Interprofessionel læring og samarbejde – Uddannelse af facilitatorer

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Børn som pårørende til alvorligt syge forældre Anbefalinger til sundhedspersonalet Udarbejdet på baggrund af: Retningslinier for god praksis ved forebyggende.
Advertisements

Baggrund for projektet
Fortsat kvalitetsudvikling indenfor sundhedsvæsenet
Uddannelse til tværfaglighed
Tværfaglig praksis nødvendighed og udfordring
Arbejdsmiljødrøftelse HMU 6. december 2012
Evidens og accelererede operationsforløb
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Evidens i praksis – det gode samspil mellem forskning og praksisnær viden Ulf Hjelmar.
Tak fordi jeg måtte komme
SYGEPLEJESYMPOSIUM 2013: Recovery - fra vision til virkelighed, Region Hovedstadens Psykiatri, 17. januar 2013 Annette Rolsting, Bedre Psykiatri ”Sproget.
Recovery gennem lokalsamfundsdeltagelse
Anvendelse af GAF Netværk for forskning og kvalitetssikring af psykoterapi – heldagsmøde januar 2008.
Peder Ohrt Fagligt netværk  I Projekt Faglige Netværk er der udviklet 4 forskellige typer af virtuelle netværk som adskiller sig ved deres funktion, målgruppe.
G4S og Erhvervsakademi Aarhus
Social kapital, fair proces og upopulære forandringer
Tværfagligt Klinisk Studieafsnit Læring af, med og om hinanden
Patientforløbet blødende ulcus Implementering set i et fagligt, organisatorisk og patientoplevet perspektiv Dorthe Oxholm Klinisk sygeplejespecialist.
Patientsikkerhed
Erfaringer efter simulationsbaseret undervisning i genoplivning
Innovativ undervisning med it Rasmus Fink Lorentzen, cand.pæd.
Innovation i med og modvind – historien om at ville og være på vej
Skabelse af sammenhængende patientforløb.
Mad, Måltider og Pædagogik
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Kompetanseutvikling av voksenlæreren 1 Nye tanker gjennom erfaringsdeling og gjensidig inspirasjon.
25. FEBRUAR 2011 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets strategi AARHUS UNIVERSITET.
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
Kommunikation og refleksion i et behandlingsforløb KAM-kongressen Sundvolden hotel Laila Launsø NAFKAM.
FS Sasmo Temadag for operations- og ambulatoriesygeplejersker Tirsdag den 27 Maj 2014 Uddannelseskonsulent Annette Kolding Rørvik, Center for HR, Region.
Vicedirektør Susanne Poulsen, Bornholms Hospital
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Uddannelseskonference 9. november 2012 Katja Kayser Koncerndirektør, Region Hovedstaden 9. november 2012.
- Fælles beslutninger og recovery Esben S. Tønder, projektmedarbejder, tovholder Kompetencecentret for Rehabilitering og Recovery.
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
Kodeks for offentlig topledelse
Akademiuddannelse i Ledelse Februar 2010
15. september DASYS Charlotte Rahbek Omsætning af viden – Elektronisk patientdokumentation.
Recovery-mentor projektet
BrittL Lind Myrup, UKK, nefrologisk afdeling Sygeplejesymposiet 2010 Nefrologisk efteruddannelse – et regionalt samarbejde Hvordan ser vi et udbytte i.
Behandling i hjemmet København den
Anne-Mette Sørensen, Allerød Kommune
Patientens svære kamp – patientinvolvering i praksis - TAK
Change Triangle – “Learning by Playing” as a tool for change - example from the Altiplano in Bolivia.
Forskningsenheden for Almen Praksis Århus Universitet Kvalitetsudvikling i almen praksis Marianne Rosendal & Peter Vedsted.
Patienters oplevelser på færøske sygehuse 2010 Spørgeskemaundersøgelse blandt 886 indlagte patienter Enheden for Brugerundersøgelser på vegne af det færøske.
Tine Jerris, projektleder i Kronikerprogrammet
Peer learning i Ortopædkirurgisk afdeling
Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) Inspirationsdag om kommunikation og patientinddragelse Enhedschef Marie Fuglsang.
Kontekst: - Kolding Kommunes tilbud for elever med autisme.
brugerinddragelse i Danmark
Evidens, evaluering & dokumentation - skærpet ansvarsfordeling og skærpet faglighed Børne- og Kulturchefernes årsmøde, 15. november 2007 Merete Konnerup,
Per Møller Janniche Mobil
Kursusintroduktion Elektronisk Patient Journal?. Kursusbeskrivelsen – formål: Viden om informationssystemer på hospitaler/sygehuse – specielt billeddannende.
Gyldne tider, gylden standard og medicinens demokratisering Keld Thorgård.
Er nutidens kræftsygepleje rettet mod fremtiden ?
Tak for invitationen Helle Merete Nordentoft, Århus Universitet Birgitte Ravn Olesen, Roskilde Universitet.
Fremtidens læge – Fremtidens patient Diskussion i Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse efter temadag d
Empowerment behandling og frivillighed Vingsted 6. Maj 2015.
Vedligeholdelse og udvikling af CRRT kompetencer hos intensivsygeplejersker.
Aktuel forskning om fremmende og hæmmende faktorer i forbindelse med implementeringen af evidensbaseret praksis Temamøde Implementering af ergoterapeutiske.
Internationale perspektiver på interprofessionelle kompetencer fra All Together Better Health konferencen, Oxford 2016 Hovedtema: Værdibaseret praksis.
(Hvordan) bringer Peer-støtte recovery ind i organisationerne
CENTER FOR KLINISKE RETNINGSLINJER - CLEARINGHOUSE
Interprofessionel Læring og Samarbejde
FS Sasmo Temadag for operations- og ambulatoriesygeplejersker Tirsdag den 27 Maj 2014 Uddannelseskonsulent Annette Kolding Rørvik, Center for HR, Region.
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Mette Rosendal Darmer, Centerchefsygeplejerske
Metoden fælles beslutningstagning
Interprofessionel læring og samarbejde (IPLS):. Hvad er det
Øget professionalisme som resultat af fokuseret uddannelse v
Præsentationens transcript:

Interprofessionel læring og samarbejde – Uddannelse af facilitatorer Jette S. Holtzmann, sektionsleder og Jette Hovedskov, uddannelseskonsulent, HR & Uddannelse

Uddannelsesforløbet Uddannelsesforløb for facilitatorer – Ved at uddanne IPLS facilitatorer får afdelingerne en medarbejder, som kan initiere og understøtte teamsamarbejde og gruppeprocesser samt sætte fokus på øget læring imellem professionerne og en højere grad af patientinddragelse. 134 er uddannede i Danmark og seks fra Norge  Uddannelsesforløbet er på 3 moduler á 2 dages varighed med kickoff samt før-under og efter læring inspireret af Brinkerhoff Walk-the-talk Netværk for facilitatorer regionalt Samarbejde med University of Toronto, Canada

Interprofessionelt samarbejde set fra praksis Video fra Operations- og Anæstesiologisk Afdeling Y, Glostrup Hospital

En IPLS Facilitator… Er opmærksom på dynamikken i interprofesionel læring Er trænet i at optimere læringsmuligheder Værdsætter den særlige erfaring og ekspertise som de enkelte professioner bidrager med Kan rumme og adressere de gnidninger der kan opstå i det interprofessionelle samarbejde Har forståelse for magt- og hierarkiforhold Har viden og erfaring med at facilitere mindre grupper og arbejdet i en interprofessionel kontekst Bringer patientens stemme ind i teamet

Citater fra nogle af deltagerne… ”IPLS er en bevidst måde at tænke/arbejde på, som kræver at man er sin egen profession meget bevidst. Samtidig er ens egen høje monofaglighed i ligeværdigt samspil med de andre professioner til at varetage patientens behov, fordi for patienten er det altid kun ét forløb” ”Måden patienternes ønsker/behov kan italesættes i forhold til det endelige mål for pleje og behandling, så man sikrer sig samtykke og fælles mål” ”Patientens egen fortælling har en uovertruffen effekt på os som sundhedspersonale” ”Gruppedynamikkens effekt på hvorledes man kan træffe beslutninger eller ikke, at man i gruppen som fungerer kan udføre konstruktivt arbejde ligesom grupper som ikke fungerer kan faciliteres til et bedre resultat”

Tegning af Jens Hage www.hage.dk

Tegning af Jens Hage www.hage.dk

Udvalgte referencer Barr, H. et al (2005) Effective Interprofessional Education, Argument, Assumption and Evidence, Blackwell Publishing. Brinkerhoff, Robert & Anne Apking: High Impact Learning, Perseus Publishing, 2002 CAIPE (1997) Interprofessional education – A Definition. London: Centre for the Advancement of Interprofessional Education. Gittel JH. High Performance Health Care – Using the Power of Relationsships to achieve Quality, Efficiency and Resilience, McGraw Hill, 2009 Reeves S, Zwarenstein M, Goldman J, Barr H, Freeth D, Mammick M, Koppel I. (2009). Interprofessional education: effects on professional practice and health care outcomes (Review). The Cochrane Library, Issue 3. Zwarenstein M, Goldman J, Reeves S. (2009) Interprofessional collaboration: effects of practice-based interventions on professional practice and healthcare outcomes (Review), The Cochrane Library Issue 3. WHO, Framework for action on Interprofessional Education and Interprofessional Collaboration, 2010 www.cihc.ca