v/ Steen Markvorsen og Michael Pedersen Til Matematik på DTU v/ Steen Markvorsen og Michael Pedersen Institut for Matematik DMUK på DTU 30. November 2007
CAAS TODO Billeder from real life The ICT comments Institut for Matematik DMUK på DTU 30. November 2007
Til Matematik på DTU Synopsis Behovs–analyse og –dækning Eksemplificeret Integrator 6 Anvendelsesperspektivet Coda Institut for Matematik DMUK på DTU 30. November 2007
Behov? Institut for Matematik DMUK på DTU 30. November 2007
Behov KTH vision: Matematik = Institut for Matematik DMUK på DTU 30. November 2007
Behov, KTH 2007 Non-eksempel: Institut for Matematik DMUK på DTU 30. November 2007
Behov, DTU 2007 Eksempel: 2-timers skriftlig prøve, December 2007 -:- Institut for Matematik DMUK på DTU 30. November 2007
Dækning Institut for Matematik DMUK på DTU 30. November 2007
Dækning Syntese og sammenhæng Via få koncepter - linearitet, approksimation, integration Via computer-eksperimenter - visualisér, inspicér, opdag, diskutér, forstå, forklar Via anvendelser - projekt-opgaver og tema-opgaver Via milepæle - færre emner - mindre stof - solide principper - mindre ”at regne” Institut for Matematik DMUK på DTU 30. November 2007
Til Matematik på DTU Logistik, Matematik 1, DTU 550 studerende 3 forelæsere 20 eksterne UA, gymnasie-lærere 20 hjælpelærere (ældre DTU-studerende) 10 DTU kolleger fra andre institutter (hjælp til projektopgaverne) 10 censorer fra hele landet (medv. v. projektopgaveforsvar) 20 klasselokaler 150 computer-terminaler (3 eftermiddage + 3 formiddage pr. uge) Institut for Matematik DMUK på DTU 30. November 2007
Matematik 1 Aktiver Ugesedler, eksempel: -:- Tema-opgaver, eksempel: -:- Hjemmeopgaver, eksempel: -:- Projektopgaver, eksempel: -:- -:- Institut for Matematik DMUK på DTU 30. November 2007
Et eksempel v/ Søren Enemark (studerende på 1. semester) Institut for Matematik DMUK på DTU 30. November 2007
Eksempel Perspektiver og projektioner -:- Institut for Matematik DMUK på DTU 30. November 2007
Eksempel Perspektiver og projektioner -:- Institut for Matematik DMUK på DTU 30. November 2007
Integrator 6 Institut for Matematik DMUK på DTU 30. November 2007
CAAS i Matematik1 på DTU Integrator6 – en flervariabel ’Inspektor’ Eksempler -:- Institut for Matematik DMUK på DTU 30. November 2007
Konstruktion af håndgribelige eksempler Institut for Matematik DMUK på DTU 30. November 2007
CAAS Fra Maple til 3D PRINTER Institut for Matematik DMUK på DTU 30. November 2007
CAAS Fra Maple til 3D printer Produktion i Maple -:- VRML eller STL export til ZPrint og ZEdit -:- Håndgribelige Eksempler Institut for Matematik DMUK på DTU 30. November 2007
En tema-opgave: Brand! Institut for Matematik DMUK på DTU 30. November 2007
Skovbrande i Canada ( >200 ha, 1959-1999) Institut for Matematik DMUK på DTU 30. November 2007
Brand! Attack: Institut for Matematik DMUK på DTU 30. November 2007
Brand! Strategi: Institut for Matematik DMUK på DTU 30. November 2007
Brand! Head-, Flank-, and Back-Fire Institut for Matematik DMUK på DTU 30. November 2007
Grassland Fire Tikokino, Central Hawkes Bay, New Zealand, 1991 Institut for Matematik DMUK på DTU 30. November 2007
Brand! Elliptiske øvelser Ligning Parametrisering Omkreds Foliering Areal Institut for Matematik DMUK på DTU 30. November 2007
Brand! Uden vind Institut for Matematik DMUK på DTU 30. November 2007
Brand! Med vind Institut for Matematik DMUK på DTU 30. November 2007
Brand! Uden vind Institut for Matematik DMUK på DTU 30. November 2007
Brand! Med vind Institut for Matematik DMUK på DTU 30. November 2007
Brand! Uden vind Institut for Matematik DMUK på DTU 30. November 2007
Brand! Med vind Institut for Matematik DMUK på DTU 30. November 2007
Brand! Med vind Institut for Matematik DMUK på DTU 30. November 2007
Coda Institut for Matematik DMUK på DTU 30. November 2007
Coda Udfordringer Bærbare PC til alle studerende (realiseret på DTU pr. E07): Fri bevægelighed af diskussioner, ideer, metoder, og handlekraft. Nye opgaver, opgaveformuleringer, og løsningsprocesser: Gennemsigtig progressiv arkitektur og procesorienteret læring. Teori, eksperimenter, beviser, og anvendelser under ét: Modellering + Løsning + Tolkning = Matematik. Institut for Matematik DMUK på DTU 30. November 2007
Slut Tak for opmærksomheden! Institut for Matematik DMUK på DTU 30. November 2007