BoConcept Holding A/S Årsregnskab 2006/07

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Advertisements

- ”Digitalt medborgerskab” – om bibliotek og borgerservice som kulturkonvergens eller konvergenskultur.
Q2 2006/07 præsentation, 11. maj 2007 ved CEO, K. E. Birk og CFO, Anders Arvai.
Title goes here Subtitle goes here Royal Greenland A/S – Årsrapport 2011/12 Ukiumut Nalunaarut 2011/12 Generalforsamling, Nuuk 23. januar 2013.
Hvorfor er det offentlige marked interessant?
InnoCamp Design af fremtidens selvforsynende Smarthouses Jonas Rasmussen & Anne B. Holm Innovationscenter, DONG Energy A/S.
Velkommen til Bevola A/S Bevola har markedets bredeste produktplatform til opbygning af lastbiler, hængere og trailere. Ydermere tilbyder Bevola løsninger.
Brug en bydel som dit bæredygtige show-room 28. oktober 2010.
Network Marketing En 2 til 5-års Plan Fremtidens Virksomhed
Kompetenceudvikling i ISS
Beboermøde
Arlas strategi – og globale muligheder
Generalforsamling 4. marts 2010 Henrik Poulsen
Den glade CEO og iværksætter!
Fit for Fight seminar september Operationalisering af strategi for resten af 2009 og 2010 Afdeling: Marketing, Innovation, AXOCO & CSR Vil…Mål…Gør…
1. halvår 2008/09 SEB Enskilda 28. november 2008.
På toppen af krisen og klar til fremtiden DI Hovedstaden Erhvervstræf 19. marts 2009.
Hvad kan København som hovedstad?
Vækstfondens medfinansiering af virksomheder
Der er penge i kommunikation
Futures og optioner på Københavns Fondsbørs
Forøg din værdi som konsulent
Præsentation af e-takeaway.dk
26.3 Variable omkostninger
mulige reformstrategier
Generalforsamling 28. august Dagsorden 1.Valg af dirigent 2.Ledelsesberetning 3.Fremlæggelse af årsrapporten 4.Godkendelse af årsrapporten, herunder.
18.3 Kommentarer til budgetterne
Intelligent energi – intelligente markedsmuligheder
Søg støtte til projekter… København, 8. februar 2008.
BackIIBasic En undervisningscase i entrepreneurship
Microsoft / Multidimensionel marketing til Small Business Fra multidimensionel segmentering til multidimensionel marketing - En analyse af SME markedet.
SMALL BUSINESS er BIG BUSINESS Small Business Specialist Community Partner Development Manager Lotte Rahbek.
1 juni 2002 Topdanmark Juni juni 2002 Hvorledes Topdanmark ønsker at skabe værdi Driftsmæssigt: En præmiefremgang som overstiger markedsniveauet.
1 Presse- og analytikermøde 31. januar Tidligere udmeldinger om orkanen Branchen Umiddelbart efter orkanen Ca. 1 mia. kr. Medio december 1999.
Virksomhedspræsentation China Outsourcing Company.
Athena IT-Group Stiftet i 1995 Optaget til Handel på Nasdaq OMX First North siden medarbejdere i Danmark og Tyskland Forretningsområder:  IT-Outsourcing.
Generalforsamling 28. august Dagsorden 1.Valg af dirigent 2.Ledelsesberetning 3.Fremlæggelse af årsrapporten 4.Godkendelse af årsrapporten, herunder.
DLF–TRIFOLIUM Græsfrøkonferencen 2008 Søren Halbye; Salgs- og marketingdirektør.
Fakta om AL-Bank Landsdækkende 66 filialer (incl. 5 fra Roskilde Bank). Etableret 1919 – til Århus i Ejes af fagbevægelsen m.fl private.
Prisudviklingen på kort sigt Future markedet.
Side Driftsøkonomi Kapitel 17 Supply Chain Management.
Udvikling i GODS Transporten Sammenfatningsrapport maj 2010.
AFSÆTNING A – Schønberg
Side Driftsøkonomi Kapitel 21 Innovation.
Scenarieanalyse og realoptioner
Floor Heating arketype processen. Hvorfor skal vi dog se på værdierne? I 2003 køber Danfoss DEVI A/S. DEVI brand´et forandres fra et Corporate Brand til.
1 Budgetorientering 13. oktober 2010 v. Borgmester Flemming Eskildsen Kulturcenter Limfjord.
Præsentation Improve your business. Strategi At være en af de førende partnere af Microsoft Dynamics løsninger At specialisere os i logistik, produktion,
Fit for Fight seminar september Operationalisering af strategi for resten af 2009 og 2010 Afdeling : International – Travel Retail Vil…Mål…Gør… Vinde.
It i de gymnasiale uddannelser Udstyr og anvendelse, 2010.
Vision Daloon er den moderne forbrugers foretrukne leverandør af etniske conveniencefødevarer.
Af: Jonatan W & Line Stryander
Iværksættermesse 27. marts 2010 Sådan finder du investor.
RECTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN AARHUS UNIVERSITET REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN UNIVERSITETERNE I FREMTIDEN.
Villy Asaa What to Buy – and at What Price? 2.
Globalisering, side
SQL Server konsolidering i Nordea Maiken Bjørn Jensen 5. september 2002  Mainframe baggrund – Siemens/BS2000, CA/IDMS  Ansat i Nordea september 1996.
Årsrapport 2005/06, 30. november 2006 Ved CEO, K. E. Birk og CFO, Anders Arvai.
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
Årsrapport 2008/09 Juni Agenda  Hovedpunkter 2008/2009  Økonomisk udvikling og iværksatte initiativer 2008/09  Strategisk up-date og forventninger.
Q1 2006/07 præsentation, 7. februar 2007 ved CEO, K. E. Birk og CFO, Anders Arvai.
Dansk Supermarked i korthed
Q3 2007/08 præsentation, 27. august 2008 Ved CEO K. E
Forretningsudvikling med Destination Lillebælt
Præsentation af forretningsplan
Historie og organisation
21. Den strategiske plan.
Ukiumut Nalunaarut 2014/15 Royal Greenland A/S – Årsrapport 2014/15
Royal Greenland A/S – Årsrapport 2017
Vi er ‘One PPG’ Vores formål We protect and beautify the world
Præsentationens transcript:

BoConcept Holding A/S Årsregnskab 2006/07

Agenda Introduktion til BoConcept Årsregnskabet for 2006/07 Markeder, koncept og strategi Langsigtede mål og forventninger 2007/08 Q&A Kontakter: Viggo Mølholm, koncernchef Hans Barslund, koncerndirektør E-mail: vm@boconcept.com E-mail: hb@boconcept.com

Historisk udvikling Fase I (1952-1992) Fase II (1993-2003) Fra snedkervirksomhed til møbelproduktion Fase II (1993-2003) Møbelproducent med egen franchisebaseret retailkæde Fase III (2004-) Retailorienteret konceptholder/international marketing- og logistikvirksomhed med egen møbelproduktion BPR og implementering af en fokuseret forretningsplan Optimering af distributions-setup, opgradering og vedligehold af butiksbestand samt frasalg af datterselskaber og områder, som ikke hører til BoConcepts kerneforretning One company – One brand – One distribution channel Vision: To make BoConcept no. 1 brand within urban interiors

BoConcept anno 2007 International retailorienteret konceptholder inden for møbler og livsstilsprodukter til det private hjem Efter omstrukturering af processer og en generel turnaround er fokus nu udelukkende på udvikling, support og forsyning til den globale franchisebaserede retailkæde, BoConcept 193 BoConcept Brand Stores Vigtigste afsætningskanal 400-800 m2 individuelt drevne franchisebutikker High-traffic locations Udelukkende salg af BoConcept produkter 148 BoConcept Studios 100-400 m2 shop-in-shops BoConcepts produkter er et supplement til produkter fra andre brands Brand Stores og Studios er repræsenteret i 45 lande verden over Kernekompetencer Design og branding 'Best practice' i retail- og salgsprocesser Supply Chain Management og sourcing Produktion af plademøbler

Solid økonomisk vækst gennem fem år

Aktionærforhold Medlem af MidCap+ på OMX Københavns Fondsbørs fra juli 2007 Fortsat vækst i likviditeten – handelsvolumen +32% (1Y) 240.000 A-aktier / 2.360.000 B-aktier 800+ registrerede aktionærer Free float ca. 75% Markedsværdi ca. 1,300 mia. kr. (B-aktier) Foreslået dividende for 2006/07: 2 kr. pr. 10-kronersaktie, nom.

Årsregnskabet for 2006/07

Årets strategiske tiltag følger planen Sikring af levering og service: Leveringsproblemer i første halvår af 2006/07 pga. for stor produktudskiftning, stor ordreindgang og lav varebeholdning Produktionskapacitet og varebeholdning blev øget med det formål at afhjælpe problemet Ledelsen har øget fokus på effektivisering og udbygning af kernekompetencer: Yderligere outsourcing til Fjernøsten Nedlukning af dansk polsterdivision – fremtidig polsterproduktion til det europæiske marked sources fra strategisk partnerskab med litauisk producent Salg af BoConcepts trækomponentvirksomhed i Litauen

Fortsat solid omsætningsvækst Omsætning på 1,047 mia. kr. – +17,7% YoY Lidt mindre end forventet (ca. 20%) pga. udskydelse af butiksåbninger fra 4. kvartal 2005/06 til næste regnskabsår og lavere vækst end forventet på det amerikanske marked Vækst på 9% i same-store-sale Nettotilgang for året er 30 Brand Stores og 4 Studios Strategisk fokus på Brand Stores som primær vækstfremmer Stigning på 45% i salget gennem Brand Stores (76% af den totale omsætning) Salget til produktkunder udgør – planmæssigt – en stadig mindre andel (tilbagegang på 42% YoY)

Indtjeningen fortsætter den positive udvikling Bruttoavancen er reduceret fra 41,4% til 40,6% Reduktionen i bruttoavancen skyldes, at de stigende priser på råvarer, energi og arbejdskraft ikke kan overføres til produktpriserne på kort sigt (nye priser træder i kraft pr. 1. september 2007) EBIT-margin øget fra 4,1% til 6,6% (forventet niveau: 6,0%) Economy of scale Fortsat opadgående trend efterhånden som effekten af omkostningsstyring og fokus på SCM slår igennem Resultat før skat på 61,7 mio. kr. (forventet niveau: 55–60 mio. kr.). Stigning på 34 mio. kr. YoY, hvilket er lidt over det forventede niveau

Øgede investeringer i ekspansion og lagre… Balancen er steget med 47,6 mio. kr. til 546,9 mio. kr. i løbet af året Investering i varelagre pga. stærk efterspørgsel Køb af tre Brand Stores i USA Åbning af egen Brand Store i Tokyo Stigning i tilgodehavender som resultat af øget aktivitet Netto rentebærende gæld reduceret til 184 mio. kr. Egenkapital på 148 mio. kr. svarende til en soliditetsgrad på 27%

…påvirker også cash flow Cash flow før afdrag på langfristet gæld udgør 25,7 mio. kr. (forventet niveau: min. 10 mio. kr.) Forårsaget af Køb/åbning af egne Brand Stores Stigning i varelagre

Markeder, koncept og strategi

CUSTOMISED URBAN DESIGN OUR BRAND SOUL the most singular way to describe our brand : CUSTOMISED URBAN DESIGN Vores brand soul er customised urban design. De møbler og accessories, vi designer, henvender sig til det moderne menneske, der henter sin inspiration fra, hvad der sker i de store metropoler. Vi henvender os til forbrugere, der vil have individuelle løsninger. Både produkt- og logstikmæssigt er vi i stand til at levere individuelle løsninger. Den urbane storby er den ultimative trend i dag. Metropolerne eksploderer i størrelse. Alle søger derhen og dem, der ikke gør det, orienterer sig ud fra stilen, der kommer derfra.

Efterspørgslen drives af global megatrend Den urbane storby er tidens ultimative megatrend Metropoler bliver større og større, efterhånden som folk verden over slår sig ned i storbyer – eller tilegner sig storbylivet og livsstilen forbundet med dette I takt med at antallet af metropoler stiger, stiger behovet for customised designermøbler hastigt Markedet efterspørger i stigende grad moderne møbler fremfor de mere traditionelle møbler BoConcept har en helt exceptionel position på markedet til at kunne drage fordel af denne trend vha. følgende 'market drivers': Global koncept og tilstedeværelse Én global stil

Opdateret identitet som platform for fremtidig vækst

BoConcept har fundet den rette markedsposition BoConcept er et globalt koncept BoConcepts produkter er markedets mest kommercielle og koordinerede med hensyn til design BoConcepts primære målgruppe består af brandorienterede trendsættere, som efterspørger designermøbler til overkommelige priser HIGH PRICE HIGH PRICE Rochebobois Rochebobois Lignet Lignet Roset Roset Natuzzi Natuzzi Heals Heals Crate & Barrel Crate & Barrel Habitat Habitat Bolia Bolia Ilva Ilva LOW IMAGE LOW IMAGE HIGH IMAGE HIGH IMAGE IDEm IDEm ø ø bler bler DFS DFS Argos Argos IKEA IKEA Better quality at the same price Jysk Jysk More sqm used on High-end products Hyper Markets Hyper Markets LOW PRICE LOW PRICE Source: BoConcept Source: BoConcept

Attraktivt franchisekoncept Vores attraktive franchisemodel er bygget op omkring centralt styret marketing, distribution, support og konceptudvikling BoConcept er eneleverandør af et komplet produktprogram og butiksinventar til BoConcept Brand Stores og Studios Butiksstrategien er at: Udbygge antallet af Brand Stores på 'prime locations' Øge same-store-sale primært via hit rate og basket size Tilbyde vores kunder en exceptionel shoppingoplevelse

Flere butikker – større markeder Nettotilgang af 30 Brand Stores (åbnet 42, lukket 12) og 4 Studios (åbnet 32, lukket 28) i 2006/07 BoConcept ejer p.t. 17 Brand Stores Det er hensigten, at disse skal sælges, eftersom det ikke er virksomhedens langsigtede strategi selv at eje Brand Stores Fokus på ti hovedmarkeder Markedsspredning minimerer konjunktursvingninger

Optimering af produktion og supply chain fortsætter med usvækket styrke Øget fokus på SCM og produktionsoptimering som værdiskaber Egenproduktion af plademøbler i DK – al anden produktion sources (primært fra Østeuropa og Kina) Distributionscentre i Ølgod (DK), Bayonne (US) og Tokyo (JPN) Egenproduktion og eksterne leverandører måles på samme måde som eksterne leverandører med det formål at sikre konkurrenceevne og rentabilitet Kapaciteten søges fremover udvidet gennem øget outsourcing af varelagre og bedre distributionsplanlægning 60% af den samlede produktion sources – denne procentdel forventes at stige

Fortsættelse af strategi med fokus på profitabel vækst Fokus på kundeoplevelsen i butikken skal gennemsyre værdikæden Organisk vækst søges realiseret via: Optimering af same-store-sale via yderligere investering i uddannelse af butikspersonale og fokuseret udvikling af butiks- og produktkoncepter (BoConcept University og BiC) Betydelig vækst i antallet af Brand Stores på hovedmarkeder (nettotilgang af 30-50 enheder pr. år) Produktkunder forventes afviklet inden 2008/09 Øget sourcing og forbedret produktivitet i egen produktion for at opretholde bruttoavance Introduktion af 'best practise' værktøjer for at gøre omkostninger relateret til supply chain variable med efterspørgslen Economy of scale i forbindelse med øget omsætning vil forbedre EBIT-marginen Begrænset investering i langfristede aktiver, da vækst ikke er kapitalintensiv

Langsigtede mål og forventninger 2007/08

Opjustering af langsigtede mål Gamle mål (2008/09) EBIT-margin min. 10% ROCE min. 20% Cash flow min. 4% af omsætningen 500 salgsenheder i 2010/11, hvoraf mindst 300 enheder er Brand Stores Nye mål (2010/11) Omsætning på 2 mia. kr. EBIT-margin minimum 12% ROCE minimum 30% Cash flow minimum 6% af omsætningen 500 salgsenheder, hvoraf mindst 350 enheder er Brand Stores Nuværende status Omsætning på 1,047 mio. kr. EBIT-margin 6,6% ROCE 14% Cash flow 2,5% af omsætningen 341 salgsenheder, hvoraf mindst 193 enheder er Brand Stores

Forventninger til 2007/08 Drift Omsætningsvækst på 15-20% Same-store-sale øges som resultat af øget fokus og support Omsætning relateret til produktkunder formindskes gradvist Øget produktivitet og effekt af fabrikslukninger og frasalg øger EBIT-margin til 8% Resultat før skat forventes i niveauet 85–95 mio. kr. Antal af Brand Stores Nettotilgang af 30-40 Brand Stores Investeringer og cash flow Investering i langfristede aktiver på 40–45 mio. kr. (et godt stykke over de seneste års niveau) Cash flow før afdrag på langfristet gæld forventes på mindst 35 mio. kr.

Opsummering 2006/07 – et vellykket år for BoConcept, som har bevist sandsynliggørelsen af vores vision BoConcepts koncept og design går perfekt i tråd med den globale megatrend Forretningsmodel, strategi og organisation er opdateret og på plads, således at vi kan drage fordel af kernekompetencer og tidligere refokuseringstiltag Lancering af ambitiøs plan – vejen til en stærk og profitable ikke-kapitalintensiv vækst er banet

Besøg vores website for yderligere oplysninger: www.boconcept.com Q&A Besøg vores website for yderligere oplysninger: www.boconcept.com