Migrant Friendly Hospitals Jette Ammentorp, forskningsleder, cand scient san Forskningsinitiativet for Sundhedstjenesteforskning Kolding Sygehus.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af emne 2.
Advertisements

GAF Samrating & Statistik.
Børn som pårørende til alvorligt syge forældre Anbefalinger til sundhedspersonalet Udarbejdet på baggrund af: Retningslinier for god praksis ved forebyggende.
Validering af spørgeskemaet til Den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser (LUP) November 2009 Evalueringskonsulent Mette Foged.
Fortsat kvalitetsudvikling indenfor sundhedsvæsenet
Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland Workshop D Konference den 24. maj 2012.
Evaluering af forløbsprogrammer og patientuddannelser
Forslag til Strategi for sygeplejens bidrag til udvikling og forskning ved de somatiske sygehuse i Vejle Amt År
Anvendelse af GAF Netværk for forskning og kvalitetssikring af psykoterapi – heldagsmøde januar 2008.
”Den personlige hjemmeside som fænomen” Oplæg til ”Medier og kommunikation” Flemming Skall 5. September 2005.
Information til samfundet og politikere
1 Præanalytiske forhold — en værre suppedas? Præanalytiske forhold  DSKB (Forårs)møde  September 2006 ∙ Version 4.0 Overlæge, dr.med. Ulrik.
’Pårørende Empowerment’ Sundhedsfagligt Forum torsdag den 30. maj 2013
Medicinsk teknologi – muligheder, udfordringer, eksempler Jakob E. Bardram Lektor, forskningschef, ph.d. Centre for Pervasive Healthcare [
Psykoedukation for unge i OPUS-behandling
Hjemmebehandling af medicinske patienter
EPM – For og imod eller hvad? Han et al., Beccaro et al. Aase Einfeldt, Malene Hjelm-Svennesen, Christian Koerner, Claus Balslev Nielsen.
Self-Serving Bias i et tværkulturelt perspektiv
Sundhedsaftale om det regionale samarbejde om infektionshygiejne, herunder MRSA Regionssundhedsplejerske Anita Fogh, og formand for arbejdsgruppen.
Forskningsnetværket for etniske minoriteter, CSS, den 7. maj MEHO-website: Dias 1 Department of Health Services Research Migrantrelateret.
T. Rune Nielsen, neuropsykolog, Ph.D.
Kliniske retningslinjer!
Læringsseminar 1 Storyboard fra Sygehus Thy-Mors Sikkert Patientflow.
Patientoplevet kvalitet - Erfaringer fra Danmark
Data fra 1. januar 2010 til 30. juni / 30.sept 2011
Pårørendeindsatser, hvorfor og hvordan?
Eksterne samarbejdspartneres tilfredshed med samarbejdet med Psykiatrisk Center Nordsjælland Spørgeskemaundersøgelse efterår 2013 Oplæg på samordningsudvalg.
" Hvad er det perfekte samarbejde mellem hospitaler og almen praksis om diabetesbehandlingen? Hvordan måler vi kvaliteten af diabetesbehandlingen?" Henning.
Konsultation via webcam i almen praksis – fremtidens konsultationsform?
Patient-information om medicin - hvad virker? (fokus på skr. information) Marianne Møller Farmaceut, Master i Professionel Kommunikation (MPK)
Emballage og Transport 1 Fokus på logistik, transport og distribution Modul 2 Teknologisk Institut Emballage og Transport.
15. september DASYS Charlotte Rahbek Omsætning af viden – Elektronisk patientdokumentation.
Recovery-mentor projektet
University of Copenhagen, Department of Health Services Research Barrierer for adgang til skadestue for patienter med udenlandsk baggrund – med effekt.
Reimar W. Thomsen, Associate professor, MD, PhD
Undersøgelse af voksnes smerter efter Tonsillectomi.
Behandling i hjemmet København den
Anne-Mette Sørensen, Allerød Kommune
Forskningsenheden for Almen Praksis Århus Universitet Kvalitetsudvikling i almen praksis Marianne Rosendal & Peter Vedsted.
Patienters oplevelser på færøske sygehuse 2010 Spørgeskemaundersøgelse blandt 886 indlagte patienter Enheden for Brugerundersøgelser på vegne af det færøske.
GRUPPEARBEJDE Opsamling for Aalborg 24 grupper (ca. 4 pers. i hver gruppe)
Floor Heating arketype processen. Hvorfor skal vi dog se på værdierne? I 2003 køber Danfoss DEVI A/S. DEVI brand´et forandres fra et Corporate Brand til.
Speciallæger i front Superviseret gennemgang i akutmodtagelsen Et prisvindende tiltag i Medicinsk afdeling O og Akutmodtagelsen, Herlev Hospital Sif.
Folksonomier: når brugerne samarbejder Eller Folksonomier: Når samarbejde mellem brugere er indlejret i informationssystemerne.
Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland
til implementering af retningslinjer i almen praksis
Hvordan sikrer kommunerne kvaliteten? - hvilken rolle kan kompetencecentrene for kliniske kvalitetsdatabaser spille? Cand. polyt., MPH, Helle Hilding-Nørkjær.
Hjemmeside om handicap og etnicitet Videnscenter for Autisme
Telemedicin i sårbehandlingen  Def: Levering af sundhedsfaglige ydelser over afstand.
AG Christiansborg  Flere og flere lever i mange år med én eller flere kroniske sygdomme  Gå fra et system, indrettet til at behandle akutte.
Usability 24. marts Tilgængelighed 2. Dagens øvelse 3. Spørgsmål.
1 Sigtelinjer for arbejdet På baggrund af budgetmaterialet (inkl. bagvedliggende notater og viden i øvrigt): Udarbejde formuleringer til sigtelinjer for.
Kursusintroduktion Elektronisk Patient Journal?. Kursusbeskrivelsen – formål: Viden om informationssystemer på hospitaler/sygehuse – specielt billeddannende.
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) Patientoplevet Kvalitet - Fra måling til konkret handling i ambulatoriet Afdelingschef Morten Freil.
Fremtidens læge – Fremtidens patient Diskussion i Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse efter temadag d
Hvorfor er Region Sjælland den bedste videreuddannelsesregion for yngre læger? Yngre Læge-dag - Lørdag den 28. maj 2011 Preben Cramon - Sundhedsfaglig.
WHO Collaborating Centre for Evidence-Based Health Promotion in Hosp & HS Bispebjerg University Hospital Scand-Ankle: Uddannelsesprogram for alk-ptt med.
Hvad er plejepersonalets og patienters udbytte af coachtræning? Poul-Erik Kofoed og Jette Ammentorp.
KVALITET OG ØKONOMI HÅND I HÅND? Beth Lilja Dansk Selskab for Patientsikkerhed.
Ledende oversygeplejerske Arne Brehm Høj Afdeling for Operation og Anæstesiologi Sydvestjysk Sygehus.
Patientfeedback - Hvad siger patienterne? Udviklingssygeplejerske Jannie C Frølund - Medicinsk Afdeling, Vejle Sygehus – det naturlige valg!!!
THE MENTORING JOURNEY.
Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Værdibaseret styring i Hjertecentret Sundhedsudvalgsmøde 20. juni 2017
Kvalitet i plejen.
CENTER FOR KLINISKE RETNINGSLINJER - CLEARINGHOUSE
Eksterne samarbejdspartneres tilfredshed med samarbejdet med Psykiatrisk Center Nordsjælland Spørgeskemaundersøgelse efterår 2013 Oplæg på samordningsudvalg.
Metoden fælles beslutningstagning
Etniske Minoritetskvinders sundhed, trivsel og udfordringer
Præsentationens transcript:

