Søgning og læsning på nettet

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Læsning og it Adjunkt, ph.d. Jeppe Bundsgaard
Advertisements

GOD INFORMATIONSSØGNING for professionsbachelorer Faser i informationssøgeprocessen Strategi for løsning af informationsbehov Identificering af relevante.
Ph.d. Jeppe Bundsgaard Et kursus om it som faglig udfordring og didaktisk mulighed for danskfaget. IT og.
Trehøje-Pigerne Side 1 Vejledning til brug af hjemmesiden Det er slet ikke så vanskeligt – så brug hjemmesiden flittigt… Det er.
Faglig læsning på internettet
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
TPG handleplans-skema
Kompetenceudvikling i mødet med det fiktive
Projekt - Litteratursøgning og skriftlighed
Søgning og læsning på skærm
Flickr.com – online billeddeling
Opgaveskrivning Informationssøgning
Struktur: ”Quiz og byt”
Læringsstile og lektier
SEO (Search Engine Optimization) - Hvordan bliver du mere synlig på nettet?
Temadag i Skive 28. september 2010 It og læsning Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus Universitet.
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Søgning er læsning Adjunkt, ph.d. Jeppe Bundsgaard
Faglig læsning på internettet Jeppe Bundsgaard Forfatter til Danskfagets it-didaktik (Gyldendal 2007) sammen med Lisbet Kühn Kompetencer i dansk (Gyldendal.
Udlægning af en ny cache
Arbejdspladsudvikling
LæseUdviklingsSkemaet
Hvordan får jeg lagt First Class programmet ind på min egen computer ??? De følgende sider er en lille anvisning på, hvordan du selv kan installere programmet.
Læsning på nettet Lisbet Kühn Jeppe Bundsgaard
Ekstra Bladet Redaktionen - Et PracSIP
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
Dagsorden Kildekritik Litteraturliste Søgestrategi/søgeprofil Søgeord
Sprog/billeder på Internettet
Netværk Familie Arbejds- relationer Dig Venner Fritid Perifere
Avanceret Informationssøgning It-biblioteket, marts 2007 Underviser: Marie U.
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Challenges in Web Search Engines • Spam • Content Quality • Quality Evaluation • Web Conventions • Duplicate Hosts • Vaguely-Structured Data.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Dansk 1. klasse.
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
Den gode, den onde og den grusomme - om digital selvbetjening SnitkerGroup 6. September 2011 af Usability Specialist Thomas Visby Snitker.
Aabenraa 20. september 2012 Udvikling af informationskompetence Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU)/Aarhus Universitet.
SEO PÅ AU.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Juhu – nu skal jeg lære at læse….
It-kompetence Rikke Christoffersen Fagbog -> browser Elev -> faglige redaktør, bibliotekar, lærer.
ATV – Science i skolen 3. maj 2010 Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus Universitet.
ATV – Science i skolen 3. maj 2010 Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus Universitet.
Et kursus om it som faglig udfordring og didaktisk mulighed for danskfaget. Ph.d. Jeppe Bundsgaard
Problemer eller udfordringer.
En kogebog Synopseprøven i dansk.
[Navne på dem i gruppen] [EMNET]. [Her skriver I kort om den påstand eller de tal, som I har undersøgt] [Også hvem, der er fremkommet med påstanden/tallene]
Søgestrategi Modul 2 1. Google søger på al tekst på Internettet 2.
(Klik med musen – så lærer du noget om materialesøgning)
4.lektion: Identitet og sociale grupper
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Projekt Professionsløftskole Sølystskolen Lektor Rasmus Fink Lorentzen VIA University College.
Læsning.
IT, læsning og skrivning
Faglig læsning på internettet
Lektion 3. Tekstens byggeklodser Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Tekstens byggeklodser.
Tekstens byggeklodser
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
- Jeg skal undervise jer i et 5 ugers forløb om IT og læsning …og jeg glæder mig til at arbejde sammen med jer! IT i danskundervisningen.
Munkebjergkonferencen 18. november 2010 Læsning i videnssamfundet Søgning på nettet – en sag for læseundervisningen Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
FØR LÆSNINGEN 1. 3 faser - fagets tekster  Før læsningen  Under læsningen  Efter læsningen 2.
IT for begyndere Modul 7: ”Sådan søger du på internettet”
SEO-workshop LOF.dk 24. mar. 2017
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Modul 6: ”Vi kikker på internettet”
Fake news, research og kildekritik
Fake news, research og kildekritik
Præsentationens transcript:

Søgning og læsning på nettet Jeppe Bundsgaard og Lisbet Kühn Danskfagets it-didaktik (Gyldendal 2007)

Søgning og læsning på nettet Jeppe Bundsgaard Lisbet Kühn www. jeppe Søgning og læsning på nettet Jeppe Bundsgaard Lisbet Kühn www.jeppe.bundsgaard.net www.kuehn.dk/lisbet Indledning – præsentation Børns søgning Fuldtekstsøgningens læseformer Internettet ned på gulvet Netpilot Surfesøgning Kritisk læsning Spørgerunde – afslutning Videre læsning: Danskfagets it-didaktik – www.it-didaktik.dk

Projekt i forbindelse med masterstudie (MIL 2005) Elever på nettet Projekt i forbindelse med masterstudie (MIL 2005)

3.klasse Sara og Ida er vilde med at spille Sims på computeren. Sara har hørt, at Sims måske kommer på TV, men Ida tror ikke på det. Kan I finde ud af, hvem der har ret, Ida eller Sara?

Drengene skriver sims i Googles søgefelt Skærmbilledet viser, at det fjerde link på siden har overskriften: PC World The Sims somTVshow, hvilket drengene ikke bemærker. Kent: The Sims 2 Benny: Jamen, jeg tror ikke det er det. Prøv lige at gå lidt ned. Der scrolles ned på siden. Observatøren spørger, om de kan huske, hvad de skal søge efter. Jan repeterer opgaven og fortsætter henvendt til kammeraterne Jan: Vi skal lede efter noget med TV Benny: TV? Der står PC. Prøv at gå videre til næste side. Der var den ikke. De har nu scrollet op og ned på siden et par gange, men ikke set linket. De går videre til næste side. Benny: TV! Kent: Finans Overskriften siger TV2 Finans, men umiddelbart derunder står The Sims 2 som TV-show. De klikker på linket. Benny: Det var jo nok ikke det Jan: Det tror jeg heller ikke Benny: Det er TV2 Kent: Så går vi lige tilbage Inden de klikker væk, dukker artiklens overskrift: The Sims 2 som TV-show op øverst på TV2s hjemmeside. Ingen af drengene bemærker dette.

3.klasse Forestillinger om internettet Internettet er inddelt i emner eller kategorier Computeren er synonym med internettet Besjæling af computeren/internettet – tillæggelse af intentioner Der findes tekster, som man kan finde ved at skrive et citat/ en overskrift i googles søgefelt

Læsning Alle seks elever kan afkode bogstaverne og læse mere eller mindre korrekt op. Sanne kan stillelæse og sandsynligvis også oversigts- eller punktlæse. Drengegruppen udviser manglende forståelse af de højtlæste tekstfragmenter Drengegruppen læser udelukkende overskrifter Pigegruppen udelukkende tekstfragmenter

6.klasse Pelle ønsker sig computerspillet Counter Strike i fødselsdagsgave. Hans forældre mener, at spillet koster omkring 1000 kr., men Pelle mener, man kan købe det for under 300 kr. Søg på nettet og find ud af, hvem der har ret.

6.klasse Skriver Counter strike i googles søgefelt N skriver, kigger på linksiden, klikker på femte link, Counter Strike – Condition Zero: Der måstå der, hvor meget det koster. Siden er engelsksproget. De scroller lidt og Niels konstaterer: Nej, der var ikke noget. S: Ikke hvad der så ud til. De går tilbage til linksiden via browserens tilbageknap. Scroller ned på første linkside og fortsætter på næste side. Der er link på polsk, italiensk, græsk og flere andre sprog, hvilket de ikke omtaler. N: Der står ikke noget her. Stilhed.

10.klasse Vi hører ofte, at børn og unge herhjemme, drikker alt for meget sodavand. Men kan I finde ud af i hvilke lande, der bliver drukket mest sodavand blandt unge?

Interviewer: Kan I måske skrive mere end èt ord? 10.Klasse Interviewer: Kan I måske skrive mere end èt ord? J: Det kan man godt. Problemet er, at man får flere resultater, mere at vælge imellem, mere forvirrende, faktisk. …….. De overser, et link på siden, som under overskriften Bryggeriforeningen blandt tekstfragmenterne har: ”… den årlige statistik fra læskedrikforbrugmarkedet er netop” ….. Eleverne når omkring dr.dk (der har vist været noget om det i tv) og netdoktor, inden de får hjælp til at finde svaret.

Hæmmende faktorer Ufuldstændig eller manglende forestilling om potentielle tekster Manglende viden om fuldtekstsøgning i Google Forestillingen om emne- eller kategoriopdeling af internettet Overfladisk og usystematisk afsøgning af linksider og linkede tekster Manglende læsning og vurdering af linksider Uhensigtsmæssig eller manglende læsning af linkede tekster

Læsetilgange Elementmetode Helordslæsning (ordbilledmetode) Helhedslæsning (læsning er vekselvirkning mellem helhed og element) Indkulturering (tilegnelse af en del af kulturen – ex spontane læsere)

Hvad gør vi? Valg af læsetilgang Fokus på indhold i tekster Tydeligt formål med læsningen Hvad er elevens projekt? Bevidsthed om brug af forskellige læsemåder Viden om hvad internettet er Brug af kildehenvisninger

Fuldtekstsøgning

Hvad koster Counter Strike? Jeg har lige købt en ny X-box, så jeg vil have et godt spil… Lad os gå på og finde ud af hvor billigt vi kan få Counter Strike 16

Google: Fuldtekstsøgning I princippet en kopi af hele internettet 450.000 servere på serverfarme rundt i verden Robotter/edderkopper ”løber” rundt på nettet og henter sider ned i Googles hukommelse Ordene på siden indsættes i et indeks Søgningen slår op i indekset og Google finder de sider søgeordene optræder på 17

Læsestrategi Tænk på de ord der findes på den søgte side og ikke på særlig mange andre sider. At forestille sig eller ”læse” en potentiel tekst

Søgeordsudvikling, del I Søg efter nøgleord og andre ord der med stor sandsynlighed står på siden, undlad emneord, undlad – i første omgang – ord der kun måske står på siden, og forsøg med synonymer 19

Søgeordsudvikling, del II Udvikling af søgeord på baggrund af forhåndsviden om emnet samtaler med mere vidende undersøgelser i bøger osv. undersøgelser på nettet, svarende til punkt 2: Forsøg. Forsøg med søgeord indskrænkning af søgning gennem undersøgelser af linksider og sider der ikke umiddelbart kan anvendes til det endelige formål. 20

Søgeoperatorer i Google -ord Finder sider hvor ordet ikke optræder. stave-ord Finder sider med stave ord, stave-ord og staveord. ”flere ord” Find kun sider hvor ordene står netop i den rækkefølge ”emuer bliver * år” * repræsenterer hvilket som helst ord, så Google finder: Emuen bliver 7 år og ”emuen bliver født år 2008” 1450…1470 Finder sider hvor et tal i intervallet 1450 til 1470 findes site:url Finder alle sider på hjemmesiden med adressen url +/AND … behøves ikke i Google, for det er underforstået 21

Fragmentlæsning 22

Overblikslæse fragmenter Ikke det samme som at overblikslæse sammenhængende tekster Er et første indtryk af søgeresultatet Som kan bruges til at beslutte om man vil gå nærmere ind på hitsene, eller Til at forfine søgeordene. Meget vigtigt at være i stand til at beslutte hvad man ikke skal læse 23

Googles Gyldne Trekant

En fragmentlæser…

At vælge fra og måske til Fragmentoverblikslæsning for at vælge fra for at finde nye søgeord Fragmentlæsning for at vælge til er at vurdere en potentiel tekst 26

Tekstuel og kontekstuel viden I Intertekstuel genreviden For eksempel kan læseren spørge: Ser dette ud til at være: En forside som omtaler søgeordene, men ikke behandler dem yderligere? En side den beskæftiger sig med at andet aspekt af emnet end søgt efter? En nyhedsgruppe eller en nyhedsartikel som måske er forældet, eller kun inkluderer spørgsmålet og ikke svaret? En kommerciel side, fx en boghandler som sælger bøger med søgeordene i titlen? En side som refererer til en anden side som inkluderer søgeordene En personlig hjemmeside som fx er under udarbejdelse 27

Tekstuel og kontekstuel viden II Tekstuel viden om sværhedsgrad og stil Fx kan læseren spørge: Ser dette ud til at være: For informelt sprog til at emnet behandles seriøst, eller for formelt til at det er til at forstå, For kort til at komme tilstrækkeligt I dybden med emnet, eller for fortællende til at være præcist For personligt til at være relevant osv. 28

At finde en relevant side Tjekke siden (overblikslæse). med skimning og vurdering af layout, sværhedsgrad og dybde. Omfang, æstetisk fremtrædelse, tekstens fokus, overskuelighed, og tilgængelighed. Undersøge siden nærmere med fokuslæsning. Finde, skimme, nærlæse Kritisk granske oplysningerne og analysere kommunikationssituationen (kritisk læsning). 29

