Erik Arendal Pædagogisk Konsulent - læse-skriveområdet

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
10. ved Kløften EDB og Terminsprøve.
Advertisements

Erik Arendal Konsulent
Arbejdet med ICF på Kommunikationscentret i Hillerød ?
Netværksmøde 18. marts Vibeke Gadegaard
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Nettet og etik Hvad må eleverne – må ikke?
Projekter under mobil e-læringspuljen.  Erhvervsskolerne i Aars  E-lokaler ApS  Statens Serum Institut  MOCH A/S, KnowledgeLab, Syddansk Uni.  Aalborg.
Kompetencecenter for læsning
Hjælpemidler til syns- og læsehandicappede Marie W. Bertelsen IKT- og læsekonsulent Center for specialundervisning, Roskilde Amt. Cand.mag. i audiologopædi.
Andre værktøjer, licenser og kompenserende værktøjer
Aalborg Handelsgymnasium på vej imod Det Digitale Handelsgymnasium.
HADERSLEV KOMMUNES 10.KLASSECENTER ved Kløften Skriftlige prøver Haderslev Kommune – 2013 Skriftlige prøve.
Læsning..
De erhvervsrettede uddannelsesinstitutioner skal fremover i langt højere grad end i dag bidrage til, at voksne med kort uddannelses-baggrund øger deres.
Oplæg - Christinelystskolen den 9. september 2009
Kladde til informationsdias
Politisk fokus 2009 En inkluderende folkeskole - også for børn med ordblindhed årsmøde 2009 Stella Steengaard 1 Under indtryk af det forestående kommunalvalg.
”E-LÆRINGSRESSOURCER” Anne-Grete Roelof René Virtuel læring lyd*tale*billeder*video*handling.
10. ved Kløften EDB og FS10 – prøve Maj 2014.
Elevernes digitale dannelse
Vurdering af basale færdighed, FVU og IKV i AMU
Gymnasielektionen screening i dansk
Ordblindhed Hvad er det?.
Oplysningsforbund og folkebiblioteker må sammen finde nye veje Jens Thorhauge
Odrbildne - the beginning of a beautiful friendship Pecha Kucha 28. februar 2011.
Nyt enkelt inkluderende læsekoncept Rune Ørum ITECH ApS.
Handleplan for læsning Tårnby Kommune
Netbaseret uddannelse ved IT-højskolen i København
FOLKESKOLENS AFGANGSPRØVER
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Forskningsperspektiver på læremidler
specialpædagogisk støtte
Kompenserende it Dorthe Carlsen 15. september 2011
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
Skolerigsdag 2011 Folkeskolen – liv og læring Data peger på behov for nye veje Anders Hingel Tidl. kontorchef, EU’s analysekontor for uddannelse.
Udsatte børn i folkeskolen - hvordan løser folkeskolen opgaven? Specialundervisningen i folkeskolen.
Overblik over kompenserende teknologier lbc/ /2.0.
Orienteringsaften på Byhøjskolen 24. januar 2012
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Den forebyggende indsats
EDB og terminsprøve – prøve
Danskernes Digitale Bibliotek Hvorfor er det en god idé? Børne- og kulturdirektør Flemming Olsen, næstformand i Børne- og Kulturchefforeningen DB SYD –
Kompetencecenter for læsning
Center for Læring o – 6 år. Hvad kan CFL understøtte?
Jo mere man læser, jo tidligere bliver man en hurtig og sikker læser.
Elever med særlige behov Lidt om allerede installerede hjælpe programmer i windows vista.
Nota Nationalbibliotek NN Nila Korzen. Dagsorden Hvad er Nota og hvem kan blive brugere? Bøgerne Formaterne Særlige services Nærmeste fremtiden Kort introduktion.
Birgit Mikkelsen FC FIRST CLASS. Birgit Mikkelsen FC Hvad? Hvordan?
Temadag om undervisning af borgere Fra forsøg til udvikling af konceptet - erfaringer og ideer.
Webetik Om ophavsret, kopiering og brug af billeder fra internettet i skoleopgaver og på hjemmesider.
Overblik over kompenserende teknologier. Kompenserende teknologier Ikke alle anvender kompenserende teknologier –Det gør især blinde, svagsynede, døvblinde,
Ordskolen, AOF Midt, Aarhus
Usability – øvelse 7: Tilgængelighedstests Kommende oplæg Dagens øvelse - lokale 3.15 og 3.16 er reserveret til jer! Tilgængelighedsrapport Usability-rapport.
Mikael Galmar eeskole.dk
Elektroniske ”hjælpemidler” DTHS Netværksdage 2012
læse- skrivevanskeligheder
ViTre til MAC TalkingWeb. ViTre til MAC Version 1: (ViseOrd) Hjælpeprogram der kører i baggrunden. Oplæsning med highlight i ViTre læsevindue. Læsehjælp.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
Hvorfor bruge flere medier i undervisningen?. Hvorfor bruge medier i undervisningen? 1.Bekendtgørelsen kræver det: ”It er en integreret del af tyskundervisningen,
National ordblindetest på tværs af uddannelser Testen skal identificere elever og studerende med ordblindhed på tværs af uddannelser fra forår 3.klasse.
17. Maj 2017 v/Karina Elsig Thøgersen, UC Syd.
Temadag MV Nordic 17 maj 2017 Kompetencecenter for Læsning i Aarhus
Mikael Galmar eeskole.dk 8/4-16
AMU-kursus, VUC og FVU - Forberedende Voksen Undervisning
Ordblinde og LST KCL efteråret 2018
Digital dannelse i gymnasiet
Strategier og værktøjer i sprogundervisningen
Velkommen Dagens program.
Velkommen Dagens program.
Præsentationens transcript:

Erik Arendal Pædagogisk Konsulent - læse-skriveområdet P.P. Ørumsgade 11, bygning 3, 8000 Århus C, tlf. 43 99 33 22 www.hmi.dk e-mail: ear@hmi.dk

Hjælpemiddelinstituttet - fra barrierer til muligheder www.hmi.dk Artikelbasen – se også kursets fællesmappe Udgivelser – bl.a. Specialundervisning i Læsning, Kroghs forlag 2002 IT rygsæk til ordblinde HMI 2003 Læsning – en antologi, Kvan, april 2006 Hjælpemidler til ordblinde, HMI, september 2006 Kognition og Pædagogik nr. 62, december 2006 Et inkluderende læsebegreb, april 2008 Temadage og konferencer Ordblinde og IT 30-31 /10 2007 – 3-4 / 9 2009 Teknologi til ordblinde i erhverv 26/11 2008 Kurser, foredrag, Projekter – Ordblindeefteskoler, ”Det går bedre med” @lfatec, PC-læsning NILS – Nordisk DVD

Program og indhold 2 inspirationsdage Mange programmer og muligheder – ”overblik” Udvælg få programmer – her og hjemme – ”enkelhed” Læsebegreb i forandring, perspektiver, holdninger Konkrete programmer – præsentation og afprøvning Standardprogrammer Støtteværktøjer Læsning – dag 1 Skrivning – dag 2 Et blik fremad Hjælpemidler til afgangsprøver Bevillingsmuligheder m.m.

Læse- og skrivevanskeligheder Er relativt i forhold til omgivelserne Defineres af samfundets krav Antal med ordblindhed/læsevanskeligheder År 1500 - få/ingen ?? År 2000 - mange – afhængig af definitioner OECD/SIALS-rapport / AKF 1-1½ million voksne SID-rapport / AKF 75% af ufaglærte Begge rapporter er i fællesmappen

Læsning = Afkodning X Forståelse Definition af læsning Læsning = Afkodning X Forståelse Læsning er at forstå indholdet af en skreven tekst (Carsten Elbro) læring og videnstilegnelse gennem tekster? Afkodning med: Øjne (se) Ører (lytte) Fingre (føle) Forståelse en forudsætning for læsning

Definition på funktionel læsefærdighed: Funktionel læsefærdighed defineres som de kundskaber, som er nødvendige for at kunne forstå, bruge og reflektere over skrevne tekster med henblik på at opnå egne mål, at udvikle sin viden og sit potentiale og at kunne deltage i samfundslivet”. Vedtaget af OECD, Pisa 1998

Funktionel IT-læsefærdighed Citat: ”Læsning for alle” Bent B Funktionel IT-læsefærdighed Citat: ”Læsning for alle” Bent B. Andresen, lektor, DPU København (www.itmf.dk projekt nr 199) Ved at sætte funktionelle læsefærdigheder under lup, bliver det klart, at den hidtidige opfattelse er amputeret, fordi den fokuserer på læsning med øjnene. Opfattelsen af funktionelle læsefærdigheder må udvides, så den også omfatter læsning med ørene. For elever med nedsat syn er det en fordel, at de kan bruge kompenserende hjælpemidler i form af briller. For nogle elever rækker synssansen imidlertid ikke. Blinde elever må have teksten læst op. Det gælder også ordblinde elever. Læsning er læsning, uanset om teksten opfattes med øjnene eller med ørene.

WHO´s definition af ICF INTERNATIONAL KLASSIFIKATION AF FUNKTIONSEVNE, FUNKTIONSEVNENEDSÆTTELSE OG HELBREDSTILSTAND Aktivitet Krop Omgivelser Person Deltagelse Helbredstilstand

ICF og læsning Hvor er fokus ? – ICF omfatter begge sider Krop Individorienteret - Klinisk, medicinsk, social-pathologisk træning og ”helbredelse” Konventionel læsefærdighed/læsebegreb Læsetest (fx PISA), dansk læseforskning FVU Deltagelse Samfundsorienteret - Social-konstruktivistisk PC-læsning – et begreb og et projekt ”Et inkluderende læsebegreb” www.videnomlaesning.dk FN-handicapkonvention Inklusion, rummelighed Skanderborg kommune www.itsu.dk IT- og andre hjælpemidler Tilgængelige/digitale materialer og tekster Projekt NILS Ordblindeundervisning ?

Læsebegreb i forandring 1 ”Det er lærerens opgave at sikre, at eleven ikke bare bliver udstyret med læsekrykker, men får gode muligheder for at blive en bedre læser. Det er ikke nogen hjælp til læseudviklingen at få andre, f.eks. en computer, til at gøre arbejdet for sig. Eleven må selv tage livtag med skriften”. (Elbro 2007, Læsevanskeligheder s.224)

Læsebegreb i forandring 2 Folkeskolens afgangsprøve i skriftlig læsning Oplæsning/læseforståelse – brev fra Bertel Haarder Nationale test Læsning i 8. kl. – nationale læsetest Vejledning vedr. elever med funktionsnedsættelse Igangværende arbejde med forbedring af tilgængeligheden

Læsebegreb i forandring 3 Bekendtgørelse om Ordblindeundervisning Undervisning i: (§ 3.) ”styrkelse af skriftsproglige og kommunikative færdigheder” ”funktionelle læse- og skrive- og stavefærdigheder” med anvendelse af it-støtte ! ? Formål (§ 1.) - ”fungere i beskæftigelse, uddannelse, samfundslivet og privatlivet” ”med relevante hjælpemidler” !!

Deltagelse med it-hjælpemidler Projekt NILS – Nordisk Informations DVD Også på Internettet 2 danske interview Kent Kaihøj – Ordblind Olieboreplatformarbejder Charlotte Jensen – Ordblind folkeskolelærer PC-Læsning Projekt med voksne ordblinde Nyudviklede PC-læsetest Foreløbige resultater ved Bent Saabye Jensen (Ordblinde og It-konferencen 2007) Artikel i Audiologopædi juni 2008 Resultater efter første del

PC-læsning Tekstlæsning uden og med computeroplæsnming

Funktionel IT-læsning – PC-læsning og deltagelse Læsning = forstå og anvende et indhold Læsning = Afkodning X Forståelse Computeren støtter eller erstatter afkodningen – fokus kan rettes mere mod forståelsen Forudsætning for forståelse Almen viden, FORforståelse m.m. Vurdere indholdet - relevans, validitet m.m. Fokus flyttes Ordafkodning Indholdslæsning

Funktionel IT-skrivning – PC-skrivning og deltagelse Skrivning = formulere og formidle et indhold Skrivning = ”Kodning” X Budskab Computeren støtter eller erstatter kodningen – fokus kan flyttes fra bogstaver og placering (stavning) og rettes mere mod indhold, formulering m.m. Indhold er det væsentlige - ikke hvordan det skrevet Fokus flyttes Stavetræning på papir Skrivning på PC

Standardprogrammer Stifinder, styresystem og PC-færdigheder Tekstbehandling - Word Internet - elektroniske tekster Billeder - fx digitale kameraer Lyd - fx optage tale E-mail, chat messenger m.m.

Sprogteknologi Tekst Tale Oplæsning af tekst Digitaliseret tale Per (CD-ord 6) Anders og Lis (Skrivestøtte) Danske syntetiske stemmer: Poul Acapella (Sverige) Carsten, Bennedicte Mikroværkstedet (Dansk) Nanna ScanSoft (USA) Mette Acapella (Sverige) Sara (Ny SAPI 5 stemme) Prolog (Dansk) Oplæsning af digitale tekster (tekster på skærmen) Tekstbehandling, e-mail, Internet, e-bøger m.m. Forudsætter at teksten er i et tilgængeligt elektronisk format Indtaling af tekst - talegenkendelse TV-tekstning for døve/hørehæmmede /digital TV Dictus – standardprogram til Windows Demo af dansk talesyntese på www.cpk.auc.dk/syntese

Støtteprogrammer til læseprocessen Oplæsning Digitaliseret tale - er indtalt i forvejen Syntetisk tale - laves i ”nuet” (al tekst oplæses) Læseværktøjer CD-ORD 6 – (Incl. Per) + andre Skrivestøtte – (incl. Anders og Lis) + andre Vital - Syntetisk og digital Iris Ordbank - Syntetisk og digital www.adgangforalle.dk – Gratis oplæsning fra alle computere koblet på Internettet Digitale/elektroniske tekster OCR-programmer (lave bogtekst elektronisk)

Skanning og tekstgenkendelse/OCR Bog/tekst billedkopi digital tekst Hele digitale bøger og senere læsning Kopimaskine/dokumentskanner (til et billede af bogen) Fx OmniPage Pro eller FineReader (til digital tekst) Få sider og evt samtidig læsning Fx OmniPage/FineReader Fx Vitex (med særligt layout) Skannerpen - fx C-pen 20 Tekst til fx Word (senere oplæsning) Direkte oplæsning (fx Vital, Iris Ordbank, Skrivestøtte)

Digitale tekster Udlån m.m. via ophavsretslovens §17: for blinde, ordblinde m.m. Danmarks Blindebibliotek (DBB) - E17.dk Blinde fonden - debbi.dk Folkebiblioteker Udgivelse, marts 2007 (dbf.dk) Fx Frederikssund bibliotek – indskanning af tekster Folkeskole Frederiksberg kommune – Skolekom/Uni-C Frilaesning, danske-dyr, verdens-dyr Studerende via SU-styrelsen – spsgruppen.dk Køb af digitale bøger ? Forlag er på vej se fx systime.dk eller ebog.dk – artikel Hit nr 3 2006 Fx Gyldendal: www.syntetisktale.dk og www.abc.dk

”Lydindlæsninger” m.m. Særlige udgivelser Biblioteker Forlag Fagbøger på erhvervsskoler – SPS Multimedieprodukter Daisy – spsgruppen.dk Biblioteker Lån af lydbøger www.netlydbog.dk Indlæsning af bøger Daisy - fx programmet ”Dolphin producer” Mp3, (Ipod m.fl.) Forlag Fx Gyldendal Harry Potter m.m. (audio CD) Nye indlæsninger (mp3) – TDC Online / musik (mp3) KLO, Infoko m.m.

Støtteprogrammer til skriveprocessen Ord-prædiktion CD-ord 6, Skrivestøtte, Iris Ordbank, Vise ord Foreslår ord under/efter skriveprocessen Oplæsning af tekst – under skrivning Vital, Iris Ordbank, Skrivestøtte, CD-ord 6 Oplæsning af elevens skrevne bogstaver, ord eller sætninger - også forkert stavede ord hvis syntetisk tale Stavekontrol Særlige stavekontroller OrdRet og Staver.dk Elektroniske ordbøger Talegenkendelse - Dictus

Støtteprogrammer hvornår Indskolingen og normalundervisning Fra 1.-3. kl. – generel undervisning auditiv støtte til alle (digital og syntetisk tale) ”normalisering” af computeroplæsning fx København og Århus Kommuner Inklusion af ordblinde - Skanderborg Specialundervisning/specialklasser - mellemtrin Intensiv brug for elever med læseproblemer Elevens hjælpemiddel i specialundervisningen - og til læring i hele skoleforløbet Udskoling samt unge/voksne fx i uddannelse Elevens nødvendige og daglige redskab Digitale tekster Selvhjulpethed

Hvor henvender man sig for støtte ? Sektoransvar Grundskole - børn Folkeskole: Kommune, skole eller PPR Privatskole: skole, SU-styrelsen www.spsu.dk Ungdoms og erhvervsuddannelser Skole, SU-styrelsen www.spsu.dk Videregående uddannelser Erhverv og arbejde Hjemkommunens jobcentre – www.jobnet.dk 91 nye jobcentre, nøglepersoner

Hjælpemidler ved folkeskolens afgangsprøver Elever med særlige behov (PPR-vurdering) