”OPKVALIFICERING af den TIDLIGE INDSATS i KOMMUNERNE

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

At forholde sig professionelt Anne Skov
Børn som pårørende til alvorligt syge forældre Anbefalinger til sundhedspersonalet Udarbejdet på baggrund af: Retningslinier for god praksis ved forebyggende.
Inddrag nu Kick-off møde
Ørestad Skoles værdier
Integrated Children’s System
Hvad er LP- modellen? En model til pædagogisk analyse og tiltagsudvikling udviklet ud fra forskningsbaseret viden. Lærerne tager udgangspunkt i udfordringer.
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Censorformandskabets møde 25. oktober 2012
Introduktion til Sprogpakken
1 Opkvalificering af den tidlige indsats Opsporingsprojektet Børnekonferencen 21. Marts 2011.
Kids n’ Tweens, Leg og læring
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
Et systematisk værktøj til Udvikling af Pædagogisk praksis
Lovgivning og etik i forhold til unge og deres retsstilling
Inklusion i Børneinstitution Højme
Mission - Vision – Strategi Udkast for Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Centerledelsen - Herning 6. marts 2007.
Inspiration til reformarbejdet
- Hvad kan I forvente som forældre?
Kompetencecenter for Hirtshals Skolecenter
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Mere viden og bedre redskaber”
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Hvordan finder vi de udsatte børn i tide
Tema 3 Samarbejde om indsatsen for barnet Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Valhalla, integreret daginstitution Nyborg
VEJLEDERNES FORHÅBNINGER FRA BRANDMAND TIL ARKITEKT AFKLARING AF EGEN VIDEN: HVAD KAN JEG? AFKLARING OG AFGRÆNSNING AF ROLLEN KONTRAKT : DIALOG OMKRING.
Evaluering af dagtilbud Oplæg til DLO’s konference København 25. april 2007 Anne Kjær Olsen og Pia Vinther Dyrby konsulenter på Danmarks Evalueringsinstitut.
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Kildeskolen Kildeskolens struktur. Skolens formål skabe et alsidigt og udfordrende læringsmiljø danne grupper af en størrelse som præges af mangfoldighed.
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Forandringsteori for Lektiehjælpscafeer under Red Barnet Ungdom
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Det Inddragende Netværksmøde
DEN UNGE SOCIALT DYSFUNKTIONELLE PATIENT. LÆGEDAGE 2014
Konsultative praksisformer i PPR
AKT på Dybbøl Skolen.
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
KVALITET I SAMSPIL OG LÆREPROCESSER I DAGTILBUD Oplæg v/ Maybritt Larsson Institutionsleder Barnets Hus-Amerikavej.
F REMTIDIGE OPGAVER FOR PÆDAGOGISKE KONSULENTER PÅ DAGINSTITUTIONSOMRÅDET Faggruppeudvalget for pædagogiske konsulenter i FOA FOA - Pædagogiske konsulenter.
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Vis hjælpelinjer For at se hjælpelinjer 1. Klik på Vis 2. Vælg Hjælpelinjer Indsæt dato 1. Vælg Indsæt i topmenuen 2. Vælg Sidehoved og Sidefod 3. Sæt.
Intro til samarbejdet med socialfaglig rådgiver Organisation – Tværfagligt Center For Børn og Unge Formål og målsætning Målgruppen Kendetegn ved socialfaglig.
Børnehaven Smørhullets værdiggrundlag. En del af Viborg kommune I børnehaven har vi med udgangspunkt i Viborg kommunes Børne-og Ungdomspolitik ”Lys i.
En jobrettet indsats for aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere Netværksmøde på Sjælland 10. december 2014.
Godkendt af bestyrelsen den 5. november 2015 Barnets perspektiv EGMONT FONDENS STRATEGI FOR BØRNE- OG UNGEINDDRAGELSE.
Måleredskaber i dagtilbud En guide til at vurdere og vælge redskaber til måling af læringsmiljøkvalitet i dagtilbud Juni 2017 Måleredskaber i dagtilbud.
Præsentation af projektet Udviklingsprojekt vedr
Vidensbaseret praksis i botilbud
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
SMTTE-Modellen Sammenhæng Evaluering Mål Tiltag Tegn Hvad vil vi?
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Børn som vores vigtigste ressource – fra dokumentation til relation
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Inspirationsworkshop med fokus på
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Strategiske pejlemærker
Fra anledning til udvikling
Program Kort introduktion til hovedområder i den nye dagtilbudslov
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

”OPKVALIFICERING af den TIDLIGE INDSATS i KOMMUNERNE Mere viden og bedre redskaber”

Projekt ”Opkvalificering af den tidlige indsats” Servicestyrelsen er udbyder på udviklingsprojektet Udviklingen sker i praksisrelateret forskning i et samarbejde mellem forskningsenhederne KORA (AKF) og Udviklingsforum, og de 5 kommuner: Norddjurs – Viborg – Assens - Vordingborg – Haderslev Danmarks Evalueringsinstitut EVA bistår ved de enkelte kommuners selvevaluering, med formål om at støtte implementering og anvendelse. Rambøll foretager en overordnet ekstern evaluering.

Projekt ”Opkvalificering af den tidlige indsats” Opgaven i projektet er at gennemføre: Udvikling Afprøvning Videnopsamling og formidling …af opsporingsmetoder med henblik på en tidlig indsats over for udsatte børn tidligt i deres liv og tidligt i problemudviklingen. Projektets fokus er: DEN TIDLIGE OPSPORING, som en forudsætningen for at der kan iværksættes tidlig indsats. Type • Navn • 03.04.2017

Opsporingsmodellen - ”Opkvalificering af den tidlige indsats” Udvikling af en opsporingsmodel - med en række forskellige konkrete redskaber Vægt på faglighed Vægt på samarbejde på tværs Baseret på et sæt fælles værdier og teorier Type • Navn • 03.04.2017

Redskaberne skulle være…… nemme enkle redskaber baseret på tankegange og fagligheder, der passer ind i de eksisterende professionelle miljøer Type • Navn • 03.04.2017

Fællesforståelsesramme ICS-tænkningen Bygger på principper om: Barnet i centrum Helhedsorientering Ressourceorientering Inddragelse Teorier/vidensgrundlag bag ICS-tænkningen : Økologiske systemteori Udviklingspsykologien Tilknytningsteorierne Resiliensforskning Type • Navn • 03.04.2017

- Bronfenbrenners 4 analyseniveauer: Økologisk systemteori - Bronfenbrenners 4 analyseniveauer: MOR BARN LÆRER SOCIALRÅDGIVER mikro MORS JOB meso ekso Kommunens børne- og ungepolitik Kulturen, som barnet lever i Øvrige samfundsmæssige forhold makro Mikroniveau, hvor barnet indgår direkte i relationen og gør egne erfaringer. Mesoniveau er udtryk for relationer mellem to eller flere personer fra barnets mikro-systemer. Eksoniveauet er barnet ikke selv til stede, men påvirkes indirekte, eksempelvis forældrenes arbejdsplads. Makronivauet er de overordnede systemer, som barnet indgår i og påvirkes af. Til ex. Den nationale politik børnepolitik, evt. anden etnisk baggrund, og øvrige samfundsmæssige forhold. Type • Navn • 03.04.2017

’Opsporingsmodellen’ Grundlæggende værdier i det tidligt opsporende arbejde: Barnets adfærd skal ses og forstås i den sociale kontekst, hvori barnet indgår Forældrene skal ikke blot inddrages og høres, de skal være aktive samarbejds- parter Det tværfaglige professionelle samarbejde og de faglige ressourcer i dette skal vægtes højt Type • Navn • 03.04.2017

Type • Navn • 03.04.2017

”Opkvalificering af den tidlige indsats” - Opsporingsmodellen: Alle børn skal ses, det gælder især de helt små børn Anvendelse af *Trivselsskema* i sundhedsplejen, dagtilbud, skole og SFO Øge individuel og mono-faglig refleksion og dialog. Oprettelse af *Småbørnsteam* og *Fagligt sparringsforum* Styrke den faglige sikkerhed og oplevelse af handlemuligheder Formidling af viden ved overgange i barnets liv Anvendelse af samme overgangsskema v. alle *overgange* & fokus på forventningsafstemning mellem ’modtager’ og ’afgiver’ Type • Navn • 03.04.2017

”Opkvalificering af den tidlige indsats” - Opsporingsmodellen: Effektive møder *Dialogmodel* + systematisk anvendelse af dagsorden og referat med tydelige aftaler. Vækstmodellen anvendes som dialogmodel. Opsporingstrekanten kan anvendes i forældresamtalen Udnævnelse af tovholder i tværfaglige forløb Forældredeltagelse og - inddragelse Hurtig og relevante reaktioner ved underretninger Fokus på hurtige og synlige handleveje, herunder på underretningspligten, tilbagemelding til underretter mv. Type • Navn • 03.04.2017

Fokus på det enkelte barn på en systematisk måde TRIVSELSVURDERINGER Fokus på det enkelte barn på en systematisk måde Hvad skal vi se efter? Skal vi være opmærksomme? Skal vi gøre noget (mere radikalt)? Type • Navn • 03.04.2017

SKEMA MED TJEK SPØRGSMÅL Det skal være en hjælp til systematisk at italesætte det ”anede” – Der kan sættes flere ord på efterhånden, som der gennemføres en systematisk undren over, hvad der er ”i spil” hos barnet. Denne undren sker med afsæt i iagttagelser og igennem dialoger mellem de forskellige fagpersoner og barnets forældre Type • Navn • 03.04.2017

Er tilpasset den enkelte faggruppe Trivselsskemaet anvendes 2 gange årligt af sundhedsplejen, dagplejen, børnehaver, skoler/SFO Er tilpasset den enkelte faggruppe Individuel og fælles undren giver faglige refleksioner og efterfølgende handling Skemaet forpligter Skabe en rum for refleksion – og ikke bare retorik Type • Navn • 03.04.2017

Trivselsskema Udvikling af FÆLLES faglighed Grøn: Barnet kan etablere en god stabil kontakt Mor har god KONTAKT Gul: Barnet er ustabil i sin kontaktform Mor er svingende i sin KONTAKT Rød: Barnet afvise al kontakt/ er ukritisk i sin kontakt Mor har ringe KONTAKT Grøn Trivsel Gul Undren Rød Bekym ring 03-04-2017

Skema til vurdering af børnenes trivsel – fx sociale kompetencer Børnene på stuen/i klassen Grønne zone ”Trivsel” Gule zone ”Bekym-ring” Røde zone Alvorlige pro - blemer Peter x Lise Simon Grøn zone svar: Barnet leger ofte med andre børn Gul zone svar: Barnet er lidt sky og har svært ved at indgå i leg og kommunikation med andre børn Rød zone svar: Barnet er næsten altid i konflikt med de andre børn 03-04-2017

FAGLIGE DIALOG STYRKES Opmærksomhed på væsentlige kompetencer og udvikling hos børnene Skærpelse af den faglige dialog og sparring Sikring af systematik Opnåelse af et fælles syn og forventningssæt 03-04-2017

Erfaringer med trivselsskemaer Der er børn vi ikke har set – som vi pludselig ser Især børn i den ”gule” position/zone ses (tidligere) Sikring af tidlige handlinger Type • Navn • 03.04.2017

Inddragelse af forældrene - ’Opsporingstrekanten’ afprøves som refleksions- og dialogmodel: Udvikling og adfærd Familieforhold, netværk, øvrige forhold - relationer i familien og forældrekompetencer - øvrige forhold i familien - barnets sundhedsforhold - barnets fritidsforhold - familiens netværk - fagpersoners relationer og tilgang til barnet og til forældrene - de professionelle omgivelser / institutionens rammer - barnet i børnegruppen/ klassen - barnets færdigheder - barnets adfærdsmæssige fremtræden - barnets følelsesmæssige tilstand - identitet og selvopfattelse - social fremtræden Læring og relationer i "eget hus" BARNETS VELFÆRD Modellen er baseret på ICS-tænkningens basismodel med de overordnede fokus- områder: Barnets udviklings- mæssige behov Forældrekompetencer Forhold i omgivelserne. Men her tilpasset den konkrete kontekst, barnet ses og opleves i. Type • Navn • 03.04.2017

PPR i konsultative funktioner fremfor udredende Implementering af ”ekstern” faglig bistand – trivselsskemaet er ofte udgangspunkt Småbørnskonsulenter, ressourcepædagoger, AKT konsulenter/rekvireres efter behov Trivselscafe – til rådighed for forældre og professionelle (psykolog og socialrådgiver)– ingen skriftlighed Fagligt sparringsforum/ fokusgrupper/distriktets rådgivningsteam – formaliseret struktur PPR i konsultative funktioner fremfor udredende Type • Navn • 03.04.2017

”Styrke de tværfaglige sparringsmuligheder” Der arbejdes med to typer af ekstern sparring: Sparring, der sker for at opnå en øget forståelse for det konkrete barns situation, og med forældreinddragelse som naturligt udgangspunkt: …v. tværfagligt netværksmøde, hvor relevante fagfolk indkaldes og deltager Faglig, kompetenceudviklende sparring ift. egen praksis, som kan ske uden forældreinddragelse: …i Fagligt Sparringsforum, hvor socialrådgiver og psykolog kommer ud i enhederne … i Småbørnsteam (0-3år), hvor sundhedspleje, dagpleje, småbørnspsykolog, socialrådgivere mv. giver spar

