Årsmøde i ITS-Danmark Tirsdag d. 12. april 2011.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer DANMARK I GLOBAL KONKURRENCE Fakta og myter om produktiviteten.
Advertisements

v. Konsulent Martin Mogensen 25.Oktober 2012
Status for de lokale uddannelsesudvalgs rolle efter lovforslag om VEU-centre på Konference for Lokale Uddannelsesudvalg og repræsentanter fra udbydere.
Udfordringer og løsninger – Hvordan skal Danmark agere politisk ift
1 29. november Det Intelligente Klasseværelse - Et fyrtårnsprojekt i Nordjylland Det Intelligente Klasseværelse.
Samspil med den offentlige sektor er afgørende
Kan Netværkstedet drives som socialøkonomisk virksomhed?
Intelligente grønne løsninger for mobilitet
Christian Plaschke, Den Digitale Taskforce
Gate 21 – Fælles DNA Gate 21 – Fælles DNA • 31. marts 2014 • Jørgen Lindegaard Olesen, PlanEnergi.
”Fokus på e-læring” mandag den 19. april 2004 Introduktion til EU-programmerne eTEN & e-Learning v/EU-konsulent Birgitte Brange, EuroCenter.
Hvad kan København som hovedstad?
’Vandpartnerskabet’ v/Marianna Lubanski DWF temamøde den 21. April ’Det Danske Vandskab – nu og i fremtiden’
Herredsvejs forlægning og udretning af Paludan-Müllers Vej
Esbjerg Trafik- & Mobilitetsplan
Strategiplanen er fundament og retning.
Mobility Management konference marts 2010 Side1 Derfor kan vi lave et Mobility Management projekt i Gate 21 Jakob Høj, Tetraplan A/S Partner i Gate.
Den regionale vækst- og udviklingsstrategi
Energieffektivisering i byggeriet”. Program Introduktion til Energieffektivisering af byggeriet Delprojekt_01Systematisk energieffektivisering af tekniske.
Grunddataprogrammet.
Mandag 3. marts januar Borgmester Jannich Petersen, V Udbud og partnerskaber i Gribskov Kommune.
Procesindustrien - Klimakommissionen og teknologiudvikling Hans Jürgen Stehr sekretariatschef.
Offentlige data i spil Konference i DGI Byen Torsdag den 4. februar 2010 Kim Lindskov Knudsen Områdechef Anvendelse & Rådgivning Kort & Matrikelstyrelsen.
Workshop om trivselsmålinger SSID – årskonference Rita Jensen Personalestyrelse 29. April 2009.
Offentlige data i spil d. 24. juni 2009 Christian Lanng, Kontorchef, Videnskabsministeriet, ITST Kontoret for it-infrastruktur og implementering
Energi på Tværs Workshop den 31. marts 2014 Velkomst ved vicedirektør Kristian Johnsen.
Konference om Grøn Transport DI – den 25. november 2009 CO 2 -tiltag her og nu Center for Grøn Transport v/centerleder Niels-Anders Nielsen Konkrete tiltag.
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
State of the union INDKØB INFRASTRUKTUR FORMIDLING UDVIKLING.
Ledelsesmæssige og kvalitets- udviklingsmæssige overvejelser Ved udarbejdelsen af Handlingsplan for øget gennemførelse 2013 på SOSU C Oplæg på orienterings-
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek DEF 03/056.
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
Innovationsaccelererende Forskningsplatforme (IAFP) - i relation til landbrugets videre udvikling Greta Jakobsen, Medlem af Det Strategiske Forskningsråd.
Mindre CO 2 fra transporten Et V-oplæg om reduktion af CO 2 udledningen fra transport – med omtanke.
Fællesoffentlige løsninger Henrik Frost Christophersen,
Udviklingspuljen for folke- og skolebiblioteker Workshop Roskilde 29.august 2013 Jonna Holmgaard Larsen chefkonsulent.
Stedet som indgang til digital forvaltning
Indsæt billede her Samordningsstrukturen på geodataområdet Arne Simonsen Geografisk Infrastruktur, Kort & Matrikelstyrelsen.
DSKB’s Generalforsamling Vision og strategi 24. Maj 2011.
Oplæg fra EPOS på Augustseminar 2014 Nyborg 15. august
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Hvad er trængslens karakter i dag? Otto Anker Nielsen, Professor
Energi og miljø som drivkraft for vækst og erhvervsudvikling VÆKSTFORUM MIDTJYLLAND byder velkommen til konference:
1. December 2006KNV-fællesseminar. 1. December 2006KNV-fællesseminar Planlovsystemet 2007 Landsplanlægning Regionale udviklingsplaner Kommuneplaner Vækstfora:
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
Aalborg University - Denmark Intelligent Farttilpasning INFATI Bente Schmidt Nielsen Projektleder Aalborg Universitet.

10.mar. 15 Udvikling i løn, priser og konkurrenceevne Dansk Industri.
Hvad vil vi med Mobility Management? Kristoffer Kejser Albertslund Kommune.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Globaliseringsredegørelse 21.mar. 11 Globaliseringsredegørelsen 2011 Grafer fra temakapitlet Eksporten som drivkraft for vækst og velstand.
3. December 2009 Møde i elbilsnetværk For en bæredygtig transport Center for Grøn Transport v/Centerleder Niels-Anders Nielsen.
Cykelpuljen. Cykelpuljen baggrund Cyklen har i forhold til andre transport- former en række særlige fordele: Fylder mindre på vejene – reducerer trængsel.
Indlæg på Trafikstyrelsens netværkskonference angående buspuljer Odense, 15. Juni 2010 Henning Nielsen, Midttrafik Thomas E. Øster, Arriva kollektiv trafik.
Arriva Danmark de bedste rejseoplevelser i den kollektive trafik Tid til at komme frem i bussen? Anvendelsen af og forventninger til gasbusser i Arriva.
Beskrivelse af strategisk projekt: Prioriteret forskningsportefølje Strategi Indsatsområde: Forskning og Samarbejde Programejer: Tomas Joen Jakobsen.
Regional udvikling (1) Regionsrådet skal varetage nedennævnte regionale udviklingsopgaver: a) Udarbejde regionale udviklingsplaner og varetage opgaver.
Michael Rask & Claus Lewinsky Elbilnetværksmøde Tirsdag d. 27. marts.
Buspuljerne fremadrettet ­Dialogmøde d. 20. januar 2011.
Digitale visioner 15.jun. 09 Bredbånds betydning for vækst og beskæftigelse - en digital vision -Direktør Tom Togsverd, DI ITEK.
Gas i transport: element i roadmap for en fossilfri transportsektor inden 2050 Temamøde om gas i transport, 9. oktober 2013 v/ Tine Lund Jensen, kontorchef,
Mobil- og bredbåndsdækning
Værdibaseret styring i Hjertecentret Sundhedsudvalgsmøde 20. juni 2017
Klar til Smart Vækst – Udbredelse af smart city løsninger i DK – fokus på smart affaldsindsamling Jesper Bøttcher Gate 21.
KONCERNSERVICE STRATEGI 2020
Center for Grøn Transport v/centerleder Niels-Anders Nielsen
Det kompetente Nordjylland
Møde 11. april 2019 GRØNT RÅD.
Kickoff møde Dansk køreplan for BIM standardisering Dansk Standard 22
Præsentationens transcript:

Årsmøde i ITS-Danmark Tirsdag d. 12. april 2011

Baggrund I forbindelse med aftale om grøn transport af 29. januar 2009 blev der afsat en pulje til ITS på 600 mio. kr. til udmøntning i årene 2009 – 2014.

Ønske fra forligsparterne Ønske om at fremme teknologiske initiativer, der først og fremmest kan forbedre mobiliteten samt reducere trængslen og dermed også bidrage til en mere miljøvenlig kørsel og mere sikker trafik på de mest trafikerede veje. Herudover ønske om at styrke sammenhængen mellem den kollektive trafik og vejtrafikken.

Udfordring Grundet den hastige udvikling i teknologi og muligheder kan det i mange tilfælde kan være vanskeligt at finde de mest optimale løsninger, der giver mest effekt for de investerede midler. Samtidig er ITS-området præget af mange private og offentlige aktører, hvilket stiller store krav til det løbende samarbejde på området.

FORMÅL ITS udviklingsforum oprettes som et offentligt-privat samarbejde, der skal målrette og styrke aktiviteterne på ITS-området og udarbejde en samlet Dansk strategi for ITS Afsat 5 mio. kr. til arbejdet Nedsat en arbejdsgruppe som skulle udarbejde et oplæg til strategien. ligesom kloakerne - det er først når de bryder sammen at helvede bryder løs

FORUMMETS MEDLEMMER DTU Transport Aalborg Universitet Trafikstyrelsen ITS Danmark Dansk Industri Danske Erhverv Transportministeriet FDM Vejdirektoratet - varetager formandskab og sekretariatsbetjening

proces Afholdt 5 møder i ITS- udviklingsforum Afholdt 5 møder i arbejdsgruppen Afholdt workshop Løbende feedback

Strategiens indhold Introduktion Status & udviklingstendenser Vision Fremtidsbillede 2020 Fokusområder Anbefalinger Offentliggjort den 6. april 2011

Introduktion & fokus Strategien fokuserer på ITS i tilknytning til vejtransport, dvs. person- og lastbiltransport, samt kollektiv trafik Samspillet og integrationen med de øvrige transportformer Transportsystemet skal udnyttes optimalt – på tværs af transportformer – og dermed opleves som et samlet system.

Status for ITS i Danmark Der eksisterer allerede en lang række ITS systemer i Danmark. Systemerne dækker dog kun en beskeden del af transportsystemet F.eks. dækker datagrundlaget til brug for trafikinformation og trafikledelse i dag kun en yderst begrænset del af vejnettet. Læs videre i strategien

Vision for ITS i Danmark ITS er et centralt virkemiddel indenfor transport-området med henblik på at fremme et effektivt, sikkert og grønt transportsystem, der gennem høj mobilitet for borgere og virksomheder bidrager til velfærd, forbedret produktivitet og konkurrenceevne og dermed understøtter den økonomiske vækst.

anbefalinger Fyrtårnsprojekter Mere ITS på vejene Information til brugerne Flere data om trafikken Mere viden Tværgående samarbejde

1. Fyrtårnsprojekter Der skal etableres et eller flere større, markante, innovative og fremadrettede fyrtårnsprojekter på tværs af transportformer, uddannelsesinstitutioner, myndigheder og virksomheder. Projekterne skal bidrage til at opbygge viden og kompetence, afprøve nye teknologier og nye integrerede løsninger, der både kan vise effekterne af avanceret ITS og bidrage til gode vækstbetingelser for danske ITS-virksomheder. Fyrtårnsprojekterne skal demonstrere, hvorledes den hastige udvikling inden for ITS i løbet få år kan forbedre alle aspekter af vores mobilitet og dermed få stor betydning for den langsigtede planlægning af transportsystemet i Danmark.

2. Mere ITS på vejene ITS-systemer etableres på hårdt belastede motorvejsstrækninger og strækninger med sikkerhedsproblemer. Hastighedsharmonisering etableres på de mest trafikerede motorvejsstrækninger. Rampedosering etableres, hvor dette er relevant. Kørsel i nødspor etableres på motorvejsstrækninger med trængselsproblemer - hvor dette er relevant For større parkér og rejs parkeringspladser etableres realtidsinformation om ledige parkeringspladser.

