Sundhedspædagogik som ledelsestilgang

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
At forholde sig professionelt Anne Skov
Advertisements

Den 16.august 2010 Regionsgården
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Lederudvikling.
Sygeplejerskens virksomhedsfelt
Pædagogik og kommunikation * 12. september 2013
2 år og 3 måneder i skole. 1 år og 3 måneder i praktik.
Omsorg sundhed eller samvær? Rehne Christensen filosofisk firma
Begrundelse for ændringer i uddannelsen
Sundhedspædagogisk indsats
Handicap, idræt og social deltagelse
Forældremøde X årgang.
TEMA I SUNDHEDSFREMMENDE LIVSSTIL
Brugerinddragelse i et uddannelsesperspektiv
Mental sundhed i skolen
Brug piletasterne eller musen til at skifte slides
Orienteringsmøde 11. november Trørødskolen - en attraktiv skole! rummelighed og anerkendelse faglighed og arbejdsglæde klare regler og godt humør.
Læringsstile i Friskolen Surfer…. Læringsstile i Friskolen Program: Oplæg om Læringsstile i friskolen Workshop Workshop.
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Modulbaseret efteruddannelseskursus i sundhedspædagogik
Empowerment og sundhed
Mindfulness og mental sundhed
Mental sundhed I skolen trivsel, selvværd og robusthed
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
Sundhedsfremme i skolehaver?
Involvering i det sundhedsfremmede og forebyggende arbejde
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Sundhedspædagogik og måltidsfællesskab
Seksualpolitik.
Maskulinitet.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Væksthuset Henrik Hansen Leif Tøfting Kongsgaard
Kodeks for offentlig topledelse
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Etnisk konsulent Produktionsskolerne i Danmark Tværkulturelt seminar.
Den inkluderende skole
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET ET FÆLLES PÆDAGOGISK GRUNDLAG: HVAD VIRKER? KONFERENCE OM HANDLINGSPLANER FOR ØGET GENNEMFØRELSE 11. DECEMBER 2013 PER.
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
Forvaltningsnavn Dagens oplæg -Projektet og boligområdet -Tilgangen i Sund Zone -Hvordan arbejder vi i praksis -Hvad får vi ud af det.
Livsstilsændringer i Flok. 2 Aabenraa kommune 6000 medarbejdere Ca. 450 arbejdssteder MED. System med HMU som beslutningsorgan.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Sundhedspædagogik - sundhedsbegreber og kompetencer
Systemudvikling og kommunikation med brugerne
Sundhedspædagogisk tværfagligt samarbejde
RÅDGIVNINGS- OG KONSULENTOPGAVER I SKOLER OG DAGINSTITUTIONER KAREN WISTOFT, PH.D. POST DOC. DPU Konsulentfunktionen - pædagogiske kompetencer.
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
Trivsel, sundhed og læring
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Pædagogisk sundhedsfremme - børns mentale sundhed Lektor, Ph.d. Karen Wistoft Institut for Pædagogik, DPU, AU.
Sundhedspædagogik og kommunikation
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Slide no 1 Sundhedspædagogik - og de vigtigste kernebegreber Skolens rolle i sundhedsfremme Region Nordjylland, 27. marts 2012 Bjarne Bruun Jensen
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Unges opfattelser af og viden om sundhed
Sundhedspædagogisk forum - for ledende tandlæger DPU 1. marts 2010
Evaluering af projektet ”Transfer i AMU”
Sundhed, forebyggelse og sundhedsfremme
Vidensbaseret praksis i botilbud
Peqqinnissamik piorsaaneq Sundhedspædagogik
Sundhedspædagogik i skolen - værdier, kontrol og dilemmaer
Sundhedspædagogik og værdier
Sund Mund til Byens børn
Sundhedspædagogiske settings
Præsentationens transcript:

Sundhedspædagogik som ledelsestilgang Rehabilitering med andre øjne Axeltorv den 2. december 2013 Karen Wistoft Professor (mso) Institut for Læring, Grønlands Universitet Lektor Institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU), Aarhus Universitet, København

Karen Wistoft december 2013 Disposition Pædagogisk ledelse Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme Dominerende pædagogiske forestillinger Refleksiv sundhedspædagogik Sundhedsbegreber Sundhedspædagogiske kompetencer Pædagogisk ledelse og kompetence

Karen Wistoft december 2013 Indledende spørgsmål Hvordan motiverer man sine medarbejdere til at arbejde sundhedspædagogisk? ”Hvis de selv kan se lyset, er det nemmere at få det solgt” (Leder, Odsherred) Mit svar er: pædagogisk ledelse med etablering af et stimulerende læringsmiljø, der fremmer såvel medarbejdernes som borgernes motivation Med andre ord: lyst til at lære

