Politikkens medialisering

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dias 1 D E P A R T M E N T O F M E D I A, C O G N I T I O N A N D C O M M U N I C A T I O N Kulturens medialisering Danmarks Biblioteksforening Årsmøde.
Advertisements

Kulturmøder og kulturforskelle
Oplæg d PD i Fortællinger og genrer
Hvad er internationalisering
Funktionelle perspektiver på mediebrug
Når medier ændrer normer og adfærd - Undervisningens medialisering Konference om IT og medier i undervisningen Zahle Seminarium, 22. april 2009 Stig Hjarvard.
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
Læring og læringsressourcer i en læringscenteroptik
Mesteropgaven - Sådan skriver du den.
Kommunikation af resultater
E-Læring Gruppe #3. Definition af E-læring Udgangspunktet med E-læring er, at læringsprocessen bliver individuel og der bliver taget højde for den enkeltes.
Indhold Problemstilling Virkemidler Hvem stoler vi på?
SFU’s Skolestartskampagne i et ideologisk perspektiv
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
Medier i krig 6.1 Aktørorienteret magt 6.2 Strukturel magt
UDGANGSPUNKT 25. April Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
UDGANGSPUNKT 7. Maj UDGANGSPUNKT •It som begreb er forældet og favner ikke udviklingen •Brug for et nyt udsigtspunkt og ny begrebsbrug •Fokus på.
Udgangspunkt Vibeholmskolen, Digitalisering og medialisering • Digitalisering vedrører teknologi og tekniske løsninger • Medialisering rummer.
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Digitalisering og medialisering
Fagets formål, fokus og fagmål
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
EU-indsaten for administrative lettelser1 Indsatsen for at lette byrderne i EU Anders Bering Erhvervs- og Selskabsstyrelsen Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering.
Hvem skal være med til at definere kerneopgaven – og hvordan
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
KØN OG MEDIER MEDIEVERDENENS BEHANDLING AF KVINDER OG MÆND OG LIGESTILLINGSSPØRGSMÅL V/KONCERNCHEF OG ANSV. CHEFREDAKTØR LISBETH KNUDSEN.
Sociologi – Individ og samfund
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
Uddannelsesparathed - hvad er det
 1800tallet og frem til 1920erne Sociale problemer i industrialiserede byer -> små velfærds-tiltag Frygt for revolutioner -> små velfærds-tiltag Fx aldersrente,
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
Ugens øvelse: Lav jeres eget nyhedsbrev. : I har 3 forskellige muligheder: - Organisations nyhedsbrevet - Det journalistiske nyhedsbrev - Foreningsnyhedsbrevet.
Forskellige former for magt
Mediebrug i hverdagslivet. MEDIALISERING Samfundet er i stigende grad blevet medialiseret – og dermed tæt vævet sammen med medierne og deres logikker.
Samfundslære: Styreformer
1 New Right September Hvordan skabes politik Supply side – fokus på staten som bestemmende aktør Demand side – fokus på grupper som bestemmende.
Børns og unges mediekultur Hørsholm, Børn og unges mediekultur Digitale og mobile medier er i fokus Medier, formater og aktiviteter blandes.
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
DEMOKRATI SOM POLITISK ANSVAR – POLITISKE STRATEGIER ER NORDEN DEMOKRATIETS PARADIS?
Procesværktøjer.
Overskrift Max 1 linje Forside dias Der findes 4 farveskemaer at vælge mellen: Marker det / de slides du vil have en anden farve på, Vælg ”Design” / ”Farver”
 Intro  Historien – starten på det hele  Formålet  Hjernerne bag  Bomben bruges  Verden synker – Internettet stiger  På nettet kan vi alt  Effekter.
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
Opsummering af statsteorier 11. Oktober 2005
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
The KaosPilots August Arne Kleven og & friends Opgaven Introduktion til analysen Praktisk gennemførsel - personlig tilbagemelding.
Introduktion til liberalisme
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Frivillighed på kommando findes ikke
Start med instruktionen på den lille skærm Præsentation Klik her med musen for at vise præsentationen.
NYHEDSMEDIERNES TILSTANDSRAPPORT ´15 Et samarbejde mellem Den danske Publicistklub og Center for Journalistik, SDU.
Samfundsvidenskab /samfundsfag Introduktion i forbindelse med almen studieforberedelse.
BKFs årsmøde 13. november 2008 Præsentation af BKFs nye ledelsespublikation Ved Børne- og Kulturdirektør Klaus Nørskov.
Service Action Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 ”Servicejournalistikkens opgave er at levere livshjælp til det moderne.
Videnskabsteori og metode pkp september 2006
Medierne - som politisk aktør. Indflydelsen Ungdomsuddannelse - afskaffet efter Tv-indslag Indvandrere arresteres mere - SF foreslår ændringer i optælling.
Nyheds-mediernes historie
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
1 Peter Nedergaard: ” AS: Politiske kampagner og valgkamp Dagsorden: 1. Issue ownership-teorien 2. Valgkampen Slothuus’ undersøgelse.
Hvad kan du gøre for at få jobbet?
AS uge 17/2017 Medier og politik v/ Peter Nedergaard
Hvad er nyhedskriterier?
Når PR giver gevinst på bundlinjen
Forløbet: Unge – identitet, socialisering og sociale medier
- og hvordan du undgår dem…
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Politikkens medialisering FALS - Odense 9. november 2007 Stig Hjarvard http://staff.hum.ku.dk/stig

Samfundets medialisering Ved medialisering af samfundet skal vi overordnet forstå den proces, hvor samfundet i stigende grad underlægges eller bliver afhængige af medierne og deres logik. Denne proces er kendetegnet ved en dobbelthed af, at medierne integreres i andre samfundsinstitutioners virke, samtidig med at medierne selvstændiggør sig som en institution i samfundet. Ved mediernes logik forstås deres institutionelle og teknologiske virkemåde, herunder de måder hvorpå medierne fordeler materielle og symbolske ressourcer og arbejder ved hjælp af formelle og uformelle regler. I medialiseringen som proces kan man skelne mellem en direkte (stærk) og en indirekte (svag) form for medialisering Ikke normativ, ikke universel, ikke ensartet indflydelse på alle institutioner Medialisering skal ikke forveksles med det mere udbredte begreb mediering.

Mediernes udvikling hen mod en selvstændig institution Dominerende periode Institutionel karakter Styringslogik Mediesystemer Mediernes opgaver - 1920 Medier som redskab for andre institutioner Partikulære interesser Partipressen, videnskabelige tidsskrifter, religiøse og kunstneriske publikationer Argumentation og agitation ud fra specifikke interesser i den enkelte institution 1920-1980 Medier som kultur-institution Almenhedens styring Statsradiofonien: radio og tv under monopolet, omnibuspressen Repræsentation af forskellige institutioner i en almen arena 1980- Medier som medie-institution Medieprofes-sionalisme Kommercielle og konkurrenceprægede medier, satellit-tv, internet, mobile medier Servicering af publikum; salg til specifikke målgrupper

Medialisering af politik Medier spiller øget rolle for etableringen af politiske dagsorden og etablering af konsensus omkring politiske beslutninger – nyhedskriterier osv. Medier strukturerer kontaktformer mellem politikere og vælgere – selskabelighedsgørelse, spin, politiske kommentatorer Mediehensyn kommer tættere på selve politikudformningen – skal ikke blot kommunikeres bedre Olof Petersson: Journalismen som ideologi

