Governance former: Hierarki

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Målgrupper Målgruppe Hvem vil du ramme med jeres aktivitet på sociale medier? Hvad ved din målgruppe om jeres organisation? Hvilke tre nøglerelationer.
Advertisements

Dansk Folkeoplysnings Samråd Folkeoplysningspolitik.
Etabler en professionel bestyrelse – og brug den!
At forholde sig professionelt Anne Skov
Workshop om IT-strategi 12/ Hvorfor •Den offentlige sektor reagerer på mange forskellige impulser, bl.a. fra borgerne, erhvervslivet, internationale.
Demokratimodeller og demokratiske udfordringer lokalt.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Fra regulering til engagement i arbejdsmiljøet
Fra service til policy innovation: Lokalpolitikernes rolle i innovationsskabelse Eva Sørensen Roskilde Universitet og Universitetet i Nordland.
Dahlbom & Mathiassen Computers In Context 9. Power
SFU’s Skolestartskampagne i et ideologisk perspektiv
Teori-Praksis-holdning
Oversigt over Symbols fortolkende emner i org. teori
Det arbejdsomme netværksseminar
27. november 2003Konference for kulturforvaltere Kulturpolitiske strategier Rationel styringstænkning Netværksstyring Kompetencer på tværs.
Fremtidens offentlige styring Hvor er vi på vej hen efter NPM?
1 Ledelse, samarbejde og lærerarbejdstidsaftalen Anders Balle.
Ledelse af innovative medarbejdere
Forskelle, der gør en forskel - Tanker om kvinder og top-ledelse. Camilla F. Ellehave Institut for Organisation og Arbejdssociologi.
Annette Kamp og Pernille Bottrup Nyborg Strand januar 2011
7 dogmer for offentlig styring
Risici for SAPA-projektet
Danske Handicaporganisationer – for retten til lige muligheder Konventionspiloterne på besøg i DH’s afdelinger.
Tillid Temadag for AMIR
Bedre offentlige løsninger – motivation med borgeren i centrum
Uddannelsesparathed - hvad er det
Brug af progressionstræ i fagteam og netværk Martin K. Sillasen
Tillidsbaseret ledelse: Faldgruber og forudsætninger
2. Kommissionen og lobbyismen 3. Lobbyisme i teori og praksis
Udfordringer og perspektiver på ledelse i kunst- og kultursektoren - et kommunalt perspektiv Introdag – Kunst og kulturlederuddannelsen Odsherred Teaterskole.
Demokratiteori I 21. September a. Kriterier for en demokratisk proces Udgangspunkt for kriterier for en demokratisk politisk beslutningsproces:
Nye fagprofessionelle lederroller
Etisk dilemma – to definitioner
De nye kommunikationspolitikker - hvad skal de indeholde?
Styring af styregrupper
Konkurrenceudsættelse – organisering, produktivitet, effekt FOPS arrangement , v. Henning Nilausen Indlægget kommer ind.
Fremtidens offentlige ledelse og styring Henrik Hjortdal 8. november 2010 Enhed for Perioperativ Sygepleje Rigshospitalet.
Værdigrundlag AEU Chefkursus 2007 Hold 6.
Kodeks for offentlig topledelse
Ledere mellem profession, management og demokrati Karina Sehested, Seniorforsker Skov og Landskab, KU.
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Specialefterskoler … i et inklusionsperspektiv:
Konfigurationsskolen
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
Årsmøde for ledere og chefer i den kommunale myndighed
Forandringsteorier som kortlægning af fælles praksis
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
Biblioteket som katalysator for social kapital
Professor, dr. jur. Mette Hartlev
FDF vil styrke det lokale samarbejde med kirker, skoler og kommuner Kirken skal holde fokus på børn og unge FDF skal nå udsatte børn og unge FDF skal være.
Ledelse i forskellige retninger
Eva Sørensen Roskilde Universitet. Old Public AdministrationNew Public ManagementNew Public Governance.
Tværhierarkisk ledelse Ann Westenholz Professor Institut for Organisation og Arbejdssociologi Copenhagen Business School.
Den Personalepolitiske Messe Tirsdag den 12. januar 2010 …… Charlotte Koch Hess, chefrådgiver, Danske Regioner Stine Hinge, souschef, KL Opskriften på.
Serviceorienteret arkitektur SOA. SOA bygger på Der findes en serviceleverandør, som udstiller en formåen til at udføre en veldefineret og afgrænset aktivitet,
Ledelsesrum Oplæg til refleksion
Inklusion og inkluderende processer
BKFs årsmøde 13. november 2008 Præsentation af BKFs nye ledelsespublikation Ved Børne- og Kulturdirektør Klaus Nørskov.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Ledere mellem profession, management og demokrati
Ledelse over grænser i sundhedsvæsenet Hvordan kan vi lede på nye måder, der går på tværs? Christina Holm-Petersen & Martin Sandberg Buch.
Rekruttering og fastholdelse af frivillige Brønden, Brøndby kommune 2. oktober 2010 Anders Jacobsen Konsulent Center for frivilligt socialt arbejde 1.Motiver.
Etablering og drift af faciliteter – sammen med frivillige Friluftsrådet V/Julia Bjerre Hunt, Ingerfair.
Indre By / Østerbro LokalMED
Sundhedspædagogisk forum - for ledende tandlæger DPU 1. marts 2010
Myndighed og velfærd 2025 Substans 29. maj 2019.
Nye muligheder og potentialer
Dialog og tillid som ny styringsdagorden
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Governance former: Hierarki Den gode leder skal fortolke og formidle autoritative beslutninger til organisationen. Udvikle informationssystemer. Sanktionere, straffe og belønne. Den gode leder skal have politisk tæft og kendskab til det politiske spil.

Governance former: Marked Den gode leder skal løbende skaffe sig kendskab til markedssituationen. Lederen skal i samspil med organisationen kunne lægge en strategi for at agere på markedsmæssige vilkår. Der er behov for godt kendskab til intern omkostningsstruktur for at forhandle kontrakter og vide hvilke aktivitetsområder det kan betale sig at satse på. Der skal udvikles ekspertise i kontraktforhandling og opfølgning. Man skal virke som en troværdig partner.

Governance former: Klan Den gode leder skal skabe rammerne for en mere eller mindre autonom klanstyring. Der skal udvikles mekanismer til at kommunikere med klanerne og der skal udvikles forståelse for de særlige styringsmæssige vilkår på et klanbaseret område.

Governance former: Netværk Den gode leder skal forhandle og opbygge netværksrelationer til eksterne aktører. Kende til formelle og uformelle netværk, forstå spillereglerne og handle strategisk i forhold til dem.

Problemfelter og krav til toplederkompetencer 1) De fire idealtypiske former kan udarte hierarki-> ansvarsforflygtigelse, skrankepaveri og regelrytteri, marked -> egoisme/selvinteresse, fragmentering klan -> indadvendt dogmatik/ekspertarraogance, netværk -> opportunisme/uigennemskuelighed/pamperi. 2) Forskydninger i vægtning af former rummer udfordringer: fx hierarki -> marked eller netværk: hvordan stilles politikere og administratorer til ansvar? 3) Kombinationsmodeller rummer egne problematikker: kompleksitet, legitimitetsgrundlag for den enkelte sag. Ubestemthed, opportunisme og mangel på integritet.

Krav til toplederkompetencer Behov for kompetencer, der kan holde offentlige organisationer på sporet. Man skal kunne navigere mellem forskellige typer pres. Være fleksibel og forandringsparat, men samtidig bevare en fast kerne som sikrer sammenhæng og kontinuitet Skabe en organisatorisk arkitektur, som balancerer værdier og hensyn -> Værdiarbejde som grundelement i at ”gestalte”, bringe mening, vælge.

Tre slags værdier Type Begrundelse Psykologisk tilstand I Ønskværdigt Ønsket Principper Samvittighed, overbevisning, tro II A II B Konsekvenser Konsensus Tænkning, perception, læring III Præferencer Følelse, affekt

Bidrag til kodeks 1: Rigtige værdier – principielle værdier baseret på samvittighed, overbevisning og tro – er noget offentlige topledere bør tage vare på – og omgå med forsigtighed.

Den bindende kontekst I: Politiske ideologier om samfundets opbygning og det offentliges placering i samfundet Den liberale minimalstat Retsstaten Lokalt selvstyre Forretningsmæssig drift Kundeorientering Frit valg Beskyttelse af individets rettigheder Upartiskhed Neutralitet Pålidelighed Integritet Retssikkerhed Konservativ variant Socialstaten Social sammenhængskraft Fremtidens stemme Regimeværdighed Stabilitet Almennytte Kollektive valg Vagthunde Professionelle standarder Borgerinddragelse

Bidrag til kodeks 2: Alle værdier kan potentielt bringes i spil. Den offentlige topleder bør være fortrolig med hele bredden i det offentlige værdiunivers. 3: I en politisk ideologisk kontekst skal den offentlige topleder ikke kun kunne tage værdier som givne men må også kunne fortolke og forstå dem i en politisk ideologisk kontekst. 4: I tider med større samfundsforskydninger har den offentlige topleder som del af en særlig informeret elite til opgave at diagnosticere, synliggøre og problematisere disse forskydninger og deres værdimæssige konsekvenser.

Den bindende kontekst II: Generelle offentlige værdier Det offentlige har et ansvar over for samfundet generelt, der skal være offentligt indseende, man skal vogte retssikkerheden, og man skal følge uafhængige professionelle standarder, ----------------------------------------------------------- og ikke lytte til opinionen Man er hævet over andre for at tjene andre

Bidrag til kodeks 5: Den offentlige topleder har et ansvar for at værne om, nyfortolke og udvikle generelle offentlige værdier, således at de kan udgøre en tillidsskabende ramme omkring den politiske scenes magtudøvelse.

Den bindende kontekst III: Organisations- eller sektorværdier Hierarkisk governance: politisk loyalitet Klan governance: uafhængige faglige standarder, retssikkerhed Netværksgovernance: Høring og balancering af interesser, kompromis, konsensus Markedsgovernance: Service, brugerorientering, produktivitet

Bidrag til kodeks 6: Den offentlige topleders opgave er at sikre, at der er identificeret og forstået sektor- og organisationsspecifikke værdier, herunder også specifikke faglige værdier. Det betyder, at de skal debatteres, udfordres og endevendes. Ind imellem skal de udfordres alvorligt, ellers bliver de for implicitte. Den offentlige topleder har et særligt ansvar for at skabe denne udfordring, som må bygge på en præcis fornemmelse for faglige udfordringer og dilemmaer.

Valg af kontekst Seks forskellige netværk, hvori aktører får afprøvet og formet deres sociale virkelighed. Det forvaltningsmæssige netværk Det politiske netværk Det faglige professionelle netværk Det korporative netværk aktør Det daglige arbejdsnetværk Bruger-netværket

Bidrag til kodeks 7: Det er toplederens pligt at træffe hensigtsmæssige valg for placering af sager i funktionsnetværk under hensyntagen til overordnede værdiorienteringer og organisationens kapacitet. – Det er endvidere toplederens pligt at tilvejebringe rutiner i organisationens arbejde, som kan sikre hensigtsmæssig placering af sager i funktionsnetværk.

Praktisk værdiarbejde Fortolkning af værdier 8: Den offentlige topleder må være indstillet på – afhængig af tid og sted - at kunne gå i dybden med udvalgte værdier, herunder at kunne forstå og fortolke konkrete værdier og deres diskurs.

Praktisk værdiarbejde Finde værdimæssige tyngdepunkter 9: Den offentlige topleder skal kunne identificere og fokusere på værdier, der kan virke som stærke og samlende tyngdepunkter. Toplederen skal samtidig kunne etablere modpoler i form af konflikterende værdier, der kan virke livgivende og dynamikskabende.

Praktisk værdiarbejde Organisering af værdikonflikter 10: Den offentlige topleder skal kunne iscenesætte værdidebatten, således at der kan føres en principiel og konfronterende diskussion om værdier, uden at nogen behøver tabe ansigt. Toplederen skal samtidig organisere eller medvirke til at organisere konflikterende værdier, så de delvist holdes adskilt, således at effektiv drift og konflikter kan trives side om side.