Halinspektørforeningens årsmøde i Vingsted

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
VE-anlæg Solceller (Case og opgave).
Advertisements

KiMs – Maj KiMs SMAGSTEST - franske kartofler - Maj 2012.
DFM Konferencen – ”OPP i virkeligheden”
8. december 2010 på Egegård Skole
Intro – små anlæg Klassificering af energibesparelser
Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
Digital Offentlig Byggesagsbehandling ABT-fondsprojekt med Gladsaxe, Gentofte, Lyngby-Taarbæk, Rudersdal, Vejle og Århus EBST og KL DOB MAJ KONFERENCE.
Projektering og styring.
Projektkonkurrencen – forhandlingsadgangen – advokatens overvejelser Dansk Forening for Udbudsret 26. januar 2012 Partner, advokat Tina Braad Holst, Advokater.
Udnyttelse af miljøgodkendelser
Økonomi Budget 2008 & Budgetlægning Budget opfølgning pr •Tilbagemeldingerne fra aftaleholderne om forventet årsresultat, viser.
Årshjul Skolebestyrelse 2010/11
Vandløbsfagmøde Skarrildhus, Kibæk, 5. september 2013
Gate 21 – Fælles DNA Gate 21 – Fælles DNA • 31. marts 2014 • Jørgen Lindegaard Olesen, PlanEnergi.
Solcelleudbud på tværs af kommuner v/ Flemming Jørgensen, REEEZ REEEZ Renewable Energy and Energy Efficiency in Zealand.
Vedvarende energi til husstande
UDBUD.
Carbon 20, Herning Coach Janne Uldall 19. juni 2012
Beboermøde
Landbo-Limfjord Pressemeddelelse fra Økonomi- og Erhvervsministeriet, den 17. marts 2009 Pulje på 1,5 mia. kr. skal sikre vækst i byggeriet og mere energirigtige.
VE-anlæg Introduktion.
Installationer Introduktion.
Kommende projekter og anlæg – statslige, regionale samt kommunale anlægsbudgetter for nybyggeri og renoveringsopgaver v/ Borgmester Søren Kjærsgaard,
1 Idræts og Fritidspolitik - Kick–off konference 26. januar 2011.
Kollektivhuset Høje Søborg
1udbud / februar 2006 Udbud og udlicitering Finansministeriets cirkulære af dec om udbud og udfordring af statslige drifts- og anlægsopgaver:  Ministerierne.
Dialogmøder 2012 De private tilbud og kommunerne - fælles udfordringer og muligheder Geert Jørgensen.
Helhedsløsninger eller Integrerede energispareløsninger
Energibesparelser i offentlige bygninger
Energieffektivisering i byggeriet”. Program Introduktion til Energieffektivisering af byggeriet Delprojekt_01Systematisk energieffektivisering af tekniske.
Energimærkning af bygninger i Danmark
”Vi når målet – men hvordan?”
Mandag 3. marts januar Borgmester Jannich Petersen, V Udbud og partnerskaber i Gribskov Kommune.
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
VE-anlæg Valg af vedvarende energikilder (case).
Velkommen Til Rentable Energioptimeringer
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
Solceller – Paradigme Gate 21 – okt Solarplan Aps Processen mod Paradigmet Paradigmets anvendelse i en kommune 3 eksempler gennemført af Solarplan.