Pædagogisk ledelse Ledelses- kompetence Leder der lærer Karen Wistoft december 2013 Pædagogisk ledelse Ledelses- kompetence Leder der lærer Sundhedspædagogiske kompetencer Medarbejdere der lærer Beslutnings- og handlekompetence Borgere der lærer

Karen Wistoft december 2013 Paradigmeskift Hjælp Kompensation Pleje og omsorg Evner Læring Livskvalitet

Pædagogisk sundhedsfremme At leve et sundt eller godt liv At deltage i læreprocesser, der støtter eller fremmer evner, vilje, muligheder for at leve sundt/godt At leve At lære Karen Wistoft december 2013

Pædagogisk forebyggelse Karen Wistoft december 2013 Pædagogisk forebyggelse Beslutnings-risiko Brugbar viden At kunne vurdere, hvad der er risikabelt for én selv (og andre) At kunne forholde sig til og bruge relevant viden/sundhedsoplysning

Risiko-/problemafklaring Karen Wistoft december 2013 Risiko-/problemafklaring Man må først og fremmest skelne klart mellem et selvoplevet og et folkesundhedsproblem Problematisk, hvis man forsøger at overføre en bestemt risikoproblematik til borgere på baggrund af en viden, de ikke selv anerkender Dernæst må man skelne mellem sin egen og borgerens opfattelse af det, der forhindrer hende/ham i at leve et godt liv Problematisk ikke at forholde sig til de værdier og problemer, mennesker selv oplever, de har

To dominerende pædagogiske forestillinger Karen Wistoft december 2013 To dominerende pædagogiske forestillinger Sundhed udefra Sundhed indefra Hvis vi kan motivere det enkelte menneske tilstrækkeligt, kan vi ændre dets motiver, ønsker og behov Behaviorisme (kognitiv indlæringsteori) Adfærdsmodificering Målet er sat af andre Problem: virker sjældent Vi ønsker at opdrage mennesket til selvomsorg/ selvregulering Klassisk humanistisk reformpædagogik Individuelle handleerfaringer Processen er det vigtigste Problem: hvad så med de sundhedsprofessionelle?

Den tredje (refleksive) vej Karen Wistoft december 2013 Den tredje (refleksive) vej Det drejer sig ikke kun om træning eller mestring, men i lige så høj grad om: At skabe åbenhed og afklare værdier At muliggøre ny indsigt og nye færdigheder At sikre udfordring og stimulering i forhold til selvværd og tro på egne evner Målet er både læring og kompetenceudvikling, der fører til forandringer i en sundhedsfremmende retning

Karen Wistoft december 2013 Tre typer mål Sundhed udefra Adfærdsmodificering Andres mål (manipulation…) Sundhed indefra Selvomsorg Selvregulering (eget ansvar…) Refeksiv sundhed Værdiafklaring Motivation (gensidig læring…)

Sundhedspædagogisk praksis Karen Wistoft december 2013 Sundhedspædagogisk praksis Både et konkret pædagogisk sundhedsarbejde samt de holdninger, indsigter, værdier og teorier, der knytter sig til arbejdet Indsigter Erfaringer Oplevelser Værdier Holdninger Præferencer Faglighed Teorier Metoder

Typiske sundhedspædagogiske mål Karen Wistoft december 2013 Typiske sundhedspædagogiske mål EKSEMPLER: At skabe rammer for kompetenceudvikling, der baner vejen for et sundere og bedre liv At afklare forskellige sundhedsopfattelser, værdier og former for viden (både borgerens og den professionelles), der er på spil At sikre muligheder, som borgeren og evt. også ægtefællen kan bruge i forhold til at fremme egen/parrets sundhed

Karen Wistoft december 2013 Intentionalitet Sundhedspædagogen vil noget med de mennesker, hun/han arbejder med Og reflekterer over effekten eller resultatet m fokus på: motivation, læring og forandring

Viden og værdier – hvorfor det? Karen Wistoft december 2013 Viden og værdier – hvorfor det? På den ene side afklare den viden og de værdier, man som fagperson trækker på På den anden side at tage borgerens viden og værdier alvorligt  interessere sig seriøst for, hvad der betyder noget for hende/ham!

