Velkommen til informationsmøde

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skolens profil Den lille skole er et trygt og udfordrende læringsmiljø for elever 0 til 9 klasse, hvor den faglige og sociale læring er forankret i en.
Advertisements

Forældredage i indskolingen Alt hvad du skal vide om Forældredage på Hellerup Skole Mini guide Praktiske oplysninger Tidspunkt: Datoer for forældredagene.
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Kompetenceafklaring af børnene
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
(Rullende) Indskoling
Skoleparathed. Hvad er det?
Dialogisk læsning Hvorfor og hvordan.
Læringsstile og lektier
Folkeskolereformen på Dronninggårdskolen Version 1 Skoleåret
Krudtuglerne Krudtuglerne består af førskolebørn, dvs. de børn som skal i skole næste år. Personalet består af 1 pædagog og 1 medhjælper, i hverdagen er.
Buskelundskolens børnehave Fokus for år
Velkommen. Program: •Præsentation –af personalet –af Stenballeskolen og læringsgrundlaget •Samarbejde mellem skole og børnehaver •Skoleparathed –at gøre.
Læsning..
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Skolereform ’14 - Gesten Skole (børnecenter)
Er mit barn klar til skolestart ?
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
Velkommen til informationsmøde om 0. klasse på Skovshoved Skole
Børnehaveklassen Velkommen til Hunderupskolen.
Informationsmøde ny skolestartere 20. november 2013
Velkommen til informationsaften
Jeg støtter barnet ved:
Rullende skolestart August Forældre samt personale i daginstitutionerne Velkommen til orienteringsmøde 10. februar kl
Sprogtilegnelse d Ida Marie Holm.
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Hvordan kan man støtte sit barn i at blive skoleparat
Formålet med aldersblandede hold & rullende skolestart
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Velkommen til orienteringsmøde Torsdag d. 13. marts 2014
Lektiehjælp og faglig fordybelse Lektiehjælp og faglig fordybelse frem til næste folketingsvalg: - Skolen skal tilbyde børnene lektiehjælp og faglig fordybelse.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
Faglig fordybelse i indskolingen
Projekt for de kommende skolebørn i Sabro Dagtilbud
Børnehaveklasserne Brædstrup Skole
Løjtegårdsskolen tirsdag d. 12. januar 2010
Krudtuglerne Krudtuglerne Krudtuglerne består af førskolebørn, dvs. de børn som skal i skole næste år. Personalet består af 1 pædagog og 1 medhjælper,
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Velkommen til Nordregårdsskolen
INDSKRIVNINGSMØDE.
Velkommen.
0.årgang 2012/ årgangs struktur - Hverdagen på 0.årgang.
Sprogets legeplads Sprogudvikling Højtlæsning og billedbøger
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Skoleparathed Sunds skole.
BØRNEHAVEKLASSESTART 2010 Skovshoved Skole en verden af liv.
Velkommen til skolen ved Bülowsvej & SFO Thorvald
Velkommen til forårs SFO på Hunderupskolen
Jo mere man læser, jo tidligere bliver man en hurtig og sikker læser.
Indskrivning Velkommen 2.Havbakkeskolen 3.Skoleparathed - Skoleverdenen - Skoleparathed 4. Skolens forventninger til forældrene 5. Gruppesamtale.
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
Rullende skolestart August 2010.
Præsentation af forårs-sfo
Informationsmøde for forældre til kommende børnehaveklassebørn
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
Fra børnehave til SFO/Skole Forældremøde Vindinge Børnehus/Vindinge skole 21. Oktober 2015.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
0. Kl 2016/2017.  I bh.kl skal undervisningen tilrettelægges og udføres således at eleven får kompetencer inden for:  1)Sprog  2)Matematisk opmærksomhed.
Velkommen til Nordregårdsskolen Informationsmøde for forældre til 5-6 årige børn.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
VELKOMMEN TIL MELLEMTRINNET 4. KLASSE, 5. KLASSE OG 6. KLASSE.
Velkommen, elever! Lærerens navn. Lokaleskema 8:20 - 8:45Skolen begynder, der føres protokol 8:45 - 9:30Læsning og skrivning 9: :15Retstavning og.
Velkommen til Skolen ved Sundet
Pjece til forældre - parat til skole Skolestart august 2017
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
Dagsorden Udviklingspsykologiske vilkår
Hvordan kan man støtte sit barn i at blive skoleparat
Overgangen fra børnehave til SFO og skole
Præsentationens transcript:

Velkommen til informationsmøde Torsdag den 15. december 2012

Skoledagen i 0. klasse Møder kl. 7.50 - 12.30 (fredag 12.10) Der er undervisningspligt. 0. klasse er obligatorisk. Følger et almindeligt skoleskema. Ude frikvarterer sammen med hele skolen kl. 9.10 – 9.40 og kl. 11.05 – 11.30. Spisepause i klassen kl. 10.40 – 11.05 O. klasse er en integreret del af indskolingen. Der er fokus på tryghed og trivsel.

Morgensamling kl. 7.50 – 8.10 Mandag er der fortællerunde i klassen Tirsdag – torsdag er der fælles morgensamling for hele indskolingen med en sang og en god fortælling Fredag er der fælles ”se-hvad-vi-kan” morgensamlinger, hvor eleverne klassevis, i grupper eller alene har mulighed for at vise noget for resten af indskolingen. Morgensamlingerne er obligatorisk undervisning. Forældre er velkomne til at deltage i vores morgensamlinger.

Opgavetid / dansk og matematik kl. 8. 10 – 9 Opgavetid / dansk og matematik kl. 8.10 – 9.10 (fælles, gruppe, makkerpar og individuel) Sproglig opmærksomhed Rim og remser Bogstavindlæring Lydtræning Børnestavning Tal og matematiske begreber Opgaver i dansk- og matematikbøger

Anden undervisning og klassetid kl. 11. 30 – 12 Anden undervisning og klassetid kl. 11.30 – 12.30 (Kan være placeret i opgavetiden 8.10 – 9.10) Højtlæsning Læse venner Fri leg Sociale lege Klassesnak Afslapning Børnemassage Natur og teknik Billedkunst Bibliotek Sang/musik Gymnastik Motorik

Emnetid kl. 9.40 – 10.40 (Emne- og klasseuger) Knap halvdelen af skoleåret har vi emneforløb på tværs af hele indskolingen. (Uddybes senere) Resten af tiden har vi klasseuger, hvor vi har relevante emner for 0.klasserne i forhold til undervisningsmålene. Nogle forløb er vi sammen begge 0. klasser. Andre kører vi klassevis. Emnerne er fx trafik, klokken, årstider. Vi laver også emneforløb, der tager udgangspunkt i det som børnene viser sig at være optaget af.

Indskolingsmodel 3-årigt indskolingsforløb for 0., 1. og 2. klasserne Fælles morgensamling. Fælles emneforløb i emnetiden. Team af lærere og pædagoger. Der er lærerskift efter 0. klasse og efter 2. klasse.

Emneuger for indskolingen Børnene er delt ind i grupper på tværs af klasserne. Forløbene kommer rundt omkring mange forskellige fag såsom dansk, matematik, kristendom, billedkunst, N/T, musik osv. Grupperne kommer rundt og møder de forskellige indskolings-lærere og pædagoger. Jeres børn lærer hurtigt både voksne og andre børn, end dem de går i klasse med, at kende. Undervisningen kan differencers og tilpasses de enkelte børns niveau uanset klassetrin. De ældre børn får succes med at hjælpe og videregive viden til yngre kammerater.

Samarbejdspartnere omkring 0.klasse Indskolingslærerne Kontaktpædagogen og SF0-personalet Pædagogerne er med i nogle af emneugerne Sundhedsplejersken, der er årligt sundhedstjek Skolepsykologen Birgitte – skolens bibliotekar og læsevejleder Tonni – skolens motoriklærer

Er jeres barn skoleparat ? Kom og få en snak med os, hvis I er eller bliver i tvivl.

Mange faktorer spiller ind og der findes ikke nogen facitliste! Alder tæller ikke alene Forskel i personlighed Forskel i interesser og motivation Forskel i udviklingsniveau og hastighed Forskel i køn, fx modnes piger før drenge Forskel i fysisk formåen og motoriske færdigheder

Nogle vigtige tegn I oplever at jeres barn helt naturligt og af sig selv, viser interesse for sprog og bogstaver fx leger med ord og sprog, øver rim og remser, kigger i bøger, begynder at børneskrive, spørger indtil skrift. Jeres barn har interesse for og er i stand til at koncentrere sig om aktiviteter som oplæsning, familiespil, tegning o.lign. over længere tid. Jeres barn er nysgerrig og har gå-på-mod, kan tage initiativ og gerne hjælper til med praktiske gøremål bestemt af jer. Jeres barn klarer sig godt i sociale sammenhænge og ikke længere har nok i at lege.

Motoriske forudsætninger Jeres barn bør: kunne skrive sit navn kunne holde rigtigt på en blyant og anvende en saks kunne holde styr på egne ting kunne indgå i forskellige fysiske aktiviteter kunne slå kolbøtter og stå på et ben have en vis udholdenhed og ikke være alt for forsigtig være selvhjulpen (påklædning, toiletbesøg mv.) Træn med jeres barn. Der skal gynges, hoppes, rulles, balanceres så meget som muligt. Ifølge forskere er der er sammenhæng mellem motorik og indlæring.

Sociale og personlige forudsætninger Jeres barn bør: kunne undvære mor og far kunne udsætte behov kunne vente på sin tur kunne forstå almindelige samværs regler kunne tåle ikke altid at være i centrum kunne løse småkonflikter uden voksenhjælp udvise respekt og forståelse for andre have en vis robusthed

Sproglige forudsætninger Jeres barn bør: kunne kommunikere med både børn og voksne på en hensigtsmæssig måde have og bruge et forståeligt og pænt sprog have et vist ordforråd og sprogforståelse kunne bruge sproget til konflikløsning kunne lytte opmærksomt kunne modtage kollektive beskeder være interesseret i sprog og skrift kende mindst 10 bogstaver kunne genkende eget navn kende rim og remser Brug jer selv som eksempel: Det smitter når voksne viser glæde ved at læse, skrive, synge og bruge sproget

Obligatorisk sprogscreening, tegneiagttagelse og motorisk test I september skal alle børnehaveklassebørn sprog-screenes af vores læsevejleder, bl.a. for at kunne målrette undervisningen. (Der ses på bogstav-kendskab, genkendelse af forlyde og ordforråd) Vi laver en tegneiagttagelse (KTI) forud for de to skole-hjemsamtaler. (Der ses bl.a. på evnen til at modtage beskeder og kendskab til matematiske grundbegreber) I november/december foretages en motorisk test. Efter jul er motorik undervisningen forbeholdt børn med særlige behov.

Forældreparathed I skal tage ansvar for: Alt det praktiske: madpakker, tøj, tasker, bøger mv. Det er jeres ansvar at pakke/checke taske, penalhus og ekstra tøj. Men gør det sammen med jeres børn, så de ved hvad de har med. Husk navn og klasse på tingene og lær jeres børn at passe på dem. Hvad er godt at købe?. Køb en skoletaske i tilpas størrelse. Der skal være plads til en A4 elastisk mappe. Check at gymnastiktasken er let at sætte på og tage af igen og om drikkedunken let kan komme op og i. Vi anbefaler de tykke kvalitets blyanter og farveblyanter. Hvad børnene ellers skal have med kan læses på skolens hjemmeside. Check om jeres barn selv kan åbne og lukke tasker, penalhus, madkasse og drikkedunk

Forældreparathed Når jeres barn er startet skal der bruges tid på: hjemmeopgaver/lektier og motorisk træning højtlæsning, rim og remser, sang, sproglege og spil samtale og dialog med jeres barn, så sprog og ordforråd udvidelse. Husk at sætte ord på tingene. medinddragelse af jeres barn i praktiske gøremål, så motorik og koncentration styrkes. snak om skoledagen og motivation af jeres barn. løbende at orientere jer forældreintra. Omtal altid skolen, kammerater og voksne positivt. Kontakt skolen, hvis der er noget I har brug for at få afklaret.

Er I usikre omkring jeres barns skoleparathed og skolestart? Vi ved at tankerne omkring skolestart kan være mange. Da det også er vigtigt for os, at jeres børn får en god start på deres skoleliv, kan I altid kontakte os her på skolen for at få hjælp til afklaring og vejledning i, hvordan I bedst hjælper jeres barn godt på vej. Voel skoles børnehaveklasseledere Lene Knop Olesen og Birgit Møller-Nielsen