Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Værdigrundlaget i Greve
Advertisements

Skolebiblioteket indgår som en central del af skolens læringsmiljø og fungerer som skolens innovative, formidlende og pædagogiske læringscenter. Skolebiblioteket.
Nye krav og besparelser – hvordan sikrer vi kvaliteten v/ Dorte Bloch
Lederudvikling.
MedarbejderUDVIKLINGSsamtale
Skolepolitiske visioner og mål
Klassedannelser til Ansgarskolen Program  Velkomst og intro  Formål  Skolebestyrelsens principper for klassedannelse  Ansgarskolens handleplan.
Tofthøjskolen nu og i fremtiden Skoleplanarbejde 2011.
Billum skole Overordnet udviklingsplan Den politiske beslutning fra 2007 omkring skole/SFO danner baggrund for dette materiale. Planen er til debat og.
Asminderød Skole – en rummelig og fleksibel skole
Skolebestyrelsen  7 forældrerepræsentanter  2 medarbejderrepræsentanter  Alle skal udfylde en tavshedserklæring  2 elevrepræsentanter  Alle har stemmeret.
PUC Pædagogisk Udviklingscenter
1 Ledelse, samarbejde og lærerarbejdstidsaftalen Anders Balle.
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Fælles forældremøde Thurø
Sammenhæng: Reduktion af det daglige energiforbrug. Energiforbruget i den enkelte kontraktstyrede enhed skal nedbringes med 2% om året. Mål: Aktiviteter.
En ambition for skolerne i Hillerød SB formændene i Hillerød Materiale fra mødet
- Hvad kan I forvente som forældre?
Ledelsesrummet Ledelseskraft Ledelsesmagt. Den fælles forståelsesramme Ledelsesrummet: Ledelsesmagt og ledelseskraft.
Ressourcecenteret Specialreform 2.0: Oprettelse af ressourcecentre på alle folkeskoler i København Mål: At styrke tidlig indsats og bedre inklusion Sikre.
Roller og ansvar i forandringsnetværket
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Afdelingsledelsen Vision og værdigrundlag i Planlægningsområde Syd.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Formålet med mødet 1.Drøfte vores motivation for at stille skarpt på skole-hjem samarbejdet 1.Lægge en tidsplan for dialogprocessen 2.Forberede, hvordan.
Kodeks for offentlig topledelse
Medalje til Høje-Taastrup
Den inkluderende skole
Formålet med mødet Gennemgå og samle de input vi fik fra møderne
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Kulturpolitisk temamøde, Struer Byråd, 20. november 2007 STRUER KOMMUNE Møde den 29. november 2007 Til første møde om Udviklingsprojekt på Dagtilbudsområdet.
DLO-konference i OCC d. 27. november 2006 Hvad driver kommunerne til markante strukturændringer? Oplæg ved børne- og kulturdirektør Per B. Christensen,
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Resultatkrav: Sikkerhed, sundhed og trivsel Kompetenceudvikling
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
Randers Kommune IT-udviklingsprogram Temadag for IT-afdelingen den 21. Maj 2007.
DSKB’s Generalforsamling Vision og strategi 24. Maj 2011.
Målstyret læringsreform
Skolestrukturændringer 2008 – 2011
- Værktøjer til strategisk og systematisk kompetenceudvikling
Strategisk og systematisk kompetenceudvikling
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Kortdage 2004 Omlægningerne i de offentlige GI/GIS relaterede forvaltninger. Hvordan håndterer man de menneskelige og organisatoriske omstillingsprocesser?
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Velkommen i skolebestyrelsesarbejdet 2012.
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2
Børneområdet blev kommunalt – åbner det for en spændende ny fortælling Socialrådgiverdage d. 25. september 2007 Ved formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
Generelle udfordringer og perspektiver i kommunernes arbejde med kvalitet, effektivitet og styring  Oplæg ved Børne- og Kulturdirektør Per B. Christensen,
Lederkonferencen 9. juni 2010
Fælles møde med Børne- og Ungeudvalget og strategiudvalget 18. august 2008.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Politiske delmål og Fanefjordskolens indsatsområder.
0 Tillid, samarbejde og effektive statslige arbejdspladser Oplæg den 7. marts 2014 Barbara Bertelsen Vicedirektør.
Drømmeskolen i fremtiden fra et lederperspektiv 10. Juni 2015 Thomas Smidt, skoleleder.
Dialogmøde – VIA University College - den 16. juni.
Vision og Strategi for Forslag Vision og Strategi for Vision og indsatser i strategi.
Lederskab og organisering - Om at skabe dynamiske rammer Børnechef Kirsten Pamperin.
Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver.
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
HL, Uddannelsesforbundet og Danske Erhvervsskoler og – Gymnasier har udarbejdet denne præsentation til brug på erhvervsskolerne. Præsentationen går igennem.
KONCERNSERVICE STRATEGI 2020
Dialog om opgave- og arbejdstilrettelæggelse for skolepædagoger
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Strategiske pejlemærker
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev Februar 2008

Ledelsesteam Som leder under Skolerne i Ullerslev er du en del af et ledelsesteam, hvor det forventes at du er: en aktiv medspiller i forhold til strategisk ledelse for hele virksomheden udviklingsorienteret og parat til at byde ind med ideer og initiativer parat til at arbejde med tværgående ansvarsområder for alle afdelinger parat til at tage det ansvar og de arbejdsopgaver, der forventes i forhold til din konkrete stilling

Ledelsesteam Som leder under Skolerne i Ullerslev er du forpligtet på ledelsesteamets fælles vision, hvor vi sætter fokus på flg.: Vi vil være rollemodeller Vi vil arbejde med systemisk tænkning Vi vil have præcision og effektivitet i mødestruktur Vi vil sætte fokus på resultater Vi vil understøtte udviklingen af det reflekterende team Vi vil være tydelige ledere

Skoleleders ansvarsområde Strategisk ledelse have overblik og indsigt i politiske og samfundsmæssige interesser og processer bag skolen tilvejebringe, udvikle, og følge op på det fælles værdigrundlag for skolen arbejde med skolens visioner, mål og handleplaner og formidle skolens vision internt og eksternt skabe mening, retning og helhedsforståelse i organisationen og håndtere dilemmaer definere udviklingsmål i samarbejde med afdelingsledere og medarbejdere skabe plads til de nødvendige forandringer profilere og synliggøre organisationen for omverdenen varetage organisationens relation til det fælleskommunale system og afstemme krav og forventninger pleje eksterne netværk og skabe kontakt til myndigheder og organisationer i lokalsamfundet rådgiver og sekretær for skolebestyrelsen

Skoleleders ansvarsområde Pædagogisk ledelse fortolke, uddybe, udmønte og indpasse centrale love og bestemmelser og kommunale skolepolitiske mål i skolens pædagogiske praksis. inspirere til og iværksætte pædagogisk fornyelse og brug af nye metoder og ny praksis evaluering af organisationens pædagogiske tiltag kontakt med elever og forældre i særlige tilfælde

Skoleleders ansvarsområde Personaleledelse sikre dialog om personalepolitiske forhold sikre at organisationen lever op til bestemmelserne i MED-systemet sikre et godt arbejdsmiljø være tydelig leder for afdelingsledere og sekretærer være i løbende kontakt og dialog med afdelingsledere og sekretærer være katalysator for værdier og holdninger hos afdelingsledere og sekretærer afholde medarbejdersamtaler med afdelingsledere og sekretærer fremme kompetenceudvikling og vidensdeling i organisationen formidle fælles vision, værdier og målsætninger internt sparring for afdelingsledere i det daglige arbejde forstyrre og udfordre afdelingsledere tilpas håndtere konfliktfyldte medarbejdersituationer ansættelser og afskedigelser

Skoleleders ansvarsområde administrativ ledelse sikre effektiv økonomistyring/budgetstyring, personaleadministration, prioritering og optimal resurseanvendelse sikre vedligeholdelse og udbygning af skolernes fysiske rammer sikre udbygning og anvendelse af IT sikre at organisationens virksomhed fungerer i henhold til lov og aftalegrundlag for skolens virksomhed sikre optimal udnyttelse af personaleressourcer i henhold til den pædagogiske virksomhed og aftalegrundlag med organisationerne

Administrativ leders ansvarsområde Administrativ ledelse personaleadministration håndtere effektiv økonomistyring, prioritering og optimal resurseanvendelse udarbejde og følge op på budgetter og regnskaber skabe og udvikle organisationens beslutningssystem og kommunikationsstruktur herunder skoleintra og hjemmeside håndtere opgavevaretagelse i henhold til det administrative årshjul, skoleårets planlægning - herunder bistå afdelingslederne med udarbejdelse af aktivitetsplaner konkret udarbejde Centralskolens aktivitetsplaner og bistå Centralskolens leder i den daglige personaleadministration håndtering af opgaver i forbindelse med afvikling af folkeskolens obligatoriske test og prøver udarbejde og følge op på statistisk materiale sikre viden om lov og aftalegrundlag for skolens virksomhed sekretær i skolebestyrelsen udvikle den administrative ledelse i samarbejde med afdelingsledere og sekretærer håndtere og rådgive om brugen af værktøjsprogrammer sikre udvikling af relevante administrative kompetencer i organisationen

Afdelingsleders ansvarsområder Pædagogisk ledelse Planlægge og udvikle de faglige/pædagogiske opgaver i henhold til udviklingsplaner og indsatsområder planlægge og styre den faglige og pædagogiske kvalitet sikre at den faglige viden anvendes, udvikles og forankres i institutionen sikre den løbende faglige drøftelse og refleksion i organisationen have kontakt med børn og forældre vedrørende faglige og sociale mål for børnenes udvikling løbende evaluere og dokumentere skolens aktiviteter og kvalitet udnytte ressourcer i uddelegerede konti, så de understøtter pædagogiske målsætninger Udarbejde årsplan for afdelingen, som understøtter udviklingsområder og indsatsområder Personaleledelse være tydelige ledere i det daglige arbejde være i løbende kontakt og dialog med personalet, både enkeltpersoner og team være katalysator for værdier og holdninger hos medarbejderne afholde medarbejdersamtaler og teamsamtaler fremme medarbejdernes kompetenceudvikling og vidensdeling formidle fælles vision, værdier og målsætninger internt sammensætte kompetencestærke team samt lede og udvikle teams fordele og følge op på opgaver blandt medarbejderne sikre udnyttelse af medarbejdernes kompetencer i fordelingen af arbejdsopgaver sikre hensigtsmæssig personaleadfærd og håndtere konflikter