Forskning i socialt arbejde – nu også med Forum Teater

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
Advertisements

Oplæg om Habermas og demokrati
Om nærhed og distance mellem uddannelsesinstitution og praksisfelt
Tværsektoriel ledelse – hvorfor, hvordan, hvorhen?? Volume II
Progression i samfundsfag
Forsøgsskoleprojekt – med inspiration fra John Dewey
EN HELHEDSORIENTERET UNGEINDSATS? ERFARINGER FRA NULPUNKTSANALYSEN AF ROUTE 25 V/ANNE MØLGAARD, RAMBØLL Alternative title slide.
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
E-Læring Gruppe #3. Definition af E-læring Udgangspunktet med E-læring er, at læringsprocessen bliver individuel og der bliver taget højde for den enkeltes.
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Censorformandskabets møde 25. oktober 2012
Studieretningsprojektet Styringsgruppen september 2007.
Omsorg sundhed eller samvær? Rehne Christensen filosofisk firma
Ledelse og menneskesyn
Narrativ terapi Bedre Psykiatri, Slagelse 26/ Jacob Mosgaard
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Reservatet Kapitel 1: Reservatet - Virksomheden som et reservat
Henriette Lungholt Uge Kreative metoder.
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
Stjernholm Dagen 2011 – fokus på… InnovationsDesign v/Lars Fridberg.
Fælles bestyrelsesmøde Ødis skole
Videndeling i det hyperkomplekse samfund Trine Schreiber
Bedste praksis i vandplanarbejdet Irene Wiborg Projektchef Det siger EU – Guideline nr. 8 om involvering.
Ledelse og menneskesyn
Naturvidenskabeligt Grundforløb
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Bedre offentlige løsninger – motivation med borgeren i centrum
NOEA/Aalborg Universitet
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
”Du skulle jo gerne ville være derhjemme” Ansvarlighed som nøglen til patientinddragelse Mari Holen Post.doc. ved Center for sundhedsfremmeforskning, RUC.
Fra innovation til projektudvikling
Videnskabsteori og faglige metoder
ORIENTERING OM LEDELSESEVALUERING – til medarbejdere
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
At udforske sin egen praksis
Dansen omkring handicapbegrebet
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
BackIIBasic En undervisningscase i entrepreneurship
A Review of Mobile HCI Research Methods Undersøger og review’er forskningsmetoder indenfor feltet ”Mobile HCI” Formål: At få overblik over nuværende praksis.
Empowerment og sundhed
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
Teori, metodologi og metode
TEMA-EVENT OM KØN, KROP OG KOMPETENCER KØBENHAVNS UNIVERSITET 17/11/2010 Uniformerede mænd og maskuliniteter.
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Procesværktøjer.
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Tema 3 Samarbejde om indsatsen for barnet Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Kærnehuset! Forældresamtaler -et nødvendigt onde eller brugbart pædagogisk værktøj?
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Lars Uggerhøj, Aalborg Universitet
Fremlæggelse af teori og metode d.24 Nov. 2010
Kontekst: - Kolding Kommunes tilbud for elever med autisme.
Et kritisk perspektiv på helhedssyn Lars Uggerhøj, Aalborg Universitet
Samarbejde, Læring og Projektstyring MM5: Projektdesign & Vejledning.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Teori-praksis i sygeplejerskeuddannelsen
Præsentation af resultaterne fra casestudie
6. sem. valgkursus Informationsvidenskabens teorier og metoder v./ Martin Thellefsen.
Videnskabsteori & metode
Dorthe Carlsen UC Syddanmark og Læremiddel.dk Esbjerg, 22.oktober 2014
Kapitel 6: Teorier om social ulighed – fokus på funktionalismen og Bourdieus teori om social ulighed Ulighedens mange ansigter – perspektiver på social.
Vision mission værdier handleplaner
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 – Demografi og velfærd
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Vidensbaseret praksis i botilbud
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
Metoden fælles beslutningstagning
Præsentationens transcript:

Forskning i socialt arbejde – nu også med Forum Teater Lars Uggerhøj Aalborg Universitet

Forskning og Forum teater Æstetik og læring 5. oktober 2010 En nødvendig baggrundsdiskussion! Lars Uggerhøj Aalborg Universitet

Forskning og Forum teater Æstetik og læring 5. oktober 2010 Vi ved alt for lidt om konsekvenserne af social indsats Vi har for lidt praksisorienteret og –baseret viden Vi mangler beviser på hvad der virker og ikke virker i socialt arbejde Beviser som en evidensbaseret tilgang kan fremme Interessant nok finder vi præcis de samme argumenter for at styrke udviklingen af kvalitative metoder Lars Uggerhøj Aalborg Universitet

Forskning og Forum teater Æstetik og læring 5. oktober 2010 Der er behov for udvikling af systematisk og præcis viden byggende på sikre eksperimenter Det er netop muligt at studere effektivitet i socialt arbejde, såfremt der anvendes kvantitative metoder Disse metoder bliver anvendt alt for lidt samtidig med at resultaterne fra denne type undersøgelser er enklere at videregive til socialarbejderne Karin Tengvald Lars Uggerhøj Aalborg Universitet

Forskning og Forum teater Æstetik og læring 5. oktober 2010 Der er behov for at udvikle kvantitative metoder i forskningen i socialt arbejde En snæver udvikling alene af evidensbaserede og målbare elementer og kvantitative metoder vil relatere socialt arbejde til positivistiske og medicinske tilgange, hvor udgangspunktet er, at socialt arbejde kan afgrænses fra konteksten, at kompleksiteten kan udelades og at den holistiske forståelse dermed ikke har indflydelse på forskningsprocessen Sven-Axel Månsson Lars Uggerhøj Aalborg Universitet

