En gennemgang af internettet

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Vi præsenterer SLIDEPLAYER.DK
Advertisements

Børns sociale liv med digitale medier
Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
Les meilleures photos de
Børns sociale liv med digitale medier
Flickr.com – online billeddeling
Markedsføring af Tivoli Friheden med henblik på de årige
SEO (Search Engine Optimization) - Hvordan bliver du mere synlig på nettet?
PC1 Lad os komme i gang…..
I dag er temaet Visualisering
Web 2.0 Teoretisk viden.
E-Læring Gruppe #3. Definition af E-læring Udgangspunktet med E-læring er, at læringsprocessen bliver individuel og der bliver taget højde for den enkeltes.
Indhold Problemstilling Virkemidler Hvem stoler vi på?
Blogs for Bibliotekarer Du ka’ godt!. Dagens program •Hvem er vi? •Hvorfor er vi her? •Hvad er en blog? •Hvorfor skal vi bruge blogs? •Hvordan kan vi.
Internet til alvor og sjov
Anvendt medialisering ved Fredda Galea
Trådløst net. Trådløst netværk i hele huset • Det nytter ikke at købe internetudbyderens hurtigste forbindelse, hvis den trådløse netværksrouter er.
Profilering af dig selv - vha de sociale medier
Blogger.com - lav din egen hjemmeside
Idrættens Hus torsdag 26. april 2012 Forbindelse: WWKkMA Password: OkuJ4F Idrætsforeninger og Facebook.
Hjemmeside Tirsdag den 5. oktober 2010.
Dagsorden Kildekritik Litteraturliste Søgestrategi/søgeprofil Søgeord
Sprog/billeder på Internettet
Fremtidens markedsføringsplatform
Elevernes digitale dannelse
RAY-BAN Magic Pen. Kampagnen • Web prank – Indirekte markedsføring – Spredes viralt • Falsk produkt – På sigt skabe omtale om Ray-Ban • Web prank – Indirekte.
Web 2.0 En introduktion til vores wiki.
Sociale Medier og Jobsøgning - Twitter. Intro  Twitter er et Socialt Medie  Twitter er kendt for at give nyheder et frisk pust  De fleste kendte: Skuespillere,
Printere Typer og indstillinger Tryk for start. Inkjet Printer En inkjet printer er et af de mest populære redskaber til Pc'en, både for privatpersoner,
Fra idé til virkelighed Den innovative Skole 2007 I V Æ R K S Æ T T E R.
Viral Markedsføring Nicholas og Simon.
OPFINDELSEN AF WEBBEN JOEK © TEC 2011 WWW blev opfundet i 1990 af Tim Berners-Lee. Berners- Lee var en fysiker ved CERN, det europæiske laboratorium for.
Sociale Medier og Jobsøgning - Sælg dig selv på nettet.
Kommunikation / it.
Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
Hvem skal være med til at definere kerneopgaven – og hvordan
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
Ugens øvelse: Lav jeres eget nyhedsbrev. : I har 3 forskellige muligheder: - Organisations nyhedsbrevet - Det journalistiske nyhedsbrev - Foreningsnyhedsbrevet.
Anja, Malou & Asha KU KLUX KLAN.
Blogging i Patent- og Varemærkestyrelsen Ana Petrina og Anders Due Bedst på nettet, 20. november 2007.
Online markedsføring og e-handel Voxeværket – Uge21.
SOCIALE MEDIER LinkedIn Facebook Twitter Google+ Instagram Pinterest Vimeo.
 Intro  Historien – starten på det hele  Formålet  Hjernerne bag  Bomben bruges  Verden synker – Internettet stiger  På nettet kan vi alt  Effekter.
DIT LIV Tænd for lyden og læn dig tilbage -.
Snak med din sidemand om dette et par min.
Picasa billedbehandling
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
Børn og unges sociale liv online Hvilken rolle spiller forældrene?
Bestyrelsesdag Middelfart Generationsskifte i korpsene - fornyende organisation.
”Sociale medier i jobsøgningen”
Kap 19 E – handel Kapitel 19.
Reklame & Markedsføring
NYHEDSMEDIERNES TILSTANDSRAPPORT ´15 Et samarbejde mellem Den danske Publicistklub og Center for Journalistik, SDU.
Fra vidensdeling til produsage Kursisten som vidensproducent.
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
Introduktion til databaser (databaser, del 1)
Digital kommunikation og æstetik i praksis 1. maj Søgemaskiner og optimering.
Client / Server teknologi Eksamensteori Anbefaling: Tag notater.
E-biz 2014 Idé – Koncept – Navn Varer – Målgruppe
10 ting at tænke på FØR skolen kontakter et reklamebureau Sune Kobberø, informationskonsulent i Efterskoleforeningen
SEO – sådan bliver din hjemmeside synlig for nye kunder
Din kreative online praksis! – del 2
Kommunikation Kommunikationskanaler 2 Hjemmesider 3 Reklamer 4
Din kreative online praksis!
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Jan Christiansen Inspiration systime.dk
Simpel Markedsføring Af mindre virksomheder og projekter
Af alle hjemmesideejere har ikke
Tilstedeværelsesundervisning
Præsentationens transcript:

En gennemgang af internettet Web 1.0, 2.0 og 3.0 En gennemgang af internettet

Introduktion Internettet i 2010 For alle aldre Hvad betyder det for os? Information Fil deling Sociale Netværker Hverdagsbrug Et netværk af netværker

Internettets oprindelse Web 1.0 Internettets oprindelse

Internettets Historie 1960’erne: USA’s regering begynder udviklingen af et nyt kommunikationssystem. Dette projekt overtages af privatpersoner og af CERN (Da Vinci Code). Udvikles til World Wide Web i midten af 90’erne. Den første grafiske webbrowser: Viola, blev skabt i 1993

Internettets Historie Der er ingen der styrer eller bestemmer over Internettet Internettet er et netværk af netværk. Billedet: Denne prik kunne f.eks. være Markman. I 2009 var ¼ af jordens befolkning kommet på nettet. IP Adresser: Fingeraftryk.

1996  2010 Hvad er Web 1.0? Internettets startfase Links: som det her! Databaser Hjemmesider Oldschool look Wayback Machine 1996  2010

Gamle hjemmesider Hvis vi kigger på DRs hjemmeside, har den udviklet sig utroligt meget siden 1996.

Nye hjemmesider Flash hjemmesider er blevet meget populære. Flash tillader især de mere kreative firmaer at udtrykke sig tydeligt. Hjemmesider bliver lavet med alle formål i dag. Mersalg Information Reklamer Inspiration Etc.

Internettets udvikling Fra HTML til Flash Eksempler: www.markman.dk www.regnsky.dk www.skat.dk Igennem tiden har hjemmesiderne udviklet sig. Nye former for programmering har gjort det muligt at gøre siderne større, mere avancerede og hurtigere. HTML, XML, CSS og ASP Eksempler: http://moodstream.gettyimages.com/ http://waterlife.nfb.ca/

Medier på nettet - Underholdning Videoafspillere Musikafspillere Online spil Online Radio Mulighederne for bruget af medier er vokset kolossalt. Aviser – berlingske.dk, politiken.dk, etc. Film – Youtube, Google Video, Blogs Radio – dr.dk, thevoice.dk Musik - Musikblogs Youtube, Blogs, TV hjemmesider.

Hverdagsbrug Netbank Borger.dk Skat.dk SU.dk Jobnet.dk

Konklusion Web 1.0 Internettets fødsel System orienteret Hjemmesider skabes og forbedres Vi lærer mulighederne for nettet at kende Vi begynder at bruge nettet til at gøre vores hverdag nemmere

UGC User Generated Content Brugergenereret indhold Web 2.0 UGC User Generated Content Brugergenereret indhold

Fokus på brugeren Web 2.0 indleder nyt fokus: Brugeren Nu har vi fået styr på teknikken, tid til at kigge på brugerdelen af nettet Her opstår Facebook, Twitter, Flickr, Youtube, etc. Metadata Blogging opstår Alle er en kritiker, alle er journalister.

Hvem kan bruge Web 2.0 til noget? Privatpersoner kan dele deres tanker med andre på tværs af kloden. Privatpersoner kan ytre dem om hvad som helst, eller indgå i hvilket som helst fællesskab. Internettet giver mulighed for at udøve ting man ikke kan i dagligdagen. Musikkritiker Skribent Online rollespil Dating Finde gamle venner og bekendte Virksomhederne får gratis markedsundersøgelser vha. deres hjemmesider eller blogs. Viral Markedsføring Virksomhederne får gratis eller billig reklame på nettet. Men… Virksomhederne har ingen kontrol over forbrugernes mening eller kommentarer på nettet. Vi ved ikke hvem der ytrer sig om et givent emne og med hvilke motiver. Objektivitet er umulig at opnå.

Amatør Journalisten!? Hvem kan udtale sig professionelt? Hvis mening er bedre end andres? Er der overhovedet brug for journalister mere, eller skal de bare sælge ud og lave X-factor alle sammen?

Avisernes død? Aviser i papirform er en uddøende race. Alle store aviser har en hjemmeside Alle der er på internettet kan få lige den information de vil, uden om aviserne. Twitter.com – Nyhederne på din måde

Viral markedsføring Gorilla på trommer Indirekte association til brandet. Video 40 % off voucher Folk markedsfører virksomhedens produkt. Markedsføring på nettet kaldes Viral Markedsføring. Denne form for markedsføring kommer ud til et langt større publikum og giver nye muligheder for reklamer. Kan påvirke folk på en anden måde. Her bliver medierne til det essentielle, ikke produkterne. Man kan få folk til at markedsføre virksomhedens produkter. Undergrundsreklamer

Instant Messaging MSN Facebook Skype Nye medier giver nye muligheder og nye udfordringer Gratis telefoni Gratis kommunikation Sig hvad du mener med et øjebliks varsel

Blogging En blog er en personlig hjemmeside, hvor en person kan dele hvad som helst med andre personer. Alle kan lave en blog – I skal lave en blog. Konceptet bag en blog er Metadata. Brugerne tilføjer mere viden ved at bruge siden. Kommentarfelter Tag Clouds Ratings Henriette som Danser

Wikipedia Som i måske har opdaget i de sidste par dage, findes mange historiske svar på wikipedia sider. Wikipedia er for alle, til alle. Alle kan blive forfatter – Der sorteres dog i informationerne. Alting kan næsten findes ved at tilføje ”wiki” i en google søgning.

Konklusion Web 2.0 Web 2.0 handler om brugeren. Netværket (internettet) udvides til at absorbere mere information fra brugeren. Metadata lader os hjælpe hinanden Med så mange skribenter og afsendere, kan det være svært at skelne mellem fup og fakta. Der er et nyt skift i journalistikken på vej. Web 2.0 er en guldgrube.

Web 3.0 Semantisk Web

Hvad er Web 3.0? Semantisk web Semantik er betydningen af ord i kontekst Kontekstuel søgning: F.eks. Søgning: Print. (program/google) Fordele: Internettet ved hvad du mener Hurtigere tilgængeligt materiale Information er ikke hindret af sproglige barrierer

Web 3.0 i 2010 Eksempelvis: Twine, Powerset Powerset.com Powerset giver dig muligheden for at søge nemt og hurtigt i wikipedia. Twine.com Tilbyder friske nyheder, med mulighed for at definere dem i forhold til dine vaner.

Fremtiden I fremtiden vil hele internettet forhåbentligt være struktureret til at understøtte det semantiske web. Næste generation: Web 4.0 vil igen sætte fokus på systemet.

Konklusion Vi befinder os nu på efterdønningen af Web 2.0. Der går stadig år før det er optimeret. Internettet har været med til at skabe verden som den ser ud i dag. ¼ af planetens mennesker er på nettet. I 2009 havde 83 % af danske familier internet.