26.11.2008 / Kolding Mod en erhvervsstrategi for Lyngby- Taarbæk Kommune - Resultater af feasibilitystudium.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
v. Konsulent Martin Mogensen 25.Oktober 2012
Advertisements

Mikrovirksomheder som løftestang i erhvervsudviklingen
Lyngby-Taarbæk VIDENSBY
1 OECD efterlyser en indsats for fremtiden Overordnede problemstillinger: • Hovedstadsregionen er en lille metropol i et internationalt perspektiv • Vi.
Underoverskrift 17 pkt bold hvid Maks. 4 linjer Skift farve på forside >Højreklik på slidet >Layout >Vælg forsidelayout Overskrift her Størrelse 49 pkt.
Vækstforum Hovedstaden
Formål at videreudvikle Silkeborg som en attraktiv uddannelsesby med fremtrædende uddannelsesinstitutioner, der sikrer erhvervsliv og offentlige institutioner.
By og Byg Debatmøde 2002 Innovation i byggeriet Forskeren Samarbejde om innovation mellem vidensystemet og erhvervet Jørgen Nielsen.
1 COPENHAGEN FINANCE IT REGION - Mere vækst og innovation i krydsfeltet mellem finans og IT.
Vækstskabere og klynger Adgang til arbejdspladser.
Visionen for ingeniøruddannelserne - erhvervslivets behov
Hvad kan København som hovedstad?
ODENSE 2020 FRA STOR DANSK BY TIL DANSK STORBY
Vejle som vækstlokomotiv i 2020
Den regionale vækst- og udviklingsstrategi
25. FEBRUAR 2011 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets strategi AARHUS UNIVERSITET.
- et udviklingsprogram om forsøg med kompetencecentre Voksen- og efteruddannelse i centrum VEU-årsmøde 6. April 2006.
Baggrund Mål Fremtidsperspektiver Lidt historie ApEx – Center for anvendt oplevelsesøkonomi – Dansk videncenter for oplevelsesøkonomi.
Det midlertidige vækstforum. sommer 2005 – 1. april 2006 Det nuværende fra 1. april 2006 Etableringen af Vækstforum Sjælland.
enstrenget erhvervsfremmesystem
Center for Sundhedsteknologi Baggrund:  Sikre regionerne uden for storbyerne gode rammebetingelser for vidensbaseret vækst og udvikling Formål:  At etablere.
De naturvidenskabelige kompetencer og erhvervsudviklingen – et samspil v. Udviklingschef Søren Ring, Region Hovedstaden.
Uddannelsesniveau og erhvervsudvikling - lokalt og regional
Er Hovedstaden klar til fremtidens udfordringer? v. Cheføkonom Klaus Rasmussen, DI 2. april 2008.
Rammebetingelser og udviklingsmuligheder for videregående uddannelse på Bornholm Analyse for Bornholms Vækstforum 19. juni 2014, Anja Bach-Jensen,
De 10 bud for bedre samspil mellem forskning og erhvervsliv.
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
Bibliotekstilbud i lokalområder -Projektmodning  Resultater  Formål Ringkøbing-Skjern Bibliotekerne Varde bibliotek Esbjerg Kommunes Biblioteker Syddansk.
Arbejdsmetode SWOT-analyse på eksisterende set-up Andres erfaringer med enstrenget erhvervsfremme- system VISION Version 1 Hvilke krav stiller visionens.
CBS Bibliotek …flere fremtider, én strategi René Steffensen Statsgruppens temadag 20. november 2006.
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek DEF 03/056.
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Region Hovedstaden Åbningskonference København, 18. januar 2007 Region Hovedstaden – Danmarks vækstlokomotiv Adm. direktør Niels Boserup Københavns Lufthavne.
Teknik og videnskab for samfundet. Den polytekniske læreanstalt - Danmarks Tekniske Universitet (DTU) Oprettet af H.C. Ørsted i 1829 som Den Polytekniske.
HR i Nice Topledelsens krav til HR ! V/ Gert R. Jonassen - Arbejdernes Landsbank den
Konference Internationalisering – velfærd og udvikling ”Internationaliserings perspektiv for rekruttering, efteruddannelse og.
Stedet som indgang til digital forvaltning
Opgaven og dispositionen ”Beskriv med afsæt i høringsmateriale og høringssvar erhverv Silkeborg” 1.Organisation & jura 2.Points of excellence 3.Køreplan.
Forslag Energi 2020 – Lemvig Kommune % VE i 2020
Højskolernes Internationale og Europæiske arbejde Resultater fra undersøgelse forår 2006 På baggrund af besvarelser fra 74 ud af 79 højskoler.
Landdistriktspolitik i Mariagerfjord kommune - En vision for fremtidens landsbyer.
Flere vækstiværksættere i Danmark Oplæg på rådgiverkonference den 20. november 2008 V/ Lars Nørby Johansen Formand for Danmarks Vækstråd.
Øget samarbejde mellem erhvervsfremme – beskæftigelse - uddannelse Det Midtjyske Kompetenceråd 4. marts 2011.
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
Lauritz B. Holm-Nielsen, rektor Forberedelsesudvalget Region Midtjylland A A R H U S U N I V E R S I T E T Aarhus Universitet  studerende pt. 
Vision og ideer fra Den Internationale Tænketank for Århus
At handle i byen. * Interessant * Tema * Perlegade.
7. MARTS 2011 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets strategi AARHUS UNIVERSITET.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
1 Strukturreformens konsekvenser for kompetenceudvikling i Region Midtjylland Tinghallen 21. september 2006 Bent Hansen.
SAMMEN ER VI STÆRKE.... Silkeborg under pres SITUATIONEN Et stærkt erhvervsliv er forudsætningen for en stærk by!
- Set fra en vinkel med uddannelsesmæssigt fokus ”Intention og rammer i Infrastrukturrapporten – og deres betydning for uddannelsesområdet” - Set fra en.
Vækst og velfærd Nærhed og kvalitet! 30. marts 2006 Kvindernes Vækstforum.
Fælles fremtid – fælles ansvar Ledelsens strategi Hoved-MED 27. februar 2013.
Regional udvikling (1) Regionsrådet skal varetage nedennævnte regionale udviklingsopgaver: a) Udarbejde regionale udviklingsplaner og varetage opgaver.
Karsten Seeberg, Jyske Bank Afdelingsdirektør – HR Hjemsted Jyske Bank –4.300 ansatte heraf de i Hjemstedet og datterselskaber IT medarbejdere udgør.
Bredbånd til alle - også på landet Kaj Møldrup Christensen – formand for Panel for Udvikling i Landdistrikter og Fiskeriområder.
Strategioplæg Det midlertidige Vækstforum for Region Syddanmark.
v. Borgmester Carsten Kissmeyer, Ikast- Brande Kommune.
Sådan bruger du præsentationen af Vision 2025
et stærkere og bredere turismesamarbejde
Der startes mange nye danske virksomheder hvert år
Mobil- og bredbåndsdækning
Klar til Smart Vækst Hvordan kommer vi i gang?
Vækstforum Hovedstaden
Boligpolitik Temadrøftelse Økonomiudvalget 13. november 2018.
Mød UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
Målopfølgning – Klima- og Bæredygtighedsudvalget
Det kompetente Nordjylland
Præsentationens transcript:

/ Kolding Mod en erhvervsstrategi for Lyngby- Taarbæk Kommune - Resultater af feasibilitystudium

Disposition 1.Kort om analysen og overordnede konklusioner 2.Lyngby-Taarbæk Kommunes styrker og profil 3.Svagheder og forbedringsområder 4.Forslag til hovedspor i en erhvervsstrategi 5.Nogle idéer til konkrete initiativer

1. Kort om analysen og overordnede konklusioner 3

Kort om analysen •Kortlægning af LTKs erhvervsspecialisering •Benchmarking med andre kommuner på nøgletal for iværksætteri, uddannelse og vækst •Interview/samtaler med 12 erhvervs- ledere fra tonean- givende erhverv •Interview/samtaler med nøgleaktører fra uddannelses- institutioner •Udvikling af forslag til vision og hovedspor i erhvervsstrategi •Tegne konturer af mulige initiativer Kvantitative analyser Interview/samtaler Strategisk analyse SWOT-tilgang, afdækning af behov Identifikation af strategiske og udviklingspotentialer indsatsområder, idéudvikling

Generelle konklusioner •Unikke forudsætninger for en stærk erhvervsudvikling. Stærk kombination af forskning, uddannelse, store vidensvirksomheder samt stor underskov af mindre, videnbaserede virksomheder. •Tegn på at Lyngby-Taarbæk underpræsterer i forhold til sine forudsæt- ninger. Målt på iværksætteri og antal vækstvirksomheder klarer LTK sig middelmådigt. •Stort økonomisk potentiale i en aktiv erhvervspolitik: •Store udviklingsmuligheder for toneangivende erhverv ved at knytte erhverv, forskning, uddannelse, kommunal service og byudvikling tættere sammen. •Kan gøre Lyngby-Taarbæk Kommune til foregangskommune i at optimere og effektivisere administration og kommunal service – og medvirke til at løse kommunens budgetproblemer. •Stor opbakning og interesse. Opbakning til initiativet og interesse for at deltage i en strategiproces. Bredt ønske om tættere samarbejde med kommunen.

2. Lyngby-Taarbæks styrker og profil 6

Lyngby-Taarbæk er forsknings- og uddannelsesby i international topklasse •DTU som kommunens hovedaktiv •Internationalt super brand - Nordens førende universitet og nr. 5-6 i Europa •Nr. 3 i Europa målt på indikatorer for erhvervssamarbejde. Lang række af samarbejdsrelationer og stærk infrastruktur for erhvervssamarbejde. •Stor vidensmæssig synergi med toneangivende erhverv i LTK •Udklækningsmiljø og magnet for nye, videnbaserede virksomheder •Merkantilt uddannelsescentrum (K-NORD) •I topklasse blandt danske handelsskoler og erhvervsakademier •Vifte af videregående, erhvervsrettede uddannelse, der matcher byens/ regionens erhvervsprofil (fx finansøkonom, datamatiker)

Lyngby-Taarbæk som erhvervsområde – unik samling af videnbaserede og innovative virksomheder •En række store vidensvirksomheder •IBM, Haldor Topsøe, Cowi, BRF, Danica, Nordea, Danske Bank •Mange innovative og globalt orienterede virksomheder med vækstpotentiale •Fx Topsøe Fuel Cell, Symphogen, TIA Technologi, Mark Information •Stor underskov af små, videnbaserede virksomheder •Mere end 100 forskningsbaserede virksomheder lokaliseret på DTU – mange med globalt potentiale

Lyngby-Taarbæk – et attraktivt erhvervsområde •Tilgængelighed •God infrastruktur og let adgang til kommunen •Offentligt trafikknudepunkt •Menneskelige ressourcer •Stort udbud af nøglearbejdskraft for videnbaserede virksomheder •Nærhed til uddannelsesinstitutioner •Detailhandelscentrum •Stærkt brand og stor kundeloyalitet •Unik kombination af Storcenter (med internationale kæder), Stormagasin (Magasin) og Specialbutikker (på Hovedgaden) •Vigtigt for LTK som erhvervskommune – gør byen attraktiv at bo og arbejde i

Analyse af erhvervsspecialisering (vi har inddelt erhvervene i fire grupper) Erhverv der har en høj specia- lisering i kommunen sammen- lignet med resten af landet – og hvor beskæftigelsen i kommunen stiger. Det vil sige kommunens styrker Erhverv der har en høj specia- lisering i kommunen sammen- lignet med resten af landet – men hvor beskæftigelsen i kommunen falder. Kan være styrkepositioner der oplever problemer. Erhverv der har en lav specia- lisering i kommunen sammen- lignet med resten af landet – men hvor beskæftigelsen i kommunen stiger. Kan måske udgøre potentielle styrker. Erhverv der har en lav specia- lisering i kommunen sammen- lignet med resten af landet – og hvor beskæftigelsen i kommunen falder. Det vil sige erhverv der generelt har lille betydning i kommunen. Vækst i beskæftigelse Speciali- sering

Lyngby-Taarbæk erhvervsmæssige specialisering Vækst ( ) i beskæftigelse i procent Specialiserings- grad Sektorer med høj beskæftigelsesvækst i DK Sektorer med gennemsnitlig beskæftigelsesvækst i DK Sektorer med lav/faldende beskæftigelsesvækst i DK beskæftigede beskæftigede 200 beskæftigede

Lyngby-Taarbæk er ekstremt specialiseret inden for videnbaserede væksterhverv Sektorer med høj beskæftigelsesvækst i DK Sektorer med gennemsnitlig beskæftigelsesvækst i DK Sektorer med lav/faldende beskæftigelsesvækst i DK beskæftigede beskæftigede 200 beskæftigede Vækst ( ) i beskæftigelse i procent Specialiserings- grad

Mange højtuddannede i Lyngby-Taarbæk kommune * Nabokommuner er Gentofte, Gladsaxe, Hørsholm og Rudersdal *

Gennemsnit for hele landet ….. men trods de gode forudsætninger har Lyngby-Taarbæk en lille andel virksomheder med markant vækst 44 virksomheder * Nabokommuner er Gentofte, Gladsaxe, Hørsholm og Rudersdal *

Iværksætterrate på niveau med andre kommuner Procent * * Nabokommuner er Gentofte, Gladsaxe, Hørsholm og Rudersdal

3. Svagheder og forbedringsområder 16

Vækst- og udviklingsmuligheder for nye og eksisterende virksomheder Fysiske rammer •Manglende udslusningsmuligheder i kommunen for nye virksomheder beliggende i SCION-DTU Lyngby. Mange it- og ingeniørvirksomheder ville gerne blive i kommunen, hvis der var attraktive arealer/lokaler. •Få lokaliseringsmuligheder for virksomheder, der vil etablere sig i området. •Potentiale for at gøre SCION-DTU til forskerpark i international topklasse – vigtigt at kommuner, region og erhvervsliv engagerer sig i forskerparkens udvikling (på linje med hvad der gælder i andre stærke universitetsbyer) Detailhandelsmiljøet truet af konkurrence fra city og andre byer •Stærk stigende konkurrence ( m2 storcentre etableret i regionen siden 2003) •Der mangler oplevelser/oaser for de shoppende •Uoverskuelige parkeringsforhold

Erhvervslivets samspil med kommunen Ønske om at styrke samspillet med forvaltningen •Oplevelse af lange ventetider og tungt bureaukrati i Teknisk Forvaltning vedr. opbygninger, renovering, skiltning, udvidelser mv. Virksomhederne oplever, at der er fokus på administration af regler – og ikke på at være en aktiv dialog- og samspilspartner for virksomhederne •Flere virksomheder oplever at have god dialog med Jobcenteret. •IT- og ingeniørvirksomheder bruges ikke af LTK til strategisk dialog om udvikling af service- og forvaltningsopgaver. Flere virksomhederne oplever at have bedre dialog med andre kommuner. •Virksomhederne finder det vigtigt, at den kommunale service signalerer interesse for erhvervsbehov og forståelse for den værdi, som erhvervslivet tilfører kommunen – specielt en udfordring for Teknisk Forvaltning?

Samspil mellem forskning, uddannelse, erhverv og by Aktiver er ikke koblet sammen •DTU er hverken koblet fysisk eller mentalt til den øvrige by – isoleret ø. •Problematisk adgang med offentlig trafik til DTU, SCION-DTU Lyngby og erhvervsmiljøet ved Ravnholm/Nymøllevej/Maglebjergvej. •Der mangler inkubationsmiljø for studerende. Perspektiver i at skabe stærkere inkubationsmiljø for studerende på DTU og K-NORD. Forskning og uddannelse kunne omsættes til nye virksomheder. Der mangler boliger for udlændinge, der vil bo, arbejde eller forske i Lyngby •Stor mangel på kollegier/boliger for udenlandske studerende på DTU og K- NORD. •DTU forventer stor stigning i antallet af forskere – op mod flere udenlandske medarbejdere inden for de næste 5-10 år. •Flere virksomheder forventer kraftig vækst i antallet af udenlandske videnarbejdere og ingeniører.

4. Forslag til hovedspor i en erhvervsstrategi 20

Forslag til vision og fem fokusområder Vision: En vidensby i den internationale elite Innovativ kommunal service Videnserhverv i vækst Universitets- og uddannel- sesmetropol Den erhvervs- venlige kommune Den attraktive og tilgængelige by

Centrale mål på hvert af fokusområderne FokusområdeHovedmål Den erhvervsvenlige kommune •Høj tilfredshed med den erhvervsrettede kommunale service •Skabe let indgang til forvaltningen •Kommunen som sparrings- og dialogpartner Den attraktive og tilgængelige by •Styrke oplevelsesmuligheder for shoppende og borgere •Styrke tilgængeligheden til byen for handlende i city •Fastholde kommunens stærke detailbrand Universitets- og uddannelsesmetropol •Kapitalisere på DTU og udnytte DTUs stærke brand •Knytte DTU tættere til byen •Videre udvikle det merkantile uddannelsesmiljø Videnserhverv i vækst •Bedre fysiske rammer for vækst i videnbaserede virksomheder og fremme af netværk og klyngedannelse •Styrke bosætningsmuligheder for international arbejdskraft Innovativ kommunal service •Gøre LTK til foregangskommune i at effektivisere og udvikle kommunal service og administration •Udvikle business cases og demonstrationseksempler, der styrker lokale virksomheders muligheder for at sælge løsninger og produkter til andre kommuner og lande

5. Nogle idéer til konkrete initiativer De følgende idéer udspringer af IRIS Groups dialog med erhvervsledere og uddannelses- institutioner i kommunen. Alle idéer skal konkretiseres yderligere. Samtidig skal realiserbarhed og finansiering afklares, før der kan tages stilling til initiativerne. 23

1. Lyngby Business and Science Park (Dyrehavegaard) Faciliteter •Lokaler/arealer til vidensvirk- somheder i vækst •International bydel for udlæn- dinge, der bor, arbejder og forsker i LTK •Inkubator for studerende, der vil starte egen virksomhed – i et samarbejde mellem DTU og K- NORD •Cafeer/restauranter •Faciliteter der kan danne ramme for møder, netværk og vidensudveksling mellem erhvervsliv og videninstitutioner •Nærhed til DTU, K-NORD og motorvej

2. Lyngby Business Shuttle Stoppesteder: • Lyngby Station • Lyngby Hovedgade/Magasin • Scion DTU • DTU - Bygning 101 • Maglebjergvej/Nymøllevej • Dyrehavegaard Idé: •Hurtigere og mere komfortabel transport mellem knudepunkter •Gøre erhvervspolitikken synlig i bybilledet

3. University City Lyngby Styrke synergi mellem DTU, virksomheder og by •Særligt velkomstcenter for borgere og virksomheder på DTU •Weekendarrangementer for borgere •Samarbejde mellem DTU og kommunen om sommerkurser •Arrangementer der eksponerer lokale virksomheder over for DTU- studerende – og vice versa •Fælles udvikling og udnyttelse af stadion- og svømmehalsområde

4. Styrkelse af Lyngby-Taarbæk som uddannelsesmetropol Udvikle og udbyde merkantile uddannelser på kandidatniveau i kommunen •Styrke kommunens profil som videns- og uddannelsesby •Vil styrke de underlæggende uddannelser (på akademi og bachelorniveau) og trække flere studerende til området •Fx inden for it, ledelse og/eller entrepre- neurship – hvor synergi til lokal erhvervsudvikling og DTU vil være stor •Kunne ske i samarbejde mellem K-NORD og udenlandsk topuniversitet (fx INSEAD) – vigtigt at ambitionsniveauet er højt

5. DTU-forankret netværk og videndeling Idé: •Udnytte kombinationen af vidensmiljøer som DTU Management og DTU Business samt de mange videnbaserede virksomheder i LTK •Virksomhederne udtrykker behov for netværk, mentorship, kurser mv. inden for temaer, der knytter sig til globalisering og forretnings- udvikling i vidensvirksomheder Indhold: •Fælles forum der fx kunne hostes af DTU Management •Kurser og arrangementer der kombinerer praktiske cases og teoretiske oplæg •Netværksgrupper for topledere •Mentorordning for nye virksomheder

6. Udviklingskontrakter mellem LTK, DTU og erhvervslivet Baggrund: •DTU samt it- og ingeniørvirksomheder i LTK besidder spidskompetencer inden for stort set alle kommunale service- og forvaltningsområder •Fx it i administrationen, kostpolitik/ernæring, vejvedligeholdelse, institutionsdrift, servicelogistik, energi, optimering af byggeri mv. Indhold: •Aktiv brug af erhvervsliv og DTU som dialogpartnere i udvikling af kommunale opgaver •Udviklingskontrakter med fokus på nye koncepter, arbejdsgange samt nye teknologier •Demonstrationseksempler og business cases

7. Attraktivt bycentrum og styrket detailhandel •Flere oplevelsesmuligheder for shoppende, fx cafemiljø på Lyngby Torv •Nye detailhandelskoncepter i Lyngby Torv området (strategisk byudvikling – ”rigtige naboer”) •Flere parkeringsmuligheder under jorden (fx bag Rådhuset) •Parkeringshenvisningssystem

Andre forslag 8. Erhvervsvenlig forvaltning •Sparringsfunktion i Teknisk Forvaltning. •Erhvervskontaktfunktion/key account funktion i forvaltningen. 9. Forskerpark (SCION-DTU Lyngby) i international topklasse •Fælles vision for forskerparken/lokale rammebetingelser for nye, videnbaserede virksomheder •Bedre tilgængelighed med kollektiv trafik (jf. forslag 2) •Samspil mellem kommune, DTU, forskerparken og erhvervsliv om at videreudvikle og finansiere services og koncepter 10. Udvikle Lyngby-Taarbæk som international kommune •Etablere Lyngby Business and Science Park (jf. forslag 2) •Engelsksproget folkeskole •International service (information og service til udlændinge, der ønsker at bo, arbejde og studere i Lyngby)

11. Ny erhvervsservicefunktion – udnytte, formidle og koble områdets ressourcer (eksempler) Lyngby erhvervsservice – (operatør, match- maker, formidler og igangsætter) Operatør på Lyngby International Service Formidling af praktikpladser og studenterprojekter Formidle muligheder for virksomhedssamarbejde med DTU Organisere mentorordning for videnbaserede start- ups Facilitere dialog om kommunale serviceopgaver Samarbejde med DTU m.fl. om arrangementer Udvikle inkubationsmiljø for studerende sammen med SCION-DTU og K-NORD

Antal ansatte Specialiserings- grad Vækst i beskæftigelsen i pct Uddannelse og efteruddannelse ,6 Rådgiv. ingeniører og arkitekter ,9 Specialforretninger og stormagasiner ,4 Finansiering og Forsikring ,4 IT fremstilling og service ,2 Farma & biotek ,6 Videntung service627963,8 Supermarkeder og kolonial ,0 Byggematerialer ,7 Telekommunikation ,2 Bilag: De ti største erhverv i Lyngby-Taarbæk (2008) Note: En specialiseringsgrad på 100 indebærer, at det pågældende erhverv udgør den samme andel af beskæftigelsen i LTK som i de øvrige 97 kommuner under ét.