Kriterier for opstart af handicapkoordinator på borgersag

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lovlig sagsbehandling
Advertisements

Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Inddrag nu Kick-off møde
Ny Førtidspension og fleksjob reform
Gode råd og eksempler på faldgruber
Introduktion til værdistrømsanalyser
Aalborg Universitet og Aalborg Kommune.  Gearing af organisationen til at understøtte et højt specialiseret neurofagligt niveau i kommunen gennem målrettet.
v/Kate Bøgh Socialdirektør, Middelfart Kommune
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
4K-pårørendegruppe Lyngby-Taarbæk, Gladsaxe, Gentofte, Rudersdal
Vicedirektør Susanne Poulsen, Bornholms Hospital
Velkommen til 6. kursusdag om virksomhedscentre TOVHOLDERFUNKTIONEN FOR VIRKSOMHEDSCENTRE.
Fokus på konkret viden forud for anvendelse af jura
Arbejdsevneafklaring på AU-Centret i Holstebro Dorte Frejo Rasmussen, ergoterapeut og jobkonsulent Vita Hagelskjær, afdelingsleder Dorte.
Biblioteket som læringssted: Nye bibliotekarroller – nye biblioteksydelser Handelshøjskolens Bibliotek Århus Odense 15. maj 2002 Fra et bibliotek i bevægelse.
Varetagelse af integrationsopgaven i Vejle Kommune Tidlig og bred indsats af høj kvalitet for alle målgrupper Forventning om at borgeren bidrager aktivt.
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
Samarbejdet mellem kommuner og krisecentre
BRO Kompetenceudvikling Brugerinddragelse, Relationelle kompetencer og Overgange Winnie Lund BRO Nord Navn (Sidehoved/fod)
Tjek-ud konference Projekt styrket genoptræning og rehabilitering af personer med erhvervet hjerneskade 22. September 2014 Velkommen.
Kodeks for offentlig topledelse
Kommuner og regioners perspektiv på revision af SOSU uddannelsen
Oplæg om DUKH og retssikkerhed for handicappede
Årskursus for visitatorer 2009 Et blik i krystalkuglen på visitatorernes fremtidige arbejdsområde.
Dialogmøde om 2020 mål Flere borgere skal hjælpes ud af hjemløshed
Lægedage Sammenhængende patientforløb – hvad skal der til? Oplevelser fra en kommunal hverdag og en hjemmesygeplejerskes beretninger Kommunalt perspektiv.
6. maj Henning Nilausen, vicekommunaldirektør, Gribskov Kommune Kommunernes rolle og udfordringer i forhold til sygehus- og specialeplanlægning.
Tine Jerris, projektleder i Kronikerprogrammet
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
Jette Rasmussen Demenskonsulent
Nye ældre – nye muligheder
Visitation i SUF Den Centrale visitation 24. november 2009
Arbejde for enhver pris? Hvordan kan man i kommunalt regi bruge lovgivningen til at sikre, at arbejdsliv og hverdagslivet i øvrigt hænger bedst sammen?
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Fremtidens rehabilitering i kommunerne Rehabilitering består af en koordineret, sammenhængende og vidensbaseret indsats med det formål at give borgere,
Integreret psykiatri og rehabilitering - en fælles platform Workshop: Det organisatoriske perspektiv Forskningsoverlæge, ph.d. Lene Falgaard Eplov Forskningsenheden.
Årskursus for visitatorer
KR Rådgivning Det gode genoptræningsforløb Afsluttende konference den 29. oktober, 2007 Region Syddanmark.
Differentieret Indsats Conny Kuhlman Jordemoder,
Lederkonferencen 9. juni 2010
Organisering og styring af den kommunale sygepleje
Tema 2 Præsentation af kommunen og dens tilbud Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Handicapråd i Ballerup Kommune - af Servicedirektør Ole Nielsen
Psykiatriens Hus – et konstrueret patientforløb. Kenneths situationProfessionel kontaktLovgivningDok-system Dag 1 Kenneth søger hjælp hos kommune pga.
Fagchef Fagligt ansvarlig for hele området
Borgerinddragelse Projekt Vejen til Uddannelse og Beskæftigelse Torsdag den 10.april 2014.
Rehabiliteringsteamets arbejde Oplæg: Søren Thygesen socialrådgiver – faglig konsulent Holbæk Kommune Kompetencecentret - Jobservice.
Oplæg om DUKH og retssikkerhed. Dagens program:  Orientering om DUKH  Servicelovens § 15  Mål og grundlag  Målgruppe  Grundprincipper i lovgivningen.
Forløbsbeskrivelse for helhedsorienteret udredning Kontakt til borger Nej Figur forklaring » Ja Nej Hvem har del i borgerens forløb?
Forløbsbeskrivelse for indkaldelse til og afholdelse af koordinerende møde Kontakt til borger – Kender borger tovholder?
SAPA Præsentation til medarbejdere i kommunen April 2016.
Oplæg ved lederdag Job- og Familie, Ballerup kommune d. 4. juni 2009 v/ Mia Schneider og Bo Jensen, Handicapenheden, Servicestyrelsen.
Borgerens oplevelse af den kommunale forvaltning.
Oplæg om DUKH DH - Sønderborg 9. marts Dagens program:  Kort præsentation  Orientering om DUKH  Retssikkerhed  Hvad kan DUKH – opgaver  Henvendelse.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
Introduktion til brugen af differentieringsmodellen på psykiatriområdet.
Overgange ml. barn og voksen Borger 1 1 Borger henvender sig til kommunen om mulighed for hjælpemidler Deltagelse i.
Koordinator på børneområdet Henvendelse til handi- caprådgiver på baggrund af bekymring 2 2 Øvrige afdelinger/ forvaltninger el. eksterne samarbejds- partnere.
Rehabilitering og hjemmehjælp
Fra visitator til borgerkonsulent
Relationel Kapacitet: Ledelse af relationel velfærd Carsten Hornstrup
Metoden brugerstyret behandling
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Udgangspunktet er, at alle har de bedste intentioner. Udviklingsdag Udgangspunktet er, at alle har de bedste intentioner. Lad os gå på opdagelse.
Økonomiske overvejelser
Præsentationens transcript:

Kriterier for opstart af handicapkoordinator på borgersag Krav: At der er en aktiv sag i voksenhandicaprådgivningen, der indebærer handicapydelser efter serviceloven. At borgerens funktionsevne er betydeligt nedsat. (evt. via Funktionsevnemetoden) borger/familie og forvaltningen eller internt mellem offentlige instanser Behovet for handicapkoordinator er afhængigt af, hvor kompliceret borgerens sag er. Der foretages en vurdering af kompleksitetsgraden, hvor vurderingskriterierne er opdelt i krav og indikatorer

Indikatorer: At sagen er kompleks, fx flere problemstillinger, diagnoser og sociale problemer At borgeren har et svagt socialt netværk at ”trække på” At der er tale om sammensatte ydelser til borgeren og at der dermed er flere samarbejdspartnere involveret i borgerens sag At der er uklarhed om ydelser og muligheder for ydelser At der er faglig uenighed om behov og mål med indsatsen mellem

LTK Handicapkoordinator - funktionsbeskrivelse Handicapkoordinatorens rolle og opgave er: At skabe overblik over hvilke samarbejdspartnere (internt og eksternt) der er involveret i den pågældende sag, og løbende at sikre formidling af relevante oplysninger f.eks. pr. e-mail til de involverede samarbejdspartnere og borgeren At orientere borgeren om koordinatorfunktionen og have løbende kontakt med og sikre at borgeren inddrages relevant i egen sag At sikre at der er aftalt et fælles mål for den samlede indsats

LTK Handicapkoordinator - funktionsbeskrivelse At koordinere sagsforløbet, dvs. samordne de faglige tiltag både indholdsmæssigt og tidsmæssigt til målet Når udviklingen i sagen kræver det, så indkalde de rette fagpersoner til koordinerende møder (i rette tid), samt vurdere om der er behov for et arbejdsmøde eller et møde hvor borgeren og evt. pårørende også deltager Sikre at borgeren om nødvendigt bliver guidet rundt i det kommunale system og til relevante samarbejdspartnere Husk at ingen skal deltage i møder, der ikke giver mening, men man kan sagtens have gavn af at deltage selvom man kun har en lille aktie i sagen, da man enten kan få en masse viden forærende eller selv være med til at belyse sagen og kvalificere den samlede indsats Mødeleder-rollen svær for nyuddannede. Både selve rollen som leder af mødet (overblik over dagsorden, holde tid, samle op, komme videre, tysse eller bede om at komme til sagen…. Osv), men også svært pga. forventningspres om at man ved en masse. Usikker på egen formåen giver usikkerhed i rollen.

Hvorfor koordinering? Borgeren betragter kommunen som ét hele, du er kommunens repræsentant i mødet med borgeren I komplekse sager, fokus på Forskellige afdelinger involveret Forskellige lovgivninger Forskellige paragraffer med serviceniveauer i fx serviceloven Forskellige ledelsesmæssige / politiske prioriteringer Forskellige kulturer Forskellige doxa (faglige erfaringsbaserede selvfølgeligheder) Forskellige §§ i spil. Eksempel med § 95 + § 96, hvilket grundlag og §§ de hver især bygger på

Koordinering i praksis Helhedssyn og overblik over enkeltdele og kompleksitet i en sag (evt. kompleksitetsmodel) Bringe flere fagligheder i spil Videnssøgning – Vidensdeling Fælles mål for den samlede indsats, evt. i form af en handleplan, ikke ukoordinerede parallelle indsatser Blive ”bedre klædt på” til egen opgaveløsning, men også bidrage med egen ekspertise, så andre faggruppers indsatser kvalificeres Øge fleksibilitet i egen praksis, for at den fælles indsats hænger sammen

Koordinering i praksis… fortsat Fokus i forskellige faser i sagsbehandlingen Når sagens problemstillinger eller udviklingen i sagen gør en fælles mundtlig drøftelse nødvendig, afholdes koordinerende møde Løbende kontakt med borgeren og sikre at borgeren informeres og inddrages relevant i egen sag Én koordinator, som alle ved hvem er Koordinering er et fælles ansvar

Case Karen er 39 år, single og uddannet gymnasielærer Karen fik i 2003 meningitis og har nu en erhvervet hjerneskade i form af massive følger derefter Karen er kørestolsbruger, og totalt afhængig af hjælp. Hun har ingen gå-funktion og kun en meget begrænset stå-funktion Hendes arme og hænder er delvis spastiske, men hun kan f.eks. godt betjene en mobiltelefon (SMS) Hendes talefunktion er hårdt ramt og hun er meget svært at forstå Hun er grådlabil, særligt når man ikke forstår hvad hun siger

Case – fortsat… Karen er netop flyttet til kommunen, og bor sammen med sin mor og mormor i mormorens hus Karen søger nu om en hjælperordning (BPA) i døgnets vågne timer, ca. 9 – 22 (det har hun ikke haft tidligere) Karen har ikke et dagtilbud, og ønsker det heller ikke. Hun træner dagligt med sin mor, som også er hjemmegående

Professionelle rundt om Karen Tænk på, at når vi møder Karen, er vi måske professionelle nr.50 eller mere, det er ikke så underligt hvis borgerne er trætte af kitler og professionelle. Der kunne være endnu flere, hvis hun også havde haft arbejdsgiver….

Lyngby-Taarbæk kommune – for Karen

Case – vores arbejdsgange Man kan ikke arbejde mono-fagligt i en sådan sag… Koordinator i voksen-handicapafd. Karen har brug for hjælp fra flere paragraffer, der lapper over forskellige forvaltninger Fælles visitationsbesøg i hjemmet Fælles møder med og uden Karen og familien Intern drøftelse af afgørelser inden de gives til borgeren – sikre helhedssyn og samlet vurdering + bevilling Videndeling, medtænke hinanden, specialister i forskellige ting

Erfaringer… Det er vigtigt at få alle afdelinger – ledere – medarbejdere med på ideen, det er umuligt at koordinere uden medspillere! Koordinerende sagsbehandling som metode er alles ansvar, ikke kun koordinatorens Svært for nye medarbejdere – koordinering kræver viden og overblik Videndeling er et helt centralt tema – en forudsætning for at koordinerende sagsbehandling overhovedet kan ske Videndeling: Ofte sker det, at der indhentes oplysninger som allerede findes andetsteds i kommunen, eller som der i hvert fald er en stor viden om andetsteds i huset. Eks. SDP indhenter noget vi allerede har, eller jobcentret beder om uddybning eller supplerende oplysninger som virker helt unødvendige, fordi vi har al mulig viden om hele problemet.

Erfaringer – fortsat… IT-løsninger Mails, telefonsamtaler og elektronisk sagsbehandling er godt, men kan aldrig erstatte det personlige møde. En fordel, at vi er i samme hus… Metoden er god. Tidskrævende for koordinatoren på den korte bane, men en gevinst for alle involverede på den lange bane

Perspektiver og muligheder sagsbehandling - ældre Omverdenens forventninger Referenceprogrammer Hjemmehjælp, sygepleje, hjælpemidler, træning specialiseret indsats.

Visioner - sagsbehandling - Ældre De komplekse borgerforløb bliver koordineret Borgerne oplever, at vi koordinerer Det giver mening for os selv Fornuftig ressourceanvendelse