”Ekstern” konsulentbistand Løbende faglig sparring Nogle der kigger ”over skulderen” og stiller de ”uventede spørgsmål” Nye øjne på børnene ”Mavefornemmelser” kan drøftes Type • Navn • 03.04.2017

”Gode og effektive møder” - før, under og efter mødet Domæner i møderne mellem professionelle og forældre: Refleksion Sparring Vejledning Forventnings-afstemning Formål Evaluering Beslutning om indsats Analyse Type • Navn • 03.04.2017

Inddragelse af forældrene - Vækstmodellen anvendes som dialogmodel: Det går godt Udfordringer Muligheder Aftaler Det bedste i dag Type • Navn • 03.04.2017

Målgruppe og sammensætning af småbørnsteam Målgruppe de fagprofessionelle Vidensteam af fagpersoner Jordemoder, psykolog, socialrådgiver, småbørnskonsulenter, familiebehandler, dagplejepædagog, vuggestuepædagog Jill Mehlbye, KORA 03-04-2017

Erfaringer med småbørnsteam Kurser i små børns signaler Det tværfaglige samarbejde er blevet styrket Øget fokus på de små børn Og tidligere fokus på de små børn Tidligere samarbejde med forældrene Ekstra faglig sparring til dagplejerne Jill Mehlbye, KORA 03-04-2017

Overgange i barnets liv FOKUS: Barnet kommer et sted fra - andre fagpersoner har arbejdet med barnet ud fra andre forudsætninger og mål, end ’vi’ nu skal – og barnet er også på vej videre til andre… Afleverer man eller modtager man et barn? Der er ofte et slip i overgangene – det gælder fx overgangen fra dagpleje til daginstitution og fra daginstitution til skole. Nogle gange er det et bevidst valg: ’Barnet skal have frisk start’ Det ér en balance: SIKRE NØDVENDIG STØTTE – UNDGÅ STEMPLING

Opbygning af en fælles syn på børn og risikofaktorer Overgangsskemaer Opbygning af en fælles syn på børn og risikofaktorer Opmærksomhed på de børn, som har behov for særlig støtte og opmærksomhed Forventningsafstemning ih. børns udvikling Type • Navn • 03.04.2017

Undgå traditionel tænkning Tænker i ressourcer Tænke i udviklingspotentialer Men også huske bekymringen Hvilke ressourcer har barnet/- hvilke udviklingspotentialer (måske særlige vanskeligheder) 03-04-2017

Erfaringer med overgangsskemaer Mere viden om børn med særlige behov Godt med systematik Godt med ensartede informationer om børnene Godt med evalueringsmødet =dialogskema Styrker samarbejdet og det fælles syn Styrker kendskabet til hinanden Man får mere at vide om, hvad den anden institution har brug for at vide Bedre visitation til ”næste led” 03-04-2017

Hvad skal der til ?– hvad har vi fået - i det tværfaglige samarbejde Fælles sprog Fælles værdier Fælles opgaver Fælles teorier/syn på børns udvikling og behov Fælles tilgang til interventionen Type • Navn • 03.04.2017

Hvad har der været fokus på De professionelles berøringsangst Forskellige tærskler for handlen Vi kan selv ”syndromet” sundhedsplejersken glemmes Faglig usikkerhed? Faglig sikkerhed fører til handling tidligere! Type • Navn • 03.04.2017

RESULTATER UNDERRETNINGER SKER TIDLIGERE (1½ ÅR) UNDERRETNINGER ER MERE KVALIFICEREDE BØRN I GUL ZONE SES NU OFTERE VI HANDLER HURTIGERE OG KAN GØRE DET INDEN FOR DE ”NORMALE RAMMER” Type • Navn • 03.04.2017

Det er nemme enkle redskaber Succes’ er Det er nemme enkle redskaber Redskaber og tankegange, der kan passes ind i allerede eksisterende redskaber Type • Navn • 03.04.2017

ICS-tænkningen er blevet et fælles sprog i det tværfaglige samarbejde For Haderslev ICS-tænkningen er blevet et fælles sprog i det tværfaglige samarbejde Anvendelse af trivselsskema ses som en del af kommunens generelle tilsynsforpligtelse, jf. SEL § 146 stk. 2 Ensartet redskaber i barnets overgange Type • Navn • 03.04.2017