Programindsats og effektmålinger i den regionale erhvervsudvikling Debatoplæg v/Martin Eggert Hansen Teknologisk Institut.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Status for de lokale uddannelsesudvalgs rolle efter lovforslag om VEU-centre på Konference for Lokale Uddannelsesudvalg og repræsentanter fra udbydere.
Advertisements

Beskæftigelsesregion
CSR-Review ®. CSR-Review® er et computer- program, som gør det nemt for alle virksomheder at skabe overblik, vurdere og evaluere alle deres aktiviteter.
Program •Baggrund, formål, principper, eks. på internationale/ udviklingsaktiviteter, etværksgruppe mv. v/ Hans Sørensen •International kompetenceudvikling.
22. juni 2014 Status på projektet ’Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært’
REG LAB EFTERÅRSKONFERENCE En øvelse for livet. REG LAB EFTERÅRSKONFERENCE 2010.
Socialstyrelsens nye vidensnotater
Forandringsteori for Venindenetværket2013
Albanigade 54E, 1. sal ● 5000 Odense C ● tlf: ● Frivillighed og foreningsliv sat på spidsen Hjerteforeningen, Region Midt.
EU Socialfondsprojektet
Baggrund, status og udrulning
Konference d november 2007 varme hænder og køligt overblik
Evaluering af ”Røgfrihed for alle”
POLITIK LEDELSESSYSTEM
Risici for SAPA-projektet
Den regionale vækst- og udviklingsstrategi
Har resultatbaseret styring en fremtid i den offentlige sektor?
AMU evaluering Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete Giehm-Reese, Region Midtjylland.
- et udviklingsprogram om forsøg med kompetencecentre Voksen- og efteruddannelse i centrum VEU-årsmøde 6. April 2006.
Science Team K Slutrapport fra evalueringen Henrik Busch, Jan Sølberg, Finn Horn 3. november 2006.
Projektopfølgning og rapportering til vækstforum
Gennemføres af ERHVERVS- OG SELSKABSSTYRELSEN i samarbejde med FORENINGEN NYDANSKER Projektet er støttet af INTEGRATIONSMINISTERIET og REGION SYDDANMARK.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Midtjyske virksomheder om Udviklingsaktiviteter Resultater fra Det midtjyske Vækstlag August 2009.
Brugerne i centrum for træfsikre løsninger
Pårørendeindsatser, hvorfor og hvordan?
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
Grundlæggende projektledelse og –styring Leder Delux Søndag d. 1. marts 2009 V. Stine Røn Christensen Red Barnet Ungdom Rosenørns Allé 12, 5. sal 1634.
Udmøntning af reform på specialområdet BUU 30
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
Kodeks for offentlig topledelse
Arbejdsmetode SWOT-analyse på eksisterende set-up Andres erfaringer med enstrenget erhvervsfremme- system VISION Version 1 Hvilke krav stiller visionens.
Hvordan skaber vi vækst og udvikling på Bornholm?
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Landsorganisationen i Danmark LO-fagbevægelsens synspunkt på en styrket indsats i forhold til efter- og videreuddannelse af voksne Oplæg på opstartskonference.
FORMÅL MED TUPVAK – OG KONKRETE EFFEKTMÅL Projektets hovedformål er følgende: 1.Formulering og forankring af en styrket strategisk prioritering af IKV-indsatsen.
Tine Jerris, projektleder i Kronikerprogrammet
Forandringsteori for Lektiehjælpscafeer under Red Barnet Ungdom
1 ▪ Møde for danske partnere 25. jan
Innovationsnetværket Livsstil - Bolig & Beklædning Birk Centerpark 40 DK Herning
Øget samarbejde mellem erhvervsfremme – beskæftigelse - uddannelse Det Midtjyske Kompetenceråd 4. marts 2011.
Status for arbejdet med KVIK Tal og fakta Hvad viser evalueringen af KVIK projektet og hvad siger I selv om arbejdet med KVIK? Hvad kan vi så lære af det?
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
Oplæg til LO Torsdag den 30. august 2007 Bedre vejledning og rådgivning.
Pulje: udbredelse af erfaringer fra forsøg med fritidspas
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
IKT omstilling af undervisningsinstitutioner Forskning og udvikling på AAU V. Tom Nyvang
0 Tillid, samarbejde og effektive statslige arbejdspladser Oplæg den 7. marts 2014 Barbara Bertelsen Vicedirektør.
af 15 Region Hovedstadens Vækstbarometer Konjunkturer Udsigt 2015 ”Region Hovedstadens Vækstbarometer” er et repræsentativt.
Hvad er Frederiksberg Kommune for en størrelse – og SSA?
VEU centrenes rolle med nye reformer John Vinsbøl Udviklings- og VEU chef.
- Set fra en vinkel med uddannelsesmæssigt fokus ”Intention og rammer i Infrastrukturrapporten – og deres betydning for uddannelsesområdet” - Set fra en.
Bilag 1. Forandringsteori TUP-projekt Én fælles VEU-center tilgang til IKV i AMU 1. Problembeskrivelse VEU-center Nords udbydere mangler en tværgående.
FORSTÆRKET INDSATS FOR UDFALDSTRUEDE I AC OG FTF A- KASSERNE Politik og Praktik - om beskæftigelsesindsatsen i Midtjylland 10. februar 2012 Jobcenterchef.
VELKOMMEN TIL START WEBSHOP RIGTIGT! En workshop om at starte webshop 3. maj
Regional udvikling (1) Regionsrådet skal varetage nedennævnte regionale udviklingsopgaver: a) Udarbejde regionale udviklingsplaner og varetage opgaver.
Vejlederkonference Randers Tirsdag den Voksenvejledning.
INDLEVELSE SKABER UDVIKLING Beskæftigelsesregion Syddanmark Budgetseminar Budgettering og dimensionering af indsatsen for de forsikrede ledige i 2010.
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
Procesorientering Indhold: Hvad er en proces? Procesorientering og effektiviteter Systemorientering Lektion 3.
Nye retningslinjer for Handicappuljen
Tværfaglig, tværorganisatorisk og tværsektoriel arbejde.
Kompetenceudvikling – fokus på forberedelse og effekt
Selandia Medarbejdere: Martin Dilling-Hansen,
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Erhvervsuddannelser 25. September 2017 UUV Køge bugt.
GTS Årsmøde 2017.
1. kontaktmøde Velkommen til Workshop om afkodning af jobopslag og telefonisk kontakt Hils på hinanden  Husk at bestille drikkevarer Præsentér dig.
Præsentationens transcript:

Programindsats og effektmålinger i den regionale erhvervsudvikling Debatoplæg v/Martin Eggert Hansen Teknologisk Institut

Evalueringskæden –helt kort  Hvad er problemerne?  Hvilke mål har vi?  Input: Hvor mange ressourcer skal hvert mål have?  Output: Hvilke og hvor mange aktiviteter sættes i gang?  Hvilke resultater og effekter skaber de?  Feedback: Virker det?

Dilemma: Mange og brede mål  Letter projektefterspørgsel  Mindre risiko for forkert satsning  Skaber bred opbakning -tilgodeser mange forskellige interesser Men:  Spreder indsatsen  Programmets indhold beror meget på projektefterspørgslen  Sværere at følge op på i effektmåling

Derfor:  Færre og mere præcise mål  Mål på en nummereret liste?  ”Hvilke(t) nr. skal dit projekt fremme?” ”-Og dermed holdes op på?” ”-Og dermed holdes op på?”  Udvikling af indikatorer for hvert mål

”Most wanted”  Hvad virker?  Hvilke typer projekter har størst effekt? Men svært at besvare i mål 2 evalueringen

Derfor: Bedre typeinddeling og registrering af projekter fra starten Skarp sondring mellem projekters mål og virkemidler

Eksempler Mål  Øge turisme  Fremme iværksættere  Styrke konkurrenceevne  Øge/fastholde bosætning  Jobskabelse  Miljø/ligestilling  Styrke arbejdskraftens fleksibilitet og mobilitet  Osv. Virkemidler  Etablering af netværk for iværksættere  Udvikling af virksomhedens organisation  Samarbejde mellem forskningsinstitutioner og SMV’ere  Kompetenceudvikling  Etablering af erhvervsklynge

Hvordan?  Typeinddeling af projekters virkemidler – først efter modtagelse af projekternes ansøgninger  Virkemidler må ikke være ”hylder” i projektansøgningsskemaet –det hæmmer ansøgernes kreativitet  Typeinddeling hos central instans -Der opbygger og vedligeholder database -Der opbygger og vedligeholder database -Og binder data om projekters mål, virkemidler, budget og forbrug sammen -Og binder data om projekters mål, virkemidler, budget og forbrug sammen

Pointe:  Gennemførelsen af virkemidlerne er mål i sig selv  De er aktiviteter (outputs), hvis gennemførelse derfor bør kvantificeres -og moniteres

F.eks. for kompetenceudviklingsprojekter  Antallet af udbudte kursusdage/timer i det enkelte projekt  Forventet antal kursusdeltagere/virksomheder i målgruppen  Antal opnåede kursusdeltagere/virksomheder, som har gennemført kurset

F.eks. for overførsel af viden/teknologi til SMV’er  Hvilke virksomhedstyper/brancher henvender projektet sig til?  Hvor mange virksomheder omfatter projektets målgruppe?  Hvor mange virksomheder har benyttet tilbudet?

F.eks. for projekter rettet mod iværksættere  Hvor mange iværksættere henvender projektet sig potentielt til?  Hvor mange iværksættere har benyttet projektets faciliteter/rådgivningstilbud?  Hvor mange timers rådgivning har projektet produceret/afsat?

Fremtidig øvelse: At finde kvantitative outputindikatorer for alle projekttyper

Hvilke effekter har projekterne?  Projekter omfatter i stigende grad en flerhed af virksomheder  Metodisk urealistisk for én projektleder at overskue og opgøre effekterne i virksomhederne

Derfor:  Større inddragelse af projektdeltagere i effektmåling  Hvilke projektdeltagere? 1. Aktører som har været ”udsat for” projektets virkemidler 2. Aktører, som har deltaget i gennemførelsen af projektets virkemidler

Hvordan?  Projektdeltagere indberettes af projektleder f.eks. ved projektets afslutning  Projektdeltagere registreres  Projektdeltagere spørges om effekter i evaluering

Besværligt -men  Afdækningen af projektdeltagere har værdi i sig selv!  -Siger meget om programmets netværkseffekt

Målret effektindikatorer efter projekttype  Hvert mål sit ”batteri” af indikatorer/effektspørgsmål  Desto flere mål et projekt vil holdes ansvarlig for –desto flere spørgsmål

Effektmåling for kompetenceudvikling bør videreudvikles  ”Antallet gennemførte kursusdeltagere” er egentlig kun en resultatopgørelse  Derfor skal både virksomheder og kursusdeltagere besvare effektspørgsmål

Deltagende virksomheder ”I hvilken grad har kurset styrket kompetencer som er vigtige for virksomheden?  Hos ledelsen?  Hos medarbejderne? ”I hvilken grad har kompetenceudviklingen bidraget til at styrke virksomhedens omstillings- og konkurrenceevne?

Kursusdeltagere : ”Employability”  Har du mulighed for at varetage andre/nye jobfunktioner inden for virksomheden efter projektet”?  ”Har kurset udvidet dine muligheder for beskæftigelse inden for andre virksomheder i regionen?