Læseaspekter, fuldtekstsøgning Læse en potentiel tekst Fragmentoverblikslæsning Fragmentlæsning Overblikslæsning Fokuslæsning Kritisk læsning 30

Den typiske fuldtekstsøger forbereder ikke sin søgning, søger med ét eller to søgeord, vælger et af de første søgeresultater uden at undersøge det nærmere, læser mere eller mindre mekanisk fra en ende af – eller læser ikke hvad der står, forholder sig ikke til producentens forudsætninger, interesser og mål, lader sig let aflede, begynder ofte at surfesøge efter oplysningerne, er ikke opmærksom på modstridende oplysninger, og opgiver efter forholdsvis kort tid. 31

Elevernes udfordringer At forestille sig en potentiel tekst At læse fragmenter og At overblikslæse fragmenter Bemærker ikke hvilke sider de kommer til, og Bemærker ikke producenternes forudsætninger, interesser og mål. 32

Hvordan gør man det…? Et par bud

Internettet ned på gulvet http://www.it-didaktik.dk/main/laeremidler/internettetnedpaagulvet/index.php

Internettet ned på gulvet http://www.it-didaktik.dk/main/laeremidler/internettetnedpaagulvet/index.php

Internettet ned på gulvet http://www.it-didaktik.dk/main/laeremidler/internettetnedpaagulvet/index.php

Netpilot Netpilot består af: En interaktiv assistent til Internet Explorer, der guider brugeren til at blive bedre til at søge på Internettet. Assistenten vises som en toolbar i Internet Explorer når den er installeret.

Undervisning Et undervisningsmateriale til folkeskolens mellemtrin, der omhandler de grundlæggende begreber og metoder til god informationssøgning (4 moduler). Materiale inkorporeret i Netpilot-toolbaren En model for samarbejde om undervisning i informationssøgning mellem folkeskole, skole- og folkebibliotek.

Jeg vil gerne sminkes, når vi skal ind på Fyrtøjet! Surfesøgning Jeg vil gerne sminkes, når vi skal ind på Fyrtøjet!

http://www.fyrtoejet.com/DK/aarstider.php

Surfesøgning 2 Er det her? Eller her måske? Undersøgelse: overblikslæsning, skimning af illustrationer, tekst, komposition

Udvalgslæsning Hvad skal jeg læse? Og især: Hvad skal jeg IKKE læse? Hvilke links skal jeg følge? Hvilke links skal ikke jeg følge?

http://www.fyrtoejet.com/DK/aarstider.php

1 2

Hjemmesiders opbygning Mindmap: drama fortælling fødselsdage atelier musik andet

Menustruktur Fra konkret til abstrakt: Hvilken overskrift/overbegreb kan det høre under? Fra abstrakt til konkret : Hvad er der bag denne overskrift/link?

Hjemmesiders opbygning …sminke.. Mindmap: drama fortælling fødselsdage atelier musik andet

Links Mindmap: …sminke.. drama fortælling fødselsdage atelier musik andet

Hvad gør vi? Arbejder med mindmap Lader eleverne lave hjemmesider

http://www.tallerupskolen.dk/99/top/6b/rikke/index.php

Go’e gamle danskfaglige kompetencer revisited… Vurdering og kritik Go’e gamle danskfaglige kompetencer revisited…

Dansk kultur? Skal vi finde nogle gode gamle danske sange? Eller oplysninger om danske skikke? Eller skal vi finde nogle tekster om islam og tørklæder?

Her er et par gode bud…?

En metode til sproglig analyse … og billedanalyse Deixis Metafor Modalitet

Spørgsmål og kommentarer? Hvornår skal eleverne starte med at surfe, surfesøge og fuldtekstsøge? Er dette danskfagligt arbejde? Hvis ansvar er denne opgave? Hvordan kommer vi videre herfra?

Videre læsning Bundsgaard, Jeppe (m.fl.) (2009): Kompetencer i dansk. Gyldendal. Bundsgaard, Jeppe og Kühn, Lisbet (2007): Danskfagets it-didaktik. Gyldendal. Bundsgaard, Jeppe (2005): Bidrag til danskfagets it-didaktik (ph.d. afhandling) Forlaget Ark Kühn, Lisbet & Søgaard, Gitte (2005): Elever på nettet (projekt v. MIL) Hjemmesider: www.it-didaktik.dk www.jeppe.bundsgaard.net www.kuehn.dk/lisbet