Velkommen til Repræsentantskabsmøde

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PR KAMPAGNE.
Advertisements

Lærersamarbejde i Århus Folkeskole og ungdomsuddannelser Lærersamarbejde i Århus Kommune 2009.
Brøndby den 10. april 2007 Forældrerekruttering Teddy Pedersen Haderslev Fodboldklub DIF - Breddekonsulenttræf.
Talentudvikling gennem transferspor
Talentvejen Selandia CEU, Mercantec, Aalborg Tech i samarbejde med
Kort om Niels Brock Erhvervsuddannelser – for de praktisk orienterede
Forældremøde 9 klasse (skole)
”Sammenhængskraft som dynamo i klasserummet” August 2010 – September 2012.
Konference for gaffeltruckfaglærere Hotel Faaborg Fjord 25. og 26 august 2011 Velkommen!
Planlægningsarbejdet for testmøller frem mod 2020 Workshop 14. september 2010 Østerild Deltagere: Miljøministeren Forligskredsen Danmarks Naturfredningsforening.
Hold Fast Konsortiemedlemmer i UU Ringkøbing Fjords område: Deltagere:
Velkommen til valgmøde
Konference 14. april ’10 Forskerparken i Odense Ressourceregnskab i øjenhøjde Konference og repræsentantskabsmøde Den 14. april 2010 kl –
Undersøgelse af lærernes behov for faste arbejdspladser på Erhvervsskolen Nordsjælland og Handelsskolen København Nord.
Udvikling af elevrådet på Blågård Skole
Ud af skolen – og hva’ så? UU Ringkøbing Fjord
Gymnasielle Skoleprojekter 2011/2012
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Aalborg og Vejle 12. og 13. september 2013.
Øget overgangsfrekvens til de videregående uddannelser
”Vi når målet – men hvordan?”
Orientering forældremøde 10. klasse
Overvejelser om institutionsstrukturen i Region Midtjylland Styrelseschef Lars Mortensen Institutionsstyrelsen, Undervisningsministeriet.
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Lene Skovgaard Uddannelses Ungdomsvejleder
Uddannelsesvejledning – hvorfor og hvordan? Alle unge gennemfører en uddannelse Vejledningen skal differentieres eVejledning for unge med alm. vejledningsbehov.
4. Det kommunale valgår –Nyvalg til handicaprådet, LBR og klagerådet –Valgkampen generelt –Andet.
Hvordan arbejder vi med handleplaner?
Præsentation til opstartsmøde for projektledere 12. oktober 2010.
Talentvejen Tietgenskolen. Hvorfor et talentprojekt? Talentudvikling på erhvervsskoler er stadig relativ ny 95% målsætning – nedprioritering af talenter.
SportHouse Værdier og leveregler i Judoklubben Mitani.
Velkommen til Repræsentantskabsmøde
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Bekymringsmærker og kontaktvejleder.
”Styrkelse af overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse” Garantiskolen i Silkeborg Scandic den 28. oktober 2013.
VUC og de unge Konference i Fællessalen på Christiansborg d. 27. Februar Kommunerne, ansvaret for 95%-målsætningen og VUC v/ Per B. Christensen, Børne-
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Orienteringsaften på Byhøjskolen 24. januar 2012
Gymnasiernes tiltag for tosprogede elever Oplæg ved rektor Niels Jørgen Helms Mulernes Legatskole.
Møde tirsdag den 6. oktober 2009 Kl 10-12, hos Dansani A/S, Haderslev URS møde den 6. oktober 2009.
Gymnasielle Skoleprojekter 2011/2012 Gribskov gym Rødkilde gym, Vejle Birkerød gymnasium Faaborg gym Egå gym, Aarhus Tietgenskolen, Odense Espergærde gym.
Klasserumsledelse og elevinddragelse Arbejdsseminar 28. august 2014 Camilla Hutters & Astrid Lundby Center for Ungdomsforskning, Aalborg Universitet København.
Oversigt over mulighederne efter 9. klasse
UU Ringkøbing Fjord Ungdommens Uddannelsesvejledning
Selandia CEU, Mercantec, Aalborg Tech i samarbejde med Aalborg Handelsskole, EUC Vest, EUC Syd, IBC, Tietgenskolen, EUC Sjælland, ZBC, Køge Handelsskole,
Forældrearrangement Tirsdag den 30. september 2014.
Teknisk Råd Region Nord
1 Aarhus Universitet Afrunding 28. November 2011 Undervisningsorganisering, - former og - medier på langs og tværs af fag og gymnasiale uddannelser.
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
Kvalitetspatruljens åben skole-arrangement om elevdemokrati Den 6. marts 2013 på EUC Sjælland i Køge Workshop 1 Hvordan kan elevrådet udfordre eleverne?
Konference for faglærere inden for gaffeltruckuddannelserne Hotel Scandic Bygholm, Horsens den 10. og 11. august 2015 Velkommen!
UNDERSØGELSE OM 3. PARTS PRODUKTER Temamøde 5. januar 2011.
Integreret vejledning i efterskolen Vingsted, september 2013 Lars Mouritzen (SKALs Efterskole)
1 Erhvervsuddannelserne som mål for brobygningsforløb Beskæftigelsesregion - Syd, Nord, Midt, Hovedstaden og Sjælland, Hovedstaden.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på UU som indgangen til det kommunale system - bekymringsmærker og kontaktvejlederfunktion.
Netværk for en bedre skole
Erfaringer med karrierelæring SIP 1b - HF v/ projektleder Caroline Vogelius Wiener og vicerektor Anders Wind, Gentofte HF.
Forældre-information
Regionsprojekt på Campus Køge
Møde om forberedelsesmaterialet i matematik A
Merkantil EUX Muligheder og udfordringer for det studiekompetencegivende forløb Titeldias EUX merkantil.
Netværksgrupper (1) Allerød Gymnasium Aurehøj Gymnasium
Velkommen til: Seminar for medarbejdere der gennemfører Realkompetencevurderinger (RKV) Torsdag den 6. november 2014.
Strategi 2022 Stærkere Firmaidræt – Mere kollegamotion.
Ungdommens Uddannelsesvejledning Ungecenter Mariagerfjord
Forældremøde.
DEN GODE OVERGANG SKIVE SYDDANMARK/ MIDTJYLLAND FREDERIKSHAVN HORSENS
MEDLEMSTILFREDSHED Januar 2018.
Forældremøde.
Digitalisering af VEU VEU-udbydernes brug og vurderinger af e-læring og blended learning - surveyresultater FLUID konferencen, tirsdag den 11. december.
BASELINEUNDERSØGELSEN 2015 – forældre til folkeskoleelever
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Velkommen til Repræsentantskabsmøde November 2009 v/ Lis Schapiro www.uddannelsesbenchmark.dk

