DELTAGELSE, REFLEKSION, CHANCELIGHED, OG RESSOURCE

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Danehofskolens værdigrundlag
Advertisements

Set i forældreperspektiv
Rundt om modstand mod læring – hvordan motiverer man?
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Når uddannelse, udvikling og god sygepleje går hånd i hånd.
Forandringsteori for Frue i Eget Liv / Indvandrerkvindecenteret 2013
Trivselspolitik på Løsning Skole
Dansborgskolen – vi udvikler hele mennesker
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Unge Hjælper Unge. Projektmål Fastholde elever. Mindske frafaldet med 7,4%
Hvad er det der sker, når der ingenting sker?
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Lærerprofessionen - en definition.
Inklusion i Børneinstitution Højme
Kultur- og branchestudier Opgaveforberedende forløb S3 & LT
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Bedste praksis i vandplanarbejdet Irene Wiborg Projektchef Det siger EU – Guideline nr. 8 om involvering.
Velkommen til 10. klasse Center Nord 2014/2015. Præsentation Årets gang En dag på center Nord Fælles rammer i centeret Kontaktlærer / forældresamarbejde.
for elever i komplicerede læringssituationer DPU, Aarhus Universitet
Most Significant Change I workshopform - erfaringer fra Ibis- Sydamerika København, juni 2005.
AKTIV DELTAGELSE AF TOSPROGEDE FORÆLDRE GENNEM UNDERVISNING I FORÆLDREINTRA Christiane Bech, Udviklingskonsulent og projektleder Lene Mose Nielsen, Underviser.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
Internationale perspektiver på udviklingen af den inkluderende skole.
At inddrage studerende i udviklingsarbejde
TEMA: KOMPETENCEVURDERING Målbeskrivelserne er ved at blive/er reviderede i alle specialer. Der lægges større vægt på kompetencevurdering Der lægges større.
Fællesskaber for Alle Forældres betydning for børns
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Hvem er jeg? Gunvor Hallas Chefkonsulent Cand.scient.adm., født 1952
Den inkluderende skole
- et udviklings- og dialogværktøj
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Hedegårdenes Skole 2009 / Værdidebat. Værdidebat - synlighed og handling.
Forandringsteori for Lektiehjælpscafeer under Red Barnet Ungdom
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Dansk ledelsesstil og tillid som global konkurrencestyrke
1 Værdidebat - synlighed og handling Værdidebat Globalisering Medborgerskab Bæredygtighed Pædagogisk udvikling.
Sundhedspædagogisk tværfagligt samarbejde
Dialogmøde Forældresamarbejde - forældre og forældrebestyrelsen imellem.
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
Fælles fagligt fundament ”nye briller i det pædagogiske arbejde
Erfaringer fra projekt ”Flerkulturel rummelighed i skolen”
Kompetenceudvikling og Teamsamarbejde Projekt ”Fælles Værdier – Fælles Fodslaw” - når vejen dertil er gennem vores pædagogiske praksis.
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Lederskab og organisering - Om at skabe dynamiske rammer Børnechef Kirsten Pamperin.
Program for Læringsledelse Arbejdsmøde for Dagtilbud den 18. august 2015.
Opsamling på cafeseminaret i går Hvad siger I selv om god velfærdsledelse - i praksis?
1 Hvem deltager i Program for læringsledelse ?. 2 Deltagende kommuner med dagtilbud Billund Fredericia Hedensted Kolding Nordfyn Svendborg.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Det gode forældresamarbejde FOA vuggestuekonference Dorthe Boe Danbjørg, Næstformand Forældrenes Landsforening Det gode forældresamarbejde OrganisatoriskUformeltFormelt.
Vi designer børneliv, som giver livsduelige børn..
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
MUS samtale Kære Du indkaldes til den årlige udviklingssamtale.
Arbejdspladsen i fokus/arbejdsfællesskaber
Dynamisk Strategi Evaluering af demonstrationsprojektet 2011
3-timersmødet 2017.
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Instruktion til mødeledere
3-timersmødet 2017.
Inspirationsworkshop med fokus på
Strategiske pejlemærker
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Hvad er vores kommunikationsmål
Omsorgskultur i daginstitutioner
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

DELTAGELSE, REFLEKSION, CHANCELIGHED, OG RESSOURCE Et projekt, i samarbejde med Integrationsministeriet, om det mangfoldige forældresamarbejde

5 årigt Inklusions projekt Mangfoldigheds ledelse BAGGRUND FOR PROJEKTET 5 årigt Inklusions projekt Mangfoldigheds ledelse Nyere videnskabelige undersøgelser Bekræfte eller bryde den negative sociale arv Marginalisering

DELTAGELSE REFLEKSION CHANCELIGHED RESSOURCE

BETINGELSER FOR PROJEKTETS SUCCES At alle 80-100 medarbejdere involveres At vi før projektet, havde tradition for at samarbejde på tværs af afd. At den enkeltes udgangspunkt anerkendes Et godt og tillidsfuldt arbejdsmiljø At personalet løbende har indflydelse på projektets indhold At opnå engagement og motivation hos personalet

Aktions-lærings-forløb OBS forløb gennem UCC UCC tilbage-melding Fokus gruppe interview 2x praksis-fortælling pr. uge Ledelses aktiviteter Personale aktiviteter Tovholder-møder Analyse af praksis fortælling Uddan-nelsesdage Kurser Kultur kultur-forståelse

FOKUS FOR UDARBEJDELSE AF PRAKSISFORTÆLLINGER Inddragelse og inklusion af forældre i fællesskaber. Forældrefællesskab og interaktion(danske og etnisk minoritetsforældre i mellem) Den daglige kontakt mellem forældre og personalet. Forældresamtaler. Garderobe/uformel snak Forældreskab(måden at være forældre på) Forældreforventninger (til institutionen) Personalets forventninger til forældrene

EKSEMPLER PÅ DILEMMAER TIL AKTIONSLÆRINGSFORLØB Multikulturelle forældre/børnegruppe – monokulturelt fokus på årets gang/årshjul. Er det OK i et inklusionsperspektiv? Forældre kan have svært ved at gennemskue forventninger og deltagelsesbetingelser i forbindelse med aflevering/afhentning/overlevering osv. hvordan kan vi gøre disse forventninger mere synlige/tydelige (både når det omhandler sprog, for forståelser, manglende tryghed og manglende synlighed) Samtaleformer som udvekslings tone og undervisnings tone, hvornår bruger vi hvad og er der brug for at ændre det? En ting er synlighed ift. Den måde I gør institutionskulturen på, men inklusion fordrer også indflydelse – hvad kan/vil I gøre for at lægge op til dette (hverdag/møder osv.), og ift. hvilke områder?

FORELØBIGE RESULTATER Redskaber og mod til at turde reflektere over egen praksis Opmærksomhed på egen andel/ansvar for samarbejdet At turde forholde sig til egne/kollegers fordomme, barrierer og forventninger Ændring af praksis via aktionslæringsforløb Øget daglig kontakt til nydanske forældre Øget deltagelse af nydanske forældre ved forældre møder/arrangementer Flere nydanske forældre i afdelingernes Husråd 51 % nydanske forældre i Distriktets forældrebestyrelse

Har du lyst til at vide mere kan vi kontaktes på nedenstående mail. Dorit Jensen Coleman rit@balk.dk