DELTAGELSE, REFLEKSION, CHANCELIGHED, OG RESSOURCE Et projekt, i samarbejde med Integrationsministeriet, om det mangfoldige forældresamarbejde
5 årigt Inklusions projekt Mangfoldigheds ledelse BAGGRUND FOR PROJEKTET 5 årigt Inklusions projekt Mangfoldigheds ledelse Nyere videnskabelige undersøgelser Bekræfte eller bryde den negative sociale arv Marginalisering
DELTAGELSE REFLEKSION CHANCELIGHED RESSOURCE
BETINGELSER FOR PROJEKTETS SUCCES At alle 80-100 medarbejdere involveres At vi før projektet, havde tradition for at samarbejde på tværs af afd. At den enkeltes udgangspunkt anerkendes Et godt og tillidsfuldt arbejdsmiljø At personalet løbende har indflydelse på projektets indhold At opnå engagement og motivation hos personalet
Aktions-lærings-forløb OBS forløb gennem UCC UCC tilbage-melding Fokus gruppe interview 2x praksis-fortælling pr. uge Ledelses aktiviteter Personale aktiviteter Tovholder-møder Analyse af praksis fortælling Uddan-nelsesdage Kurser Kultur kultur-forståelse
FOKUS FOR UDARBEJDELSE AF PRAKSISFORTÆLLINGER Inddragelse og inklusion af forældre i fællesskaber. Forældrefællesskab og interaktion(danske og etnisk minoritetsforældre i mellem) Den daglige kontakt mellem forældre og personalet. Forældresamtaler. Garderobe/uformel snak Forældreskab(måden at være forældre på) Forældreforventninger (til institutionen) Personalets forventninger til forældrene
EKSEMPLER PÅ DILEMMAER TIL AKTIONSLÆRINGSFORLØB Multikulturelle forældre/børnegruppe – monokulturelt fokus på årets gang/årshjul. Er det OK i et inklusionsperspektiv? Forældre kan have svært ved at gennemskue forventninger og deltagelsesbetingelser i forbindelse med aflevering/afhentning/overlevering osv. hvordan kan vi gøre disse forventninger mere synlige/tydelige (både når det omhandler sprog, for forståelser, manglende tryghed og manglende synlighed) Samtaleformer som udvekslings tone og undervisnings tone, hvornår bruger vi hvad og er der brug for at ændre det? En ting er synlighed ift. Den måde I gør institutionskulturen på, men inklusion fordrer også indflydelse – hvad kan/vil I gøre for at lægge op til dette (hverdag/møder osv.), og ift. hvilke områder?
FORELØBIGE RESULTATER Redskaber og mod til at turde reflektere over egen praksis Opmærksomhed på egen andel/ansvar for samarbejdet At turde forholde sig til egne/kollegers fordomme, barrierer og forventninger Ændring af praksis via aktionslæringsforløb Øget daglig kontakt til nydanske forældre Øget deltagelse af nydanske forældre ved forældre møder/arrangementer Flere nydanske forældre i afdelingernes Husråd 51 % nydanske forældre i Distriktets forældrebestyrelse
Har du lyst til at vide mere kan vi kontaktes på nedenstående mail. Dorit Jensen Coleman rit@balk.dk