Kognitiv semantik & Uendelighed

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sprogpakkens 6-dages kursus
Advertisements

Skolebladet Interview med Jakob J- Afstemning- Interview med Rose-Elevernes mening om skolen- Landsbyhuset-Vitser-Gåder-Tegning.
Den lille Mads.
Nonne historie.
Verber/Sagnir Hvordan bøjes de?.
Johannesevangeliet kap 15,1-11.
Trivselspolitik på Løsning Skole
Derfor har vi altid meget at lave Pensionistens hverdag
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Kenneth Bøgh Andersen Hvis du skulle give et råd til en spirende forfatter, hvad ville det så være? Jeg kan give tre: Skriv, skriv og skriv! Det gamle.
Energi- & Vandværkstedet
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
3 Historier fra det virkelige liv
Lærings- og praksisfortællinger:
E-Læring Gruppe #3. Definition af E-læring Udgangspunktet med E-læring er, at læringsprocessen bliver individuel og der bliver taget højde for den enkeltes.
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
At være magtesløs med den magtesløse
Lektor Rasmus Fink Lorentzen
Semiotik, Lingvistik og sprogbrug
MG Production Den 75-årige Stig besøger sin læge for at få sin sperm undersøgt !
Kursus for instruktører i seniordans
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
At bygge bro mellem teori, erfaring og læring
AT-1 - efterspil 2013.
Computerens anatomi.
Min hobby Fornuftig og relevant tekst af emnet:
The Sims2 Double Deluxe + Sims 2 Pets
BØRNEMORDERN CHRISTIAN XENIA OG NEEL. Denne dias er sponsoreret af at Vi nægter at fortælle noget med mindre I bestikker os. I må helst ikke smække med.
Kvantitative metoder
”Der er ingen sår der ser godt ud”
Å.
Joken, der bringer dig held!
Engelbert H – og den sidste chance
Den lille forskel - der gør så stor forskel Kære familie og venner Selvom I alle kender til Daniels diagnose, så ved vi at det kan være svært helt at forstå.
Chicken Af: Louise, Camilla og Johanna..
Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 1 tankeeksperiment 1. Eksperiment: Forestil dig følgende situation: du vil sige til et andet menneske.
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
”Skodjobs og gode gys!” - Unges forhold til risiko i arbejdslivet Ph.d. Mette Lykke Nielsen
mine observationer Filmanalyse af OK Gloser til filmen
Vokse gennem venskab!.
Verdensborgeren Skolen skal levere undervisning i verdensklasse, men hvad er verdensklasse, og hvad skal børnene bruge en sådan undervisning til?
Sproglige billeder, billedskemaer og metaforer
Joken, der bringer dig held!
Modul 1 Rød løber (A). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
Kognition og IT ved Brian Olesen Midtsjællands Gymnasieskoler
Videreudvikling af ide 2&2
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Læseforståelses-pædagogik i et dsa-perspektiv
Procesværktøjer.
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Historien begynder for lang tid siden, da en mand straffer sin 5 årige datter, fordi hun har tabt en værdifuld genstand. Dengang havde de ikke mange penge.
Styr på begreberne EUX - REBSLAGERVEJ.
Et mærkeligt skib.
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Eventyrforløb 8.a½ Præsentation af forløb Gennemgang af genretræk
Børns udvikling Indholdsfortegnelse Finmotorik & grov motorik Vækst
Vædderen Af Cecil bødker.
Ipk-model.2 idé Ideen med at modellere en interpersonel kommunikationssituation – set med videnskabsteoretiske øjne er at vise og give overblik over :
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Særlige udfordringer til læseforståelsen i fiktionstekster
Pernille Pind Selvstændig med firmaet Pind og Bjerre. Hjemmeside: pindogbjerre.dk.
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former at teknologiunderstøtte etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette er:
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
‘I skal vandre i kærlighed’ (Ef 5, 2).
TEMA 1 Kortlægning: Mobilitet i hverdagen
Forløbet: Unge – identitet, socialisering og sociale medier
Bevægelse og læring Jeg hører det – jeg glemmer det
Præsentationens transcript:

Kognitiv semantik & Uendelighed Peter Kaspersen

Et par definitioner

Metode og sag er uafhængige af hinanden Kognitiv metode kan bruges på alle emner Uendelighed kan undersøges med flere metoder

Kognition er kropsbunden mental aktivitet Sansning Opmærksomhed Hukommelse Tænkning Sprog

Grundspørgsmålet i kognitive semantiske metoder HVORDAN SKABER OG FINDER MAN MENINGEN MED NOGET?

Hvilken læringsteori ligger bag dette forløb? Er der ikke tale om en afhumanisering af humaniora + en snakkende opblødning af matematik og naturfag?

Kognitiv og social læring

Sociokulturelle læringsteorier Vygotsky: læring sker socialt og internaliseres bagefter Socialkonstruktionisme: al mening skabes gennem diskursive positioneringer, dvs. gennem sproget Organisatorisk læring Socialsemiotik, medieøkologi: mediernes form bestemmer meningsdannelsen

Kognitionsforskningens tre generationer 0. Piagets teori om ekvilibrium og erkendelsens stadier. 1. 1960-1980. Hjernen som en computer. Informationsbehandling. Kunstig intelligens. 2. 1980ff. Hjernen som en kreativitetsmaskine og et fortolkningsorgan. Kognition er indlejret i kroppen. Hjernen er plastisk, både kaotisk og hierarkisk. 3. 1990ff. Den sociale og emotionelle hjerne. Nærmer vi os en fælles læringsteori?

Den kognitive semantiks grundbegreber Ni typer af skemaer og operationer

Den kognitive semantiks tre vigtigste opdagelser Sindet er kropsbaseret De fleste kognitive aktiviteter er ubevidste Abstrakte begreber konstrueres og forstås oftest vha. konkrete metaforer der hviler på erfaringer der har deres grundlag i det senso-motoriske system. George Lakoff

Kognitive skematyper og operationer 1) Billedskema 2) Projicering og 3) Blending 4) Begrebsmetafor 5) Script, 6) Prototype og 7) Scenarie 8) Tekstverden og 9) Litteraturens verden

Det psykologiske grundlag for billedskemaer FIGUR/GRUND (Edgar Rubin 1915).

Awareness test http://www.youtube.com/watch?v=Ahg6qcgoay4&fe ature=related

Hvad er et billedskema? En kropslig, førsproglig, dynamisk erfaringsstruktur som kan danne grundlag for metaforiske projiceringer eller mappings. Kan manifesteres i alle modaliteter/repræsentationsformer: verbalsprog, kropssprog, billeder, diagrammer, musik, dans, formler, grafer osv. osv.

Billedskemaer i ”på” ”Maleriet hænger på væggen” Ved-siden-af-skema Kontakt-skema Understøttelses-skema ”Skeen ligger på bordet” Over-skema Kontakt-skema Understøttelses-skema

Container-skemaets struktur Et indre Et ydre En grænse

”Bilen står i garagen” Container-skema Containerens indre (ikke det ydre, eller selve grænsen) er profileret Der er et figur/grund- forhold mellem bilen (figur) og garagen (grund).

Bevægelsesskemaet Kilde-vej-mål-skemaet En figur der bevæger sig En kilde, startpunktet Figurens intenderede mål Vejen fra kilde til mål Den aktuelle bevægelse Figurens position på et givet tidspunkt Figurens retning på et givet tidspunkt Figurens endelige position på sluttidspunktet Mulige udvidelser: hastigheden, sporet af den tilbagelagte bevægelse, forhindringer, kræfter, yderligere figurer osv.

Billedskemaer i matematik

Projicering og blend

Blend på forskellige niveauer

Begrebsmetafor: SUCCES ER EN VEJ FREM

Kilde-vej-mål skemaet indbygget i en begrebs-metafor Regeringens vækststrategi

Begrebsmetaforer KÆRLIGHED ER VARME: ”jeg tænder på hende” BETYDNING ER STØRRELSE: ”denne sag har stor betydning” LIGHED ER NÆRHED: ”de to hold ligger tæt på hinanden i spillestil” VANSKELIGHED ER BYRDE: ”jeg føler mig tynget af situationen”.

MORAL ER RENHED

Script = Typisk hændelsesforløb Prototype = Persontype Scenarie = Typisk sted, miljø

Scripts og prototyper Han er ikke mere end lige begyndt på sin morgenmad, før en ung kvinde slår sig ned på stolen ved siden af ham. Med munden halvt skjult bag den ene hånd og med en tøvende tyrkisk-bayersk accent spørger hun, om han kunne have lyst til at gå i seng med hende for penge. (John le Carré: Absolutte venner. Forum 2003)

- og det tilhørende scenarie Fra den blok hvor de bor – en slidt kasse af gammelt beton og udvendige ledninger – går mand og dreng tværs over en stor, ubebygget grund hen til et busstoppested, der er dækket af graffiti. Meget af det er grove skældsord. Blokken er, hvad man nu om dage kalder en etnisk landsby…. (John le Carré 2003)

Tekstens verden og dens modstykke: erfaringsverden

Litteraturens verden

Neurovidenskab og kunst Eric Kandel ”Læring forekommer når et faktisk resultat afviger fra det forventede resultat” (Kandel 2012:427). Kunstens berettigelse ligger først og fremmest i at den pr definition fremkalder uventede resultater, giver overraskelser.

En anden måde at stille det op på Tre typer af operationer

Kognitive funktioner Topologiske funktioner: at fastlægge noget i tid og sted Metonymiske funktioner: at skære det overflødige væk i ét område og slutte sig (inferens) til manglende information ved at udfylde tomme pladser Metaforiske funktioner: at overføre mening fra ét område til et andet

Andersen som topolog H.C. Andersens første eventyr indledes tit med et solidt topologisk arbejde: en omhyggelig beskrivelse af en lokalitet ”omtrent en Miil fra Bogense”. Stedets historie fortælles, og ”et Nonnekloster rundtomkring omgivet med Voldgrave” placeres i landskabet. Herefter placeres en lille sø: ”Omkrandset af Skoven laae den lille Indsøe”. (H.C. Andersen: Dødningen, et fyensk Folke-Eventyr (1830).

Helle Helle som topolog Jeg brugte Vanløse-huset som ”kulisse”, fordi huset passede til historien. Eller måske var det omvendt. Ja, jeg tror faktisk, at jeg valgte huset først, og at det valg tilførte novellen en hel masse. Når en enlig kvinde bor i et hus med toilet og bad uden strøm i kælderen og firma- kontorer i stueetagen (som derfor ligger øde hen hver aften og weekend) er der grobund for uhygge, hvis det ringer på døren. (Interview af Johs. Fibiger med Helle Helle 2003 om novellen Fasaner 1996)

Metonymi og inferering Man tænker metonymisk når man sparer detaljer væk - Og når man sætter dem ind igen

Andersen som metonymiker Den stakkels Johannes var så bedrøvet, for hans fader var meget syg og kunne ikke leve. Der var slet ingen uden de to i den lille stue; lampen på bordet var ved at brænde ud, og det var ganske sildigt på aftenen (H.C. Andersen. Rejsekammeraten (1835).

De hænger fra hovedet En morgen stod jeg så op og tænkte: Nu må jeg skære helt ind til benet

Helle Helle som metonymiker Det ringer på, og nede foran døren står en mand, der præsenterer sig som Richard. Hans tøj er vådt, det har regnet i flere timer, en opblødt avis ligger i rendestenen.

Kognitive analyser er kreativitetsanalyser Metaforens utroskab. Hele tiden skaber billedernes bevægelser nye forbindelser, vi er ikke i kontrol, vi er vidner til vores egen deltagelse i det løb, kroppen trækkes igennem. Ingenting helligt, noget hidtil tilsyneladende fremmed føres sammen og forbindes indefra. Sådan forbinder sproget hele tiden kar, men det uden at alting derved løber sammen og bare bliver ét. Metaforer og metonymier, kædernes, bevægelsernes organiske måder. Måske er der netop her en mulighed for at tale om verden på en måde der ikke ødelægger den. (Josefine Klougart: Verden er en uredt seng. Politikens kronik 26.12.2012).

Hvad er et ’Hyperloop’? Elon Musk, som tidligere har opfundet forskellige elektroniske tjenester, bl.a. PayPal, har foreslået en ny type højhastighedsbane. Han kalder den ’Hyperloop’ og beskriver den som et blend af et Concorde fly, en railgun, som er en elektrisk kanon der virker som følge af vekselvirkningen mellem et elektrisk ledende projektil og et magnetfelt der genereres af de skinner projektilet bevæger sig ad, og et air hockey table, som er et bord man kan spille en slags bordhockey på med næsten ingen friktion.

Elon Musks Hyperloop: Blendets udvikling

To slags analysebegreber Kognitive begreber Tekstanalytiske begreber Komposition Synsvinkel Tema Stil Fortolkning Perspektivering Mentale skemaer Kulturelle skemaer Hjerneaktivitet

Hvad skal vi med alle de irriterende begreber? Teaching that leads to learning uses explanation and analyses that break down material into its analytic bits and juxtaposes diverse Discourses and their practices to each other. Such teaching develops meta-knowledge. While many ”liberal” approaches to education look down on this mode of teaching, I do not; I have already said that I believe that meta-knowledge can be a form of power and liberation (Gee 2003:145).

Litteraturdidaktisk refleksion Hvorfor: Undervisningens mål er at eleverne udvikler analytisk-kreativ litterær kompetence, en form for æstetisk læring, og metakompetence Hvad: Alle tekster, mest gode + elevernes egne tekster Hvordan: Abduktiv didaktik: vekslen mellem deduktiv begrebslæring + induktiv erfaringslæring