CSF Creative Strategic Foresight – Studiet 1.10.2011 – 30.9.2013 EU LLP-ERASMUS Multilateral project PROJECT NRO 517671-LLP-1-2011-1-FI-ERASMUS_FEXI www.csf-studymodule.net.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvad vi taler om i Danmark … In the wake of the Bologna Process Studerende, Google og biblioteker Lærer de studerende noget? Annette Skov
Advertisements

Lidt om vejleder rollen
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Det udvidede klasserum
Målet med projekt Entreprenørskab på kryds & tværs er:
Invention og innovation i teknologiundervisningen
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
BioCentrum DTU …for life and technology BiC Innovation Hvordan gøres universitetsforskning profitabel Per Væggemose Nielsen
Siamak Amjadi …. baggrung
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
ETwinning VEJEN TIL EUROPÆISK SAMARBEJDE L Kodal SkoleIntra Kolding den
PSS-Promoting Social Skills
INNOCASE Project Transfer of innovative case study approach in business education Leonardo da Vinci Programme INNOCASE project no PL1-LEO
Kort statusopgørelse til styregruppen Efterår 2013 Projekttitel: Innovation i 1. linje – Praksisnær Lederuddannelse Navn på institution: VEU Center Øst.
ETwinning GRÆNSEOVERSKRIDENDE DATING sådan og derfor Den lovmæssige baggrund for internationalisering i skolen SkoleIntra Kolding
Fjernlånskonference den 26. maj PROFESSIONSHØJSKOLE  Fra 1. januar 2008 er ”professionshøjskole” en fællesbetegnelse for otte af de uddannelses-
Aarhus School of Business. Trends i Europa 2010 – 2020 i universitetsverdenen Europa 2020 strategien (EU Commissionen 2010) Mål: Europa skal være verdensleder.
Innovation – et mindset hos ledere og medarbejdere Tina Lambrecht Danske Fysioterapeuter.
Forskning og uddannelse uden grænser – to globale initiativer Rektor Lauritz B. Holm-Nielsen, Aarhus Universitet Næstformand for Rektorkollegiet Medlem.
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
25. FEBRUAR 2011 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets strategi AARHUS UNIVERSITET.
Velkommen til Campus Roskilde Studieaktiviteter 2010 – 2011.
Brug af progressionstræ i fagteam og netværk Martin K. Sillasen
DESTINATIONSUDVIKLING SØNDERJYLLAND KICK-OFF 30. JANUAR, 2013.
Fra IP til strategiske partnerskaber DGI-byen 20. september 2013 Tove Heidemann Head of International Relations University College Syddanmark,
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Styrelsen for Universiteter og Internationalisering Arbejdsseminar om Diploma Supplement.
Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
Adobe Acrobat Connect Pro - Introduktion til live web-baseret kommunikation og læring Christopher Kjær, E-læringsværkstedet,
  Anne Holmen Center for internationalisering og parallelsproglighed Engelsksproget undervisning Hvor parallelsproglige.
Virksomhedsspil 1. Oplægget… ”…skabe såvel fysiske som virtuelle læringsrum, der kan øge vort repertoire …. …tilbyde flere læringsstile til de studerende….
De naturvidenskabelige kompetencer og erhvervsudviklingen – et samspil v. Udviklingschef Søren Ring, Region Hovedstaden.
Orientering fra bestyrelsesmøde 3. november 2006 Medarbejdermøde.
Kvikguide til miljømærker
Organisering af uddannelsesforløb Jens Bennedsen projektleder It-vest – samarbejdende universiteter.
Lærerkompetencer 6. oktober 2014 Caroline Kearney Projektleder & Uddannelsesanalytiker.
Skolerigsdag 2011 Folkeskolen – liv og læring Data peger på behov for nye veje Anders Hingel Tidl. kontorchef, EU’s analysekontor for uddannelse.
CBS Bibliotek …flere fremtider, én strategi René Steffensen Statsgruppens temadag 20. november 2006.
04.nov. 10 Henrik Schramm Rasmussen 04.nov. 10 Europa en realistisk plan eller tomme ord?
Kick-off seminar Öresund Cleantech Testbed Finn Lauritzen, Direktør, Öresundskomiteen.
Bliv en del af det grønne marked Vejledning til offentlige grønne indkøb.
1 IRC Denmark. 2 TTT T ransnational T echnology T ransfer.
Udviklingspuljen for folke- og skolebiblioteker Workshop Roskilde 29.august 2013 Jonna Holmgaard Larsen chefkonsulent.
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
1 Velkommen til IT-Universitetet 23. maj 2008 Jane Andersen Udviklingsleder
Vælg layout 1. Højre klik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen 3. Bemærk at der findes 4 forskellige farvetemaer du kan.
Planlægning, proces og evaluering
INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
Erhvervsøkonomi - en tilvalgsmulighed for datalogistuderende
RECTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN AARHUS UNIVERSITET REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN UNIVERSITETERNE I FREMTIDEN.
Den internationale dimension i skolen Hindsholmskolen i Kerteminde 250 elever 25 lærere International dimension siden
ETwinning VEJEN TIL EUROPÆISK SAMARBEJDE L Kodal SkoleIntra Kolding den
Orientering 6. semester 2007 Efter bachelor i Politik & Administration – Hvad nu?
Peter Billing, Centre for Regional & Tourism Research Oplæg på CKO’s og EBST’s vidensdag ”Fra analyser til erhvervsudvikling” 27. september 2010 Forskning.
Sikker og integreret infrastruktur Peter Colsted Direktør Enterprise & Partner Group Microsoft Danmark.
7. MARTS 2011 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets strategi AARHUS UNIVERSITET.
Hvad er Smart Specialisation? …hvorfor i Klog Hverdagsmad?
Collaborative Practice Research Lars Mathiassen eCommerce Institute, Georgia State University.
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
INTRO NOl-LEOOS Dette projekt (projekt nr NO1-LEO ) er finansieret med støtte fra Europa Kommissionen. Denne publikation.
Master i Projekt- og innovationsledelse
Karakteristika i et projekt Kompleks, ny, unik konceptformulering
This project has been funded with support from the European Commission
Fremtidige muligheder
It i folkeskolens matematikundervisning
Informationsundervisning og læring i en global virksomhed
An IP Strategy comprises
Informationsundervisning i en global virksomhed
Præsentationens transcript:

CSF Creative Strategic Foresight – Studiet – EU LLP-ERASMUS Multilateral project PROJECT NRO LLP FI-ERASMUS_FEXI Projekt:

“Det er meget relevant at vide alt om processen for at finde innovation fordi dette er vigtigt for vores fremtidige liv og også for vores forretnings karriere.” En bachelor studerende i international business ved Vaasa University of Applied Sciences

Hvad er CSF? o At udvikle og teste et forskningsbaseret studiemodul som kombinerer kreativitet med strategisk tænkning og anvendt forskning med uddannelse o Faget tager sigte på en indplacering på en videregående uddannelser og samler studerende og undervisere, virksomheder og organisationer samt forskning. o At udvikle studerendes kompetencer i at vurdere og forudse forandringer i et forretningsmiljø, fremme studerendes kreative kapacitet til strategisk tænkning og blive i stand til at tilpasse informationen og forny sig o At forsyne de studerende med den nyeste anvendte forskning og iværksætterinformation o Fra kun analytisk frem mod kreativ tænkning o Videregående uddannelse o Materialet til CSF modulet “Strategisk Fremsyn” er på engelsk og spansk.

… og dermed stiler det også mod at Udvikle en model for at kombinere forskning med uddannelse for at udvikle nye, innovative ideer Tilvejebringe en plan for hvordan man kan integrere projektresultater i en praktisk erhvervsmæssig sammenhæng At bidrage til integration af kreativitet i europæiske studieordninger

Hvem er det for og den forventede virkning o Undervisere og bachelor studerende ved videregående uddannelser • Studerende  øgede kompetencer i at kombinere stratetisk fremsynethed, kreativitet og forskningsviden i deres arbejdsliv • Undervisere  øgede kompetencer i at støtte de studerendes læring indenfor videnstrekanten, og viden om at anvende kreativitet og forskning i undervisningen o Forskere  øget viden om hvordan man kan implementere resultaterne, og forbedrede undervisningskvalifikationer for forskerne o Virksomheder og andre organisationer  øget innovation og forskningsviden i virksomhederne, og øget forståelse for hvordan man bedre kan samarbejde med uddannelse.

Generel forventet virkning o Færre barrierer for samarbejde mellem målgrupperne o Fælles og øget viden om hinandens aktiviteter og kompentencer, hvad man kan opnå fra hinanden og hvordan man bedre kan samarbejde med hinanden, f.eks. gennem samarbejdsmodeller o Kompetencer, kvalifikationer, viden og muligheden for at profitere fagligt o En database med forskere involveret i processen o En database med virksomheder og andre organisationer involveret i processen o Fagene i modulet involverer studerende i løsning af praksisnære problemer og udfordringer og forsyner studerende og virksomheder med up-to-date anvendelsesorienteret forskning og information. o Ligeledes etablerer det viden om modeller og værktøjer, der kombinerer forskning med uddannelse og virkelighedsnære problemstillinger, og det tilbyder en platform for virksomheder, organisationer og forskere til

CSF tilgang o Strategisk tænkning, ikke produktudvikling o Idea lens*= strategi defineres ikke af ledelsen, men af ændringer i omgivelserne o En realistisk og virksomheds- og samfundsorienteret ramme o Kombination af anvendt forskning og uddannelse, kreative værktøjer, miljøscanning og iværksættersynspunkt *Johnson, Scholes and Whittington (2006). Exploring corporate strategy. Pearson Prentice Hall.

Fagene og den pædagogiske baggrund for CSF modulet o CSF modulet er baseret på problemorienteret læring. Læringsprocessen er struktureret omkring anvendt forskning og virksomhedsrelevant information. o Kreativitet og tværfaglighed anvendes til at løse virkelige problemstillinger for virksomheder med sigte på at generere indsigt og udvikle holistisk tænkning. o Modulet kombinerer traditionel klasseorienteret læring med virtuel læring. o Modulariteten i modulet giver en unik mulighed for at anvende materialet i forskellige sammenhænge og faglige kontekster. o Materialet til CSF modulet “Strategisk Fremsyn” er på engelsk og spansk. o CSF modulet udgøres af seks forskellige kurser, et kick-off element, et introduktionskursus og en afsluttende opgave, der etablerer sammenhæng mellem det indlærte og en aftestning heraf.

DE SEKS FAG I CSF MODULET ER CSF kick-off kursus: Indholdet i CSF modulet, animere til åbenhed og “at prøve”.

CSF MODULETS struktur

CSF VIRTUEL PROCES OG SRUKTUR

CSF og EU politikker o EU 2020 flagskibsinitiativ om smart vækst: • Innovativ, kreativ og vidensbaseret økonomi, hvor uddannelse spiller en central rolle • Mere konkurrencedygtig ved at skabe nye jobs og forudsætningerne for fremtidige jobs o ET 2020: • Videnstrekanten hvor uddannelse, forskning og innovation mødes • Kvalifikationer for fremtidige jobs EU 2020: European Commission (2010). Communication from the Commission, EUROPE 2020 A strategy for smart, sustainable and inclusive growth (Brussels, ; COM(2010) 2020); retrieved from on Education and Training 2020: Notices from European Union institutions and bodies Council conclusions of 12 May 2009 on a strategic framework for European cooperation in education and training (‘ET 2020’). lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:C:2009:119:0002:0010:EN:PDF

8 hovedkompetencer vedr. LLP o Sans for initiativ og iværksætteri o Kommunikation på modersmål og fremmedsprog: f.eks. at udtrykke og kommunikere ideer o Matematisk kompetence og grundlæggende kompetencer indenfor videnskab og teknologi o Digital kompetence o Lære at lære o Kulturel bevidsthed og udtryk o Sociale og samfundskompetencer EU Key competencies for lifelong learning: Retrieved from ng_learning/c11090_en.htm; on

CSF og ET2020 o Kreativitet og innovation indenfor videregående uddannelse o Videnstrekanten o Anvendt forskning o kommunkation på et fremmedsprog og digitale kompetencer: f.eks. blended learning. Kobling til andre initiativer: Udnyttelse af IKT i læring

Website og kontaktinformation CSF studie modulet: Projektwebsite:

CSF projekt konsortium P1 Western Finland Design Centre Muova (Aalto University School of Arts, Design and Architecture) P2 Vaasa University of Applied Sciences VAMK P3 - P4 University of Primorska, The Faculty of Management Koper UP FM P5 Zealand Institute of Business and Technology, Campus Roskilde (Business & IT) ZIBAT P6 Institute for postgraduate studies - division at UNWE, Management Skills Development Centre P7 F2INNOVA, S.L, Project Department Associerede partnere Vaasa University, Open University Vaasa Region Development Company VASEK

Kontakt information Koordinator kontakt information Tanja Oraviita Mob Kontakt i Danmark: Poul Faarup Tel

Dette projekt er finansieret med støtte fra Europa-Kommissionen. Denne publikation (meddelelse) forpligter kun forfatteren, og Kommissionen kan ikke drages til ansvar for brug af oplysningerne heri. TAK! © Creative Strategic Foresight CSF