Kommunikation i samarbejdet mellem Mentor og Mentee

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fordybelsesdag med fokus på konflikter
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
At forholde sig professionelt Anne Skov
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
Velkommen Ledelse og kommunikation ?
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Ildsjælekonferencen 2009 v. Gitte Olin Larsen, Landliv a/s.
Workshop almene boligdage
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
MedarbejderUDVIKLINGSsamtale
Den urolige chef kigger på uret,
Samarbejde!. Synlighed, faglighed, dokumention • Eli Knøsen • Marius Myklebust • Monika Steorn • De mange blomster… • Edvard Befring • Bertil Bjerkan.
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
En konflikthåndterende kultur
Supervision og faglig feedback
ARBEJDSGLÆDE, MOTIVATION OG ENERGI
Kommunikation Dit budskab består af: 7% ord 38 % toneleje
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Værdigrundlag. Bussen bliver glad når Der snakkes I en god tone til hinanden Man hjælper hinanden Der gøres plads for hinanden Dem, der ikke kan stå,
NOEA/Aalborg Universitet
5. Mos 6:4-9 Hør, Israel! Herren vor Gud, Herren er én. Derfor skal du elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele din.
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Chefen ser fortvivlet på sit ur, og opdager at hans underordnede ikke er kommet til tiden, til at holde et meget vigtigt foredrag. På en konference, som.
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Projektlederens rolle(r)
Giv generøsiteten videre til næste generation. Generøse Gener ”I skal ligne Gud, som hans kære børn og vandre i kærlighed, ligesom Kristus elskede os.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Kommunikation mellem mennesker
Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
Brugerdialog FS SASMO kongres , Vejle Center Hotel
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Seksualpolitik.
Procesværktøjer.
KOMMUNIKATION Anna Weibull Praktiserende læge og Specialist i Palliativ Medicin.
Den vanskelige samtale
Den anerkendende interviewform
Omgangstone og kollegialitet
Vejlederens kommunikation
DIT LIV Tænd for lyden og læn dig tilbage -.
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
INNOVATIONSFORUM # 3 VIDENSBEARBEJDNING EKSPERIMENTER OG METODER.
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Forældre involvering Kørselsordning eller mere? Sisu/MBK.
Leder-seminar d november 2014 Hornstrup Kursuscenter.
Håndtering af en møgsag
At tale om sexualitet.
Ledelse og kollega-adfærd
Relation mentee/mentee`s forældre/mentor – bud på, hvordan mentee og forældre involveres, så de spiller en aktiv rolle i relationen og selv opsøger mentor.
Forudsætninger for en god samtale
Hvordan spørger man anerkendende?
Skuffespørgsmål Ordene: ”Hvad, hvordan og hvorfor” bør være det første ord i hovedparten af vores spørgsmål: Handling / Begivenhed: Hvad (er der sket?)
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
God kommunikation gi’r arbejdsglæde
Bisidderrollen i praksis
... Hvis du sender det til (mindst ) 2 venner... Får du 3 år med masser af held!!! ***
Konflikthåndtering og hensigtsmæssig adfærd Ililissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen Danmarks Lærerforening.
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Målrettet kommunikation
Konflikter og kommunikation
Kommunikation Modul A.
Redskaber og overvejelser
Læringslokomotivets forældresamarbejde
Kommunikationskursus
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Præsentationens transcript:

Kommunikation i samarbejdet mellem Mentor og Mentee We help you help Kommunikation i samarbejdet mellem Mentor og Mentee

Hvordan møder vi bedst vores mentee We help you help Program for i dag Hvordan møder vi bedst vores mentee - om kommunikation imellem mentor og mentee Rollen som bisidder og mentor på samme tid

Jeg skriver på computer? We help you help Hej mor, hvad laver du?  Jeg skriver på computer? Må jeg godt gå med Mikkeline hjem? Ja, det må du gerne Er du sur mor?  Næh, hvad får dig til at spørge om det?

Du sender ikke nogen smiley’er  We help you help Du sender ikke nogen smiley’er 

Kommunikation er Filter Filter Budskab Afsender Modtager We help you help Kommunikation er Afsender Budskab Filter Filter Modtager

Får vi sagt det, som vi gerne vil sige? We help you help Kommunikation er Afsender Budskab Filter Filter Modtager Hvor taler vi fra? Hvad hører vi? Får vi sagt det, som vi gerne vil sige? Bliver budskabet rigtigt forstået ?

Kommunikation starter altid med os selv We help you help Kommunikation starter altid med os selv

Vores måde at kommunikere på er dybt forbundet med We help you help Kommunikation starter altid med os selv Vores måde at kommunikere på er dybt forbundet med Vores forestillinger og karakter Vores værdier

Forestillinger og karakter We help you help Forestillinger og karakter Karaktertræk Grundforestilling om rollen som mentor Grundforestilling om vores mentee Forestilling om den opgave, vi skal i gang med.

