Science i Mariagerfjord Kommune  Grundlæggende kompetencer. Dansk, matematik, engelsk.  Kreativitet, innovation, problemløsning og samarbejde.  Naturfaglige.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Vision Ganløse og Slagslunde Skole
Advertisements

Forældrearrangement om folkeskolereform
Industriens Hus, 22. september 2009 Hvad vil de studerende? - om koncepttest af uddannelser Rikke Lauth, specialkonsulent Center for IT Innovation.
•Hvorfor skal vi have en hjemmeside????. Mål for hjemmesiden
Fremtidens skole….. NATURFAG I FREMTIDEN Skolebestyrelsesmøde Skovvangskolen
Læring i bevægelse - hvorfor?
Science-kommune Sorø På vej ind i fremtiden… Mikael Scheby
Præsentation Pædagogisk konsulent Erik Hønge Uddannet fritidspædagog Leder af en børnehave Leder af et fritidshjem SFO-konsulent Freelancekonsulent bl.a.
Alle børn skal være del af fællesskabet
Velkommen til informationsmøde på Vrejlev-Hæstrup Skole
En anderledes skoledag for de yngste elever. Temamøde for skolebestyrelser.
1. november 2007 Carl P. Knudsen
Informationsaften Aftenens program:
Skolereformen - mål Ambitiøst løft af folkeskolen: •Børnenes læring og faglige niveau skal styrkes •De unge skal have de bedste muligheder for at tage.
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Dialogmøde 16. maj 2013 Skolebestyrelser og Familie- og Kulturudvalget.
Gjellerupskolen.
Folkeskole-reformen August 2014.
Skolereformen 2014 Herningsholmskolen 8. August 2013
Profilskole Fyrtårn C ”Det hele barn” Fyrtårn A ”Fortsat høj faglighed”
Projektbeskrivelse 10. Marts 2006 Carl P. Knudsen.
Talentvejen, hvad? Før start på ungdomsuddannelsen – prioritere brobygning og introforløb endnu højere. Styrket samarbejde med UU og folkeskole. Undervejs.
Qualifying In-service Education of Science Teachers Silkeborg
Science Class Juelsminde Skole
PR Kampagne for folkeskolen
Reformmesse på Sofiendalskolen
Billum skole Overordnet udviklingsplan Den politiske beslutning fra 2007 omkring skole/SFO danner baggrund for dette materiale. Planen er til debat og.
Skolereform august 2014………………
Kontakt forældre møde 12. Oktober 2011.
Velkommen til andet møde i den Nationale Inspirationsgruppe for
Sciencekommune Assens ”Jeg forventer at gøre en lille opfindelse hver tiende dag, og en stor hver sjette måned eller deromkring” Thomas Alva Edison.
Fælles bestyrelsesmøde Ødis skole
Realisering af skolereformen i Gladsaxe
ScienceLab -Et naturfagligt samarbejde i Faaborg-Midtfyn Kommune.
I Mariagerfjord Kommune vil vi frem- me børn og unges muligheder for at få del i de gode jobmuligheder i frem- tiden. Derfor vil vi gøre flere børn og.
NTS-centeret Nationalt center for undervisning i natur, teknik og sundhed - Fordi interessen for og kvaliteten af undervisningen i natur, teknik og sundhed.
Arbejdsgruppe Mariagerfjord kommune
Uddannelsesparathed - hvad er det
(E) Skandinaviska metoder för innovativt lärande (Europa)
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Science-kommune Sorø På vej ind i fremtiden… Mikael Scheby Naturfagskoordinator i Sorø Kommune.
AARHUS UNIVERSITET Centre for Science Education 27. marts 2009 Centre for Science Education Michael E. Caspersen Centerleder
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
De naturvidenskabelige kompetencer og erhvervsudviklingen – et samspil v. Udviklingschef Søren Ring, Region Hovedstaden.
Junior PC-kørekort og efteruddannelse i IT og fagene
HVAD BETYDER SKOLEREFORMEN FOR MIG SOM FORÆLDER PÅ NORDBYSKOLEN? Som forælder på Nordbyskolen vil du til næste skoleår møde nye ting, men det meste vil.
Reformen på Stavnsholtskolen. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de udnytter deres potentialer optimalt Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Rosborg Sciencegymnasium Danske Sciencegymnasier 10. marts 2006.
Til etablering af science klubber Materialet kan give: Inspiration til opstart af science klub Indblik i andres erfaringer Bud på, hvilke overvejelser.
Et samarbejde mellem DTU, EA Sj. og EUC Nordvestsjælland Projektleder Lene Smith, EUC Nordvestsjælland1.
En dansk folkeskole 650 elever, 3 spor, 0.-9., fire obs-klasser
Nye udviklingsarbejder Ulfborg skole
O RIENTERINGSMØDE FOR KOMMENDE 0. KLASSE. D AGSORDEN Præsentation af Langsøskolen Fra børnehave til skole Ny på en skole Forventninger til forældresamarbejdet.
It i den innovative skole – nye kompetencer, nye organiseringsformer i det 21. århundrede Formål: Bidrage til udvikling af en skoles kultur gennem inddragelse.
24. april 2012 INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK (DPU) AARHUS UNIVERSITET Nye veje i folkeskolens overbygning – kommuner er i fuld gang Hotel Pejsegården.
og næste generations it Netværksaften, London Mads Bo-Kristensen Chefkonsulent, ph.d. Uddannelse & Læring Vejle Kommune.
©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Konference – Odense d. 11 sept Demonstrationsskoleprojekt Elevernes egenproduktion og elevinddragelse.
LÆRERE ELEVER FORÆLDRE __________________ EKSEMPLER PÅ TILTAG En ledelse med fokus på naturfag - positiv naturfaglig kultur.
Undervisning i forbindelse med besøg på Experimentarium V/ Anette Vestergaard Nielsen Experimentarium.
Innovationsskole Et udviklingsprojekt på Lyngby Tekniske Gymnasium.
- en del af fremtidens skole Skoler fra Århusområdet og Fyn deltager i et forskningsprojekt Kreativ tænkning.
IKT omstilling af undervisningsinstitutioner Forskning og udvikling på AAU V. Tom Nyvang
FIRST® LEGO® LEAGUE 2015 OPLÆGSHOLDER, DATO. Siden starten i 2000 har FIRST Scandinavia haft som formål at give børn og unge gode lærings- og udviklingsmuligheder.
Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.
Fremtidens matematik, marts 2015 Carl P. Knudsen Hvad er DASG ?
Linjefag På Arden Skole Mål At øge faglighed og meningsfulde sammenhænge At inkludere alle elever i skolens overbygning At mindske betydning.
Ledelsens betydning for at lykkes!
Netværk Dagtilbud & Skole.
Science-kommuner Finansiering: Undervisningsministeriets pulje
LightAtomsBasic Introduktion: atomer og fotoner (fysik)
Præsentationens transcript:

Science i Mariagerfjord Kommune  Grundlæggende kompetencer. Dansk, matematik, engelsk.  Kreativitet, innovation, problemløsning og samarbejde.  Naturfaglige kompetencer. Vigtige kompetencer i fremtidens videns-, kommunikations- og netværkssamfund Et godt arbejds-, familie- og fritidsliv er vigtige mål for livet.

I Mariagerfjord Kommune vil vi frem- me børn og unges muligheder for at få del i de gode jobmuligheder i frem- tiden. Derfor vil vi gøre flere børn og unge interesserede i og øge deres kompe- tencer inden for naturfag, teknik og teknologi. Mariagerfjord – en Science Kommune Mariagerfjord Kommune – en Science Kommune Udfordringen

Initiativer, som understøtter Science Kompetenceudvikling 1.Uddannelse af naturfagsvejledere 2.Lokale kursustilbud for lærere og pædagoger - Natur/teknik i indskoling og SFO - Naturfag - er også for ”rigtige” drenge - Introduktion til Lego Mindstorm - Naturfagsbasar Et naturfagsløft i Mariagerfjord Kommune 1.Synliggørelse af uformelle oplevelses- og læringsmiljøer. 2.Samarbejde mellem MFK, virksomheder og skoler 3.Naturfagsbasar. Inspiration, videndeling og erfaringsudveksling. 4.Faglig læsning i naturfag. Mariagerfjord Kommune – en Science Kommune Naturvejleder 1.Vejleder om naturprojekter 2.Afholder læringsforløb om natur

”Et naturfagsløft i Mariagerfjord Kommune” - udviklingsprojekt i samarbejde med NTS-Centeret Synliggørelse af uformelle lærings- miljøer Lærere og pædagoger bidrager til at få udarbejdet et overblik over de uformelle læringsmiljøer Samarbejde. MFK, skoler og virksomheder Udvikling af samarbejde mellem skoler, virksomheder og kommune. Naturfagsbasar På ”naturfagsbasaren” be- søger man de forskellige stande, hvor undervisere deler deres viden og erfa- faring om store og små pro- jekter, som man er stolte af. Faglig læsning i Naturfag Arbejde med faglig læsning i naturfag vil skabe større motivation og bedre færdigheder hos eleverne Mariagerfjord Kommune – en Science Kommune

Initiativer, som understøtter Science •Elevuniversitetet ”SKUB”. Samarbejde mellem AUC og MFK. Folkeskoleklasser deltager i forelæsninger på Universitetet. Hadsund Skole, Rosendalskolen. •NaTeKu2. Udvikling af naturfaglig skolekultur. Naturvidenskabernes Hus, Herning, Silkeborg, Viborg, Randers. Arden Skole, Havbakkeskolen •Grøn Teknologi Tour. 28 grønne teknologifirmaer udstiller. Alle skoler inviteret – differentieret undervisningsmateriale til rådighed. Arden Skole, Nordre Skole og Skolefagenheden udstiller. •NTS-Centerets årlige landsmøde. Virksomhedssamarbejde præsenteres i work-shop med 32 deltagere. Sintex, Arden Skole, Skolefagenheden. •”Science i Sandkassen”. Kursus for pædagoger i børnehaverne. Mariagerfjord Kommune – en Science Kommune