It-kompetente borgere. Stevns Kommune •21.855 indbyggere •En kommune på kanten •Digitaliseringsgrad •Bibliotekerne •3 biblioteker, 70 ugentlige åbningstimer.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klar til håndtering af fritagelse af borgers fra Digital Post
Advertisements

Foreningsudviklingstesten
Sådan gør vi hos LOF Nord - og sådan kom vi i gang…
- ”Digitalt medborgerskab” – om bibliotek og borgerservice som kulturkonvergens eller konvergenskultur.
Læring i bevægelse - hvorfor?
Egedals byudviklingsområder skal være eftertragtede for deres fokus på klima, energi og sundhed – kombineret med spændende arkitektur, inviterende byrum.
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Gentoftebibliotekerne 29. april 2013.
Mette Andersen SDE Ansættelse af elev. Mette Andersen SDE
Agenda Københavns Borgerservice Hvad laver Borgerservice? • Personlige henvendelser • Pas (74.000) og kørekort (70.500) • Folkeregister: flytning.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Borgernes barrierer for brug af IT
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
Hornbæk Skole Invitation til forældremøde og indskrivning til
1 Hvordan gør vi bibliotekerne interessante for andre samarbejdspartnere i forhold til it-svage og it-læring? It for alle – nå ”glemte” grupper gennem.
Kampagneopstartsmøde ”Fællesoffentlig kampagne om overgangen til obligatorisk digital kommunikation med det offentlige, 2013”
Netværksdag for it-formidlere 22. maj 2013 Fuld digital kommunikation i 2015 – hvordan hjælper vi bedst dem, der ikke kan? Kontorchef i Digitaliseringsstyrelsen.
Slutkonferencen Vartov d ved Anders Bech Thøgersen, UC Syd
Charlotte Bay Greisen IT-Digitaliseringsleder
ESCO Energy Service COmpany
Alle har ret til en aktiv fritid -uanset social status.
”Nemt på Nettet” - kurser for borger og ansatte i digital selvbetjening / Vibeke Mygind, Horsens Kommunes Biblioteker – Vejle 10. oktober 2012.
Nemt på nettet at understøtte og øge borgernes brug af NemID og digitale selvbetjeningsløsninger med udgangspunkt i den fælles offentlige digitaliseringsstrategi.
Fjernlånskonference den 26. maj PROFESSIONSHØJSKOLE  Fra 1. januar 2008 er ”professionshøjskole” en fællesbetegnelse for otte af de uddannelses-
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Digital Post til borgerne i vejen dertil
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Aalborg og Vejle 12. og 13. september 2013.
Status på projektet It- hjælp til mindre it- parate virksomheder Kjersti Lunde, Projektleder, Erhvervsstyrelsen.
Digital Post til foreninger Kommunikation mellem det offentlige og din forening.
Befolkningens it-parathed Kilde: Danmarks Statistik De 16 til 89-åriges internetbrug. Har aldrig prøvet og vil ikke kunne Har sjældent.
Biblioteket lærer borgerne it - forskellige måder og forskellige steder v/ Vibeke Mygind, Horsens Kommunes Biblioteker – 27. marts 2012.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Demokratisk underskud i informationssamfundet?
Introduktion til eDag3- kampagnen og bibliotekernes medvirken i kampagnen - v. kampagne og konferencemedarbejder Karina Velling Olesen, IT- og Telestyrelsen.
2014 MobilePeople All Rights Reserved Digital selvbetjening - der giver glade brugere MobilePeople MP E-Learning Et elektronisk kursus forløb til at uddanne.
Leder af Frivilligcenter Aarhus
Version 3.1 Velkommen til introduktion af Digital Post PS: Er du dårligt hørende eller seende, så flyt venligst op foran. Side 1.
Digital Post – kommunikationen til borgerne 9. september 2013.
Forårs Banquet for frivillige i Kerteminde Kommune Kertemindehallen d. 29. maj 2013.
Hvem er vi og hvad laver vi? Undervisning på bibliotekerne i Odense Kommune. 120 kurser i 2014 Rejsehold til plejecentre og bosteder De unge De udsatte.
Hvad fuck kan vi bruge det til ?` Af Bo Goed Watson
IT-Hjørnet på Gellerup og Hasle Bibliotek
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Roskilde Bibliotekerne 7. februar 2013.
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder Kjersti Lunde, Projektleder, Erhvervsstyrelsen.
1 Folkebibliotekernes it-læringsaktiviteter set fra staten Internat 29. november 2012 for Digitale kontaktpersoner i Roskildes CB område Jonna Holmgaard.
Digitalt Landsmøde, Vejle 4. oktober 2012 Hvordan hjælper vi borgerne med digital kommunikation? -Ann Sophie Storm, Faglig koordinator,
Digital Post – kommunikationen til borgerne
Behandling i hjemmet København den
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
For at få en postkasse på borger.dk, så du kan kommunikere digitalt med det offentlige, skal du være logget på med din digitale signatur. Du klikker nu.
Obligatorisk digital selvbetjening
Projekt It for alle Projektets deltagere: Hanne Bjørn, Roskilde Bibliotekerne Susanne Kierkegaard, Roskilde Bibliotekerne Kirsten Syska, Roskilde Bibliotekerne.
Informationssamfundet Dansk Statistisk Forening 30. maj 2005.
It-kompetente borgere. Stevns Kommune indbyggere En kommune på kanten Digitaliseringsgrad Stevns Bibliotekerne 3 biblioteker, 70 ugentlige åbningstimer.
Ny regering, nye tider – dag 1
Grænseløs læring Virtuelle valgfag. Hvem deltager? Undervisere og elever på valgfag i to uddannelser: Pædagogisk assistent (PAU) Social- og sundhedshjælper.
Temadag om undervisning af borgere Fra forsøg til udvikling af konceptet - erfaringer og ideer.
IT og Telestyrelsens arbejde med offentlige kampagner Initiativtager til kampagnegruppe – både deltagere fra branchen og offentlige institutioner. - Formål.
Pulje: udbredelse af erfaringer fra forsøg med fritidspas
Stevns Kommune indbyggere En kommune på kanten Digitaliseringsgrad Stevns Bibliotekerne 3 biblioteker, 70 ugentlige åbningstimer 14 medarbejdere.
Læsning giver livsglæde Formål: At tydeliggøre biblioteket og litteraturen som middel til at skabe et øget positivt indhold i tilværelsen hos borgere med.
Idékatalog Inspiration til arrangementer og aktiviteter i uge 46 og 47
Borgerservice Undersøgelse af brugertilfredsheden med Borgerservice Marts
Kampagne 3 Tiltrække og anerkende frivillige Navn Navnesen.
Frivilligkampagnen Styrker dig og fællesskabet DGI Ø ledelsesforum 30. november 2013 DGI Ø bestyrelsesmøde 10. december 2013.
Seniorsurf-dag 2012 Evaluering. Antal besøgende på Seniorsurf-dagen Gennemsnitligt besøgstal pr. sted: 17,8 Antal undervisningsteder: 462 Opregnet besøgstal.
Idékatalog Inspiration til arrangementer og aktiviteter Gå ind på www
Nye medlemmer og frivillige i aftenskolen
”Sådan bruger du digital post”
Modul 8: ”Sådan bruger du digital post og e-boks”
Senior IT Stuen + Vær PC aktiv året rundt ! Velkommen til Senior IT Stuen.
Præsentationens transcript:

It-kompetente borgere

Stevns Kommune

• indbyggere •En kommune på kanten •Digitaliseringsgrad •Bibliotekerne •3 biblioteker, 70 ugentlige åbningstimer •14 medarbejdere - 11,9 årsværk

Forhistorie og organisering •Stevns Kommunes Digitale Taskforce •Bibliotekernes professionalisme - synlighed, anerkendelse, respekt •Stevns Kommunes projekt •Bibliotekerne varetager opgaven i praksis i tæt samspil med rådhus og eksterne institutioner •Projektorganisation - forankret på direktionsgangen

Totalt kr. Løn kr. Mobilt udstyr kr. Markedsføring kr. Andre udgifter kr. Budget

Mål •At øge borgernes it-kompetencer, så de kan begå sig digitalt i kontakten med Stevns Kommune. •At gøre borgerne selvhjulpne og trygge ved digital kontakt med det offentlige, så de betjener sig selv, søger information og benytter NemID, NemSMS og digital postkasse.

•En massiv promovering af kurserne vil som en afledt effekt kaste lys over de digitale løsninger, digital postkasse osv., så de muligheder også bliver synliggjort for ’ikke-kursister’. •Synliggørelsen af de digitale løsninger kan også medvirke til at flytte de borgere, som kan – men ikke vil – bruge dem.

Succeskriterier •I projektperioden tilbydes mindst 150 kurser. •Der afholdes kurser på alle 3 biblioteker og på forskellige tidspunkter, herunder også om aftenen. •Desuden afvikles kurser i lokalsamfundene og kurser for udvalgte målgrupper. •I forbindelse med kurserne foretages en skriftlig evaluering, hvor

• 80% af deltagerne skal tilkendegive, at de enten har eller vil oprette et NemID. • 80% af deltagerne skal tilkendegive, at de enten har eller vil oprette en digital postkasse. •90% af deltagerne skal tilkendegive, at kurset har givet dem ny, relevant og brugbar viden, som gør dem bedre i stand til at begå sig digitalt i kontakten med Stevns Kommune. •90% af deltagerne skal tilkendegive, at de er blevet mere trygge omkring digital kontakt med kommunen.

Samarbejdspartnere •Ældre Sagen •Ældrerådet •Relevante foreninger •Aftenskoler •Erhvervschefen, Erhvervsrådet

De ”indledende” øvelser •Digitale Ambassadører •Bjarne Herskins metode (Lær mere om it) •12 undervisere •Base-team •Off-team

•Kursusprogram •Lær-det-selv •Undervisnings- materiale

Hvad skete der i foråret? •107 kurser afholdt •Vi fik merchandise •Messe - sammen med Borgerservice •Kulturens Motionsdag •Truckerstævne

I efteråret har vi indført: •”Frisørsedler” •Påmindelses-sms -om kurset -medbring… •”Medbring gerne egen bærbar”

Efterårets kurser (+ alle de hemmelige og dem ude i verden)

Manus

Tavletegning

Navigationsseddel

Evaluerings- skema

Erfaringer - Behov •Kæmpe behov •Nye tider: NemID og Digital postkasse er de mest efterspurgte kurser! •Hvorfor?

Erfaringer - Alder •Kursisterne er oftest 60+ •Hvorfor kommer de yngre ikke? Ved de ikke •at de har behovet? •at kurserne også er for dem? Eller er det flovt?

Erfaringer – Glade kursister •Det giver muligheder •Evalueringsskemaerne •Digitale ambassadører •Undervisningsformen •Hyggefaktor

Erfaringer – ’Mærk verden’ •Borgerservice var med ”uden for murene” •Vær i offensiven •Mød folk der, hvor de er •Glem cost/benefit hér

Sidegevinster •Synlighed - stort positivt fokus fra rådhusets side •Nye kompetencer •Nye opgaver

Hvad skal der ellers ske? •Kurser for udvalgte målgrupper •Evt. særlige selvbetjeningsløsninger •Institutioner kan rekvirere kurser f.eks. i forbindelse med et forældremøde •Kurser for virksomheder, f.ex. NemRefusion •Kurser i de største lokalsamfund •Internemt 2013

Internemt i landsbyerne •18 landsbyer, •10 kurser hvert sted - i forsamlingshuse •15 pc'er •Samarbejde med frivillige, Ældresagen, Foreninger, Stevns Landsbyråd •Stevns Kommune kr. Ekstern medfinansiering søges p.t. fremskaffet

Bus

Hvis du vil vide mere •Projektleder Marianne Sivertsen Stevns Bibliotekerne Tlf.: Mobil • • •Biblioteksleder Jane Sandgaard Stevns Bibliotekerne Tlf.: