Gennemførelse af EU´s nye landdistriktspolitik i Danmark November 2004 Gennemførelse af EU´s nye landdistriktspolitik i Danmark ved Morten Lautrup-Larsen
Disposition: Ultrakort præsentation af DFFE Baggrund for ny landdistriktspolitik Perspektiver for ny EU-landdistriktspolitik Afrunding
1) Ultrakort præsentation af DFFE 2 hovedopgaver: Udbetalingsorgan for en lang række støtteordninger Opgaver inden for miljø, udvikling og landdistrikter Ca. 400 medarbejdere, der udbetaler ca. 10 mia. kr.
2) Baggrund for ny landdistriktspolitik: CAP-reform fra 2003 betød udvidelse af indsatsen i forhold til landdistrikterne (kvalitetsordning, opfyldelse af normer, bedrifts- rådgivning) CAP-reformen tilførte flere midler til landdistrikterne Idékatalog, forslag til ændring af lov og ændring af LDP-programmet m.h.p. national gennemførelse i 2005
Idékatalog med forslag til fornyelse af landdistriktsprogrammet Udarbejdet i lyset af CAP-reform og ny programperiode Rapporten er udarbejdet i foråret 2004 med deltagelse af Fødevareministeriet, Miljøministeriet, Økonomi- og Erhvervsministeriet, Indenrigs- og Sundhedsministeriet og Finansministeriet.
Bud på højtprioriterede nye indsatser Vækst/udvikling: fødevarekvalitet og innovation i fødevaresektoren kompetenceudvikling landdistriktsudvikling Natur og miljø Overordnet princip: Samtænke og koordinere indsatsen
EU-finansiering af et nyt landdistriktsprogram: Basisbevilling – totalt 88,75 mia. EURO fastsættes på grundlag af forbrug og særlige behov - fordeling på lande er endnu ikke besluttet Modulationsmidler – er besluttet frem til 2008
Støttereduktion og tilførsel af ekstra EU-midler til landdistriktsprogrammet. Mio. kr. 2006 2007 2008 2009 Reduktion i direkte støtte 168 235 307 307 EU-bidrag til aktiviteter under landdistriktsprogrammet(80 pct.) 134 188 246 246 Dansk medfinansieringsbidrag ved fuld anvendelse af de modulerede midler 109 153 200 200 Maksimalt EU- og DK- bidrag ca. 1,1 mia kr
3) Perspektiver for ny EU-landdistriktspolitik Det overordnede formål med landdistriktspolitikken er at fremme en bæredygtig udvikling af landdistrikterne. Aktiviteterne skal koordineres med aktiviteterne under Fiskerifonden. Forbedring af landbrugets og skovbrugets konkurrenceevne gennem støtte til omstrukturering Forbedring af miljøet og forholdene i landdistrikterne gennem støtte til arealforvaltning Forbedring af livskvaliteten i landdistrikterne og fremme af diversificering af de økonomiske aktiviteter
Den nye landdistriktspolitik skal hvile på 4 akser Akse 1: Forbedring af landbrugets og skovbrugets konkurrenceevne Uddannelse, information og rådgivning Etablering af yngre jordbrugere Førtidspensionering Vikar- og driftskonsulentordninger Modernisering af bedrifter Værditilvækst - investeringer i forarbejdningssektoren Infrastruktur Opfyldelse af normer Mærkningsordninger
Akse 2: Arealforvaltning, miljø og landskab Bæredygtigt landbrug Natura 2000 områder Miljøvenligt jordbrug og dyrevelfærd Ikke produktionsfremmende investeringer Bæredygtigt skovbrug
Akse 3: Diversificering og livskvalitet i landdistrikterne Diversificering til ikke-landbrugsaktiviteter Etablering og udvikling af mikrovirksomheder Beskyttelse, forbedring og forvaltning af naturværdier Basale servicefaciliteter Fornyelse af landsbyer og beskyttelse af kulturarv Uddannelse Gennemføre lokale udviklingsstrategier
Akse 4: LEADER - tilgangen En lokal udviklingsstrategi for afgrænsede landdistrikter med en bottom-up tilgang gennem lokale partnerskaber
Tidsplan: Forslag til ny landdistriktsforordning - juli 2004 Møder og forhandlinger i rådsregi - fra sep. 04 og fremefter Vedtagelse i 2005 Udarbejdelse af nationale strategier og programmer i 2006 Iværksættelse af nye programmer i 2007
Fokus på tre nye aspekter i EU-tilgangen: Partnerskab National strategi Udbredelse af LEADER-tilgangen (bottom-up)
Partnerskab mellem: Kommissionen Medlemsland Regionale, lokal og andre myndigheder Arbejdsmarkedets parter og interesseorganisationer Andre
Partnerskabets rolle: Forberedelse og overvågning af national strategi Gennemførelse, overvågning og evaluering af programmer
Partnerskab i Danmark EU-politikken som løftestang for: Bredere inddragelse af landdistrikternes interessenter Bedre koordinering af landdistriktsindsatsen
Den nationale strategi skal bl.a. indeholde: Evaluering af eksisterende situation og potentialet for udvikling Sammenhæng til fælles EU-strategi Tematiske og geografiske prioriteter for landdistriktsudviklingen De vigtigste kvantificerede mål og relevante overvågnings- og evalueringsindikatorer Beskrivelse af ordningerne
Første skridt: Udarbejdelse af national strategi Hvem er partnerne ? Invitation til at indgå i partnerskabet Forår 2005 når fælles EU-strategi tager form FVM/DFFE laver oplæg til input vedr. målsætninger og prioriteter Evt. samlet drøftelse af input med partnerne
LEADER-metoden: Relevant for dele af landdistriktsprogrammet Højere grad af lokal medbestemmelse Fokuseret på regionale/lokale prioriteter Drøftes i partnerskabet hvorvidt denne metode skal anvendes i større omfang Bør ses i sammenhæng med strukturreformen
4) Afrunding: Øget vægt på strategisk tilgang og sammenhæng Bredere samarbejde om forberedelse og gennemførelse af nyt program