Hvorfor begivenheder? Begivenheder spiller en afgørende rolle i oplevelsesøkonomien Begivenheder kan være løftestang for ny infrastruktur og faciliteter.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Velkommen Ansættelse af trænere i en klub. KVIK i tal År 2000 ca. 900 medlemmer År 2008 ca medlemmer Babysvømca. 300 medlemmer Svømmeskolen ca.
Advertisements

16-64 årige på arbejdsmarkedet
Kort om baggrunden for ”Bedst på Nettet”
Udviklingschef Anne Holm Sjøberg, Region Hovedstaden
Udvikling af dommerstrukturen i Dansk Hockey Union Alignment med FIH Umpiring Boost Programme Annemarie Haahr Kristensen og Henrik Ehlers efterår.
Fremtidens ældrepleje udfordringer og krav
InnoCamp Design af fremtidens selvforsynende Smarthouses Jonas Rasmussen & Anne B. Holm Innovationscenter, DONG Energy A/S.
Vi gennemførte en række interview ifm
Vejen til TYRKIET Energi sektoren.
VIBE Videncenter for begivenheder
Det Internationale Område
BESKYTTET MOBILITET: DEN GODE, DEN ONDE OG DEN GRUSOMME KILDE: TOSHIBA EUROPE GMBH.
Hvorfor blev arbejdet igangsat?
1 COPENHAGEN FINANCE IT REGION - Mere vækst og innovation i krydsfeltet mellem finans og IT.
Vækstskabere og klynger Adgang til arbejdspladser.
Få gratis hjælp fra Wonderful Copenhagen til at tiltrække en international konference Tivoli Congress Center Onsdag den 21. september 2011 Kongreschef.
Hvad kan København som hovedstad?
Udvikling I landet bag motorvejen
Vækstfondens medfinansiering af virksomheder
Visioner og strategier for Mariagerfjord Idrætsråd ??
DONG Energy 85/15 Jakob Askou Bøss Vice President DONG Energy
Korsør, 20. november 2010Udviklingskonference 2010 VELKOMMEN.
Erhvervslivets gevinster ved forbedring af infrastrukturen
A-refreshment lørdag, den
Kort introduktion til Universitarium
WoCo Projektgruppe Copenhagen Jazz Festival, MXD, IFPI, MTV, ROSA, Roskilde Festival, VEGA, Spillesteder.dk & WoCo ROLLE: Udvikle og gennemføre musikaktiviteter.
25. FEBRUAR 2011 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets strategi AARHUS UNIVERSITET.
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Aalborg og Vejle 12. og 13. september 2013.
Alberte. Hvorfor Team Danmark på Falko? 4-årigt forløb Mulighed for fri til idræt Morgentræning Teori Rådgivning 3-årigt HF ny mulighed Katja.
Infrastruktur som en vækstdriver for Danmark Københavns Lufthavne 9. marts 2011 Kan transportinfrastruktur skabe vækst? Niels Buus Kristensen 1.
Øget samarbejde mellem kultur og turisme v. Lars Erik Jønsson, VisitDenmark Kulturseminar, Bymose Hegn 31. August 2011.
Kulturseminar 2010 – Bymose Hegn 8. september 2010.
NordDanmarks EU-kontor ”Lokale visioner – Internationalt samarbejde”
DESTINATIONSUDVIKLING SØNDERJYLLAND KICK-OFF 30. JANUAR, 2013.
”Vi når målet – men hvordan?”
Det midlertidige vækstforum. sommer 2005 – 1. april 2006 Det nuværende fra 1. april 2006 Etableringen af Vækstforum Sjælland.
Oplevelsesøkonomisk satsning Økonomidirektørforeningens Årsmøde 2012 Direktør for Økonomi, Borger og Personale Erik Hattens Direktør for By, Erhverv og.
Foreningen Kultursamarbejdet i Midt- og Vestjylland 12. april 2013.
Den økonomiske krise - boligmarkedet Torben M. Andersen Institut for Økonomi Aarhus Universitet.
Søg støtte til projekter… København, 8. februar 2008.
Forebyggelse – en del af løsningen eller en del af problemet ?
Er Hovedstaden klar til fremtidens udfordringer? v. Cheføkonom Klaus Rasmussen, DI 2. april 2008.
Klimatilpasning som vækstdriver - regionen har en vigtig rolle Dorthe Selmer, vicekontorchef i Regional Udvikling ,
C4 i Hillerød Handel Turisme, kultur, sport Uddannelse Erhverv C4 Sammen er vi stærkere! C4 er en medlemsbaseret paraplyorganisation, der samler Hillerøds.
EPJ Messedag den 9. april 2013 Koncerndirektør Ole Thomsen.
DMU-SPEEDWAY 80cc TALENT UDVIKLING. TALENTUDVIKLING - KRITERIER 80 CC FOR DELTAGERE I Y.G.T - UEM OG LANDSKAMPE ÅR ET KLART TALENT DER.
27 FEBRUAR 2013 XXX 1 Region Midtjylland OPP og OPI Ulf Kjellerup, COWI.
Introduktion af Danmarks største jobmarked på Godkendt rådgiver for Selskabet.
Arbejdsmetode SWOT-analyse på eksisterende set-up Andres erfaringer med enstrenget erhvervsfremme- system VISION Version 1 Hvilke krav stiller visionens.
Den bæredygtige landsby
Norsk topidretts-model ”Helhedsbeskrivelse for norsk bordtennis topidretts-satsning”
Region Hovedstaden Åbningskonference København, 18. januar 2007 Region Hovedstaden – Danmarks vækstlokomotiv Adm. direktør Niels Boserup Københavns Lufthavne.
Stedet som indgang til digital forvaltning
1 Kulturseminar 2009 Det internationale kultursamarbejde.
Malmö Festivalen har ca besøgende. Malmöfestivalen är en årlig festival i centrala Malmö. Festivalen är Nordens största stadsfestival med ca.
Flere vækstiværksættere i Danmark Oplæg på rådgiverkonference den 20. november 2008 V/ Lars Nørby Johansen Formand for Danmarks Vækstråd.
JTU GENERALFORSAMLING 10. MARTS CARDIO TENNIS Hvorfor jeg er her i dag - Dialogmøde med Dansk Tennis Forbund og en række klubber 18. juni
Region Midtjylland - Infrastruktur I dag - I morgen - I fremtiden Direktør Jens Egdal.
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Oplæg for statslige topledere 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T Internationalisering af uddannelser.
Modtagelse og fastholdelse af udenlandsk arbejdskraft 31. marts 2011.
7. MARTS 2011 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets strategi AARHUS UNIVERSITET.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
C4 i Hillerød Handel Turisme, kultur, sport Uddannelse Erhverv C4 Sammen er vi stærkere! C4 er en medlemsbaseret paraplyorganisation, der samler Hillerøds.
Hvad skal hovedstaden leve af? VP Jørn Henrik Levy Rasmussen 28. april 2010.
Vækst og velfærd Nærhed og kvalitet! 30. marts 2006 Kvindernes Vækstforum.
Dansk Handicap Idræts-Forbund Mission, Vision og Mål
Dansk Handicap Idræts-Forbund Mission, Vision og Mål
et stærkere og bredere turismesamarbejde
Anja Andersen.
Gladsaxestrategien omfatter også erhvervslivet
Præsentationens transcript:

Wonderful Copenhagen, Eventures Martin Bender, Eventchef 21. april 2006

Hvorfor begivenheder? Begivenheder spiller en afgørende rolle i oplevelsesøkonomien Begivenheder kan være løftestang for ny infrastruktur og faciliteter Begivenheder skaber og tiltrækker jobs og investeringer Begivenheder skaber samling og fælles identitet på tværs af kulturer Begivenheder kræver og skaber et bredt samarbejde mellem det offentlige, erhvervslivet og kulturlivet

”Hvis København blev verdens centrum, ville det gøre mange glade mens andre ville synes det var mærkeligt fordi de troede den allerede var det” Piet Hein

Københavns nuværende position Antal internationale sportsbegivenheder 2002 – 2004 10 20 30 40 50 60 70 80 Paris London Moskva Sydney Melbourne Berlin Barcelona Stockholm Tokyo Budapest Helsingfors Antal Copenhagen Kilde: Sportscal.com, London 2004 for Wonderful Copenhagen

Copenhagen Eventures holdopstilling Eventchef Projektansatte Projektansatte Projektledere Projektledere Projektledere Projektkoordinator Kommunikationsansvarlig

Vi har sat begivenhedsarbejdet i system Markedsføring og PR Tilgang til internationale beslutningstagere samt markedsførings- og mediekanaler Fælles platform og netværk Samling af byens leverandører i fælles tilbud på begivenheder Skabelse af økonomisk opbakning og netværk blandt virksomheder Viden om eventøkonomi og -ledelse Viden om konceptudvikling, produktion af events samt hvordan en sund økonomi i den enkelte event kan opnås Viden om tendenser, erfaringer fra andre byer, benchmarks, samfundsøkonomiske modeller mv. Grafen viser, hvordan væksten i antallet af overnatninger de seneste ni år har varieret fra år til år. Den gennemsnitlige vækst for perioden har været på cirka 3 procent årligt. Fire af årene skiller sig positivt ud – fra 1998 til 1999 voksede overnatningerne med 3,4 procent, mens de fra 1999 til 2000 voksede med 6,1 procent. De seneste to år har dog slået disse år som de stærkest voksende med en vækst på henholdsvis 6,1 procent og 7,2 procent. Denne vækst kommer efter en periode med en generel nedgang for turismen (efter 9/11), og selv om væksten i de seneste to år godt nok også er en del af en generel fremgang for turismen, vokser København mere end de fleste byer i Europa og verden.

Wondeful Copenhagen, Eventures - sport Danske forbund TSE Consulting Eventures Internationale forbund Samarbejdspartnere Idrætsfonden Danmark

Begivenheder vundne, skabt eller videreudviklet Europa top 12 i bordtennis 2006 MTV Europe Music Awards 2006 EM i triatlon 2007 World Symposium, verdens største korstævne 2008 Outgames, OL for bøsser og lesbiske 2009 IOC Session og Olympic Congress 2009 Copenhagen Cooking Copenhagen Athletics Games Metro Fashion Week Copenhagen Architecture & Design Week Copenhagen Music Week Wonderful Wedding Week (v/Kronprinsbrylluppet) Kongens Nytorv – genåbning i forår 2005 Eventyrparaden H.C. Andersen – september 2005 Havfruens fødselsdag – 23. august hvert år Kulturnatten Grafen viser, hvordan væksten i antallet af overnatninger de seneste ni år har varieret fra år til år. Den gennemsnitlige vækst for perioden har været på cirka 3 procent årligt. Fire af årene skiller sig positivt ud – fra 1998 til 1999 voksede overnatningerne med 3,4 procent, mens de fra 1999 til 2000 voksede med 6,1 procent. De seneste to år har dog slået disse år som de stærkest voksende med en vækst på henholdsvis 6,1 procent og 7,2 procent. Denne vækst kommer efter en periode med en generel nedgang for turismen (efter 9/11), og selv om væksten i de seneste to år godt nok også er en del af en generel fremgang for turismen, vokser København mere end de fleste byer i Europa og verden.

Samfundsøkonomisk effekt Realiseret i 2003-2006: Turistforbrug: 300 millioner kr. International presseomtale: = 96 millioner kr. Dynamiske effekter Grafen viser, hvordan væksten i antallet af overnatninger de seneste ni år har varieret fra år til år. Den gennemsnitlige vækst for perioden har været på cirka 3 procent årligt. Fire af årene skiller sig positivt ud – fra 1998 til 1999 voksede overnatningerne med 3,4 procent, mens de fra 1999 til 2000 voksede med 6,1 procent. De seneste to år har dog slået disse år som de stærkest voksende med en vækst på henholdsvis 6,1 procent og 7,2 procent. Denne vækst kommer efter en periode med en generel nedgang for turismen (efter 9/11), og selv om væksten i de seneste to år godt nok også er en del af en generel fremgang for turismen, vokser København mere end de fleste byer i Europa og verden.

Eventures’ erfaringer Ingen egenproduktion Eventures skal ikke selv producere begivenheder – for ressourcekrævende Lille basisorganisation Eventures skal fortsat være en lille fleksibel enhed, der trækker på ressourcerne i Wonderful Copenhagen og køber kompetencer projektvis Finansielt beredskab Finansiel garanti skal kunne stilles hurtigt og fleksibelt Mangel på faciliteter Byen mangler nødvendige faciliteter for at afvikle en lang række begivenheder Langsigtet strategi Ambitionsniveauet skal vokse i takt med byens image og de vundne erfaringer

Mål og strategi Vi vil tiltrække, udvikle og videreudvikle begivenheder som understreger Københavns kvaliteter og styrker inden for kultur og sport Vi vil gøre København i stand til at påtage sig værtskaber for verdens største kultur og sportsbegivenheder – fx. OL i 2020 Hvert år vil vi investere i begivenheder som samler regionen og positionerer København som Nordeuropas oplevelsesmetropol nummer ét

Visionsstigen EM fodbold 2016 VM Atletik 2019 VUNDNE EVENTS VM Europa Top 12 Bordtennis 2006 VUNDNE EVENTS VM Svømning 2012 VM Håndbold 2015 VM Roning VM Bordtennis 2010 KONKRET BUD VM Bordtennis 2010 VM Cykling (vej) 2010 VM Sejlads VM Sejlads ATP finale Tennis MULIGE BUD UEFA Cup Fodbold 2009 World Masters Games 2013 Europa Cup finale ‘OL sport’ VM IOC Congress 2009 VM Cykling (bane) 2008 EM Kunstskøjteløb 2012 EM Basketball EM Volleyball MTV Music Awards 2006 Grafen viser, hvordan væksten i antallet af overnatninger de seneste ni år har varieret fra år til år. Den gennemsnitlige vækst for perioden har været på cirka 3 procent årligt. Fire af årene skiller sig positivt ud – fra 1998 til 1999 voksede overnatningerne med 3,4 procent, mens de fra 1999 til 2000 voksede med 6,1 procent. De seneste to år har dog slået disse år som de stærkest voksende med en vækst på henholdsvis 6,1 procent og 7,2 procent. Denne vækst kommer efter en periode med en generel nedgang for turismen (efter 9/11), og selv om væksten i de seneste to år godt nok også er en del af en generel fremgang for turismen, vokser København mere end de fleste byer i Europa og verden. EM Triathlon 2007 EM/VM Springridning 2009 VM Triatlon 2011 Gymnastrada PGA Tour Golf Europa Top 12 Bordtennis 2006 World Symposium 2008 World Outgames 2009 VM Taekwondo 2009 World Cup Banecykling OL Test-events 2005 2020

Wonderful Copenhagen Alliance Samarbejde med erhvervslivet Wonderful Copenhagen Alliance Koncept - at skabe en alliance mellem erhvervslivets virksomheder, som via kontingent og proaktiv medvirken vil styrke og udvikle Københavns internationale begivenheder.

Samarbejde med erhvervslivet Carlsberg Danske Bank Konica Minolta NHG SAS … og en målsætning om 15 yderligere partnere i 2009

Udvikling af byens rammebetingelser Fakta og analyser arbejder for at få ny og forbedrede faciliteter - multiarena Opblødning af regler og restriktioner for begivenheder i det offentlige rum – med respekt for de mange balancer (Video)

Wonderful Copenhagen, Eventures Martin Bender, Eventchef 21. april 2006