Corporate Identity og Branding

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sprogpakkens 6-dages kursus
Advertisements

10 Konkurrencesituation
RBU Jon Kristian Lange.
Den oversete lyd - ? Dorthe Carlsen 28. september 2011
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
[ visuel ] identitet.
Fra formel til funktionel undervisning
Semiotik, Lingvistik og sprogbrug
Kursusgang 9 Oversigt: Sidste kursusgang Principper for visuelt design
Danskforløb i 10. klasse Gentofte Ungdomsskole
Sprog/billeder på Internettet
Mobiltelefoner i mellemtrinnets danskundervisning
Om feedback og tilbagemeldinger
Kommunikation / it.
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
virksomheder middelfart 12. april 2007 markedsføring af offentlige
Grundbegreb + Priselasticitet
Side-egenskaber Web-udvikling med FrontPage 2003 RHS - Informationsteknologi.
Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 1 tankeeksperiment 1. Eksperiment: Forestil dig følgende situation: du vil sige til et andet menneske.
Nu er vi ved DEL 2 Modeller … er svaret vi laver modeller af hvordan vi tror information behandles ud fra hvad vi ved om virkningerne, dvs hvordan vi ved.
Sproglige billeder, billedskemaer og metaforer
Appelformer Logos, etos og patos.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Præsentation af Det retoriske kompas
Præsentation af Det retoriske kompas
Opsamling og afrunding på konferencen “Den gode genoptræning” Landstingssalen, 22. september 2008 NB: Pga manglende tid blev hele oplægget ikke præsenteret.
Avanceret søgning i Google
Ondskab
Reduktion AM 2009.
25/2 2003Rikke Holm Petersen Agenda Definition af et brand 3 typer strategier: monolitisk, kombineret, varemærkebaseret Definition af corporate branding.
Henriette Lungholt 3. maj 2010 Mundtlig kommunikation.
Kommunikativ sprogfærdighed
Styr på begreberne EUX - REBSLAGERVEJ.
Hvordan kan oldtidskundskab være innovativt? Muligheder i forhold til innovationsvinklen i AT.
Argumentationsteori.
Årsplan – en kort en lang
Sproglig teori og metode (I)
Læsning.
Den sproglige læreplan
Kortfilm Et overblik.
Medier og Kommunikation, F2005
Videnskabsteori og metode pkp september 2006
Ipk-model.2 idé Ideen med at modellere en interpersonel kommunikationssituation – set med videnskabsteoretiske øjne er at vise og give overblik over :
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
REPRÆSENTATIONS-SYSTEM
BA International Erhvervskommunikation Sproglig teori og metode (IV)
Retorik Med Jesper, Thuy, Oliver Gruppe 5. Disposition 1.Definition af retorik. 2.Appelformer. 3.Forarbejdningsfaser. 3/31/
3) Sprog og diskursfællesskab
12. oktober 07strategi - semiotik1 Semiotik Et grundlag for en alternativ tilgang til organisationer og adfærd i organisationer.
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Technology as material in design Johan Redström 2005, Design Philosophy Collection Two.
Retorik Retorikkens grundbegreber Historisk baggrund
Sproglig teori og metode (II) Fællesfag: BA i 2 fremmedsprog BA i 1 fremmedsprog, IT og kommunikation.
Reklameanalyse.
SKABELON.
Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Del 2 Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.
KNÆK KODEN. Tidsplan TidspunktAktivitet 12. april Information om intern prøve i Studieområdet Del 1 Lodtrækning om område i klasserne 29 april Valg af.
Program for eftermiddagen 29/ Mindfulness (psykolog) og intro til Sokratisk Dialog (Vibeke) Kort Sokratisk Dialog i grupper.
‘At sætte problemer under debat’ Medieanalyse med fokus på at genopfriske og udvide vores viden om argumentationsanalyse, retoriske virkemidler etc. Sagprosaanalyse!
KNÆK KODEN.
KNÆK KODEN.
Abstraktioner.
Branding afsætning.
Engelskfagets metoder
Tværmedial Kommunikation 4 Kommunikationsstrategi, DMTK 4 Virksomhedens digitale marketingsplan DMTK 5 forår 2017 Pillon - KU.
Tværmedial Kommunikation 9 Corporate Branding i kommunikationssamfundet Interbrand Brand Essence Modellen forår 2017 Pillon - KU ”Marketing is a battle.
AT og humanistiske metoder
KNÆK KODEN.
Markedskommunikation 6 6: On-line forbrug 7: Digital brandpositionering 8: Digitale forretningsmodeller Gruppearbejde: Eksamensprojekt forår 2019 Pillon.
Tværmedial Kommunikation 7 Corporate Branding i kommunikationssamfundet forår 2019 Pillon - KU ”Marketing is a battle of perceptions, not products” (Jack.
Præsentationens transcript:

Corporate Identity og Branding Erhvervsakademi Sjælland Campus Køge 46h 1. Februar 2012

Definition af tegn og kode TEGN: Alt hvad der kan henvise til noget andet end sig selv, i en kulturbestemt kontekst kan fungere som tegn. EKS. En snegl på vejen er tegn på regn i Spanien…. KODE: Der findes regler for hvordan vi anvender og fortolker tegn. Alle disse forskellige regler benævnes indenfor semiotikken som koder 3. april 2017

TEGN Saussure: Tegnet er en relation mellem to størrelser. Det akustiske billede (eller det betegnende udtryk) og begrebet (eller det betegnede indhold) Det betegnende udtryk Det betegnede indhold Tegn 3. april 2017

3. april 2017

TEGN Peirce’s tegnmodel : Tegnet er en relation mellem 3 elementer Interpretant Træ Objekt Repræsentamen (tegn for objekt) Træ 3. april 2017

3 typer af tegn - alt efter forholdet mellem repræsentamen og objekt 1) Indeksialske tegn, hvis der er en nærhed mellem repræsentamen og objekt (en vejrhane der vender i en bestemt retning) - peger på hvad de står for 2) Ikoniske tegn, hvis der er en lighed mellem repræsentamen og objekt (billeder og grafer) ligner hvad de står for 3) Symbolske tegn, hvis forholdet skyldes en konvention (ord (eks. PIBE) er et godt eksempel på et symbol) 3. april 2017

KODE Der findes regler for hvordan vi anvender og fortolker tegn. - disse kaldes KODE (tegnenes grammatik) eks. Når vi står op om morgenen udvælger (Paradigmatisk relation) og kombinerer (Syntagmatiske relation) vi beklædningsstykker efter bestemte tøjkoder, der afhænger af hvor vi arbejder og hvilken stilling vi har. 3. april 2017

Paradigmatiske relationer (udvælgelsen) Skjorte Sweat shirt T-shirt (B) jeans gamacher korte bukser (C) støvler sko sandaler Syntagmatiske relationer (kombinationen) Paradigmet er begrebsklassen: eks. Fodtøj Syntagmet er ”sætningen” 3. april 2017

De 4 P’er som semiotiske parametre PRODUKT Produktet er ikke længere noget vi bruger funktionelt, det betyder også noget for os symbolsk. Pris Høj pris symbolisere god kvalitet Placering Indretning taler til bestemte typer Promotion Naturligvis - reklame osv. 3. april 2017

Denotation og Konnotation Denotativ betydning Konnotativ betydning Ganger = hest Krikke = hest Ganger = fin hest Krikke = dårlig hest ORD Nytteværdi 1) tekniske egenskaber fire døre, centrallås osv. 2) tilfredsstillelse af funktionel behov Transport fra A til B Symbolsk værdi 1) mærke, design, indpakning, angivelse af oprindelsesland bestemt mærke, smart design, made in France 2) Funktion i forhold til menneskets symbolske behov/ønsker. F.eks. Ønsket om at differentiere sig i forhold til andre mennesker. At have råd til en luksusbil Produkt 3. april 2017

Retoriske strategier Logos Ethos Pathos 3. april 2017

Appelformer Logos Ethos Pathos 3. april 2017

Appelformer Logos Ethos Pathos 3. april 2017

Appelformer Logos Rationel, saglig, objektiv neutralt ordvalg og stil 3. april 2017

Appelformer Ethos Bundet op på afsender – trækker på modtagerens tillid til afsender Kræver godt omdømme/troværdighed Mere om indre end ydre kvaliteter Kan man trække på en gang imellem, men bliver slidt 3. april 2017

Appelformer Pathos Inddragelse af modtagers føleleser og stemninger i situationen Værdiladet ordvalg Meget mundtligt – virker forskelligt mundtligt og på skrift Kan også være kropssprog, intonation, pauser etc. 3. april 2017

Retoriske strategier De tre appelformer er ligeværdige Skal vægtes forskellige alt efter kommunikationssituation Står man fx over for modvillige og fremmede modtagere, er logos nok den mest effektive strategi – men det er ikke sikkert… 3. april 2017

Opsamling 4 spørgsmål i forbindelse med markedskommunikation: Hvilken kontekst/kultur foregår markedskommunikationen i? Hvilke(t) medie(r) skal vælges? Hvilken genre skal vælges? Hvilke retoriske strategier skal vælges? 3. april 2017

Symboler The real thing

Semiotik Its in the sign… Denotation Connotation Ethos Pathos Logos

Corporate Identity Mix Product design indpakning Årsberetning hjemmeside Corporate identity Logo Visuelt sprog Unifomer, profiltøj, typografi Reklame og konsument- kommunikation Arkitektur og indretning Intern kommunikation

Eksempler 46h Virgin Dyson Olympic games

To tilgange Corporate branding (Corporate design) Product branding

Fra den praktiske verden