TV-Avisen under monopolet Fra TV-Avisens start har afdelingens medarbejdere og ledelse set det som en hovedopgave at orientere om den politiske proces - såvel nationalt som internationalt - og om de økonomiske vilkårs omskiftelighed. Vi har fundet, at skildringen af disse spørgsmål levede op til væsentlighedskriteriet. [...] Denne orientering har vi søgt gennemført uden at lade os tyrannisere af kravet om levende billeder. Det har fra starten været en forudsætning, at det journalistisk dækkende og relevante måtte gå forud for kravet om billeddækning Hans Jørgen Jensen, 1973, om TV-Avisens redaktionelle prioritering

Monopolbruddet: TV 2’s nye redaktionelle prioriteringer Der er nogle begivenheder, som egner sig bedre til at blive registreret som tv-nyheder end andre. Vi valgte at satse på billedrige oplevelseshistorier fremfor det dér revisor- fjernsyn med en masse tal og tunge emner fra kommuner og amter, som slet ikke er til at forklare i fjernsynet alligevel. [...] DR har i årene som monopol følt en stor forpligtelse til at tage sig grundigt af det politisk-økonomiske stof. Den har vi ikke, og nyheder fra de områder skal være virkelig vigtige for at komme med hos os. Ulla Terkelsen, 1991, nyhedschef på TV 2.

Den øgede folkelighed – tendenser i sidste 10 års tv-journalistik Nærhed i konkurrence med væsentlighed Emne (bløde politik, kriminalstof, kultur etc.) Vinkel (nedefra, indefra) Kildevalg (almindelige mennesker) Fortælleform (journalisten som seerens advokat) Præsentation (personliggørelse af henvendelse) Alle tv-stationer har bevæget sig i denne retning Men graden af kommercialisme afgørende for hvor hurtigt og i hvor høj grad det sker Spektrum fra DR2 til TVD2

Øget professionalisme Selvstændiggørelse fra politiske styring i monopoltiden Øget uddannelse (grundlæggende og videreuddannelse) Konceptudvikling af nyheds- og aktualitetsprogrammer Teknologiske fornyelser: indsamling (SNG), digital redigering og afvikling Internet som ny medieplatform – tværmedial produktion og distribution Øget mediebevidsthed – krav fra mediet Målgruppestyring af journalistikken

Folkeligheden sat i system: TV 2’s omvendte OBS-journalistik Jens Gaardbo, Nyhedschef, TV 2 ”Jeg synes stadigvæk, at TV-Avisen ikke kan rive sig løs fra at tilhøre etablissementet, Kongens Nytorv, Det Kongelige Teater, og hvad der nu er af statsdrevne selvforståelser i det her land. De laver det, vi kalder OBS-fjernsyn, Oplysning til Borgerne om Samfundet. Vi laver det modsatte: vi laver Oplysning til Samfundet om Borgerne. Så det er det “omvendte OBS”, som jeg synes stadigvæk gør den største forskel”. (november, 1998)

Populisme som varemærke: TV 2 Nyhederne er ”Mere af livet” TV 2 Nyhedernes overordnede koncept: ”Mere af livet” ”Det betyder, at TV 2 / Nyhederne mere end andre medier skal vise interesse for menneskers dagligdag og dagligdagens vilkår. Det meste af tilværelsen foregår uden for samfundets officielle rutiner. Vi ønsker at danskerne også genkender deres eget liv – og ikke kun beslutningstagernes – i nyhedsudsendelserne” ”’Mere af livet’ er derfor ideen om at positionere TV 2 / Nyhederne som det medie, der kender danskerne bedst. Det er en værdiorientering og som sådan ikke fantastisk konkret. Men den er unik for TV 2 / Nyhederne og den vil give både ledelse og medarbejdere mulighed for at arbejde med nogle fælles referencer. Det er ikke blot ord. ’Mere af livet’ skal langsomt men sikkert hen over årene kunne ses stadigt tydeligere på skærmen” Fra Jens Gaardbo: TV 2 / Nyhederne, oktober 2002.