Vedvarende energi og energioptimering – muligheder og udfordringer? Marts 2013.
Energieffektivitet af bygninger og bygningskomponenter
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Klimaskærm Introduktion.
Frank Paulsen.
Udlejningsejendommenes energiforbrug 9. november 2009 Hvordan kan klimaskærmen optimeres? Lars D. Christoffersen
Nyt Fælles Bibliotekssystem
Se.dk/bigblue 1 SE Big Blue Fordi energireduktion skaber værdi og synergi.
VE til procesordningen Hjallerup Fjernvarme Temadag 11. december 2014
OPP-projektet – Vildbjerg Skole. Opstart af udbudsproceduren Offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i EF-tidende med opfordring til at deltage i.
Vinterman seminar 2. Maj SIDE 2 Vinterman seminar 2. maj Ca. 85 personer: 34 kommuner (30 Vinterman, 2-Light og 2-Melding) Færøerne Vintercentralen.
Logo Overordnede betragtninger om OPP -Og konkrete projekter i København v/Karen Mosbech ”OPP i virkeligheden” DFM Konference KØBENHAVNS KOMMUNE.
Oplæg på workshop om teknologisk udvikling Procesindustriens årsmøde d. 26. marts 2006 Susanne Kuehn Hvordan møder en energitung virksomhed samfundets.
Ekstraordinær Generalforsamling i Støtteforeningen for Kulturstedet Lindegaarden 1.Valg af dirigent og referent (Mikael) 2.Orientering om Fonden ”Den selvejende.
1 Budgetorientering 13. oktober 2010 v. Borgmester Flemming Eskildsen Kulturcenter Limfjord.
ALBERTSLUND KOMMUNE Klima, Energibesparelser & Samarbejder Direktør Niels Carsten Bluhme Miljø- og teknikforvaltningen Front House Workshop 16. juni 2011.
Rådhusløsninger på ”den lange bane” Tre løsninger: 1. Nuværende rådhuse 2. Tilbygning Assens rådhus 3. Barmarksprojekt.
Ole Michael Jensen SBi/Ålborg Universitet Energisparerådet
Danvak Nordjylland den 9. marts 2011
Temamøde 3: Energirigtig adfærd, energieffektive indkøb og bygninger
Energimærkets top-ti – og hvad vi ellers kan lære af 7500 energimærker… Tema-eftermiddage om energimærkning og energibesparelser Energiforum.
ESCO – en guidet rundtur Jesper Ole Jensen, Statens Byggeforskningsinstitut, Aalborg Universitet Energiforum Danmark – Fyn, 27.september 2012.
Energirigtig bygningsrenovering - hvad venter vi på ! Seminar 20. marts 2007 Det Økonomiske Råd Poul Pedersen Bygningsingeniør Beskikket Bygningssagkyndig.
Dialogmøde Udbud hosErhvervsrådet Herning & Ikast-Brande Kommune.
Informationsmøde 27. maj EU-Udbud af Håndværkerrammeaftaler Prækvalifikation.
Energioptimering af boliger 06 og 08_Energiløsninger.
Energieffektive og Intelligente Bygninger –
Værdi- og målsætningsproces Espergærde Skole
(s. 1) Præcise udbud giver bedre tilbud og færre konflikter
De nye krav til byggeriet
OPP som effektiv samarbejdsform!
Præsentationens transcript:

