Muligheder og faldgruber ved E-business - i mindre virksomheder

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
15 OKTOBER 2012 RETHINK BUSINESS 1 Projekt "Rethink business" handler om at styrke din virksomheds forretning. Det kan være i forhold til indkøb af materialer,
Advertisements

Logistik Mål og strategier
Urtekram’sk VMI 13. April 2011 M3UG årsmøde 2011.
Katalog over nationale standarder på sundhedsområdet.
Dynamicweb Software A/S Tobias Høst – Commercial Lead, eCommerce.
Velkommen 1. Velkommen Jeg hedder Ulf Oscarson. I 1998 blev jeg præsenteret for virksomheden Forever Living Products, hvis hjemmeside du netop nu er på.
Virtuel medarbejder eller konsulent
Introduktion til eBusiness
”Risk management for notebooks!” This presentation is protected by copyright - Umates A/S, Denmark Risk management for notebooks? Analysebureauet.
Af Udbudsjurist Janni Hadulla Nielsen
Projektering og styring.
Kim Lyng Madsen Lau Kingo Marcussen
Introduktion til kriterium 4 Partnerskab og ressourcer Excellence netværk 2004 Jørgen Kjærgaard.
Peter Lynggaard Investering og Finansiering Kapitel 4 - 7
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Network Marketing En 2 til 5-års Plan Fremtidens Virksomhed
Det er over 20% af vores totale udledning af drivhusgasser
15 Promotion Oversigt Promotionformer (herunder reklame)
Den glade CEO og iværksætter!
Rådgiverseminar Schneider Electric Danmark A/S 1 Den globale specialist i energiovervågning video – inspiration - produkter.
DI Handel årsdag - Tirsdag den 12. maj Adm. Direktør Steen Weirsøe
Dansk Supermarked IT-afdelingen: Jens Christensen
Fra idé til virkelighed Den innovative Skole 2007 I V Æ R K S Æ T T E R.
WAVE-BONUS DET ER IKKE KUN ET SPØRGSMÅL OM, HVOR MANGE PENGE DU VIL TJENE! DET ER ET SPØRGSMÅL OM, HVOR HURTIGT DU VIL TJENE DEM! 1.
Forøg din værdi som konsulent
Indskud: et par problemer i faste og løbende priser
26.2 Kapacitetsomkostninger
Afsætning grundforløb
Energibesparelser i offentlige bygninger
IT-Strategi.
Indledning, præsentation, baggrund
FRA BIKS TIL BUSINESS Vækstmuligheder for kvindelige selvstændige - OPGAVER Århus september 2010.
1 Samfundsøkonomi-7 Uge Aktuel økonomi ECB rentenedsættelse.(Formål, virkning) Dansk Nationalbanks reaktion. G20. Hvad kom der ud af topmødet?
BackIIBasic En undervisningscase i entrepreneurship
Forretningsmodel.
Introduktion til Microsoft CRM Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
Mandag 3. marts januar Borgmester Jannich Petersen, V Udbud og partnerskaber i Gribskov Kommune.
Udbud på Biler foråret 2013 Orienteringsmøde den 7. maj 2012
Accounting - HA-int / Økonomistyring, , kapitel 3, s. 1 Institut for Regnskab, Tom Hansen O O mkostninger & Definitioner Adfærd.
VELTEK medlemsmøde 22. januar 2008 DS Certificering A/S VA-godkendelser – nu og i fremtiden.
SEMINAR I FISKERIETS SERVICEFAG HVAD SKAL DER TIL FOR AT SÆLGE MERE OG DYRERE FISK?
Hvordan får man fagfolk til at gøre det rigtige – i tide?
IT wokshop, Radisson SAS, Odense, IT workshop Opsamling og afrunding Bo Öhrström Vicedirektør Biblioteksstyrelsen.
Bog & idé Af: Gruppe 4.
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Ret & Regnskab Velkommen til Ø90 kursus Faktureringsmodulet i Ø90.
E-handel og FM Program: Kl Introduktion
SMALL BUSINESS er BIG BUSINESS Hvad kræver det at blive Small Business Specialist? Marlene Dissing Projektkoordinator.
Udfordringer.
Logo Overordnede betragtninger om OPP -Og konkrete projekter i København v/Karen Mosbech ”OPP i virkeligheden” DFM Konference KØBENHAVNS KOMMUNE.
Side Driftsøkonomi Kapitel 21 Innovation.
Business to Business På den JYSKe måde…...
Strategisk investering & finansiering Introduktion til investeringsteori Kapitel 1.
Informationssamfundet Dansk Statistisk Forening 30. maj 2005.
Styrings- modelNy økonomi- 25. JUNI 2012 AARHUS UNIVERSITET NY ØKONOMISTYRINGSMODEL - I ETAPER MORTEN VILS SØRENSEN.
Kapitel 18 Informationsteknologi og videnøkonomi
Peter Lynggaard Investering og Finansiering Kapitel 5 - 7
Matchmaking konference 2010 Egenkapitalinvestering Ja og Nej 4/ Lars Krull.
© The Copenhagen Institute for Futures Studieswww.cifs.dk De 3 typer markeder - skabt af informationsteknologierne Henrik Kristensen, Instituttet for Fremtidsforskning.
VMS Energi Lektion 4 9 Marts 2010 Dynamisk effektivitet og værdisætning af forbrug af samfundsressourcer over tid. (Fokus på forskellige rentebegreber.)
Produkt præsentation Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
E-biz 2014 Idé – Koncept – Navn Varer – Målgruppe
Hvad skaber den økonomiske udvikling?.. De økonomiske drivkræfter Det er den private sektor, der står for hovedparten af produktionen i Danmark. Ejerne.
E-handel ER DET VEJEN TIL RIGDOM …. ELLER VORES UNDERGANG ?
Betaler en professionel bestyrelse sig ?. Professionel bestyrelse og ejerskifte… Mindre pres på virksomhedens daglige ledelse En rigtig pris Mindre bøvl.
Effektiv vækst - Workshop
Pris som handlingsparameter
Skabelon Business Case
Sælg et produkt eller en tjeneste
Skabelon Business Case
Verdenshandel og betalingsbalance
Præsentationens transcript:

Muligheder og faldgruber ved E-business - i mindre virksomheder Jens Hørlück Institut for Økonomi Århus Universitet 22. Januar 2004 Jens Hørlück, Institut for Økonomi, Århus Universitet

Jens Hørlück, Institut for Økonomi, Århus Universitet Agenda Banaliteter - Fundamental IT økonomi Handel med forbrugere – et eksempel E-handel - Begrundelser for e-handel Fra strategisk fordel til nødvendighed Fundamental IT økonomi Hvordan gør man? 22. Januar 2004 Jens Hørlück, Institut for Økonomi, Århus Universitet

Banale udsagn, der ofte ignoreres Teknologien angiver mulighederne Økonomien bestemmer den rationelle adfærd. Menneskers adfærd er ikke (altid?) rationel IT i sig selv giver ingen gevinst Anvendelsen kan give gevinst Under de rette betingelser Automatisering? Mennesker tænker og handler associativt Programmer reagerer altid efter en forud fastlagt procedure. 22. Januar 2004 Jens Hørlück, Institut for Økonomi, Århus Universitet

Fundamental IT - Økonomi Uopslideligt Men forældes Kan ændres Medfører ønsker om ændring Kopier er identiske med original Billige at producere/kopiere Værdien afhænger ofte af antallet af andre brugere Positivt: jo flere anvendere, jo bedre Negativt: det koster at være sidst. 22. Januar 2004 Jens Hørlück, Institut for Økonomi, Århus Universitet

Jens Hørlück, Institut for Økonomi, Århus Universitet Hvem er kunden? Forbrugere? – B2C Virksomheder? – B2B 22. Januar 2004 Jens Hørlück, Institut for Økonomi, Århus Universitet

Teori og erfaringer fra salg til forbrugere Standardprodukter Tiltro-produkter Oplevelsesprodukter Bøger, CD, mærkevare-legetøj… Mælk, mel Tøj, musikanlæg større køb: bil, hus …. Grøntsager, frugt Koncerter, ferie, rejser Tilliden opbygges ud fra produktet: erfaring eller information Tilliden opbygges ved konfrontation med produktet Tilliden opbygges ud fra leverandør: erfaring / information 3. Parts information om produkt kan være væsentlig. ???? 3. Parts information om leverandør kan være væsentlig E-handel afhænger af logistikken Traditionel handel med dyre produkter støttes af information Adgangstegn er ideelt til e-handel 22. Januar 2004 Jens Hørlück, Institut for Økonomi, Århus Universitet

Teori og erfaringer fra salg til forbrugere Standardprodukter Tiltro-produkter Oplevelsesprodukter Bøger, CD, mærkevare-legetøj… Mælk, mel Tøj, musikanlæg større køb: bil, hus …. Grøntsager, frugt Koncerter, ferie, rejser Tilliden opbygges ud fra produktet: erfaring eller information Tilliden opbygges ved konfrontation med produktet Tilliden opbygges ud fra leverandør: erfaring / information 3. Parts information om produkt kan være væsentlig. ???? 3. Parts information om leverandør kan være væsentlig E-handel afhænger af logistikken Traditionel handel med dyre produkter støttes af information Adgangstegn er ideelt til e-handel 22. Januar 2004 Jens Hørlück, Institut for Økonomi, Århus Universitet

Jens Hørlück, Institut for Økonomi, Århus Universitet 22. Januar 2004 Jens Hørlück, Institut for Økonomi, Århus Universitet

Jens Hørlück, Institut for Økonomi, Århus Universitet www.aarstiderne.com Startet 1996 Sælger økologiske fødevarer – især grøntsager Markedsføring via ”mund til øre” Leverer en gang ugentligt Valg mellem 6 forskellige kasser Årstiderne bestemmer udvalget i kassen Ultimo 2002 35.000 kunder - 120 ansatte Ca. en snes leverandører 22. Januar 2004 Jens Hørlück, Institut for Økonomi, Århus Universitet

Jens Hørlück, Institut for Økonomi, Århus Universitet www.aarstiderne.com Mill. kr 1999 2000 2001 2002 Omsætning 6,5 31,9 77,7 134,6 Driftsresultat -1,1 -3,4 1,1 6,9 Netto efter skat 1,3 22. Januar 2004 Jens Hørlück, Institut for Økonomi, Århus Universitet

Jens Hørlück, Institut for Økonomi, Århus Universitet Handelspartnere Hvad kan vi Hvad er der muligheder i? 22. Januar 2004 Jens Hørlück, Institut for Økonomi, Århus Universitet

Jens Hørlück, Institut for Økonomi, Århus Universitet E-handel / EDI efter krav fra handelspartner Nødvendighed? Hvem dikterer betingelserne? 22. Januar 2004 Jens Hørlück, Institut for Økonomi, Århus Universitet

Jens Hørlück, Institut for Økonomi, Århus Universitet E-handel som strategisk mulighed Først på markedet? Nej - Understøt kerneforretning! 22. Januar 2004 Jens Hørlück, Institut for Økonomi, Århus Universitet

Jens Hørlück, Institut for Økonomi, Århus Universitet 22. Januar 2004 Jens Hørlück, Institut for Økonomi, Århus Universitet

Jens Hørlück, Institut for Økonomi, Århus Universitet http://www.thyboron-fiskeauktion.dk Auktion over friskfanget fisk 5 ansatte – 12.000 ton – 183 mill. kr. Auktionen er ændret til hollandsk ur Bud fra op til 14 opkøbere + op til 200 via Internet En beskeden del sælges via on-line bud Usikkerheden på gulvet medfører højere bud (sammenlignet med andre traditionelle auktioner) Teknikken / og handelssystemet er købt i Holland Tilmelding af handlende Bankgaranti Information til Internet bydere om fisken 22. Januar 2004 Jens Hørlück, Institut for Økonomi, Århus Universitet

Jens Hørlück, Institut for Økonomi, Århus Universitet 22. Januar 2004 Jens Hørlück, Institut for Økonomi, Århus Universitet

www.fld.dk / www.vvsnet.com Finn L. & Davidsen VVS: mellemstor VVS installatør 55 ansatte Bruger VVSNET.COM til store udbud (f.eks. renovering) 10-20 udbud pr. år Til mindre udbud og vedligehold bruges traditionelle forretningsmetoder. VVSNET.COM er en elektronisk markedsplads Sælgere af VVS artikler til VVS installatører Licitation Spotmarked til restpartier 22. Januar 2004 Jens Hørlück, Institut for Økonomi, Århus Universitet

Jens Hørlück, Institut for Økonomi, Århus Universitet 22. Januar 2004 Jens Hørlück, Institut for Økonomi, Århus Universitet

E-handel som strategisk mulighed Dynamik i højsædet - fleksibilitet over stabilitet Ad Hoc løsninger - Offer-økonomisk model høj Køb af specielle systemer Specielt udviklede systemer Tid Teknologisk Dynamik Køb af standardsystemer Gamle systemer Man arbejder med en todeling af enterprisen, en deterministisk del som omfatter de normale enterprise discipliner, hvor alt er sat i system, man igangsætter efter bestemte procedurer, brugere registereres i centrale sikkerhedssystemer, man har kapasistetsprocedurer på plads, der er en høj grad af determinisme omkring igangsætning og produktions af den slags systemer. Her skal man tjene penge på driften af sine systemer, dvs. at der her benyttes en kostøkonomisk model, sikkerhed og determinisme har fortrin for fleksibilitet. Det er typisk tale om forretningens kerneområder og der er tale om at der udvikles efter relativt detaljerede metodikker. I den anden ende er der de nye tiltag, fx en ny investeringsmulighed, (hvis vi er de eneste på markedet der tilbyder en sådan kan vore kunder leve med at stabiliteten ikke er optimal, (dog må sikkerheden ikke være kompromitteret)) men time to marked er altafgørende (hvis man er den første med det rigtige så er man den der løber med markedsandele…..) her er udviklingsprocessen mere ad hoc, der er fokus på hurtige leverancer, der er fokus på udviklingsfleksibilitet (hurtige reprioriteringer, hurtige deploy’s,..) den økonomiske model er en offermodel, (hvad går vi potentielt glip af ved ikke at have denne service klar nu?) man køber hvor det er muligt, og teknologien kan være (Bent Ole’s C++ build 765 på Børge Egons Appserver 0.8.1) Kører man denne model i dens rene form får man det jeg kalder ”skillinflation” (der vil være så mange forskellige teknologier tilstede at man ikke vil kunne udvikle sine produkter uden at reimplementere og konvertere) derfor skal man sørge for at bygge en refaktorering ind i sin process, og allerbedst sørge for at den infrastruktur man baserer sig på kan refaktoreres og etableres under videreudvikling i det deterministiske område i takt med at en given service udbygges og bliver til en kerneservice….Nu er scenen sat for en præsentation af Multikanalarkitekturen…. lav Frit efter Gartner Group lav høj Forretnings Dynamik Stabilitet i højsædet sikkerhed over fleksibilitet - omkostninger centrale - kerneforretning 22. Januar 2004 Jens Hørlück, Institut for Økonomi, Århus Universitet

