Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Netværk for en bedre skole

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Netværk for en bedre skole"— Præsentationens transcript:

1 Netværk for en bedre skole
UDDANNELSESBENCHMARK.DK Netværk for en bedre skole Møde med stx Benchmarking er at være ydmyg nok til at erkende, at andre kan være bedre, og at være klog nok til at lære, hvordan man selv kan blive lige så god – eller oven i købet bedre Netværk for en bedre skole Uddannelsesbenchmark.dk

2 Netværk for en bedre skole
Dagsorden Velkomst og baggrund for mødet Eksempler på kvalitetsarbejde i praksis Elevtrivsel Medarbejdertrivsel Opfølgning Coaching-besøg Kvalitetskonferencer Organisering af Uddannelsesbenchmark.dk Evt. Netværk for en bedre skole Uddannelsesbenchmark.dk

3 Netværk for en bedre skole
BENCHMARKING: EUD, HHX, HTX, KVU, VVU 28 skoler BEC Business Business College Syd CPH West Esbjerg Handelsskole EUC Nord EUC Nordvestsjælland Frederikshavn Handelsskole Haderslev Handelsskole Handelsskolen København Nord Handelsskolen Minerva Handelsskolen Sjælland Syd Holstebro Handelsskole Horsens Handelsskole IBC, International Business Col. Køge Handelsskole Munkensdam Niels Brock Rosborg Gymnasium Roskilde Handelsskole Rødkilde Gymnasium SIMAC, Svendborg Int. Mar. Academy Svendborg Erhvervsskole TietgenSkolen Tønder Handelsskole Vejen Handelsskole Vejle Handelsskole Aalborg Handelsskole Århus Købmandsskole Hhx/hg (24 skoler), htx (4 skoler), stx (4 skoler) KVU (9 skoler), VVU (3 skoler) Netværk for en bedre skole Uddannelsesbenchmark.dk

4 Netværk for en bedre skole
SAMARBEJDSOMRÅDER Trivselsundersøgelser elever/studerende/kursister (EUD, GYM, KVU, VVU), medarbejdere Undervisningsmiljøvurderinger/APV-undersøgelser Virksomhedstilfredshedsundersøgelser/EUD Benchlearning/Coaching Dokumentationsindsamling Frafaldsalarm Undervisningsevaluering Netværk for en bedre skole Uddannelsesbenchmark.dk

5 Netværk for en bedre skole
SAMARBEJDSOMRÅDER 7. Kvalitetsformidling (Lov om gennemsigtighed & åbenhed) 8. Benchmarkkonferencer (elevråd, udd.ledere) 9. Selvevalueringer (KVIK) 10. Akkreditering 11. Evalueringskultur/evalueringsværktøjer 12. Kvalitetssystematik/årshjul 13. Årlige kvalitetspriser Netværk for en bedre skole Uddannelsesbenchmark.dk

6 Netværk for en bedre skole
Total BENCHMARK HHX BEC Ballerup CPH West Ishøj CPH West Taastrup EUC NVS Holbæk EUC NVS Kalund. Frederiks-sund Hillerød Lyngby Køge Niels Brock Roskilde Base 4606 408 448 143 283 103 177 431 639 508 912 561 Skolen som helhed 6,4 83 7,0 92 7,3 96 5,7 74 6,1 80 7,6 100 6,5 84 85 6,9 90 4,9 64 7,2 95 Den undervisning, du modtager 89 93 6,8 88 7,8 7,4 7,1 91 6,2 79 Skolens sociale miljø 5,9 6,0 86 6,6 4,3 61 5,8 5,2 5,6 Skolens indretning og udseende 82 4,5 63 5,4 75 3,1 44 4,1 58 76 98 Uddannelsens administration 5,5 6,3 77 71 78 3,8 51 Uddannelsens ledelse 68 70 8,1 69 2,9 36 Total HHX BEC Ballerup CPH West Ishøj CPH West Taastrup EUC NVS Holbæk EUC NVS Kalund. Frederiks-sund Hillerød Lyngby Køge Niels Brock Roskilde Base 4606 408 448 143 283 103 177 431 639 508 912 561 Skolen som helhed 6,4 83 7,0 92 7,3 96 5,7 74 6,1 80 7,6 100 6,5 84 85 6,9 90 4,9 64 7,2 95 Den undervisning, du modtager 89 93 6,8 88 7,8 7,4 7,1 91 6,2 79 Skolens sociale miljø 5,9 6,0 86 6,6 4,3 61 5,8 5,2 5,6 Skolens indretning og udseende 82 4,5 63 5,4 75 3,1 44 4,1 58 76 98 Uddannelsens administration 5,5 6,3 77 71 78 3,8 51 Uddannelsens ledelse 68 70 8,1 69 2,9 36 Netværk for en bedre skole Uddannelsesbenchmark.dk