Halinspektørforeningens årsmøde i Vingsted v/ Steen Lyck

Kort præsentation af SPECTRAS as. Generelt om ESCO-udbud. Orientering om ESCO-udbud for Middelfart Kommune. Orientering om ESCO-udbud for Trekantområdet Danmark A/S. Afsluttende bemærkninger. Spørgsmål.

SPECTRAS as. Spectras er grundlagt den 01.02.2006 af Steen Lyck og omsætter for ca. kr. 4 mio. ekskl. moms om året. Kontor i Århus og Odense. Beskæftiger pt. 6 medarbejdere og 3 tilknyttede rådgivere. Udfører bygherrerådgivning for offentlige og private kunder over hele landet.

Øvrige firmaoplysninger: I 2011 udnævnt til Gazelle virksomhed. I 2012 udnævnt til AAA virksomhed. Rådgivning: Programmering og udbud af bygge og anlægsopgaver i fag-, hoved- og totalentreprise. Udbudsopgaver og bedømmelse. Byggeledelse. Energirådgivning (BR10, BR15, passiv hus, solceller, varmepumper mm. ) Specialrådgivning.

Specialrådgivning:                                                                    Udvikle udbudskoncepter vedr. ESCO-udbud for bygningsenergirenovering. (2007: 1. generationsudbud – 2012: 2. generationsudbud).                    Udvikle udbudskoncept vedr. ESCO-udbud af gadelysrenovering . (2011: 1. generationsudbud – 2012: 2. generationsudbud). Projektering af sportsanlæg.                               Fokus på høj standard af græstæppe og drænbarhed. Driftsrådgivning.                                                      Fokus på optimal drift af tekniske anlæg, funktions- som aftalemæssigt.  

Generelt om ESCO-udbud.

Hvad er et ESCO-projekt? Et ESCO-projekt er et energirenoveringsprojekt, som finansieres, planlægges og gennemføres af et Energy Solution Compagny (ESCO-firma), som via de opnåede energibesparelser modtager betaling for sin investering i samarbejdsperioden. Energibesparelserne bør minimum ligge på ca. 15 % af det nuværende energiforbrug. Samarbejdsperioden er typisk på ca. 8-10 år. Når samarbejdsperioden udløber, overgår alle investeringer og de fremtidige besparelser til bygningsejeren.

Hvordan udbydes et ESCO-projekt? Et ESCO-projekt udbydes normalt på baggrund af nogle funktionelle, samarbejdsmæssige og juridiske krav/betingelser. Da størrelsen af de entreprenørarbejder, der skal udføres, ofte overstiger tærskelværdierne for Bygge- og Anlægsarbejder jf. Udbudsdirektivet, vil der typisk være tale om EU-udbud med særlige krav om annoncering, tidsfrister, bedømmelse m.m.

Hvordan planlægges et ESCO-projekt? Planlægning af et ESCO-projekt kræver inddragelse af bygherren og dennes tekniske personale. Der er tale om en proces, hvor bygherren i samarbejde med rådgiveren fastlægger krav til kvaliteter, levetider m.m. af de tekniske installationer inkl. instruktion af personalet. Kravene indarbejdes efterfølgende i de dokumenter, som danner baggrund for de tekniske krav i udbuddet og dermed ESCO-firmaernes tilbud. Når tilbuddene er modtaget, foretages der en bedømmelse af tilbuddene i henhold til kravene i udbudsmaterialet, og bedømmelsen er afsluttet, når der er fundet en vinder af konkurrencen.

Hvilke dokumenter vil et ESCO-projekt normalt indeholde? Et ESCO-projekt består typisk af følgende udbudsdokumenter: Udbudsbetingelser Funktionsprogram Tilbudsliste Samarbejdskontrakt Tekniske bilag De tekniske bilag indeholder bygherrens dokumentation af bygningerne, herunder oplysninger om energiforbrug, energimærkning, oplysninger om installationer i hallerne og andre forhold med relevans for energiforbruget.

Følgende tekniske oplysninger/krav bør indgå vedr. driften: Bygningernes forbrugsdata Bygningernes benyttelsestid Indetemperatur og -klima Prognoser Klimaforhold Adfærd/brugertilfredshed Renoveringer/ombygninger Tilkøb af tekniske anlæg Styring og vedligehold Forbrugspriser Følgende oplysninger/krav bør f.eks. indgå vedr. beregnings- og kvalitetsmæssige forudsætninger: Beregningsregler vedr. ombygning/ændring af eksisterende energikilder Beregningsregler vedr. brug af grønne energikilder Beregningsregler vedr. efterisolering/renovering af klimaskærm Installation af bygningsautomatik Strategi vedr. drift, krav til leverandører, evt. tekniske krav m.m.

ESCO-udbud for Middelfart Kommune. Orientering om ESCO-udbud for Middelfart Kommune.

Omfang: - Samlet areal167.000 m² Fordelt på : - Administrationsbygninger. Biblioteker. Børnehaver. Dagplejen (legestuer). Institutioner. Foreningshuse. Fritidsklubber. Idrætsbygninger. Materielgårde. Museum. Skoler. Ældrecentre .

Forstudie: De 8 skoler (16%) Alle bygninger (100%) Forbrug nu: 2,1 mio. kr Besparelse: 400 - 500 Tkr. Forbrug efter: 1,6 mio. kr. Besparelse: 19 – 24% Investering: 3-4 mio. Simpel tilb. Tid: 6-10 år Alle bygninger (100%) Forbrug før: 17,2 mio. kr Besparelse: 3,3 – 4,1 mio./år. Besparelse: 19% – 24% Simpel tilb. tid: 6-10 år Energi Investering: 33-41 mio. kr. Alt. 2: 18-24 mio. kr. Inv. 175 – 220 kr./m2 Dertil kommer investeringer som ikke er direkte energirelaterede: ”Kunde Ønsker” Eks: udskiftning af vinduer, renovering af klimaskærm mm.

Påtænkte tiltag Udskiftning af lysarmaturer ca 2-4 år ca 4-6 år ca 6-10 år 10+ år Investering Udskiftning af lysarmaturer Behovsstyring Teknisk isolering Udskiftning af cirkulationspumper Konvertering fra olie til træpiller Udskiftning af gas kedel Ombygning af ventilationsanlæg Efterisolering Styring af lys Indjustering og optimering af anlæg Tilbagebetalingstid

Udbuddet Rammetidsplan Der er vedtaget følgende rammetidsplan for opgavens løsning:   15.08.2007 Annoncering af udbud 20.09.2007 Modtagelse af prækvalifikationsmateriale 28.09.2007 Udvælgelse af bydende til tilbudsafgivelse 28.09.2007 Afsendelse af opfordring til afgivelse af tilbud 05.11.2007 Modtagelse af tilbud 08.11.2007 De bydende præsenterer tilbuddene Medio/ultimo november 2007 Bedømmelse af tilbuddene Ultimo november Indstilling af vinder af udbuddet til politisk godkendelse 03.12.2007 Politisk godkendelse af resultat af udbuddet Medio december 2007 Underskrivning af kontrakt. 01.01.2008 – 30.04.2008 Gennemførelse af fase 1: Analysen. 01.05.2008 – 31.05.2008 Middelfart Kommunes godkendelse af fase 1 og igangsætning af fase 2. 01.06.2008 – ultimo 2009 Gennemførelse af fase 2: Energirenoveringen. Primo 2010 Middelfart Kommunes godkendelse af fase 2 og igangsætning af fase 3. Primo 2010 – ca. 2016 Gennemførelse af fase 3.: Drift.

Tilbud fra TAC. Der er tale om et gennemarbejdet tilbud, hvor der for de 9 udvalgte bygninger er peget på et bredt udvalg af energitiltag i de eksisterende installationer. Der er foreslået energitiltag med en samlet simpel tilbagebetalingstid på ca. 8 år. Der foreslås en samlet investering i størrelsesordenen kr. 4,9 mio. ekskl. moms for de 9 bygninger. Der forventes således umiddelbart en samlet investering for hele bygningsmassen på ca. kr. 30 mio. ekskl. moms i kontraktperioden. Besparelsespotentialet oplyses at være 21 %. Der foreslås 1 organisation for hver af de 3 faser. Tilbuddet bygger på indførelse af CTS-anlæg og netværksovervågning af forbrug i alle bygninger.

ESCO-udbud for Trekantområdet Orientering om ESCO-udbud for Trekantområdet Danmark.

Orientering om Trekantområdet Danmark. Foreningen Trekantområdet Danmark er dannet af de seks kommuner i området: Billund Fredericia Kolding Middelfart Vejen Vejle. Aktiviteter skal styrke samarbejdet mellem kommunerne om at gøre Trekantområdet til et godt sted at bo og drive virksomhed. Det gør vi gennem projekter, hvor kommunerne samarbejder med erhvervslivet og uddannelsesinstitutionerne om at gøre rammebetingelserne for virksomheder og befolkningen bedre. Projekterne er inden for erhverv, uddannelse, transport, planlægning, klima og kultur. Foreningen ledes af en bestyrelse bestående af de seks borgmestre. Formanden er Borgmester, Jørn Pedersen, Kolding Kommune.

Trekantområdet Danmarks opdrag vedr. energirenovering af idrætshaller.   Energirenoveringen skal indeholde følgende elementer: Renovering af de tekniske anlæg. Renovering af klimaskærmen. Installation af vedvarende energikilder.

Hvordan løser vi ESCO-udbud vedr. haller i Trekantområdet? Der var ved opstart af projektet tilmeldt ca. 18 idrætshaller ud af ca. 70 idrætshaller. Efter gennemførelsen af flere orienteringsmøder, hvor hallerne blandt andet blev præsenteret for ESCO-tankens indhold, blev antallet af tilmeldte haller øget til ca. 50. Herefter gennemførtes en indledende analyse, hvor de tilmeldte haller blev vurderet vedr. energirenovering og energibesparelsespotentiale m.m. På baggrund af analysen blev hallerne enkeltvis tilbudt at deltage i det videre udbud. Politisk godkendelse af udbud og udbudsbetingelser. Udarbejdelse af udbudsmaterialet foreslås udført i samarbejde med repræsentanter for hallerne. Bedømmelse af tilbuddene foreslås udført i samarbejde med repræsentanter for hallerne. Evt. politisk behandling af resultatet af udbuddet. Kontrahering med ESCO-leverandør.

Opstart af opgaven og fastlæggelse af tidsplanen. Aktivitetsnummer Handling Ansvarlig Tidspunkt 1 Orientering om indhold af ESCO-projekt med tilbud om deltagelse til de halansvarlige i de 6 kommuner TRE Medio september 2011 2 Orienteringsmøde 29.09.2011 3 Forberedelse og aftaler vedr. analyser af haller SPE Primo oktober 2011 4 Analyse af haller TRE/SPE Ultimo oktober 2011 – ultimo november 2011 5 Yderligere orienteringsmøder Oktober 2011 - november 2011 6 Frist for tilmelding af øvrige haller Primo december 2011 7 Analyse af øvrige haller December 2011 - medio januar 2011 8 Slutrapportering af analyse af haller og udarbejdelse af anbefalinger for haller Ultimo januar 2012 9 Fastlæggelse af antal haller i udbud SPE/TRE Februar 2012 10 Udarbejdelse af udbudsannonce Primo marts 2012 11 Udarbejdelse og godkendelse af udbudsdokumenter SPE i samarbejde med TRE og HAL Marts 2012 - april 2012 12 Udbud SPE i samarbejde med TRE Maj – medio juni 2012 13 Bedømmelse TRE i samarbejde med SPE Ultimo juni 2012 14 Politisk godkendelse August – september 2012 15 Kontrahering Oktober 2012  

Opstart af analysen. Spørgsmål vedr. bygningsbasis, drifts- og energimæssige forhold Dokumentation: Plantegning af de nuværende bygninger med oplysning om funktioner (mål 1:200 el. lign.). Bygningens alder og etagemeter (BBR-meddelelse) Omfanget og alder af tekniske anlæg og øvrige tekniske installationer. Omfanget af styring af de tekniske anlæg/installationer. Omfanget af årlige servicering af de tekniske anlæg. Oplysninger om energiforbrug (el, vand og varme) i 2010. Oplysninger om forsyningsselskaber. Udnyttelsesgrad dokumenteret ved ugeplan eller lign. Forventninger til fremtidig udnyttelse af bygningen. Kopi af EMO-rapport fra 2010. Kopi af evt. foretagne energikontroller af andre eksterne konsulenter Gennemførte energiinvesteringer inden for de sidste 3 år Oplysninger om ønskede bygningsrenoveringer (efterisolering, klimaskærm, vinduer, tag m.m.) Oplysninger om ønskede installationsrenoveringer (varme- og ventilations- og belysningsanlæg) Oplysninger om evt. planlagte tilbygninger. Andre relevante oplysninger. Spørgsmål: Hvilke krav ønskes der stillet til nye tekniske anlæg? (kvalitet, styring m.m.) Er der behov for efteruddannelse af teknisk personale i drift af tekniske anlæg ud fra en energimæssig betragtning? Er der ønske om installation af vedvarende energikilder som f.eks. solceller og solfangeranlæg? Hvor ønskes evt. vedvarende energikilder placeret? Er der særlige forhold ved bygningen som skal respekteres ?

