Analyse og fortolkning

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
9. Kvantitative metoder -spørgeskemaer
Advertisements

KiMs – Maj KiMs SMAGSTEST - franske kartofler - Maj 2012.
Analyse af rejsekortet for
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Overordnet målsætning:
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
”Intet” af Janne Teller
Analyse og fortolkning
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Roskilde Tekniske Skole
Torbenfeldvej Vallensbæk strand Tlf.: – – dagligt brug af vores hjemmeside •AGEN LYS har en stor og omfattende.
Analyse af kvalitative data
Analyse af kvalitative data
A&B ANALYSEs Danmarkspanel - Foreningen ”Odinstårnet” -
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Kim Lyng Madsen Lau Kingo Marcussen
SSQ 5.6 side 1 De følgende spørgsmål drejer sig om din evne til – og oplevelse i forbindelse med – at høre og lytte i forskellige situationer. For hvert.
Arbejdspladsudvikling
De sidste undervisningstimer
1 Beboerinformation BL: Budskaber og målgrupper Paul R. Metelmann.
1 DSB og Bibliotekerne Personlige interview foretaget 20. til 25. januar respondenter Holdning til evt. ny portal.
Analyse og fortolkning
Sprog/billeder på Internettet
Analyse og fortolkning
Analyse og fortolkning
Formularer (Access, del 3)
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Analyse og fortolkning Kvalitativt og kvantitativt
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
V ORES A GENDA  Os og vores speciale  Godt ved specialeprocessen  Knapt så godt ved specialeprocessen  Vejledning  Grupper  Gode råd.
Kvantitative metoder
Hvad er et problem ? Et problem er i sin negativt ladede betydning en for nogle utilfredsstillende situation. Et problem er i sin positivt ladede betydning.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Boligselskabernes Landsforening – Danmarkspanel - Januar A&B ANALYSEs Danmarkspanel - Boligselskabernes Landsforening - Januar 2010.
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Kreative metoder og analyse af kvalitative data
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Virksomheder - definition
SEO PÅ AU.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Statistik.
Hvordan afgør vi væsentlighed? Kursus: ‘Væsentlighed’ og miljøvurdering Miljøvurderingsdag 2012.
Svar venligst på nedenstående spørgsmål, før du besvarer spørgsmålene om din hørelse Navn: Dato: Alder: Jeg bruger ét høreapparat (venstre øre) Jeg bruger.
Analyse og fortolkning Kvalitativt og kvantitativt
Økonometri 1: Specifikation og dataproblemer1 Økonometri 1 Specifikation, og dataproblemer 4. november 2005.
Inklusion i teori og praksis Inddragelse af studerende i FoU projekter
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
Introduktion til Access (Access, del 1)
Den anerkendende interviewform
Økonometri 1: Dummy variable
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Lederseminar 2014 Varde Kommune
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Perception og disposition af grænseflader
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
Grunde til at jeg elsker dig
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Økonometri 1: Dummy variable1 Økonometri 1 Dummy variable 24. marts 2003.
1 Læringsstil, samt Projektplanlægning og projektstyring Mål: At i får kendskab til jeres egen læringsstil. At I får et grundlæggende kendskab til projektplanlægning.
SKABELON.
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
Kapitel 5: Tabeller og sammenhænge
SUF - gevinstrealisering
- og hvordan du undgår dem…
Præsentationens transcript:

Analyse og fortolkning 23.4.12 10. kursusgang Analyse og fortolkning 23.4.12

Projekt-opgave Vejledning: Status på projektet - Opdateret problemformulering – hvis det er nødvendigt Udkast til analyse af indsamlede data Tanker om analyseformer af kvalitative og kvantitativ data 28.04.10 weekend, hvor det sendes til begge mine mailadresser: paul@media4masses.dk og prm@itu.dk

Kvales syv stadier – du er her…! Tematisering Design Interview Transskribering Analyse Validering Rapportering

De tre vigtigste aha-oplevelser Skriv de tre ting ned du blev mest overrasket over i jeres interview Vis det til de andre fra gruppen Diskutér det med dem

Hvordan laver man en analyse? Længde? Opbygning? Brug af teori? Transskribering helt eller delvist?

Proces 1.Step Analyse – systematisering - kodning 2.step Teoristrukturering – begrebsliggørelse 3.step Overblik – Syntese – Nirvana…

Proces i en undersøgelse 1: Det umiddelbare og intuitive: Indtryk Fornemmelser Undren Noter dem ned og brug dem, det er tit der de største indsigter kommer

Der er forskel på analyse og fortolkning 2: Analyse (ordne) Bruger distance og kritisk sans Søger at systematisere og rationalisere meningsindholdet Kan være helt eller delvist inspireret af teori 3: Fortolkning (forstå) Fordrer indlevelse Søger at forstå mening og dybere betydning Teori bruges ofte her

Bearbejdelse af empiri Optag det helst på diktafon eller video, næstbedst skriv noter. Foretag en umiddelbar fortolkning lige efter interviewet. Her har du interviewet frisk i erindring og kan allerede drage nogle væsentlige konklusioner. Transskriber helt eller delvist Brug f.eks. en eller flere af Kvales kategoriseringsformer - afhængigt af formålet. Begynd allerede analyse/fortolkning selv om du er midt i interviewfasen.

Transskribering Fordel med et stort overblik Men kræver mange kræfter Afhængigt af emnet Husmandsløsning - Kombiner med udvalg af citater og henvisning til tidskoder på video eller lydoptagelse

Kvales 5 analyseformer 1. Meningskondensering Ved meningskondensering sammenfattes essensen af betydningerne i de interviewedes udtalelser. De mest betydningsfulde citater transskriberes evt. 2. Meningskategorisering Meningskategorisering er en form for kvantificering af interviewteksten. Man prøver på at registrere, hvorvidt bestemte parametre eksisterer og med hvilken vægt.

Kvales 5 analyseformer 3. Narrativ strukturering "Narrativ strukturering indebærer, at det er tekstens tidslige og sociale organisation, der får meningen frem. Denne metode fokuserer på de historier, der fortælles under interviewet, og udarbejder deres strukturer og plots." (Kvale, s. 191) F.eks. opfattelse hvad en ”rigtig” cancerpatient er eller hvordan er jeg som billist

Kvales 5 analyseformer Meningsfortolkning (Hvad de ikke selv ved) Meningsfortolkning, søger efter de dybere meningslag i interviewteksten.   Ad hoc-metoder Hvor man kobler flere af metoderne. Kort sagt mange andre forskellige måder at analysere på afhængigt af materiale og hensigter

Hvordan analyse i praksis? Analysemetoder Tematiser Hvad er væsentligt Hvad skal udelades? (Vær varsom her - gem gamle resultater) Hvilke mønstre viser sig f.eks. lokalt aktive læsere af nyhedsbrev Forskelle og modsigelser f.eks. ”Jeg kører sikkert” - ”Fart betyder ikke noget” Hvilke forhold er redundante Nyopdagelser?

Hvad skal du ikke gøre? Lade forskellige udsagn udligne hinanden Elendig hjemmeside eller fantastisk hjemmeside = OK hjemmeside Begge udsagn er interessante og kan bruges i analysen f.eks. om det skyldes alder, mangel på relevans, andet informationsbehov, etc.

Din baggrund for fortolkning Forhold jer til fortolkningskonteksten Få gjort klart hvordan og på hvilken baggrund du foretager din fortolkning. Eksempelvis, hvad din egne forforståelser til området er og hvilke teoretiske vinkler, du finder frugtbare.   Vær flere om at fortolke for at undgå ensidig subjektivitet. (Kriteriet er intersubjektivitet)

Analysestruktur i praksis Forslag: Overordnet to måder at strukturere analysen på: Følger interviewguidens/forskningsspørgsmålenes struktur Følger teoriens struktur

Husk Husk at være opmærksomme på om interviewguidens struktur bliver for lukket. Vær åben over for de evt. nye temaer og vinkler der kunne dukke op. Fokuser både på redundans/sammenfald samt variation i analysen.

Brug af teoriens struktur Man kan strukturere analysen og fortolkningen ud fra den struktur teorien giver: Sepstrups begreber: Livssituation Sociale netværk Relevans Informationsbehov Informationsprocessen Rogers begreber: Relativ fordel Kompatibilitet Kompleksitet Innovationsprocessen

Teoristruktureret analyse- Egenskaber ved innovationen Relativ fordel I forhold til fordelene ved at have en DAB radio synes Katja at det er en god ide at man kan vælge hvilken genre man vil høre. I forhold til almindelig radiolytning mener Katja at det er et plus at man kan vælge noget fra, og man kan vælge noget til. Derudover fremhæver hun en anden fordel ved DAB radio som er at det kører via et digitalt signal, i stedet for via et FM sendenet. Et digitalt signal kradser ikke i lyden, og hun synes det er en fordel med et klart signal. Den vigtigste fordel er dog kontinuiteten i musikken, indenfor samme genre. Kompatibilitet Hun mener ikke en DAB radio på nuværende tidspunkt vil kunne dække alle hendes radiobehov, hun vil stadig gerne have mulighed for at kunne lytte til FM radio.

Teoristruktureret analyse- Egenskaber ved innovationen Kompleksitet Hun synes at det ikke virker nemt at programmere kanalerne ind på faste stationer på en DAB radio, ellers synes hun at det .er meget logisk at bruge en DAB radio.   Testbarhed Den DAB radio som vi har medbragt til interviewet er den første DAS radio Katja nogensinde har prøvet. The Innovation Decision Process Ud fra ovenstående oplysninger ses det at Katja allerede har dannet sig en mening om DAB radio teknologien, men har ikke meget kendskab til det. Ud fra Rogers "The Innovation-Decision Process" mener vi at hun i forhold til at ville tage DAB radio mediet til sig, befinder sig på det 3 stadie, som er beslutningsstadiet. Hun forventer at anskaffe sig sin første DAB radio indenfor det næste år.

Brug af interviewguidens struktur Strukturer analysen efter de temaer interviewguiden er bygget op over: Eksempel fra projekt om podcast i toget Behov for og lyst til underholdning i toget Interesse for DR’s programmer Interesse og mentalt IT-overskud Innovationsinteresse Kendskab til podcast Brug af podcast Potentielle brugere af podcast blandt folk der kører i tog

Analyse og fortolkning med teori Behov for og lyst til underholdning i toget Ren analyse(Systematisering) A bruger for det meste tiden i toget til at løse en sudoku eller kryds og tværs, og hun læser også gratisaviserne Urban og Metroexpress. Desuden bruger A tiden til at slappe af før og efter arbejde. B er glad for sin tid i toget og siger bl.a. at tiden i toget er afslappende - et frirum". B lægger vægt på, at togturens længde har indflydelse på, hvordan hun forbereder turen. Der er forskel på, hvordan jeg organiserer det, inden jeg tager toget. Hvis jeg ved, at jeg skal sidde der i en halv time, så planlægger jeg det lidt bedre... tager noget med". Teorien bruges til fortolkning - Rogers Især for B, synes podcast at være en relativ fordel, idet hun allerede har lyttet til radio i toget. Samtidig kan man sige, at podcast er kompatibelt for begge respondenter idet. de i forvejen benytter sig af andre medier i toget, og man kan derfor sige, at de har et stykke tid i toget, som de ønsker at udfylde med noget. På den anden side kan man sige, at de begge to allerede er gode til at udnytte tiden. Og især A giver udtryk for, at hun er godt tilfreds med sin sudoko, hvilket kunne konkurrere med muligheden for at høre podcast. B er på baggrund af informationerne i denne dimension den man bedst kunne forestille sig som bruger af podcast.

Analyse og fortolkning med teori Interesse for DRs programmer Ren Analyse(Systematisering) B kender mange af DRs programmer, og hører flere af dem jævnligt. A derimod kender nogle af de podcastede programmer, men lytter sjældent til DRs radioprogrammer. B lytter ofte til P1 og siger om sig selv: "Jeg er storforbruger af DRs programmer". Hun bruger også DRs netradio meget, fordi hun kan høre programmerne, når hun vil. Hun synes godt nok, at netradioen er noget uoverskuelig. A nævner, at hun hører andre programmer end DRs radioprogrammer - hun hører mest Københavns Radio…… Teorien bruges til fortolkning - Rogers På baggrund af spørgsmålene om interessen for DR, er det tydeligt, at B er den der bruger DRs programmer mest. Hun hører mange programmer fra DR, hvoraf en del findes,som podcast. Dette peger også på Rogers kompatibilitets faktor – podcast passer fint i B's verden. A bruger forvejen ikke de af DRs programmer, der bliver podcastede i særlig stort omfang, så det kan være svært at se hende som bruger af DRs podcast - For A ville DRs podcast derfor hverken være en relativ fordel eller kompatibelt med hendes nuværende forbrug af radio/ tv.

Slut for i dag

Kvantitativ analyse ”Det virker som om kvantitative beskrivelser blir stadig viktigere i den offentlige diskjusjonen. Skal en underbygge et resonement, kreves det ofte at en gjør det i form av en eller annen form for tallfestning.” (Østbye, Helge et al.: ”Metodebok for mediefag”, s. 137)   ”Kvantitativ analyse betyr analyse av et materiale som enten består av enheter, egenskaber eller kategorier som lar seg behandle som tall eller lar sig telle. Målet er å finne strukturer eller teste på forhånd oppstilte hypoteser om strukturer i materialet.”

Datamatricen Indledningsvis samles de tre begreber: enhed, variabel og værdi i en datamatrice. Enhed: F.eks. person Variabel: F.eks. hvor mange biografbesøg Værdi: Det enkelte svar fra hver enhed og på den enkelte variable. Datamatricen sammenfatter hele undersøgelsens datamateriale og danner grundlag for analysen. Man kan enten have datamatricen i papirformat eller digitalt i dag ofte et Excel-ark

Procentsatser ”Det er tvilsomt å berekne prosenttal på grunnlag av svært få enheter, f.eks. under 10 eller 20.” (Østbye, Helge et al.: ”Metodebok for mediefag”, s. 166) Min tommelfingerregel: Mindst 100 enheder...   Når man beregner procentsatser er det vigtigt at skelne imellem de afhængige og uafhængige variabler. Afhængig: Biografbesøg eller tv-seening Uafhængig: Alder Så vi får fordelingen af børns mediebrug afhængigt af alder og ikke omvendt. Men i andre tilfælde kan der være andre sammenhænge f.eks. biografbesøg som uafhængig og uddannelses som afhængig.

Fire typer af kvantitativ analyse Man skelner imellem fire typer af kvantitativ analyse afhængigt af, hvor mange variabler, der indgår i analysen: Univariat analyse - en og en f.eks. ved valg Bivariat analyse - to og to f.eks. partivalg og køb af økologiske grønsager Multivariat analyse – flere variabler f.eks. Uddannelse, indkomst, dødelighed og geografisk placering Klynge analyse - mange variable f.eks. Minervas segmenter

Et godt råd Lav figurer, grafer, søjlediagrammer, etc. Sammenhænge bliver meget tydelige, når man ser dem

1: Univariat analyse   Univariat analyse er analyse af variablenes værdi, hver for sig (en og en). Univariat analyse foretager man ved at lave optællinger, og opgørelser af procentsatser. F.eks. Hvor mange rygere er der i den danske befolkning

Uafhængig/afhængig variabel For at afgøre den afhængige varibel, ses på, hvad der kommer først. Hellevik foreslår denne tre-deling:   • Baggrundsvariable  Køn, alder, fødested(forandres ikke meget) • Personlighedsvarible  Personlighedstype, tro • Holdnings og adfærdsvarible f.eks. holdning til abort, brug af sele, valg af parti,.. (Østbye, Helge et al.: ”Metodebok for mediefag”, s. 163)

Tre formål med univariat analyse Der kan være forskellige formål med at lave en univariat analyse:   1) Frekvensfordeling Er en opgørelse over, hvor mange enheder, der er i hver kategori, ex. hvilket parti vil de adspurgte stemme på – en af de mest brugte.

Centraltendens og spredning Her er man interesseret i at få indsigt i det typiske, ex. gennemsnittet for hvor hyppigt folk har støttet nødhjælpsorganisationer, og det gennemsnitlige beløb de donerer.   Typetal (hyppigst forkomne tal)(F.eks. stemmer på Venstre eller ingen(0) biografbesøg) Median (midterste værdi, deler materialet i 2)(1-2 biografbesøg pr år) Gennemsnit (OBS:påvirkes af ekstreme værdier)(Hvor mange biobesøg pr. indbygger i et år) 3) Spredning Hvorledes fordeler materialet sig. Samler det sig om nogle få værdier, eller der stor spredning. (F.eks. ingen biobesøg, 1-2 og 3-10 pr. år)

2: Bivariat analyse   Ved bivariate analyser søger man efter sammenhænge imellem to og to variabler. Er der f.eks. sammenhæng imellem hvilket parti folk vil stemme på, og om de abonnerer på årstidernes grøntsagskasse, ryger eller vil have en højere U-landsbistand?

3: Multivariat analyse   Multivariat analyse bruges til at udlede større sammenhænge og mønstre mellem flere variable

4: Klyngeanalyse Mange variable sammenlignes og sammenstilles for at finde mønstre f.eks. om der er grupperinger.