7 BENCHMARK/MEDARBEJDERTRIVSEL Netværk for en bedre skole
Total BENCHMARK/MEDARBEJDERTRIVSEL BCS BEC CPH West EUC NVS HIL-LUC IBC KHS RHS SES TØH Base 1549 98 104 258 202 197 247 101 90 220 35 Den måde skolen løser sine opgaver på 8,1 92 8,9 100 7,9 89 91 7,7 87 8,5 96 8,2 93 Skolens fysiske arbejdsmiljø 8,4 97 8,0 7,4 85 8,7 7,8 94 8,3 95 Skolens psykiske arbejdsmiljø 7,2 7,3 Den øverste ledelses måde at lede på 6,8 86 7,0 88 Din nærmeste leders måde at lede på 9,2 8,8 Netværk for en bedre skole Uddannelsesbenchmark.dk

8 OPFØLGNINGSPLAN PÅ ELEVTRIVSEL HANDELSGYMNASIET 2006
Indsatsområde Aktivitet Succeskriterier Ansvar Milepæl Undervisningsmiljø Øge viden om læring på hold og tværfaglige forløb Elektronisk undervis-ningsevaluering vil blive forelagt SU og formentlig gennemført næste skoleår. At undervisnings-evalueringen gennemføres elektronisk som erstatning for papirevalueringen PD/LS Ønske om flere virksomhedsbesøg Karrierecentret udbyder en hel del virksomhedsbesøg. Der er generel tilfredshed fra deltagere i forhold til disse. Virksomhedsbesøgene skal også udbydes i samarbejde med lærerteams. Hver klasse skal på 1 besøg pr. semester Kommentarer omkring samarbejde med erhvervslivet er positive i næste trivselsundersøgelse MB/ Lærer-teams Alle klasser har haft 1 virksomhedsbesøg til efteråret Netværk for en bedre skole Uddannelsesbenchmark.dk

9 Netværk for en bedre skole
Uddannelsesbenchmark.dk

10 Netværk for en bedre skole
Tal pænt Dagens program: Samling med morgenmad på CPHwest Velkomst ved Eva Hofmann Bang CPHwest Hvad viste sidste års elevundersøgelse? Lars Dombrowsky, CPHwest Oplæg ved LH formand Thomas Gloy Skolemiljø og indsats for respekt og tolerance – ved elever fra Handels-gymnasiet og Handelsskolens Grundforløb i Kalundborg Elevtutor-ordningen på Niels Brock. Tværgående grupper. Hvordan arbejder vi på de respektive skoler med god omgangstone - erfaringsudvekslinger mellem skolerne Frokost Konflikthåndtering – et levende og energisk indslag om hvordan gør man i praksis. Oplæg ved konfliktcoach Lars Mogensen Pause Skolegrupper – hvad kan/vil skolerne fremover? Plenum – afsluttende kommentarer Netværk for en bedre skole Uddannelsesbenchmark.dk

11 Netværk for en bedre skole
Coaching Fra benchmarking til benchlearning Coaching I koncept: 1 konsulent fra Uddannelsesbenchmark.dk besøger en skole og mødes med ledelse og lærere. Dialog om praktisk gennemførsel af undersøgelse og sammenhæng til kvalitetssystematikken, vanskeligheder, evalueringskultur etc. Netværk for en bedre skole Uddannelsesbenchmark.dk

12 Netværk for en bedre skole
Coaching Fra benchmarking til benchlearning Coaching II koncept: 3 fra Q-gruppen besøger en skole og mødes med ledelse, lærere og elever Dialog om resultaterne, handlingsplaner, udbredelse, sammenhæng til kvalitetssystematikken, vanskeligheder, evalueringskultur etc. Afrapportering med Q-gruppens konklusioner og anbefalinger Netværk for en bedre skole Uddannelsesbenchmark.dk

13 Netværk for en bedre skole
Besøgsrapport: (Coaching II) Skolen bør fastholde den store elevinvolvering i kvalitetsarbejdet. Selv om meget kan være afhængigt af en elevrådsformands engagement, så har skolen vist vejen, navnlig hvad angår elevrepræsentation i det stående kvalitetsudvalg. Her udviser man bedste praksis Skolen er nået langt i sin evalueringskultur ved at skabe åbenhed omkring den direkte undervisningsevaluering. Det er imidlertid evalueringsgruppens opfattelse, at opfølgningen i teamene bør være præget af større systematik, og at lærerholdningerne til undersøgelsen i for høj grad kan være præget af, at en uforpligtende snak er tilstrækkelig Netværk for en bedre skole Uddannelsesbenchmark.dk

14 Netværk for en bedre skole
NOGLE KONKLUSIONER Kvalitetsarbejde og kvalitetsudvikling er kommet for at blive Benchmarking rykker for alvor, fordi du ikke kan bortforklare dårligt opnåede resultater Validiteten og troværdigheden skal ikke til diskussion Det er ikke metodikken, der er interessant – det er derimod måden vi følger op på Kvalitetsarbejdet skal bygge på en demokratisk evalueringskultur Sæt kvalitetsarbejdet ind i en systematik Netværk for en bedre skole Uddannelsesbenchmark.dk

15 Netværk for en bedre skole
FLERE KONKLUSIONER Gå fra benchmarking til benchlearning Gør succeserne synlige Afklar ejerskabet. Få elevråd og nøglepersoner i lærerkollegiet med – og også lige ledelsen Ledelse/bestyrelse har er et godt og nødvendigt ledelsesværktøj Opstil kvalitetsmål eller succeskriterier Netværk for en bedre skole Uddannelsesbenchmark.dk

16 Netværk for en bedre skole
HVOR VIL VI HEN? Et landsdækkende benchmarksamarbejde Tværgående benchmark på det gymnasiale område Professionalisering af kvalitetsarbejdet på skolerne En aktiv medspiller overfor ministeriet, når det gælder resurseregnskab og akkrediteringer En minimering af omkostningerne til at gennemføre undersøgelser etc. Netværk for en bedre skole Uddannelsesbenchmark.dk

17 Netværk for en bedre skole
HVOR VIL VI HEN? (2) Et netværkssamarbejde, der ikke kun er erfa-udveksling, men forpligtende på at lære af hinandens bedste praksis En konstant udvikling af kvalitetskoncepter, der afspejler dansk pædagogik, tradition for elevindflydelse og frugtbar evalueringskultur En økonomimodel, der sikrer udvikling En organiseringsmodel, hvor skolerne kan betale for ydelser eller få tilbagebetalt erlagte ydelser Netværk for en bedre skole Uddannelsesbenchmark.dk

18 Hvordan er samarbejdet organiseret?
Netværk for en bedre skole Uddannelsesbenchmark.dk

19 Hvordan er samarbejdet organiseret? (2)
Netværk for en bedre skole Uddannelsesbenchmark.dk

20 Netværk for en bedre skole
Budget og regnskab Årligt kontingent: grundbeløb elevtalsafhængigt Aktiviteter: spørgeramme netværkskonferencer (2 pr. år) kvalitetsbesøg Indsats i arbejds- og udviklingsgrupper aflønnes pr. time Netværk for en bedre skole Uddannelsesbenchmark.dk

21 Netværk for en bedre skole
Uddannelsesbenchmark.dk


Download ppt "Netværk for en bedre skole"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google