Arbejdsmiljø som strategisk element IDA Lederforum og SAM 14. april og 5. maj 2010
Gennem Værdiledelse og Selvledelse til en af Danmarks bedste arbejdspladser Menneskesyn, frihed, tillid, ansvar og ansvarlighed
Vores menneskesyn Medarbejderne er ansvarsfulde De vil gerne gøre deres bedste De er ikke ude på at snyde dig Derfor behøver du ikke at kontrollere dem
Fra kontrol til tillid Tillid er godt – kontrol er bedre Tillid er godt – kontrol er dobbelt så godt Tillid er godt – gensidig tillid er dobbelt så godt
Værdier
Den lærende organisation 1997 De tre ledelsesben Værdibaseret Ledelse 1991 Selvledelse 1996 Den lærende organisation 1997 En måde at lede og styre på En måde at arbejde på En måde at samarbejde og udvikle på
Hvad er en værdiledet organisation? Regelstyret Værdiledet Diæter Fast beløb pr. kursusdøgn Hvad mener du, du kan/vil tillade dig? Påklædning Beskrevet Det er op til den enkelte Lånebeføjelser Hver ansat har sine beføjelser, der skal overholdes Hver ansat har sine beføjelser, der skal overskrides, hvis det er fornuftigt Ældrepolitik Nøje beskrevet, hvilke pligter og rettigheder en medarbejder har Vi drøfter løbende den enkeltes pligter og muligheder Familien Børn under 16 år hjemme kl. 10 på hverdage og rører ikke spiritus i weekenden Vi skal alle op næste morgen og passe vores, og vi tænker over, at vi har en familie at leve op til
Værdigrundlag
Vi vil være Danmarks bedste pengeinstitut Vision Vi vil være Danmarks bedste pengeinstitut
Mission Vi skal behandle vores kunder på en sådan måde, at de bliver ved med at komme til os og samtidig omtaler os positivt overfor folk, der ikke er kunder hos os endnu
Mission Vi skal behandle vores medarbejdere på en sådan måde, at de glæder sig til at komme på arbejde hver dag og er stolte over at fortælle, hvor de arbejder
Mission Vi skal tjene så mange penge, at vi kan blive med at opfylde de to første formål
De 6 bud
Som medarbejder i Middelfart Sparekasse har man frihed til ansvar – det er nemlig lettere at få tilgivelse end tilladelse
I Middelfart Sparekasse behandler vi alle forskelligt – det er den eneste måde, vi kan behandle alle ens på
Etik og moral Store ord har det bedst, når de bliver til handling 17
Hvorfor arbejde med samfundsmæssigt ansvar? CSR – Samfundsværdi Hvorfor arbejde med samfundsmæssigt ansvar? 18
Stiftet i 1853 Lovgivning Bevidst og officiel politik 3 delt bundlinie - Missionen Samfundsdiskussion – hvorfor er vi her? Hvor langt skal vi gå?
Selvledelse – fra tanker til ny arbejdsform
Hvad er en værdiledet organisation? Regelstyret Værdiledet Diæter Fast beløb pr. kursusdøgn Hvad mener du, du kan/vil tillade dig? Påklædning Beskrevet Det er op til den enkelte Lånebeføjelser Hver ansat har sine beføjelser, der skal overholdes Hver ansat har sine beføjelser, der skal overskrides, hvis det er fornuftigt Ældrepolitik Nøje beskrevet, hvilke pligter og rettigheder en medarbejder har Vi drøfter løbende den enkeltes pligter og muligheder Familien Børn under 16 år hjemme kl. 10 på hverdage og rører ikke spiritus i weekenden Vi skal alle op næste morgen og passe vores, og vi tænker over, at vi har en familie at leve op til
Profilanalyse Tænkning Styring Detailorientering Indføling Selvkontrol Tillid Præstation Selvtillid Robusthed
Selvledelse – hvorfor?
Målet/drømmen med selvledelse 95 – 99,9% af alle normalt forekommende opgaver og problemstillinger løses af medarbejderen selv, der hvor de opstår, på basis af: Sparekassens værdigrundlag Dagens avis Faglig kompetence
Værdierne lægger grunden - medarbejderne fører dem ud i livet SANDHEDENS ØJEBLIK et hvert møde mellem medarbejderen og kunden et hvert møde mellem kollegaer et hvert møde mellem lederen og medarbejderen et hvert møde lederen og teamet o.s.v det kan aldrig kontrolleres!!!!!!!
Medarbejderne gør forskellen Medarbejderne er den eneste reelle konkurrenceparameter MEDARBEJDERNE ER VIRKSOMHEDEN Derfor skal vi være fagligt dygtigere personligt stærkere positivt anderledes end vore kollegaer i andre pengeinstitutter
Teknologien gør det muligt Information kan være til rådighed for alle Det gør den enkelte ansvarlig for selv: at sortere i de mange informationer at tage initiativ og gennemføre handlinger
Hvad er Selvledelse? -og hvad indebære det for medarbejderne?
Hvad indebærer det at være selvledende medarbejder? Medarbejdere og ledere tager ansvar og initiativ inden for deres eget ansvarsområde ud fra de informationer, de har til rådighed
For os er selvledelse Den perfekte arbejdsform til Værdiledelse Et udviklingsprojekt for den enkelte medarbejder og hele Sparekassen En ledelsesform, hvor vi decentraliserer beslutningsprocessen
Hvad indebærer det at være selvledende medarbejder? Alle i organisationen har viden om de tværorganisatoriske sammenhænge og har helhedsforståelse Medarbejderne er ledere for sig selv og er selvstændige, selvansvarlige samt selvigangsættende Medarbejdere og ledere engagerer sig i Sparekassens udvikling.
Den Selvledende medarbejders personlige kompetencer 2006 faglig dygtig Ansvarlig og loyal forandringsparat og ansvarlig for egen udvikling ærlig og istand til at sige til og fra forretningsorienteret og udviser godt købmandsskab tager ansvar for helheden samarbejdsvillig og viser respekt for forskellighed engageret og initiativrig Nærværende og empatisk i sin kommunikation
Selvledelse i praksis En fodboldkamp En rundkørsel contra blinklys Unge Helle
Hvordan gjorde vi? Selvledelses proces!
Proces Lederseminar 19.-20. maj 1995
Den selvledende medarbejder Hvordan handler vedkommende? Lederseminar 19. – 20. maj 1995 Formål - få et fælles billede af Den selvledende medarbejder Hvordan handler vedkommende? Ledelse af denne medarbejder Hvad skal lederen kunne? Konsekvensafklaring Handlingsplaner og udviklingsaktiviteter? Birgit Bertelsen, Telos Leadership Konklusion Udsættes - skal forberedes bedre
På Handelshøjskolen i Århus etablerede man i 1995 forskergruppen CREDO (Centre for Resarch in Ethics and Decisionmaking in Organizations) med det formål at arbejde med værdibaseret ledelse.
Værdibaseret ledelse Her er lederen den spillende træner, hvor hver enkelt i gruppen bidrager med en del af de fælles værdier og holdninger. Fremtidens ledere vil sætte fokus på fælles mål.
Proces Lederseminar 19.-20. maj 1995 Projektgruppe 20. maj 1996 Medarbejderseminar 1. juni 1996
Hvorfor skal vi have Selvledelse? Definition Medarbejderseminar Indledning Direktør og konsulent Hvorfor skal vi have Selvledelse? Definition Hvorfor er en udvikling mod Selvledelse vigtig? Gruppearbejde Hvilke muligheder er der for dig i Selvledelse? Hvad frygter du ved Selvledelse? Hvilke begrænsninger og barrierer ser du på vej mod Selvledelse?
Hvad er egentlig Selvledelse? Hvorfor skal vi dog det? Medarbejderseminar Medarbejdernes første indtryk var Forvirring Frygt Hvad er egentlig Selvledelse? Hvorfor skal vi dog det?
Spørgeskema – personlige kvalifikationer Hvad forhindrer dig i at blive selvledende? Hvad har du brug for, for at blive mere selvledende? Hvor og hvordan kan jeg øve/træne mine personlige kvalifikationer?
Udviklingsplan 1996 – 1997 Lederworkshop Selvledelse i MS delegering lederstil udviklingsplaner selvledelse i egen afdeling Dialog mellem leder og medarbejder aftaler forpligtigelser Seminar A for ledere og medarbejdere gennemslagskraft personlig fremtræden kommunikation samarbejde helhedsforståelse egne udviklingsmål Dialog mellem leder og medarbejder aftaler forpligtigelser Seminar A opfølgning hvordan gik det? barrierer og sten på vejen næste skridt Afdelings-seminar Selvledelse hos os Seminar B for ledere og medarbejdere mødeledelse planlægning af eget arbejde taleteknik projektledelse Selvledelse i dagligdagen – on-the-job training Faglige kurser Selvledelse-styregruppen arbejder
Proces Lederseminar 19.-20. maj 1995 Projektgruppe 20. maj 1996 Medarbejderseminar 1. juni 1996 Lederworkshop 2 1996
Lederworkshop 2 Indledning v/Hans Erik Brønserud Selvledelse i praksis Selvledelse i min afdeling opgave og ansvarsfordeling delegering Ledere i bevægelse Selvledelse og lederstil Egne stærke/svage sider i.f.t. Selvledelse Individuelle handlingsplaner Ledernes særlige rolle i udviklingsforløbet
Lederstil - egenskaber Uddelegere (rummelighed) Gå foran Ærlighed Give feedback Motivation Formulere mål og visioner Positivt menneskesyn Forretningsorienteret
Proces Lederseminar 19.-20. maj 1995 Projektgruppe 20. maj 1996 Medarbejderseminar 1. juni 1996 Lederworkshop 2 1996 Selvledelsesseminar A 1996-1997 Selvledelsesseminar marts 2010
NLP – Nærvær, Ligeværd, Personlig kommunikation Obligatorisk NLP grundkursus Coachuddannelse for ledere 12 dage 2004
NLP – individuelle kurser - 2005 Selvværdstræning Træning i empati og indføling Stresshåndtering At komme frem med sin mening At slippe sin selvkontrol – at give sig selv fri Tænk abstrakt!
Hvad har vi ellers lavet – Balance mellem arbejde, mig selv og familie LGP Huset - 2007 Vipsprojekt – 2005 - 2007 Flowspil – 2008
Fra Faghierakisk organisation (2005) til Værdihierakisk organisation 55
Kan selvledelse ses på bundlinjen? 57
Sygefravær
Forretningsudvikling 1998 – 2008 Alle pengeinstitutter Middelfart Sparekasse Balance 226,4% 219,8% Indlån 142,0% 178,3% Udlån 275,7% 252,8% Egenkapital 156,2% 176,9% Reserver 193,8% 183,0%
Sparekassen og Det Psykiske Arbejdsmiljø Nye udfordringer !når det egentlig går så godt!
Udviklingen i det psykiske arbejdsmiljø Konference om VIPS projektet i Eigtveds Pakhus 3. April 2008 Tage Søndergård Kristensen
Vejen til en god arbejdsplads: ”De tre diamanter” Arbejdspladsens sociale kapital Samarbejds- vilje Tillid og troværdighed Retfærdighed og respekt
Rolle-klarhed
Rolle-konflikter
Forudsigelighed
Tillid og retfærdighed Lodret tillid Sparekassen Konsulenthuset Sundhedstjenesten Døgninstitutionen Daginstitutionerne Hjemmeplejen Familierådgivningen Cateringen Trykkeriet Maskinfabrikken Transportmateriel Banken IT-virksomheden
Ledelseskvalitet og retfærdighed Sparekassen Konsulenthuset Sundhedstjenesten Døgninstitutionen Daginstitutionerne Hjemmeplejen Familierådgivningen Cateringen Trykkeriet Maskinfabrikken Transportmateriel Banken IT-virksomheden
Tillid og involvering i arbejdspladsen Lodret tillid Sparekassen Banken Konsulenthuset Sundhedstjenesten Døgninstitutionen Daginstitutionerne Hjemmeplejen Familierådgivningen Cateringen Trykkeriet Maskinfabrikken Transportmateriel IT-virksomheden
Danmarks bedste arbejdsplads – også bedst til kunder I en undersøgelse fra Analyse Danmark, hvor 8.000 danskere har medvirket, giver kunderne Middelfart Sparekasse topkarakteren 8,65 på en 10-trins skala. Samtidig viser undersøgelsen, at 94% af de nuværende kunder vil anbefale Middelfart Sparekasse til venner og bekendte. 70
Danmarks bedste til kunder
Status på vision & mission DBA i 2005, 2008 og 2009 nr. 2 i 2006 og 2007. Europas bedste finansielle arbejdsplads i 2007 – Europas 7 bedste arbejdsplads i 2008 og nr. 5 i 2009 Fra 9.000 til 40.000 kunder – 8 ud af nye 10 kunder kommer på opfordring fra nuværende kunder – Danmarks bedste til kunder i 2008 98% af medarbejderne er stolte af at fortælle andre, at de arbejder i Middelfart Sparekasse Reserverne er steget 183% fra 1998 til 2008
1 + 1 er af og til mer’ end to Gør dit bedste så gør du det så godt du kan Vi er alle forskellige det er det vi har til fælles min ven Jeg gir dig mit ord - et ord er et ord så ved jeg du tør mer end du troede du turde Der lurer ingen farer rundt om gadehjørnerne her Der ligger bare en mulighed tag den der hvor den er tro på det bedste indtil andet er vist Gør det nu bare - alt har en pris De største fejltrin du kan ta er de chancer du aldrig tog Når først du ved det jeg nu ved skal du ikke være bange for nogen 1 + 1 er af og til mer’ end to
1 + 1 er af og til mer’ end to Pas på du ikke står stille mens tiden den går for tiden den kommer imod dig hvad end du så gør Hvis et skridt er for stort for dig så tag mig med jeg skal samme vej De største fejltrin du kan ta er de chancer du aldrig tog Når først du ved det jeg nu ved skal du ikke være bange for nogen 1 + 1 er af og til mer’ end to Når først jeg ved hvad du nu ved (når først jeg ved hvad du nu ved) ja så er vi to der har fået klar besked De største fejltrin du ka ta er de chancer du aldrig tog Når først du ved det jeg nu ved skal du ikke være bange for nogen 1 + 1 er af og til mer’ end to