Grundforestillingerne er de ‘briller’ vi tager på i kommunikationen We help you help Grundforestillingerne er de ‘briller’ vi tager på i kommunikationen

We help you help Værdier De forestillinger, der bestemmer og motiverer vores holdninger, handlinger og vurderinger

Hvilket hjørne råber vi fra We help you help Hvilket hjørne råber vi fra Offer Frelser Bøddel

Hvilken sindsstemning er vi i? Vi hjælper dem der hjælper andre Hvilken sindsstemning er vi i? Handling Benæg-telse Reaktion Accept

Filter Filter Budskab Afsender Modtager Vi hjælper dem der hjælper andre Afsender Budskab Filter Filter Modtager

Og hvad kan vi så gøre ved det? Vi hjælper dem der hjælper andre Og hvad kan vi så gøre ved det? Efter selvportræt: handler om at være sig bevist om, hvilket hjørne man selv står i – og hvilket hjørne den anden står i – og prøve at neutralisere de hjørner – anerkendende følgeskab

Anerkendende følgeskab Vi hjælper dem der hjælper andre Anerkendende følgeskab Anerkendelse Udforskning

Anerkendelse At sætte pris på Se det bedste i folk Vi hjælper dem der hjælper andre Anerkendelse At sætte pris på Se det bedste i folk At tro på, at alle handler på en måde, der giver mening i deres kontekst Se muligheder og potentialer

Udforskning Gå på opdagelse i den andens virkelighed Vi hjælper dem der hjælper andre Udforskning Gå på opdagelse i den andens virkelighed Være åben og nysgerrig Give plads til kompleksitet uden at konkludere Spørge ind til den andens virkelighed

Ord skaber virkelighed Vi hjælper dem der hjælper andre Ord skaber virkelighed Spørgsmål leder Ord Tanker Handlinger

Stiller spørgsmål Underkendelse Anerkendelse Vi hjælper dem der hjælper andre Stiller spørgsmål Underkendelse Anerkendelse Hvorfor har du ikke kontaktet skolen? Hvor vigtigt er det for dig at få lavet en aftale med skolen? Hvorfor overholder du ikke vores aftaler? Hvordan kan det være du kommer for sent til vores møder? Det er vigtigt du passer dit arbejde og møder til tiden! Hvad skal der til for at du kan møde på arbejde til tiden?

Anerkendende spørgsmål Åbne spørgsmål Vi hjælper dem der hjælper andre Anerkendende spørgsmål Åbne spørgsmål Opfølgende spørgsmål Alternative spørgsmål Lukkede spørgsmål

Mindre effektive spørgsmål Ledende spørgsmål Flere spørgsmål i træk Vi hjælper dem der hjælper andre Mindre effektive spørgsmål Ledende spørgsmål Flere spørgsmål i træk Uklare spørgsmål

Ord Tonefald Kropssprog Anerkendende kropssprog Vi hjælper dem der hjælper andre Anerkendende kropssprog Ord Tonefald Kropssprog

Hvorfor er det nødvendigt med bisiddere? Vi hjælper dem der hjælper andre Hvorfor er det nødvendigt med bisiddere? Borgeren føler sig ikke hørt (problemet bliver ikke ordentligt løst) Får ikke sagt alt det han/hun gerne ville sige eller spørge om Borgeren hører ikke, hvad der bliver sagt

Hvad betyder det ‘at sidde bi’ Vi hjælper dem der hjælper andre Hvad betyder det ‘at sidde bi’ En definition – Den populære version: At være bisidder betyder at man hjælper borgerne til at udtrykke deres behov og de ansatte til at holde mund og lytte!

Hvad betyder det ‘at sidde bi’ Vi hjælper dem der hjælper andre Hvad betyder det ‘at sidde bi’ Den mere formelle version: En bisidder hjælper borgeren med at sige det, de gerne vil sige, med at repræsentere deres interesser og sikre at deres rettigheder bliver respekteret, og med at de får den hjælp og støtte, de har ret til.

Bisidder for brugere af psykiatrien – og alle andre Vi hjælper dem der hjælper andre Bisidder for brugere af psykiatrien – og alle andre En bisidder hjælper med at sikre, at de følelser og holdninger borgeren udtrykker, anerkendes og tages seriøst.

Hvad er en bisidder ikke Vi hjælper dem der hjælper andre Hvad er en bisidder ikke Mægling Socialt arbejde venskab  

Vi hjælper dem der hjælper andre Øvelse: Tip en 13’er  

Det gode møde Skabende – hvad vil vi skabe? Effektivt Involverende Vi hjælper dem der hjælper andre Det gode møde Skabende – hvad vil vi skabe? Effektivt Involverende Meningsfyldte

Før Mødet: Det basale Er der en dagsorden? Hvad skal vi mødes om? Vi hjælper dem der hjælper andre Før Mødet: Det basale Er der en dagsorden? Hvad skal vi mødes om? Hvad vil vi gerne have ud af mødet? Hvor lang tid har vi? Er de relevante deltagere til stede på mødet?

Vi hjælper dem der hjælper andre Under mødet: Får mentee sagt og spurgt om det, han gerne vil spørge om? Får mentee den information, han/hun har brug for? Er vi enige om, hvad der kom ud af mødet og hvad der er næste skridt?

Efter mødet Afrunding Evaluering af mødet. Næste skridt Vi hjælper dem der hjælper andre Efter mødet Afrunding Evaluering af mødet. Næste skridt

Vi hjælper dem der hjælper andre Tak for i dag