Jens Hørlück, Institut for Økonomi, Århus Universitet E-handel / EDI som omkostningsreduktion - Standard Alle gør det – ingen særskilt fordel Er der volumen nok til at spare penge? 22. Januar 2004 Jens Hørlück, Institut for Økonomi, Århus Universitet

Jens Hørlück, Institut for Økonomi, Århus Universitet 22. Januar 2004 Jens Hørlück, Institut for Økonomi, Århus Universitet

Jens Hørlück, Institut for Økonomi, Århus Universitet www.riegens.dk Producent af teknisk lysudstyr 400 ansatte i DK og UK SCANMARKET.COM til ”ikke strategiske varer” Inviterer 4-5 leverandører til at give bud på en bestemt dag, f.eks. mellem 15 og 16. Man kan se bud, men ikke hvem der byder Der lukkes tidligst 5 min. efter et bud, uanset tidspunkt. Bruger ikke tid på møder med leverandører Har reduceret omkostningerne med 25-30% til kontorartikler mm. 22. Januar 2004 Jens Hørlück, Institut for Økonomi, Århus Universitet

Jens Hørlück, Institut for Økonomi, Århus Universitet 22. Januar 2004 Jens Hørlück, Institut for Økonomi, Århus Universitet

Jens Hørlück, Institut for Økonomi, Århus Universitet Økonomi ved IT - investering Startomkostninger: dyrere for de første. Skjulte omkostninger: - spildtid - nedsat produktivitet - ………. Kendte omkostninger i virksomheden: især kendt tidsforbrug og uddannelse Konsulentydelser Software Hardware Først på markedet Senere 22. Januar 2004 Jens Hørlück, Institut for Økonomi, Århus Universitet

MEDCOM - Det danske sundhedsdatanet 2,5 mill. udskrivningsbreve pr. år: Patienten udskrives Lægen dikterer til journalen Sekretæren skriver journalen Yngste læge dikterer udskrivningsbrevet Sekretæren skriver det Yngste læge godkender det Overlægen godkender det Sekretæren sender det med post til praktiserende læge Praktiserende læge laver et resumé Sekretæren skriver det i journalen 22. Januar 2004 Jens Hørlück, Institut for Økonomi, Århus Universitet

MEDCOM - Det danske sundhedsdatanet 2/3 sendes nu via EDI Patienten udskrives Lægen skriver / dikterer til journalen – også brevet (Sekretæren skriver journalen) … Sekretæren sender det med EDI til praktiserende læge, og det lagres automatisk i journalen 22. Januar 2004 Jens Hørlück, Institut for Økonomi, Århus Universitet

Jens Hørlück, Institut for Økonomi, Århus Universitet Økonomi ved IT Store faste omkostninger Lave omkostninger pr. transaktion Kr. Indtægter Specialudviklet system Faste IT omkostninger Standard system Antal transaktioner 22. Januar 2004 Jens Hørlück, Institut for Økonomi, Århus Universitet

Jens Hørlück, Institut for Økonomi, Århus Universitet Hvordan kommer man i gang? Dansk Industri’s trappe: 22. Januar 2004 Jens Hørlück, Institut for Økonomi, Århus Universitet

Hvordan kommer man videre? Hvilken begrundelse er der for at anvende E-handel? Krav fra handelspartner? Simpelt at svare på. Omkostningsreduktion? Hvad gør de andre? Er der kompetence i virksomheden? Er der volumen nok til at spare penge? Strategisk anvendelse? Hvad er vores kerneforretning? Er der en god idé? 22. Januar 2004 Jens Hørlück, Institut for Økonomi, Århus Universitet