Sundhed med værdioptik Karen Wistoft december 2013 Sundhed med værdioptik Bredt og positivt sundhedsbegreb Biomedicinsk sundhedsbegreb Åndelig sundhed

Karen Wistoft december 2013 Positivt: WHO (1947) ”Sundhed er et dynamisk stadium af fysisk, psykisk og socialt velvære og ikke kun fravær af sygdom og svaghed” To dimensioner: Det gode liv Det sygdomsfrie liv Karen Wistoft december 2013

Bredt: WHO’s Ottawa Charter (1986) Karen Wistoft december 2013 Bredt: WHO’s Ottawa Charter (1986) Sundhed skabes af mennesker inden for de rammer, hvor de lærer, arbejder, leger og elsker: ved at yde omsorg for andre ved at tage beslutninger og ansvar for sine levevilkår ved at sikre, at det samfund man lever i, skaber betingelser, som giver mulighed for at opnå sundhed

II. Biomedicinsk sundhedsbegreb Karen Wistoft december 2013 II. Biomedicinsk sundhedsbegreb Sundhed er et godt helbred Sundhed er at være rask og frisk Risiko- og sygdomsorientering Effekttænkning Sundhed kobles til kroppen eller det mentale

Individualiserende adfærdsperspektiv Sundhed forbindes med det enkelte menneskets livsstil og risikoadfærd er noget det enkelte menneske kan motiveres til at tage ansvar for er noget der mere eller mindre frit kan vælges Karen Wistoft december 2013

Karen Wistoft december 2013 Åndelig sundhed Søge det ikke-absolutte (i åndelig forstand) Erkendelse af at mennesket ikke skal vide alt Leve et liv i balance og reagere på kroppens signaler Den primære grund til sygdom, svaghed og depression er menneskets oplevelse af at være separeret fra den åndelige energi (James, 1906) Følge sine drifter på en afbalanceret måde Tage ansvar for fx familie, arbejde, miljø Hvile i sig selv, have sindsro, tage hensyn til andre Acceptere begrænsninger og egen magtesløshed – det er løsningen = åndelig sundhed

Sundhedspædagogiske kompetencer Karen Wistoft december 2013 Sundhedspædagogiske kompetencer Have blik for borgerens indsigt, værdier og opfattelse af at leve et godt liv Kunne afklare egen faglighed (viden og værdier) Kunne afklare individuelle og kollegiale værdier Kunne arbejde tværfagligt og tage hensyn til andre Kunne kvalificere borgerens idéer og lade dem indgå i såvel målsætningsarbejde som konkrete gøremål/aktiviteter Kunne gennemføre pædagogiske aktiviteter og løbende justere (evaluere) mål, indhold og form Ville udvikle egen evne til at bryde med normer, vante arbejdsgange og på forhånd vedtagne sandheder!

Pædagogisk ledelse (I) Karen Wistoft december 2013 Pædagogisk ledelse (I) Etablering af kollegiale rum for refleksion og kommunikation om det pædagogiske arbejde, der gensidigt forpligter medarbejderne på at begrunde og være opmærksom på kvaliteten af det, de gør. Ledelse, der ansvarliggør og anerkender medarbejderne via kommunikation af tydelige forventninger og løbende justeringer (evaluering)

Pædagogisk ledelse (II) Karen Wistoft december 2013 Pædagogisk ledelse (II) Planer der indikerer klarhed om: Mål (pædagogiske/ikke-pædagogiske?) Værdier (egne, andres, kollegiale, alter ego) Fælles sundhedsbegreb? Roller (forventninger) Succeskriterier Evaluerings- og forandringsstrategier

Pædagogisk ledelse (III) Karen Wistoft december 2013 Pædagogisk ledelse (III) Løbende afstemning af rehabiliteringen og det sundhedspædagogiske arbejde i forhold til interne og eksterne forventninger Transparente procedurer Etablere præmisser for beslutninger Etablering af et stimulerende læringsmiljø Dialog om normer for læring, vejledning, undervisning, feedbackkultur og sundhedspædagogisk rehabilitering Medansvar for egne og andres læringsmuligheder Tid: undgå at forcere læring og kompetenceudvikling…

Karen Wistoft december 2013 Ledelseskompetence Kunne se en sag fra flere sider Være opmærksom på egne og medarbejdernes værdier og de grundantagelser, værdierne bygger på Være opmærksom på medarbejdernes kompetencer Kunne skabe rum for fælles refleksion Være åben over for samarbejdspartnernes viden og metoder Forholde sig åbent til medarbejdernes forventninger og roller Involvere sig ’ægte’ i arbejdet og løbende reflektere over egen opgaveløsning

Karen Wistoft december 2013 Konklusion Pædagogisk ledelse implicerer lederens blik for den tredobbelte læring (egen, medarbejdernes, borgernes), evaluerings- og forandringsprocedurer, løbende afstemninger samt justeringer i forhold til interne og eksterne forventninger Alt i alt en ledelsesfunktion der måske bryder med vante tankegange og opgaveløsninger!