Formandens beretning Imageundersøgelse Nyt fra Aspekt Økonomi budget Dagsorden Formandens beretning Ressourceregnskab Kvalitetsudvalg i DE Årets kvalitetspris Imageundersøgelse Nyt fra Aspekt Økonomi budget Forslag til næste års kontingent FU årsplan Netværk www.uddannelsesbenchmark.dk

Ressourceregnskab/tilfredsheds-undersøgelser Ungdomsuddannelser DE-L Gymnasieskolernes Rektorforening VUC Lederforeningen Styregruppe bestående af 6 personer: 3 fra lederforeningerne 1 fra handelsskole 1 fra Gymnasium 1 fra VUC Aspekt udarbejdet spørgeskema sammen med CEFU ENNOVA udarbejdet rapportskabelon EUD hænger www.uddannelsesbenchmark.dk

Ressourceregnskab/tilfredsheds-undersøgelser Videregående uddannelser DE-L Rektorkollegiet ENNOVA udarbejdet spørgeskema og rapportskabelon www.uddannelsesbenchmark.dk

Kvalitetsudvalg i DE – Formål Kvalitetsudvalget følger EVAs arbejde i forhold til akkreditering Kvalitetsudvalget arbejder proaktivt på spørgsmålet om kvalitet. Ressourceregnskabet overflyttes fra Økonomiudvalget til Kvalitetsudvalget Kvalitetsudvalget samarbejde med de to eksisterende benchmarkingnetværk ”ESB-netværk” og ”Uddannelsesbenchmark” for at sikre en national samordnet benchmarking. www.uddannelsesbenchmark.dk

Kvalitetsudvalg i DE – udvalgets sammensætning og kompetence Udvalget arbejder under ansvar for og med reference til foreningens bestyrelse Udvalget består 8 medlemmer Der er tilknyttet en fast konsulent fra Danske Erhvervsskolers sekretariat 2 x Lis www.uddannelsesbenchmark.dk

Kriterier for valg: Resultater Fremskridt Åbenhed Systematik Årets kvalitetspris Kriterier for valg: Resultater Fremskridt Åbenhed Systematik www.uddannelsesbenchmark.dk

