Læringsspil potentiale og problemer for 3-10 årige Ph.d, Cand. Psych Simon Egenfeldt-Nielsen Seriousgames.dk 14. Marts 2006, Århus “…develop games which.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Advertisements

MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
Interaktiv kommunikation - strømninger indenfor kommunikation
Fremmedsprog og it Bente Meyer, Aalborg Universitet, København,
Læringscentret og nye vejledningsformer
Digital produktion - leg og læring på begyndertrinnet
Forsvarets temadag, 14. november 2012 Foto: GettyImages.
KEA – Københavns Erhvervsakademi
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH FORSKNINGEN I BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL Ved.
Computerspil Nu da panikken har lagt sig Jonas Heide Smith HERLEV BIBLIOTEK, 12/
Ellært Et ”Læringsspil”
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Digitalisering og medialisering
Trafiksikkerheden på spil - mulighederne for at udnytte spilmediet…. Rådet for Større Færdselssikkerheds årsmøde 2009 Simon Egenfeldt-Nielsen, PhD, Cand.
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
“Bagom Computerspil” Simon Egenfeldt-Nielsen, ph.d stipendiat IT-Universitet København Center for Computer Games Research Copenhagen
Eksamen i Computerspilsteori Tirsdag d Andreas Schroll En hyldest til de gode gamle dage.
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
Et tværfagligt rammeforsøg: Komm.IT, programmering og So. Oplæg v. Henrik Sterner og Anna Fenger- Grøn KTS/Sukkertoppen Spiludvikling.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Fremtidens Indhold Virtuelle verdener © Serious Games Interactive Simon Egenfeldt-Nielsen, CEO Serious Games Interactive (Ph.d., Cand. Psych.)
Hensigtsmæssigt (e)læringsdesign
Virtuelle verdener og rum VIII: 3. april Virtuelle verdener som spil Primærlitteratur: Aarseth, Espen, “Allegories of Space: The Question.
Design af hjemmeside til udsatte børn
1 1 Game-Research.com Advertainment, edutainment, og spils kritiske potentiale Ph.d stipendiat Simon Egenfeldt-Nielsen IT-Universitet København Game-research.com.
’Seriøse’ computerspil Spil der ikke er ligegyldige – en udfordring til spil-definitionerne.
Computerspil i gymnasiet - Med Global Conflicts som tværfagligt eksempel Simon Egenfeldt-Nielsen, PhD, CEO 2. september 2010 Selected productions Serious.
Pitching Erfaringer fra “B-boys and fly girls”. Har du en god ide til et nyt TV program, så indbyder tvfestival.dk dig til Pitching konkurrence. Måske.
Future of game-based learning Ph.d., Cand. Psych. Simon Egenfeldt-Nielsen CEO Serious Games Interactive 28. March
”Et virtuelt spring over bæltet” ITMF projekt november 2003 Ella Myhring Skolebibliotekar, projektleder Højby Biblioteksbutik.
Computerspil til undervisningsbrug Ph.d, Cand. Psych Simon Egenfeldt-Nielsen Adjunkt IT-Universitet København CEO Seriousgames.dk 6. November 2006, København.
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Den digitale Leg Oplæg Teknologi er alt det, der er opfundet efter du blev født…
Computerspil: Ej blot til lyst Ph.d, Cand. Psych Simon Egenfeldt-Nielsen Seriousgames.dk 29. Marts 2006, Haslev “…develop games which contain advanced.
H:\ public_html \ gwd \ oevelse_x \
Computerspil til undervisningsbrug Ph.d, Cand. Psych Simon Egenfeldt-Nielsen CEO Seriousgames 18. April 2007, Hillerød.
Blended Learning - en introduktion Karsten Gynther Videncenterchef University College Sjælland.
Frihed, lighed og broderskab – om børn og computerspil ’Children need stronger personal bonds with caring adults. Yet powerful technologies are distracting.
Digitale metoder i Psykologi
Stil og smag John Paulin Hansen WEB 1, ITU, marts 2000.
Hvad er god kvalitetet i computerspil Ph.d, Cand. Psych Simon Egenfeldt-Nielsen Seriousgames.dk 26th September 2005, Copenhagen.
Computerspil, læring og evaluering Ph
Serious Games Interactive | |
Genveje til trivsel Kirsten Marie Bovbjerg Lektor, ph.d., DPU.
SPIL OG VOLD - HVAD VAR EGENTLIG SPØRGSMÅLET? Jonas Heide Smith Center for Computerspilforskning IT-Universitetet i København SPILFORSKNING.DK
E-læring, sprog og integration DGI byen 22. marts 2006 Mads Bo-Kristensen.
Computerspil, læring og Internettet ’Many computer games are, essentially, undocumented interfaces, in which the controls, or their mapping to desired.
4. November 2008, Odense Uddannelseforum Simon Egenfeldt-Nielsen Adjunkt IT-Universitet København Computerspil og læring: Læringsspil & kommercielle spil.
Usability 24. marts Tilgængelighed 2. Dagens øvelse 3. Spørgsmål.
Arven fra edutainment: Kedeligt men ikke lærerigt Ph.d. stipendiat Simon Egenfeldt-Nielsen IT-Universitet København Game-research.com 24. November 2004,
Briding the Gaps Between Developers and Users v. Grudin Indledning Faktorer som kan påvirke bruger involvering Kontrakt udvikling Produkt udvikling Intern.
1 1 Game-Research.com Læringsspil i fremdrift Adjunkt, Cand. Psych. Simon Egenfeldt-Nielsen IT-Universitet København Seriousgames.dk 12. Maj 2005, Karrebæksminde.
BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH FORSKNINGEN I BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL Ved.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
Leg og læring i virtuelle verdener Tine Jensen, Ph.d.-studerende Roskilde Universitetscenter, Danmark
Innovation as a Core Business Process DTU Diplom Innovation Metode og Værktøjer Jan Schlunssen.
The publisher/developer relationship – or how to make money off those whiny bastards.
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
FISA – BATIBOUW Mia, Michelle, Pernille & Sofie CASE.
Uddannelsesdebatten Nørre nissum Ole henrik hansen lektor phd Göteborgs universitet Utbildningsvetenskapliga fakulteten.
Fra måske egnet til egnet Eud-Start Træningsbanen til en erhvervsuddannelse.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Kærlighed i pædagogisk praksis 3 Markowitsch, H. J., & Welzer, H. (2005). Das autobiographische Gedächtnis : hirnorganische Grundlagen und biosoziale.
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Folkeskolereform Frederikssund
Hvor er værdien af intern kommunikation?
Spiludvikling.
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Læringsspil potentiale og problemer for 3-10 årige Ph.d, Cand. Psych Simon Egenfeldt-Nielsen Seriousgames.dk 14. Marts 2006, Århus “…develop games which contain advanced content, operate according to sound pedagogical principles, enable classroom customisation, and create real excitement within the core game market” - Henry Jenkins "I have never seen a good educational game. It's crap for 30 years." - Brenda Laurel

IT-Universitet Kbh.Forskning i computerspils læringspotentiale for ældre målgrupper. Serious GamesLæringsspil baseret på samarbejde mellem seriøs forskning, spiludvikling og indholdseksperter. Framfab Web-bureau som arbejdet med store mærker. Arbejdet med børn, læring, Internet, spil. Game Research.com Samarbejde og kommunikation mellem spilindustri, spilforskning og øvrige industri. Bøger ‘Den digitale leg – om børn og computerspil’ ‘Digitale udfordringer – informationsteknologi i en skole under forandring’ Min baggrund

Skabe ny type af læringsspil baseret på kommerciel spilteknologi og know-how (se for mere info) Skaber prototypen: Global Conflicts: Middle East. Et partnerskab mellem IT-Universitet København, Over The Edge, EA Europe, Alinea, en række skoler og indholdseksperter. Nuværende projekt To screenshot fra prototypen til spillet Global Conflicts: Middle East om Israel-Palæstina konflikten Nuværende projekt

Andre veje: Et historisk overblik 1970s1980s1990s2000s Instructional technology Math games Adventure games Edutainment Health-related games Cognitive skills Constructionism Research in different areas focusing on educational use of computer games Media education Socio-cultural approach Military

Tilståelse Mange læringsspil er elendige 1.Spillene er alle ens 2.Emnerne er ens 3.Teknologien er utidssvarende 4.Forældet læringsbegreb

Læringsspil finder sjældent balancen Most of what goes under the name "edutainment" reminds me of George Bernard Shaw's response to a famous beauty who speculated on the marvelous child they could have together: "With your brains and my looks..." He retorted, "But what if the child had my looks and your brains?" (Papert, 1998: 1)

Agenda 1.Hvad er læringsspil? 2.Hvorfor virker læringsspil? 3.Hvorfor ens læringsspil? 4.Hvordan bruger man læringsspil?

Forskellige niveauer og kvaliteter •Flash/shockwave •Director spil •3D game engines •Mobilspil/ Håndholdte •PC/Mac •Konsol •Budget titler •A titler •AAA titler Forskellige typer af spil Food Force, Josie and Bronkie

Simpelt gameplay: Ofte bygget på klassiske simple spil i genrerne puzzle, adventure og action. Små budgetter: Få penge, dårlig teknologi og mangler rigtige kompetencer Begrænset indre motivation: Afhænger oftest af ekstern belønning til at give interesse og motivation. Manglende integration: Læringsdelen og computerspildelen ikke integreret – ofte bliver legedelen dominerende. Behavioristisk læringsteori: Snarere lære at 2+2 = 4 end hvorfor det er lig 4. Distribution, licenser og marketing: De sælges i boghandler, supermarkeder, skoler, familiemagasiner. Udgangspunktet er eksisterende mærker som Garfield, Disney, Bellini el. Pixeline, Læringsspil ofte kendetegnet ved…

Forskellig brug af læringsspil (3-10 år) EdutainmentUnderholdningsspil Uformel læring (fritid) Ex. Magnus & MyggenEx. Bellinis Bikini Formel læring (skole) Ex. Matematik i MånebyEx. The Sims

Læringsspil eksempler

Agenda 1.Hvad er læringsspil? 2.Hvorfor virker læringsspil? 3.Hvorfor ens læringsspil? 4.Hvordan bruger man læringsspil?

Motivation læringssspil Motivation en afgørende del af læringsspil - kan komme to steder fra. Kulturelle omgivelseStrukturelle form Intrinsic vs. extrinsic Ja, de virker…

Motivation i læringsspil Udfordring Mål, usikkert resultat, klare success kriterier Kontrol Feedback, valg, magt, maksimere input-output, Nysgerrighed Visuelle elementer (bevægelser, farver), kognitive form (Komplet, konsistent, simplicitet) Fantasi Endogen, exogen, følelsesmæssig investering, Interpersonal Endogen, exogen, samarbejde, konkurrence, genkendelse

En anden form for læringsspil Udfordring Mål, usikkert resultat, klare success kriterier Kontrol Feedback, valg, magt, maksimere input-output, Nysgerrighed Visuelle elementer (bevægelser, farver), kognitive form (Komplet, konsistent, simplicitet) Fantasi Endogen, exogen, følelsesmæssig investering, Interpersonal Endogen, exogen, samarbejde, konkurrence, genkendelse

Ny start for læringsspil til formel læring Elev relevans (Bygger engagement og investering) - konkrete erfaringer • Autonomi • Modaliteter • Sikkert og udfordrende • Klart formål Pædagogiske relevans (kræver instruktion) - Link til andre erfaringer og bygge koncepter • Peger fremad i pædagogisk retning • Understøtter lyst til læring • Passer med curriculum } } Computerspil støtter ikke nødvendigvis disse Computerspil støtter disse stærkt Det er balancen og forbindelse mellem disse to som er svær

1.Hvad er læringsspil? 2.Hvorfor virker læringsspil? 3.Hvorfor ens læringsspil? 4.Hvordan bruger man læringsspil? Agenda

Lav innovationSvag efterspørgsel Få investeringer Lav kvalitet En ond cirkel Lille marked

  Ikke sket meget de sidste 30 år  Begrænset appel for målgruppen  Som regel udokumenteret læringspotentiale  I modsætning til moderne læringsteori  Danske titler er blandt de bedre Status for læringsspil idag

1.Hvad er læringsspil? 2.Hvorfor virker læringsspil? 3.Hvorfor ens læringsspil? 4.Hvordan bruger man læringsspil? Agenda

 Man skal være kritisk og overveje:  Hvordan lever spillet op til lovede læringsmål  Hvordan passer egen læringsteori og spillets  Hvilken kontekst skal det fungere i  Hvordan forholder det sig teknisk  Hvordan får man tænkt læring udover spillet  Hvordan håndterer spillet spring mellem aldre  Hvor erfaren er målgruppen med spil og IT Udvælgelse af læringsspil Hvor seriøst er spillet…

Tak fordi i lyttede. Hvis der er spørgsmål eller andet kan I kontakt mig på nedenstående. eller Slides vil blive lagt op på (nederst på siden) Links: Spørgsmål