Populismens grundlæggende modsætning mellem folk og system Folket Os Retten Praktisk, sund fornuft Familie, fællesskab Nærhed Følelser, varme Subjekt Individer Konkrete Provins Systemet Dem Magten Videnskabelig/bureaukratisk fornuft Samfund, stat Distance Intelligens, kulde Objekt Institutioner Abstrakte Metropol

Den traditionelle historie Fra meningspresse over partipresse til omnibuspresse Kommercialisering: øget modtagerorientering Professionalisering: øget faglighed og uafhængighed Mediekoncentration: Fra ekstern til intern politisk pluralisme Selvstændiggørelse af presse som politisk institution Tomothy Cook (1998): Governing with the News. The News Media as a Political Institution, Chicago: University of Chicago Press.

Den selvstændige nyhedsinstitution eller pressen som politisk aktør Pedersen et al. (2000): Når vi derfor påstår, at aviserne politiseres, er det ikke ensbetydende med, at de bliver mere eksplicitte i deres partipolitiske eller “fløjpolitiske” tilhørelsesforhold; heller ikke at de mere eksplicit tager politisk eller ideologisk stilling i deres valg af nyheder eller den måde, hvorpå de “toner” eller “skriver” nyheden. Tværtimod. Aviserne politiseres samtidig med, at deres tilhør til parti- eller fløjpolitikken ophører (Pedersen et al., 2000: 166) Heraf følger at medialisering af politik først og fremmest skal forstås som politikkens underordning under den journalistiske / mediemæssige logik: spin, pr, osv. Måske mere komplekst: selvstændiggørelsen har i et vist omfang fundet sted, men der er en række konkurrerende logikker på spil, hvor avisen som opinionsbærende medie og som præget af et publicistisk formål til stadighed udfordrer den journalistiske egendynamik Snarere tale om flere forskellige måder, hvorpå medierne kan spille politisk rolle; i nogle situationer og betingelser spiller de en politisk rolle gennem en selvstændiggjort journalistik; i andre situationer spiller de en politisk rolle i kraft af deres opinionsdannende – publicistiske – formål; i nogle situationer spiller disse sammen – i andre modarbejder de hinanden

3 niveauer for kobling mellem politik og medier Institutionelle niveau: koblingen på organisationsniveau: politiske og økonomiske netværk Indholdsniveau: kobling mellem opinionsstof og journalistisk stof til den politiske dagsorden: journalistiske og politiske netværk Modtagerniveau: kobling mellem bestemte avisers opinion/journalistik og bestemte holdninger blandt publikum: politiske og markedsmæssige netværk

Empirisk belæg for eksistens af politisk parallelisme i indhold Dækningen af Irakkrigen i danske aviser Hjarvard, Stig, Kristensen, Nete Nørgaard, and Ørsten, Mark (2004). ”Mediernes dækning af invasionen af Irak 2003”. København: Modinet. Elektronisk version her: http://www.staff.hum.ku.dk/stig/Mediernes_daekning_af_invasionen_af_Irak_2003.pdf

Politiske tendens i ledere (N= 38)

Politiske tendens i øvrige opinionsstof (N = 225)

Overordnede politiske tendens i journalistiske forsidestof (N = 134)

De politiske kommentatorer som politiske børsmæglere Overvåger de mindste udsving på markedet for meninger og vurderinger Fastlægger realiteter Giver prognoser for fremtidige udvikling Køber og sælger meninger og vurderinger Lever af processen – ikke af indholdet Præget af politisk tendens i større eller mindre omfang

Politikere Politiske kommentatorer Journalister Eksperter Repræsentation via valg Politikere Politiske kommentatorer Journalister Eksperter Formidling efter journa- listiske institu- tions principper Ekspertise fra videnskabens institution

Empirisk belæg for eksistens af politisk parallelisme i avisers relation til publikum Under udgivelse i næste nummer af tidsskriftet Journalistica. Se nærmere her: http://www.journalistica.dk/index.html

Politikkens medialisering FALS - Odense 9. november 2007 Stig Hjarvard http://staff.hum.ku.dk/stig