Årets kvalitetspris www.uddannelsesbenchmark.dk Dato for overrækkelse: 5. marts 2010 En fra folketingets Uddannelsesudvalg overrækker prisen Mediedækning: Lokal gennemføres af kvalitetsskole: lokaltv, radio og aviser Landsdækkende gennemføres af FU: Gymnasieskolen, Ritzau, landsdækkende TV etc. Handelsskolen, gratis aviser, UVMs hjemmeside. www.uddannelsesbenchmark.dk

IMAGEUNDERSØGELSE Baggrund Uddannelsesbenchmark.dk ønsker et centralt udviklet koncept/værktøj til måling af medlemsskolernes image blandt elever og øvrige interessenter. Formålet med analysen er, at få en mere dybdegående afdækning af hvilke elementer, parametre, sociale sammenhænge, strukturer, adfærd og bevæggrunde der er med til at definere en given skoles image. Den viden analysen tilvejebringer skal efterfølgende bruges til at definere hvilke variable man bør måle på kvantitativt. ”Målet med evalueringer i Uddannelsesbenchmark’s regi er at gå fra, hvad vi tror og synes, til at vide”. 10

BAGGRUND Leverance: Workshop, konsulentbistand og projektledelse, udarbejdelse af interview guide, gennemførsel af max. 20 stk. kvalitative enkeltinterviews, udarbejdelse af rapport, konklusioner og anbefalinger m.m. Uddannelsesbenchmark forestår selv rekruttering af respondenter. Konsulentbistand og projektledelse, udarbejdelse af 1 stk. spørgeskema med 15-20 lukkede spørgsmål, mulighed for 1 åbent spørgsmål. 11

KONKLUSIONER Det kan konkluderes at følgende faktorer er udslagsgivende for elevers valg af uddannelse og konstruktion af deres skolers/uddannelses image. Nedenstående faktorer figurerer i en prioriteret rækkefølge, ligesom kun de mest betydnings- fulde elementer under hver faktor fremhæves. Faglighed og karriere STX associeres med: ”Det sikre valg” og et højt fagligt niveau, men omvendt kedelige undervisningsmetoder og uaktuelle/gammeldags fag. HHX associeres med: Et gymnasialt fagligt niveau, konkret og målrettet undervisning og et alternativ til STX/et fravalg af STXs fokus på de naturvidenskabelige fag. HG associeres med: Lavere fagligt niveau end HHX og STX, et alternativ til HHX, ”Klippe-klistre-linien” Karrieremæssigt opfattes HHX og HG som springbræt til: mulighed for selvstændig virksomhed, mulighed for god indtægt, starten på konkret karrieredrøm, videre uddannelsesmuligheder. 12

KONKLUSIONER Geografi Særligt transporttiden/afstand er afgørende for de unge valg. Unge søger uddannelse i nærområdet. Forskel på land og by ifht. transporttid: 50-60 min (landet) og 20-30 min (byen) Skoler placeret langt fra elevernes nærområde stiller i nogen grad krav til de fysiske omgivelser på skolen. Rammerne for socialt samvær i hverdagen og særlige begivenheder/fester skal være til stede. Atmosfære Den ønskværdige skole associeres med: godt kammeratskab og sammenhold i klasser og skole, god kommunikation mellem lærer og elev, muligheder for sociale arrangementer og fester. Elevernes vurdering af hvorvidt deres specifikke skoler lever op til disse forventninger om sociale aktiviteter og relationer varierer selvfølgelig, men grundlæggende er de positive. Prioriteringen af atmosfære som en vigtig faktor fortæller dog hvordan skolernes image er afhængigt af deres evne til at skabe et rigt socialt liv. De fysiske rammer er af sekundær betydning. Gode it- og festmuligheder, samt kantinemuligheder prioriteres dog relativt højt. 13

KONKLUSIONER Venner, familie og vejledning i folkeskolen udgør de primære kilder til information og inspiration for unge i deres valg af uddannelse. Venner og familie udgør den uofficielle kilde til information og former den unge valg af uddannelse. ”Mund-til-øre-metoden” er en vigtig kilde til den information i elevernes vurdering af deres kommende og nuværende uddannelse dvs. i deres konstruktion af image. Den mere officielle information og fortælling om en given skole søges derimod hos vejlederen. Eleverne er yderst tilfredse med deres vejledning på skolerne. Vejlederne vurderes som værende konkrete og tager udgangspunkt i eleverne ønsker. Dermed har vejlederne en afgørende betydning for elevernes forståelse af og fortællinger om de forskellige uddannelser. Brobygnings/introduktionsforløb på skolerne er også afgørende for elevernes valg og derfor afgørende for skolernes profilliering. Udgør elevernes første mulighed vurdering af skolerne. 14

KONKLUSIONER Værdier og historie Særlige værdier eller historie fremhæves ikke som værende af nogen betydning for elevernes valg af specifik skole eller vurdering af skoles image. Skolerne/handelsskolerne adskiller sig ikke fra hinanden i elevernes bevidsthed. En sammenholdsskabende fortælling om/branding af de forskellige skoler er totalt fraværende. Virksomhedernes vurdering af skolernes image Vurderer ikke, at der er forskel på handelsskolernes image i forhold til faglighed og kvalitet. Meget positive overfor samarbejdet med handelsskolerne og særligt arrangementer på handelsskolerne, samt det faglige niveau hos de elever de modtager fra skolerne. Ønsker dog et yderligere samarbejde med skolerne omkring elevernes fraværsprocenter, afsluttende opgaver og forberedelse til virksomheden/”virkeligheden”. 15 15

Budget 2010 www.uddannelsesbenchmark.dk Indtægter: Grundkontingent 160000 Løbende kontingent 128000 288000 Udgifter: FU-møder, konferencer 60000 Formandskab,sekretariat 80000 Hjemmeside-udvikling og vedligehold Imageundersøgelse 20000 Understøttelse af netværk 10000 Tilpasning til ressourceregnskab Skabelon til rapportering 270000 Resultat: 18000 www.uddannelsesbenchmark.dk

Kontingent Opkrævning december 2009 Fastholde kontinget i 2010 Undersøgelser 2009 á 1600,- Grundkontingent 2010: 4000,- Fastholde kontinget i 2010 Undersøgelser i 2009 1600,- pr. stk. Grundkontingent 2010 4000,- December 2009 www.uddannelsesbenchmark.dk

FU årsplan Netværk www.uddannelsesbenchmark.dk FU-møde 25. august 2009 Årsplan FU-møde 14. Juni 2010 EUD, GYM, KVU, MTU Spørgerammer udsendes i aug-sept. FU-møde 21. April 2010 FU-møde 23.oktober 2009 Imageunder-søgelse Rep.møde Konference om res.regn. 11. Marts 2010 Rep.møde Konference 1. dec. 2009 FU-møde 23. Februar 2010 Benchlearning FU-møde 15. December 2009 Detailplan 2010 Valg af kvalitetsskole januar 2010 www.uddannelsesbenchmark.dk

Netværk Ny oversigt Rapport (egen, netværk, uddannelse) Lokalt netværksmøde Nyt fra alle netværk Meld ind til hjemmeside www.uddannelsesbenchmark.dk

Netværk i Uddannelsesbenchmark.dk Netværk C: Frederikshavn Handelsskole Minerva Holstebro Handelsskole Vejen Handelsskole Tønder Handelsskole Haderslev Handelsskole Business College Syd Dækker hg og hhx Netværk F: Aalborg Handelsskole Århus Købmandsskole TietgenSkolen Handelsskolen København Nord Niels Brock IBC Dækker hg, hhx, kvu og vvu Netværk A: Køge Handelsskole Roskilde Handelsskole EUC Nordvestsjælland Niels Brock Handelsskolen Sjælland Syd CPH West Færøernes Handelsskole Dækker hg og hhx Netværk D: Rødkilde Gymnasium Munkensdam Gymnasium Rosborg Gymnasium Ørestad Gymnasium Bornholms Gymnasium Kolding Gymnasium Fredericia Gymnasium IBC (VUC Fredericia) Dækker stx og hf Netværk G: EUC Nord (Hjørring og Frederikshavn) Svendborg Erhvervsskole Tønder Handelsskole Grindsted Erhvervsskole Dækker htx Netværk B: Esbjerg Handelsskole Vejle Handelsskole Horsens Handelsskole Grindsted Erhvervsskole Ribe Handelsskole Skanderborg-Odder Dækker hg og hhx Netværk E: Aalborg Handelsskole Business College Syd Minerva Handelsskolen Sjælland Syd Roskilde Handelsskole Niels Brock TietgenSkolen IBC Grenå Handelsskole Handelsfagskolen i Odder Selandia Dækker hovedforløb Netværk H: Varde Handelsskole Vestfyns Handelsskole Svendborg Erhvervsskole flyttes evt. til B/C EUC Nord Lemvig Handelsskole og Handelsgymnasium Skive Handelsskole Dækker hg, hhx www.uddannelsesbenchmark.dk