Resultat af analysen. 48 Idræts- og svømmehaller deltog i analysen. 4 idrætshaller er ikke blevet analyseret på grund af mangelfuld data eller lignende. Der er foretaget analyse og tilbagerapportering til hver hal. Den skriftlige tilbagerapportering indeholder følgende oplysninger: Vurdering af nurværende energiforbrug (varme + el). Vurdering af energisparepotentiale. Vurdering af omfanget af klimaskærmforbedringer. Forslag til installation af solcelleanlæg. Anbefalinger vedr. energirenovering og solcelleanlæg.  

Energivurderinger (baseret på totalt energiforbrug). I 2006 var det gennemsnitlige energiforbrug i danske idrætshaller ca. 150 kWh/m² pr. år. I BR08 var kravet til det samlede energiforbrug 87 kWh/m² pr. år. I BR10 er kravet 65 kWh/m² pr. år. Der er således et betydeligt besparingspotentiale i de danske idrætshaller. På baggrund af ovenstående oplysninger, og vore besigtigelser af idrætshallerne, har vi herefter estimeret et forventet energisparepotentiale pr. idrætshal. Estimeringen er baseret på faktiske iagttagelser og forventede øvrige energibesparelser samt erfaringstal for sammenhæng mellem energisparepotentiale og investering pr. m².

Det overordnede resultat af analysen. Energiforbrug (pr. år): Varme      ca. 55 kWh/m² – ca. 210 kWh/m² Strøm  ca. 20 kWh/m² – ca. 65 kWh/m² I alt ca. 75 kWh/m² – ca. 275 kWh/m² (gennemsnit 2006: 150 kWh/m² pr. år). Energisparepotentiale: Potentiale: Antal haller: 0-5 % energisparepotentiale 14 5-15% energisparepotentiale 19 5-25 % energisparepotentiale             15  

Status d.d. Ca. 40 haller har bekræftet uforpligtende interesse for deltagelse i ESCO-udbuddet. Når den politiske proces er afklaret, kan det endelige antal haller i ESCO-udbuddet fastlægges. I den politiske proces fastlægges forhold som: Kontraktholder (antal). Kontraktlængde. Ejerskab af garanteret energibesparelse.

Efterfølgende proces. Udarbejdelse af udbudsmateriale. Udbud. Bedømmelsen. Politisk godkendelse. Kontrahering. Udførelse.   

Afsluttende bemærkninger: Kendetegn ved et ESCO-udbud: Projektet finansieres alene af energibesparelser. Alle krav (tekniske og brugerrelaterede) skal specificeres inden der foreligger et egentligt projekt. Projekter skal detailgodkendes på samme vis som ved et rådgiverprojekt. Energibesparelserne er garanterede. Kontraktperioden er typisk 8-10 år, men kan principielt vælges fra projekt til projekt.   Overordnede forhold som taler imod et ESCO-udbud: Såfremt driften og ejerskabet af et byggeri er usikker i forhold til tid, bør det overvejes at fravælge et ESCO-udbud. Såfremt en bygherre kan finansiere en energirenovering, kan det overvejes at fravælge et ESCO-udbud. Såfremt bygherren har teknisk kapacitet er det muligt at fravælge et ESCO-udbud. Overordnede forhold som taler for et ESCO-udbud: Såfremt driften og ejerskabet af et byggeri er sikker i forhold til tid, kan der vælges et ESCO-udbud. Såfremt der ønskes stor sikkerhed for fremtidige energibesparelser, kan/bør der vælges et ESCO-udbud.

Spørgsmål.