miljøskaderegler med miljø- og naturlovgivn. Ikke øget opsøgende tilsyn Ved neg. Påvirk af natur og miljø undersøges for miljøskade (alle) Hvis åbenbart ikke miljøskade ej nødvendigt med dok af vurdering Notat - nærmere undersøgelse udelukker miljøskade Afgørelse efter udtalelse fra miljøcenter – hvis miljøskade !

Foreninger mm. - indflydelse på sagsbehandlingen Stillingtagen til miljøskade ved formel afg, hvis klageberettigede anmoder herom Anmodningen må ledsages af relevante oplysninger om skade Også her konsultation af miljø-center Afg. kan påklages til Naturklage-nævnet eller Miljøklagenævnet

Skader omfattet af miljøskadeloven ?? 5-15 sager om året med miljø-skader siger Miljøstyrelsen 15-30 sager med nærmere udredning af negativ påvirknings omfang og karakter for at afklare om der er miljøskade Sager i Vordingborg Kommune ??