Skolereformen kort fortalt - reformens mål Folkeskolen skal udfordre alle elever, så alle bliver så dygtige, de kan Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund ift. faglige resultater Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes, bl.a. gennem respekt for professionel viden og praksis
Skolereformen kort fortalt - reformens hovedelementer Flere timer dansk: + 1 lektion i 4.-9. klasse engelsk: + 1 lektion i 1. og 2. klasse 2. fremmedsprog: fra 5. klasse, + 1 lektion i alt matematik: + 1 lektion i 4.-9. klasse natur-teknik: + 2 lektioner i alt idræt: + 1 lektion i 1. klasse musik: + 2 lektioner i alt valgfag: fra 7. klasse Vejledende timetal August 2013 (gennemsnitligt) Minimumstimetal August 2014 August 2016 1.-3. klasse 23 timer 28 timer + 2 timers fordybelse / lektiecafe 30 timer 4.-6. klasse 25 timer 30 timer + 3 timers Fordybelse / lektiecafe 33 timer 7.-9. klasse 28 timer 33 timer + 2 timers 35 timer
Skolereformen kort fortalt - reformens hovedelementer Nye fag sløjd og billedkunst samles i faget ”Håndværk og design” hjemkundskab bliver til ”Madkundskab” Understøttende undervisning faglig fordybelse og lektiecafe talentklasser e.l. innovation inklusion og trivsel motion og bevægelse IT og digitalisering
Skolereformen kort fortalt - reformens hovedelementer Omverden – forpligtende samarbejde med bl.a. musikskolen, ungdomsskolen m.fl. uddannelsesinstitutioner erhvervslivet foreninger (idræt, kultur m.m.) Bestyrelserne – mulighed for ny sammensætning bl.a. ved repræsentation af erhvervslivet og foreningslivet
Skolereformen kort fortalt - kommunale arbejdsgrupper Skolepolitik Varieret skoledag med flere timer og flere fag Inddragelse af forældre og elever Den åbne skole Understøttende undervisning, og lektiecafé og faglig fordybelse Udskoling og valgfag Overgange skole/fritid og dagtilbud/skole Mål, effektmål og opfølgning Kompetenceløft Specialområdet og inklusion PUC, vejledning og videndeling
Tanker om teamorganisering 0.-1.-2. 3.-4. 5.-6. 7.-8.-9.
Skemaeksempel