It-kompetente borgere
Stevns Kommune
• indbyggere •En kommune på kanten •Digitaliseringsgrad •Bibliotekerne •3 biblioteker, 70 ugentlige åbningstimer •14 medarbejdere - 11,9 årsværk
Forhistorie og organisering •Stevns Kommunes Digitale Taskforce •Bibliotekernes professionalisme - synlighed, anerkendelse, respekt •Stevns Kommunes projekt •Bibliotekerne varetager opgaven i praksis i tæt samspil med rådhus og eksterne institutioner •Projektorganisation - forankret på direktionsgangen
Totalt kr. Løn kr. Mobilt udstyr kr. Markedsføring kr. Andre udgifter kr. Budget
Mål •At øge borgernes it-kompetencer, så de kan begå sig digitalt i kontakten med Stevns Kommune. •At gøre borgerne selvhjulpne og trygge ved digital kontakt med det offentlige, så de betjener sig selv, søger information og benytter NemID, NemSMS og digital postkasse.
•En massiv promovering af kurserne vil som en afledt effekt kaste lys over de digitale løsninger, digital postkasse osv., så de muligheder også bliver synliggjort for ’ikke-kursister’. •Synliggørelsen af de digitale løsninger kan også medvirke til at flytte de borgere, som kan – men ikke vil – bruge dem.
Succeskriterier •I projektperioden tilbydes mindst 150 kurser. •Der afholdes kurser på alle 3 biblioteker og på forskellige tidspunkter, herunder også om aftenen. •Desuden afvikles kurser i lokalsamfundene og kurser for udvalgte målgrupper. •I forbindelse med kurserne foretages en skriftlig evaluering, hvor
• 80% af deltagerne skal tilkendegive, at de enten har eller vil oprette et NemID. • 80% af deltagerne skal tilkendegive, at de enten har eller vil oprette en digital postkasse. •90% af deltagerne skal tilkendegive, at kurset har givet dem ny, relevant og brugbar viden, som gør dem bedre i stand til at begå sig digitalt i kontakten med Stevns Kommune. •90% af deltagerne skal tilkendegive, at de er blevet mere trygge omkring digital kontakt med kommunen.
Samarbejdspartnere •Ældre Sagen •Ældrerådet •Relevante foreninger •Aftenskoler •Erhvervschefen, Erhvervsrådet
De ”indledende” øvelser •Digitale Ambassadører •Bjarne Herskins metode (Lær mere om it) •12 undervisere •Base-team •Off-team
•Kursusprogram •Lær-det-selv •Undervisnings- materiale
Hvad skete der i foråret? •107 kurser afholdt •Vi fik merchandise •Messe - sammen med Borgerservice •Kulturens Motionsdag •Truckerstævne
I efteråret har vi indført: •”Frisørsedler” •Påmindelses-sms -om kurset -medbring… •”Medbring gerne egen bærbar”
Efterårets kurser (+ alle de hemmelige og dem ude i verden)
Manus
Tavletegning
Navigationsseddel
Evaluerings- skema
Erfaringer - Behov •Kæmpe behov •Nye tider: NemID og Digital postkasse er de mest efterspurgte kurser! •Hvorfor?
Erfaringer - Alder •Kursisterne er oftest 60+ •Hvorfor kommer de yngre ikke? Ved de ikke •at de har behovet? •at kurserne også er for dem? Eller er det flovt?
Erfaringer – Glade kursister •Det giver muligheder •Evalueringsskemaerne •Digitale ambassadører •Undervisningsformen •Hyggefaktor
Erfaringer – ’Mærk verden’ •Borgerservice var med ”uden for murene” •Vær i offensiven •Mød folk der, hvor de er •Glem cost/benefit hér
Sidegevinster •Synlighed - stort positivt fokus fra rådhusets side •Nye kompetencer •Nye opgaver
Hvad skal der ellers ske? •Kurser for udvalgte målgrupper •Evt. særlige selvbetjeningsløsninger •Institutioner kan rekvirere kurser f.eks. i forbindelse med et forældremøde •Kurser for virksomheder, f.ex. NemRefusion •Kurser i de største lokalsamfund •Internemt 2013
Internemt i landsbyerne •18 landsbyer, •10 kurser hvert sted - i forsamlingshuse •15 pc'er •Samarbejde med frivillige, Ældresagen, Foreninger, Stevns Landsbyråd •Stevns Kommune kr. Ekstern medfinansiering søges p.t. fremskaffet
Bus
Hvis du vil vide mere •Projektleder Marianne Sivertsen Stevns Bibliotekerne Tlf.: Mobil • • •Biblioteksleder Jane Sandgaard Stevns Bibliotekerne Tlf.: