Erhvervscase Erhvervscasen kan f.eks. indeholde:

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Advertisements

LEAN Akademy.
Lean Salgskonsulentuddannelsen
Introduktion Values Interweave ™. Når ledelsen sætter fokus på et område, så er ord sjældent nok til at få medarbejderne til følge med.
Naturfagsstrategi – i din kommune
Værdistrømsanalyser.
Introduktion til værdistrømsanalyser
Hvad er lean Konstant fokus på spild i alle processer. Nedbringe lagre, gennemløbstider og mindske omkostninger. Sikre en høj kvalitet af produkter og.
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Lean i den offentlige sektor Carsten Lindorf
Medarbejdertrivsel.
Lean Salgskonsulent-uddannelsen Velkommen til dag 4
Ledelse af forandringer
Visioner og strategier for Mariagerfjord Idrætsråd ??
Det autentiske menneske
Nytænk din forretning med Blue Ocean Strategy
Kundeværdi.
Forøg din værdi som konsulent
Ledelse Består i et samspil mellem mennesker, for at nå
Kvalitetsstyring som ledelsesværktøj.
Udvikling og styring af en virksomhed
Velkommen til dag 6 Opsamling - Indtil nu - Erhvervscase
IS-Strategi.
Fremtidens ledelse af en kulturvirksomhed
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Værdistrøms-analyse (Vejledning)
Forretningsmodel.
Introduktion til Microsoft CRM Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
Forbedringstavlen – er et must
Kaizen og Tavlemøder Løbende forbedringer Tavlemøder 5 X Hvorfor.
Formulering af strategi ud fra analyse og ”Scenarier”
Kodeks for offentlig topledelse
Køb af processer Dialog med kaospiloterne hold september 2004 Lisbet Thyge Frandsen, adm.dir. BDO ScanRevision.
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
UDVIKLINGSFORLØB FOR LEDERE Kriminalforsorgen Midt- og Nordjylland Modul 1 Ved brug af materialet og yderligere information kontakt: Jens Linder, Chefkonsulent,
Fit for Fight skabeloner til videre arbejde september 2009.
SWOT-analysen Litteratur lektion 4 Lægaard:
Grundlæg din succes med en langsigtet strategi Derfor er en strategi vigtig – også på landbrug. Mikael Vest 10. januar 2007.
Formål – i dag Lidt dybere kendskab til lean Tankesættet Værktøjerne
Refleksioner og opsamling ift. i går
PBJ Consult A/S – Mere end et systemhus HR i øjenhøjde
De 8 excellence-begreber
Lean Sales Manager LEAN INTRODUKTION Principperne Spild.
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende Coachingforløb.
Innovation præsentations eks. Start med at forklare hvilket problem du mener dit innovative forslag ville kunne løse. Mit innovative forslag tager udgangspunkt.
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
Lean i Faaborg- Midtfyn Kommune
Mission, vision og strategi.....det er DER – VI skal hen !
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Carsten Lindorf Lean Forandringer Problemstillinger.
at få sund fornuft til sund adfærd….
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
LEAN-KØREKORTETS STRUKTUR
INDUSTRIENS LEAN-KØREKORT
Hvad er lean? Lean er at opnå en kultur, baseret på løbende forbedringer, hvor der fokuseres på, hvad der giver værdi, set med kundens øjne. Alt andet.
Dansk Supermarked i korthed
Sådan oversætter du centrale budskaber. Dette værktøj er for dig, som vil Blive bedre til at kommunikere overordnede budskaber til egne medarbejdere,
”Performance management”. Mål med indlægget Betydningen af at arbejde med mål og målstyring Forsøge at skabe forståelse for den sammenhæng der er målstyring.
Indsæt billede: Højreklik billedet og vælg ”skift billede”, eller slet billedet og klik på ikonet for at indsætte billede. Når du har indsat billede, højreklik.
Betaler en professionel bestyrelse sig ?. Professionel bestyrelse og ejerskifte… Mindre pres på virksomhedens daglige ledelse En rigtig pris Mindre bøvl.
Integrationsnet Målafklaring; med coaching og ressourcetænkning som referenceramme.
FORRETNINGSPLAN.
SUF - gevinstrealisering
Idegrundlag og målsætninger
Leveregler Ledelsen skal være helhedspræget for at sikre bæredygtige resultater Resultatmål og forventninger baseres på fakta og dialog Synliggørelse af.
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Præsentation af forretningsplan
Præsentation af forretningsplan
Forbedringsmodellen Test og læring Hvad ønsker vi at opnå? Mål
Hvad er vores kommunikationsmål
Præsentationens transcript:

Erhvervscase Erhvervscasen kan f.eks. indeholde: 2 A4 sider afleveres 8 dage inden eksamen Erhvervscasen kan f.eks. indeholde: Præsentation af AO – med vægt på det team, som du er en del af Dine udfordringer og problemstillinger i forbindelse med dit team Hvordan du har arbejdet med problemstillingerne under uddannelsen Lidt om værdistrømsanalysen og hvad den viste, og hvad du kan gøre anderledes Hvordan du får sat fokus på løbende forbedringer Hvilke resultater du ønsker at opnå

Uddannelsens indtil nu Leanprincipperne Værdistrømsanalyse Spild Tavlemøder Målstyring Visualisering Salgstræning/værktøjer Kommunikation Forandringsledelse GEMBA-ledelse Vision-strategi-mål Erhvervscase og eksamenspræsentation og træning Hjemmeopgaver/træning

Erhvervscase Brændende platform Vision og mål Indsatser Metode Leanimplementering Succeskriterier Den tvungne nødvendighed Hvad er min personlige vision og ledestjerne og hvad er mine mål Dine projekter, herunder VSA Lean-værktøjer Hvordan – mennesker – proces Hvornår er jeg tilfreds

AO’s brændende platform I et benhårdt marked med stærk konkurrence skal AO slå de andre for at overleve. Pt tabes dækningsbidrag. Derfor er vi samlet her. Lean Sales Manager og Lean Manager uddannelsen skaber grundlaget for en vækst og bedre dækningsbidrag. Det kræver indlæring af nye kompetencer og ændret adfærd.

AO’s strategiske udfordringer Øget dækningsbidrag Vækst med samme ressourcer i et presset marked Kunden som gæst i butikken Sælgerens rolle i butikken Varigt ændret adfærd Fokus på salg og service Samarbejde i AO AO.DK

Målnedbrydning (Hoshin Kanri) Hoshin Kanri er det japanske ord for målnedbrydning. Forretningsmål Øverste ledelse Afdelingsmål F.eks. Salg eller indkøb Teammål F.eks. butikken. Standard PDCA ACT PLAN DO CHECK ACT PLAN DO CHECK ACT PLAN DO CHECK ACT PLAN DO CHECK ACT PLAN DO CHECK ACT PLAN DO CHECK

Brændende platform – vision - indsatser Her er værktøjskassen VSA Kaizen Standardiseret arbejde 5S Målstyring (SMED) Visualisering (TPM) Årsagsanalyse

Kundeværdi – LEAN tager udgangspunkt i kundens forventninger ! Ikke værdiskabende Nødvendige ikke værdiskabende Værdiskabende Imellem 50 og 60 procent af tiden i en organisation anvendes på ikke værdi-skabende aktiviteter. Lean fokuserer på at fjerne de ikke værdiskabende aktiviteter, som vi også kalder spild. Vi skal arbejde med at identificere de værdi-skabende aktiviteter. Det kræver at vi kender kundernes forventninger.

De 5 Lean Principper Lean principperne er et mind-set. Man starter med kunden, da vi altid har fokus på kundens behov. Vi skal vide hvad der skaber værdi for kunden, før vi kan vurdere om en proces er værdiskabende eller ikke værdiskabende. Princippet om at skabe løbende forbedringer betyder, at vi aldrig bliver færdig med Lean. Identificér værdistrømme – fjern de ikke værdiskabende aktiviteter Skab flow omkring de værdiskabende aktiviteter Lad slutkunden trække varen Skab det perfekte – igennem løbende forbedringer Specificér hvad der skaber værdi for kunden

Kunden, medarbejderen og ejeren i ét samspil

SMART Specifikt, så vi ved præcist, hvad der skal måles på Smarte mål – en afgørende faktor for succesfuld målstyring Specifikt, så vi ved præcist, hvad der skal måles på Målbart – vi har overvejet, hvordan vi kan opsamle data Accepteret – medarbejderne kan påvirke målet og det er formuleret positivt Realistisk – målet er realiserbart, men samtidig ambitiøst Tidsbestemt – vi ved, hvornår vores mål skal være opfyldt