Forskning og Forum teater Æstetik og læring 5. oktober 2010 Fremfor ”for” og ”imod” argumenter er der nærmere tale om, at vi må forholde os til, hvilken form for viden vi ønsker at producere og hvordan vi vil anvende den Lars Uggerhøj Aalborg Universitet

Forskning og Forum teater Æstetik og læring 5. oktober 2010 Forskeren finder ofte verden for uordentlig til at studere, hvilket får ham til at konstruere en mere passende virkelighed Tor-Johan Ekeland Lars Uggerhøj Aalborg Universitet

Forskning og Forum teater Æstetik og læring 5. oktober 2010 Foreløbigt resumerende: Det er vigtigt ikke at blive ”metodologisk blind”, men søge at udvikle flere typer studier og metoder – herunder også kvantitative metoder Det er nødvendigt at anvende resultater fra såvel kvalitative som kvantitative undersøgelser i kundskabsproduktionen og i udviklingen af socialt arbejde Det er nødvendigt også at anvende erfaringer og viden fra praksis i udviklingen af forskningsdesign Det er nødvendigt i særlig grad at vægte kvalitative studier og metoder, at vægte kompleksitet, at vægte intuition da disse områder i realiteten er ”underdogs” Lars Uggerhøj Aalborg Universitet

Forskning og Forum teater Æstetik og læring 5. oktober 2010 En nødvendig ex-kurs Lars Uggerhøj Aalborg Universitet

Forskning og Forum teater Æstetik og læring 5. oktober 2010 Disse tilgange skal nærmere anskues som mere økonomisk og strukturelt orienterede redskaber, som relaterer sig til et ledelses/politisk niveau og ikke et bruger niveau Lars Uggerhøj Aalborg Universitet

Forskning og Forum teater Æstetik og læring 5. oktober 2010 Anvendelse af en manual vil i det mindste give terapeuten noget at lave mens patienten kommer sig M.B. Parloff Lars Uggerhøj Aalborg Universitet

Forskning og Forum teater Æstetik og læring 5. oktober 2010 Brugerne efterspørger: En personlig relation til socialarbejderen En højere grad af respekt gennem inddragelse af deres egen viden og erfaring i hele problemløsningsprocessen Lars Uggerhøj Aalborg Universitet

Forskning og Forum teater Æstetik og læring 5. oktober 2010 Engagement Menneskelighed Ærlighed Lars Uggerhøj Aalborg Universitet

Forskning og Forum teater Æstetik og læring 5. oktober 2010 At være involveret og respekteret som samarbejdspartner i hele processen omkring løsningen af deres problemer: Familierne ønsker at deres (ekspert)viden og overvejelser inddrages i forvaltningens arbejde De ønsker at blive inddraget i drøftelser, planlægning, overvejelser og beslutninger De ønsker at vælge sted for samtale Lars Uggerhøj Aalborg Universitet

Forskning og Forum teater Æstetik og læring 5. oktober 2010 Socialarbejdernes position vil blive styrket, såfremt de lærer hvad der virker i hvilke situationer og hvad den bedste praksis består i – hvilket får som konsekvens, at brugernes mulighed for involvering mindskes Dermed påstår jeg også, at standardiseret socialt arbejde vil blive udviklet og sat i værk af den som besidder magten – hvilket ikke er brugeren men socialarbejderen og det system hun repræsenterer Derved kommer standardiserede metoder og kvantitativt kontrollerede forsøg til at stå i opposition til brugerinvolvering Lars Uggerhøj Aalborg Universitet

Forskning og Forum teater Æstetik og læring 5. oktober 2010 Første trin er via grupper at indsamle baggrundsinformation om det valgte tema – eksempelvis brugermedvirken eller samarbejde mellem brugere og socialarbejdere Andet trin er selve spillet Tredje trin er diskussion af spillet og rekonstruktion af dele af eller hele spillet både med henblik på at gøre scenen realistisk og med henblik på at finde løsningsmuligheder Fjerde trin er ny/nye gennemspilning(er) ofte tre, fire eller fem gange og ofte gennem involvering af publikum både som spillere og instruktører Lars Uggerhøj Aalborg Universitet

Forskning og Forum teater Æstetik og læring 5. oktober 2010 Den intellektuelle sosiologen kommer ingen vei uten fantasi. Bare med fantasi skapes ny og handlingsvekkende erkjendelse. Men fantasien kan ikke være vill og tøytesløs, den må bruges på en forpliktende måte … dette er en fruktbar spenningstilstand, der sidene utfyller hverandre. Den forpligtende siden befrukter fantasien ved å hindre at den går over i tankespinn – fantasien gir forpliktelsen dimensjon og innhold Yngvar Løchen Lars Uggerhøj Aalborg Universitet

Forskning og Forum teater Æstetik og læring 5. oktober 2010 Hvis sociologi stadig skal have respekt, må nogle af de fasttømrede forståelser ændres gennem en accept af at videnskab også kan udvikles gennem kunstneriske aspekter Yngvar Løchen Lars Uggerhøj Aalborg Universitet

Forskning og Forum teater Æstetik og læring 5. oktober 2010 Det konkretes videnskab Konteksafhængig Mere subjekt end objekt orienteret Teori har en mindre, og kontekst en mere central placering Flyvbjerg kritiserer ikke regler, logik, analytisk rationalitet og forsøg på teoridannelse, men han kritiserer disse elementers dominans i forhold til andre fænomener Bent Flyvbjerg Lars Uggerhøj Aalborg Universitet

Forskning og Forum teater Æstetik og læring 5. oktober 2010 Fremfor at søge at mindske kompleksiteten skal vi udvikle stadig mere komplekse forståelser af det professionelle sociale arbejde Jan Fook Lars Uggerhøj Aalborg Universitet