Musiksociologi 08.05.14 MM1 Køn og seksualitet.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Progression i de større skriftlige opgaver:
SRP på Faaborg Gymnasium 2013
Lektor Rasmus Fink Lorentzen
Kvalitative Resultater Fra imaginær forskellighed til konstruktiv diversitet Sara Louise Muhr, P.hd. Lektor, Lunds Universitet.
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
Musiksociologi- og kulturstudier
Almen studieforberedelse
AT-1 - efterspil 2013.
Almen Studieforberedelse på RG efterår Almen Studieforberedelse Oplæg til AT-forløb med emnet: Sandt-Falsk.
”Udsatte unge med Sjældne Diagnoser” Oplæg til Sjældne Diagnosers repræsentantskabsmøde d. 15.september 2006.
Musiksociologi Opsummering af grundlæggende sociologi
Musiksociologi MM2 Forberedelse til symposium om nordisk populærmusik.
UDGANGSPUNKT 25. April Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
UDGANGSPUNKT 7. Maj UDGANGSPUNKT •It som begreb er forældet og favner ikke udviklingen •Brug for et nyt udsigtspunkt og ny begrebsbrug •Fokus på.
Udgangspunkt Vibeholmskolen, Digitalisering og medialisering • Digitalisering vedrører teknologi og tekniske løsninger • Medialisering rummer.
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Digitalisering og medialisering
Tanker om portfolie Den 21/10 Af Krea-gruppe.
Kultur- og branchestudier Opgaveforberedende forløb S3 & LT
Kommunikation "For i sandhed at kunne hjælpe en anden må jeg forstå mere end han, men dog vel først og fremmest forstå det han forstår. Når jeg ikke.
Musikkultur S1+LT Musiksociologi.
Skriftlighed og læring
Lyd og lyrik.
Danske Handicaporganisationer – for retten til lige muligheder Konventionspiloterne på besøg i DH’s afdelinger.
Musikkultur S2+LT2 Køn og seksualitet.
Musikkultur M2 Køn og seksualitet.
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
Kultur- og branchestudier
Musiksociologi MM Musikindustrien. Fælles opsummering Hvad talte vi om sidst?
Kulturstudier M Festivaler, koncerter og ”liveness”
6. Lektion: Ligestilling med politologiske briller
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
Musiksociologi MM Udlevering af opgave.
Tanker om portfolie Den 21/10 Af Krea-gruppe. Program Kort om portfolie Fordele ved portfolie og SUS generelt I et uddannelsesmæssigt perspektiv Etiske.
Synopsis VIP3/2012.
Intro og Problemformulering
Opfølgning på obligatorisk opgave 1
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
TEMA-EVENT OM KØN, KROP OG KOMPETENCER KØBENHAVNS UNIVERSITET 17/11/2010 Uniformerede mænd og maskuliniteter.
MM Projektopgave, vejledning mm.
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
Musiksociologi MM Opsamling på teori/metode i projektuge. Tilbagemelding på opgaver. Præsentation af emne til afsluttende opgave. Planlægning.
Katastrofen – årsager og konsekvenser
EKSAMEN BUSINESS TO IT ALIGNMENT 2013 Pensum: Curtis R Carlson and William W Wilmot: “Innovation The 5 disciplines for creating what customers want”, Crown.
Tidsplan for eksamen 40s umd
Formalia ved opgaveskrivning
Digitale biblioteker og web 2.0
Kulturstudier S1+LT Introduktion. Præsentation og forventningsafstemning Hvem er vi? Hvad skal vi?
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
Per Øhrgaard, Jette Eriksen, Sisse Oreskov
Påvirkning ved brug a point system i vor tid for militæret.
Kollegavejledning i praksis Eksempler til diskussion.
Almen studieforberedelse
2.Lektion: Samfundsfag 2.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder” baseret på kapitel 1 i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum.
Fra kursus til lokal skoleudvikling – om og med medier 13. marts 2012.
Godmorgen og velkommen til AT4. AT, AT, AT…hvad er det nu lige, det er…? Faget hvor det tværfaglige er i fokus En SAG vil styre forløbene I skal vide.
Dagsorden Alle ”kender” Hattie
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet BEGREBER TIL HATTETRÆK-ØVELSE Juni 2011.
Oplysningstiden - Det oplyste menneske.
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
SKABELON.
KNÆK KODEN Selvvalgt problemstilling. Tidsplan TidspunktAktivitet 25. maj (5.-8. lektion) Kursus i synopsis, knæk koden, samt vejledning efter træffetider.
KNÆK KODEN. Tidsplan TidspunktAktivitet 12. april Information om intern prøve i Studieområdet Del 1 Lodtrækning om område i klasserne 29 april Valg af.
Udkast til justering af KS
Forløb: Ligestilling mellem køn i Danmark
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Musiksociologi 08.05.14 MM1 Køn og seksualitet

Køn og seksualitet

Køn og seksualitet Vi tænker ofte på køn og seksualitet som noget meget visuelt, men det kommer også til udtryk musikalsk. Sonateform: Eks. Beethoven: Coriolan-ouverture. Stemme: Eks. Otto Brandenburg: Når en sailor går i land.

Frit oplæg ved Peder

Begrebsmæssigt Køn/Gender Seksualitet/Sexuality Køn er performative (Butler). Køn er socialt konstruerede. Køn er ikke blot repræsenteret i musik, musik konstruerer også køn.

Køn og seksualitet Overordnede betragtninger (Longhurst 2007, s. 112-14): Vi må kigge udover et fokus på musikindustri eller musikforbrug. Musikindustrien er mandsdomineret. Karakteristik af forskellige former for maskulinitet i ”cock rock” og ”teenybop.” Sammenhængen mellem disse tekstuelle og performative former, og publikum. Forsøg på at kigge udover sangtekster. Pop repræsenterer en ”femininisering” af rock. Køn og seksualitet er flydende begreber, der konstrueres. Eks. fra Frith & McRobbie (1990): Tammy Wynette: ”Stand By Your Man” >< Helen Reddy: ”I Am Woman”

Køn og seksualitet To eksempler, der i sin tid skabte debat: John Zorn/Naked City: Torture Garden. http://www.youtube.com/watch?v=Pxhg3INmpeo Anne Linnet/Marquis de Sade: Marquis de Sade http://vimeo.com/42738306

Tekstgennemgang ved Laura Green: "Exposing the gendered discourse of music education", Feminism and Psychology 12/2 (2002), s. 137-44

Barrierer for kvinder Penge (kvinder har ikke adgang til økonomiske midler; der er ikke ligeløn). Udstyr (rockinstr. er stereotypt maskuline, derfor er det svært for kvinder, at få adgang til dem). Transport (kvinder ejer ikke transportmidler i samme grad som mænd; de er afhængige af andre) Rum/plads (mangel på privatsfære og udelukkelse fra offentlige rum). Regulering af kvinders fritid/leg (af forældre og kærester/ægtefæller) Mandlige musikeres udelukkelse af kvindelige (pga. rockens maskuline identitet mm.) Bayton, M.: ”Women Making Music”, Bennett, Shank & Toynbee (red.): The Popular Music Studies Reader, (Routledge, Abingdon, 2006), s. 347-54

Stærke kvinder? Madonna, udfordrer kønsroller inden for mainstream. Queen Latifah, bruger hiphoppems maskuline ”troper”. http://www.youtube.com/watch?v=f8cHxydDb7o Aretha Franklin, ”Respect”. C. Aguilera, blanding af de to forrige eks.? http://www.youtube.com/watch?v=dg8QgUIKXHw

Maskulinitet og rock Se også: Straw, Will: “Characterizing the Rock Music Culture”, Frith & Goodwin (ed.): On Record, (Routledge, London, 1990), s. 97-110

Maskulinitet og rock Se også: Straw, Will: “Characterizing the Rock Music Culture”, Frith & Goodwin (ed.): On Record, (Routledge, London, 1990), s. 97-110

Maskulinitet og rock Den umandige mand?

Frit oplæg ved Asger

Opgaven Selvvalgt emne/problemstilling med udgangspunkt i semesterets undervisning. Tager udgangspunkt i pensum. Inddrager anden relevant litteratur. Demonstrer: Evnen til at formulere et opgavespørgsmål. Kritisk stillingtagen (analyse, refleksion, argumentation). Basal opgaveteknik og formalia. 8. maj: Aflever/fremlæg idé. 15. maj: Aflever synopsis/problemformulering. 22. maj: Vejledning 11. juni: Aflevering 7-10 sider

Opgavens pentagon     Den gode opgave, (Samfundslitt., 2008), s. 29

Projektopgaver Den gode opgave, (Samfundslitt., 2008), s. 31