Migrant Friendly Hospitals Jette Ammentorp, forskningsleder, cand scient san Forskningsinitiativet for Sundhedstjenesteforskning Kolding Sygehus

Et europæisk initiativ for at fremme sundhed og viden om sundhed hos indvandrer og etniske minoriteter The Ludwig Boltzmann Institute for the Sociology of Health and Medicine Institute for Sociology, University of Vienna WHO Collaborating Centre for Health Promotion in Hospitals and Health Care

Metode Et netværk af pilot sygehus der bliver støttet af eksperter til: 1.Igangsætter og evaluerer en generel udviklingsproces med det formål at udvikle struktur og kultur 2.Implementerer og evaluerer 1-3 evidensbaserede modeller, der vedrører specifikke aspekter af indvandreres behov for sundhedsydelser

De tre modeller Forbedring af klinisk kommunikation Forbedre den kulturelle og sproglige information og undervisning vedr. graviditet og spædbarnspleje Forbedre kultursensitiviteten og den kulturelle kompetence hos personalet

Opgaven på de enkelte pilotsygehuse 1.Igangsætter og evaluerer en generel udviklingsproces med det formål at udvikle struktur og kultur 2.Implementerer og evaluerer 1-3 evidensbaserede modeller, der vedrører specifikke aspekter af indvandreres behov for sundhedsydelser

Baggrund: Projektets behovsanalyse viste, at kommunikation ofte blev nævnt som problematisk både hos indvandrere og hos personalet både på Kolding sygehus og de andre pilotsygehuse.

Formål: At forbedre den kliniske kommunikation mellem indvandrere og personale Bedre tilgængeligheden for tolkning. Øge opmærksomheden på tolkebehov i afdelingerne. Øge viden og kompetence hos personalet i deres kommunikation med indvandrere.

Afprøvning af Soundstation Soundstation installeret i børnemodtagelsen til telefontolkning

AlwaysOftenSometimesRarelyNever Not available 3.1. Adult relative or friend of the patient 2,0%24,0%44,0%26,0%4,0%0,0% diff. to S1-1,9%-19,1%4,8%14,2%2,0%0,0% Results Total N = 51 Questionnaires. Response rate: 75 per cent Which resources do you use to facilitate communication with patients who have a limited command of the local language?

AlwaysOftenSometimesRarelyNever Interpreters are available in a timely manner 21,7%71,7%6,5%0,0% diff. to S1-1,2%19,6%-18,5%0,0% Results Total N = 51 Questionnaires. Response rate: 75 per cent

Overall, has your work situation improved through the measures implemented in the context of the project? Improved muchImprovedNo changeWorsened Worsened muchCan’t say 0,0% 34,1%47,7%0,0% 18,2%

Oplevede fordele Det er nu muligt at kommunikerer med ikke-dansk talende patienter på hvilket som helst tidspunkt Oplever at kommunikationen er mere direkte Mere anonym Lyden bedre end ved telefontolkning Der er ingen transportomkostninger

Konklusion Soundstation var primært introduceret til akutte patienter Bliver nu brugt til næsten alle tolkesamtaler i afdelingen i steder for ”face to face” tolkning

Øvrige tiltag Oversættelse af relevante informationer i forbindelse med indlæggelse og udskrivelse Forbedre skiltningen med pictogrammer.

Øvrige tiltag Undervisning af personale og introduktion til nyansatte i: 1.Brug af tolkeydelser og tolkepolitik. 2.Kulturen omkring samarbejdet med indvandrere. 3.Information om Indvandrervenligt Hospital.

Generelt om projektet

Task Force u. Health Promotion Hospitals Samarbejde om konkrete projekter Vidensdeling og vidensformidling Udarbejde kvalitetskrav (standarder) i forhold til : - empowerment - interkulturel kommunikation - transkulturel psykiatri

Hvad mangler vi viden om? Hvordan forbedre vi den patientoplevede kvalitet hos denne patientgruppe? Effekten af forskellig forskellige tolkeinterventioner (Flores G. Medical Care Research and Review.2005;62:255-99) Hvordan evaluerer vi den patientoplevede kvalitet hos patienter, der ikke taler sproget ?

Hvorfor Etisk Lovpligtigt Har betydning for udbyttet af pleje pg behandling

Betydningen af god kommunikation Psykosocialt (eksempler) Reduktion af negative følelser og Øget sygdomsrelateret ”self-efficacy” hos kræftpatienter Somatisk (eksempler) Lavere blodtryk hos hypertensive pt. Bedre regulering af blodsukker hos diabetikere Færre postoperative smerter Lavere analgetikaforbrug Egbert et al. 1964; Orth et al. 1987; Greenfield et al. 1988; Ong et al.; 1995; Stewart, 1995; Ford et al. 1996; Zachariae et al

Hvorfor For at kunne evaluerer udbyttet af f.eks -Tolkning -Kommunikationstræning -Interkulturel træning -Pleje og behandl. generelt

Hvorfor For at kunne evaluerer udbyttet af f.eks -Tolkning -Kommunikationstræning -Interkulturel træning -Pleje og behandl. generelt

Forældre der ikke taler dansk er generelt mindre tilfredse Men meget lav svarprocent !

Andre metoder ? Mutual understanding scale (J.A.M Harmsen et al 2005) Kvalitative undersøgelser

Tak for opmærksomheden !