Charlotte Bay Greisen IT-Digitaliseringsleder

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Status på implementering af digitaliseringsstrategi
Advertisements

Ny, offentlig myndighed – Udbetaling Danmark
Egedals byudviklingsområder skal være eftertragtede for deres fokus på klima, energi og sundhed – kombineret med spændende arkitektur, inviterende byrum.
Samspil med den offentlige sektor er afgørende
Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
Agenda Københavns Borgerservice Hvad laver Borgerservice? • Personlige henvendelser • Pas (74.000) og kørekort (70.500) • Folkeregister: flytning.
Dokumentboks og NemSMS Præsentation ved Myndighedsforum 24. juni 2009.
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
direktør for Ældre- og Handicapforvaltningen, Aalborg kommune
ERFA DRUPAL Open Source CMS Erfaringer fra Ballerup Kommune og Headnet 12:30 – 13:
Agenda Hvad rører der sig nationalt? Hvad rører der sig tværregionalt?
Jens Krieger Røyen 11. oktober 2012 Den digitale vision for Danmark - en fælles udfordring.
v/Kate Bøgh Socialdirektør, Middelfart Kommune
Christian Plaschke, Den Digitale Taskforce
Kampagneopstartsmøde ”Fællesoffentlig kampagne om overgangen til obligatorisk digital kommunikation med det offentlige, 2013”
Samarbejde Ringsted/Sorø - Indkøb - IT - Digitalisering
Netværksdag for it-formidlere 22. maj 2013 Fuld digital kommunikation i 2015 – hvordan hjælper vi bedst dem, der ikke kan? Kontorchef i Digitaliseringsstyrelsen.
Agenda • Visionen – fra Servicessite til forvaltningssite - v. Service- og vicekommunaldirektør Bjørn Thomsen • Processen og de mange udfordringer - v.
Kommunikationsstrategi - et strategisk ledelsesværktøj
Danskernes Digitale Bibliotek Danmarks Biblioteksforenings årsmøde 30
1 Sundhedsprojektet. 2 Sundhedsprojekt •Projektansøgning 2006 udarbejdet i samarbejde med CVU 2.8mio. fra Familieministeriets pulje til kvalitetsudvikling.
Gov 2.0 Fra portaler til borgernes lommer
Kommunikation alvor og sjov
Nyt om borger.dk september 2010
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
DDB Hindsgavl den 26. maj 2011 René Birkemark Olesen
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Mål og vision for projekt ”borgerservice”
Hvorfor er fællesoffentligt samarbejde en god ide ? v/ Kontorchef Michael Busk-Jepsen, Økonomistyrelsen HRKS majkonference, 14. Maj 2009.
IT-Strategi.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Aalborg og Vejle 12. og 13. september 2013.
DIALOGMØDE – HB 14. NOVEMBER 2011 Det digitale i det fysiske.
NYBORG KOMMUNE POTENTIALEVEVURDERING - DIGITALISERING, KANALSTRATEGI MV.
Befolkningens it-parathed Kilde: Danmarks Statistik De 16 til 89-åriges internetbrug. Har aldrig prøvet og vil ikke kunne Har sjældent.
# DUA SEMINAR 2010 BRUGERINVOLVERING - hvordan? Ole Nielsen, COWI 5. oktober okt 2010 DUA SEMINAR 2010.
#1 Christian Wang, IT-Chef IT DIGITALISERING OG INNOVATION Marts 2011.
IT – sikkerhed Fysisk sikkerhed Logisk sikkerhed
Ny Organisation pr. 1. januar 2012 Præsentation
Udmøntning af reform på specialområdet BUU 30
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
State of the union INDKØB INFRASTRUKTUR FORMIDLING UDVIKLING.
Hvorfor Digital Post? - og vejen dertil
Digitalt Landsmøde, Vejle 4. oktober 2012 Hvordan hjælper vi borgerne med digital kommunikation? -Ann Sophie Storm, Faglig koordinator,
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek DEF 03/056.
Randers Kommune IT-udviklingsprogram Temadag for IT-afdelingen den 21. Maj 2007.
Randers Kommune. 2 Stabene i Randers Kommune - 2 Møde gruppen af stabsledere – Velkommen v. Klaus Christiansen - Introduktion til arbejdsprocessen.
Digital Forvaltning (44405) Introduktion til Digital Forvaltning1 Digital Forvaltning ”Bedre service..” ”Lavere omkostninger…”
Ny regering, nye tider – dag 1
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
Fremtidens Borgerservice i Grønland Kuupik Kleist 9. marts 2010.
Obligatorisk digital selvbetjening
På vej til succes med obligatorisk selvbetjening Hans H. Jensen, vicekommunaldirektør.
Målrettet biblioteks-betjening Integreret borgerservice
Fra beslutning til resultat Bliv klar til Digital Post e2015-projektet - Odense Kommune.
SERVICE OG SAMARBEJDE I ØJENHØJDE. ”Den, der er nødt til at spørge, har ikke samme magt, som den, der kan selv” Margrethe Vestager Økonomi- og indenrigsminister.
Københavns Kommune Styregrupper set fra chefens/styregruppe medlemmets perspektiv Bo Jelved Koncernservice, Københavns Kommune 28. September 2011.
Arbejdsdirektoratet, Finsensvej 78, 2000 Frederiksberg Tlf: Fax: E-post: Hjemmeside: Projekt sikker Internet.
Hvad er Velfærds-LAB? 1. Leder- og medarbejderønsker til BV Medinddragelse og medindflydelse Fælles tilgang til arbejdet med borgeren Understøttelse til.
IT Strategi og status Temadag - økonomi Indledning Ældre Sagen udvikler dig til en digital virksomhed IT er en central del af Ældre Sagens service og.
OBS: E2012 programmet fra 2009 til juni Herefter revideres mål og indsatsområder på baggrund af den fælleskommunale og fællesoffentlige digitaliseringsstrategi.
digitaliseringsstrategi
Hvordan vi ser på SAPA i Faaborg-Midtfyn?
Modul 8: ”Sådan bruger du digital post og e-boks”
Den digitale dansker – digitalisering af hverdagen
KONCERNSERVICE STRATEGI 2020
Digitalisering i den offentlige sektor
Hvordan vil vi samarbejde fremover?
Borgerbetjening 3.0 Den fælleskommunale strategiske ramme
Præsentationens transcript:

Charlotte Bay Greisen IT-Digitaliseringsleder cbg@aabenraa.dk Komulus d. 12. juni 2013 Bruger- og borgerinddragelse - en risikofyldt udfordring - Charlotte Bay Greisen IT-Digitaliseringsleder cbg@aabenraa.dk

Administrativ organisering

DIGITALISERING – PROJEKTLEDELSE – KONSULENT - DIALOG IT-AFDELINGEN VIRKSOMHEDEN AABENRAA KOMMUNE BRUGERE SUPERBRUGERE IT-AMBASSADØRER Eva DIGITALISERING DRIFT SUPPORT Peder Ketty Charlotte DIGITALISERING – PROJEKTLEDELSE – KONSULENT - DIALOG IT-administration (mobil/tlf, abonnement, licenser, KMD-aftale) Web (aabenraa.dk, institutionssider, medarbejderportal, webredaktions/ webredaktører) Den Digitale styregruppe (sekretariat, strategiarbejde, projektledelse) Digital post/sikker post, fjernprint, post og skanning Acadre-team: (brugeradm., udvikling, opgradering, superbrugerorgani-sation) ”Mit Aabenraa” SMS/NemSMS Unge, ældre & IT Sikkerhedsstyring Serversystemer Windows - WM Citrix Systemer Applikat.Install Applikat.Distrib. Backup* Netv./Sikkerhed/ Telefoni Firewall Antivir. Sik.skan. Tokens Telefonisystem Service og Helpdesk Frontline 1 og 2 Reparation og kørsel Brugersupport Brugeradministration Helpdesksystem. ServiceLevelAgreementDokumentationssamling Bookingsystem og Samarbejde

Erfaringer…. Version 1.0 – aabenraa.dk 2007 Version 1.0 – Medarbejderportalen 2007 Evaluering – aabenraa.dk 2008 Version 2.0 – aabenraa.dk 2009 Evaluering – medarbejderportalen 2009 Version 2.0 – Medarbejderportalen 2010 ”Mit Aabenraa” app 2012 SMS/NemSMS-projekt 2013 ”Unge, ældre og IT” 2013 ……………….

Udfordringer… Borger.dk januar 2007/vers. 3 2012 Strategisk fokus - ”borgeren i centrum” Udbetaling Danmark Bølgeplan 2 – obl. selvbetj. Dec. 2013 Organisationsændringer igen og igen.. Kanalstrategi/digital kanal – juni 2011

”Kanal-trappen” Omkostning Kanal Fremmøde Bagland Fremmøde i front Borger Kan ikke, vil ikke, skal møde op fysisk Telefon Hjemmeside og chat Borger Kan og vil Digital Selvbetjening / Digital post Kanal ”Kanal-trappen”

Medarbejdere og organisation Aabenraa Kommune vil levere tilgængelig og imødekommende borgerbetjening med fokus på muligheder for at betjene sig selv digitalt. Overordnede strategiske målsætninger Borger og virksomhed Vi optimerer kommunikationen og straksafklarer henvendelser. Vi sikrer nem adgang via digitale kanaler Medarbejdere og organisation Organisationen understøtter de billigste henvendelseskanaler IT vi udnytter de teknologiske muligheder til gavn for både borgere, virksomheder og organisation Økonomi Vi effektiviserer i forhold til både tid og penge ved nye tiltag Vi ønsker at fordelingen af henvendelser på kanaler ændrer sig Hjemmeside/ Selvbetjening Telefon Personligt fremmøde Brev / e-mail I dag 16 % 37 % 10 % 37 % 2015 35 % 38 % 7 % 20 %

Forslag til handlingsinitiativer

Onlinestrategi – fase 1 Vidensindsamling: Online brugerundersøgelser af aabenraa.dk Intern workshop mhp. afdækning af behov og ønsker og med deltagelse af webredaktionsudvalg, Den Digitale Styregruppe, omstillingen og biblioteket. Ekstern workshop mhp. afdækning af brugernes behov og ønsker, med deltagelse af ca. 20 borgerrepræsentanter fra forskellige målgrupper samt 10 erhvervsrepræsentanter. Afrapporteringsmøde med direktionen så beslutningerne bindes sammen i principper for Aabenraa Kommunes online-service.

Onlinestrategi fase 2 + 3 Fase 2: vidensbearbejdning:   Fase 2: vidensbearbejdning: Interne møder og workshops mhp. udarbejdelse af online-strategien Evt. behov for understrategier på valgte løsninger Fase 3: løsninger: Fase 3 vil omhandle en analyse af alle eksisterende onlineløsninger + vurdering af nye løsninger - inklusiv udvikling af en ny hjemmeside

Online strategien tager form……

Strategiske initiativer Etablering af ny online taskforce Kortlægning og prioritering af nuværende online-kanaler Udvikling af ny, mobil hjemmeside Koncept for chat-funktion Koncept for ”tal din sag” Koncept for ”ideer til besparelser”

Risikoen… Klassisk strategi-projekt: at vi bygger mere af det samme som ”vi plejer” at vi udvikler, hvad ”vi tror” brugerne og borgerne gerne vil have endnu en ”papir-strategi” Online strategiprojekt m/bruger & borgerinvolvering: For få/for mange deltagere internt/eksternt For små/for store lokaler For få workshops/for mange workshops For få/for mange bidrag (forventninger) Forvaltningerne igang med overlappende tiltag Pengene slipper op Tidsplanen skrider Andre afhængigheder……..

Borger- & brugerinddragelse KANALSTRATEGI Klassisk top-down-strategi-projekt ONLINESTRATEGI Innovativt strategi-projekt 2010-2011 Januar – juni 2013 Medarbejdere Direktion Borger- & brugerinddragelse Styregruppe Direktion Medarbejdere