2. Mere ITS på vejene (fort) Information om og booking af rasteplaser. På udvalgte motorvejsstrækninger, hvor der er mulighed for at anvende kollektiv transport alternativer skiltes med denne mulighed. Der arbejdes fortsat med økonomiske incitamenter til at fremme introduktion af sikkerhedsfremmende udstyr i bilerne. Forsøg med vendbare vognbaner

3. Information til brugerne Med udgangspunkt i et formelt samarbejde mellem myndigheder og operatører etableres og drives en fælles mobil platform for booking og betaling i hele transportsystemet. Der udpeges en "databaseadministrator" for realtidsinformation om kollektiv transport. Administratoren etablerer en service, der stiller informationen til rådighed for de rejsende på en let forståelig og ensartet form.

3. Information til brugerne (Fort) Tjenester på internet og mobile platforme, der sammenligner kollektiv rejse med individuel transport, udbygges og markedsføres. Alle busser udstyres med GPS og rapportere løbende deres position og afvigelser fra køreplanen, til brug for realtidsinformation til de rejsende. Integration af flextrafiksystem med Rejseplanen

4. Flere data om trafikken Der etableres en organisatorisk ramme med ansvaret for løbende opsamling, vedligeholdelse og formidling af skiltede hastigheder og andre vigtige vejattributter. Der etableres en organisatorisk ramme for koordinering af indsamling og formidling af aktuel trafikinformation på tværs af transportformerne. Der etableres en organisatoriske ramme med ansvaret for opsamling og formidling af standardiseret information om cykelfaciliteter.

4. Flere data om trafikken Arbejde med indsamling og bearbejdning af GPS-data til historiske analyser og realtidsinformation intensiveres. Anonyme signaler fra mobiltelefoner og GPS'er (Bluetooth) anvendes til måling af rejsetider ved vejarbejder. Der etableres en system til anonymiserede og kontinuerte dataudtræk fra transportvirksomheder til brug for godsstrømsanalyser. Der etableres realtidsinformation fra alle kollektive transportmidler

5. Mere viden Der udarbejdes en samlet, overordnet systemarkitektur for ITS i Danmark. Delstandarder udarbejdes for en række kritiske områder, herunder styring og kommunikation med signalanlæg, realtidinformation fra kollektiv transport, busprioritering, og trafikledelsesanlæg og flextrafik. Der installeres intelligent hastighedstilpasning i en række offentligt ejede køretøjer.

5. Mere viden (Fort) Myndigheder, virksomheder og forskningsinstitutioner deltager i international forskning, samt regel- og standardiseringsarbejde. Der arbejdes videre med forfining af multikriterie-metoder til prioritering af ITS investeringer. Der etableres ITS-miljø på et universitet, med professor, lektorer og et antal PhD-er. Der oprettes 10 PhD-er inden for ITS.

5. Mere viden (fort) Der etableres en masteruddannelse i ITS - støttet af danske virksomheder, der arbejder inden for området. En arbejdsgruppe under ITS Udviklingsforum følger arbejdet med ITS reguleringen i EU tæt - bl.a. ITS direktivet og EETS direktivet. Udviklingen i in-vehicle systemer følges, og behovet for offentlig involvering vurderes løbende.

6. Tværgående samarbejde ITS forum etableres - som en fortsættelse af ITS Udviklingsforum - som et permanent organ til koordinering af den strategiske udvikling af ITS i Danmark. Der etableres central drift og overvågning af ITS-systemer, på tværs af myndigheder og organisationer. I Vejdirektoratet etableres en støttefunktion, der kan hjælpe kommunerne med at optimere signalanlæg. Regionale samarbejder om ITS udbygges. Der etableres en hurtigtarbejdende kommission til at etablere realtidsvision for kollektiv transport

Videre proces Udarbejdelse af handlingsplan for strategien Arbejdet forsætter med at udvælge og konkretisere projekterne jf. anbefalingerne.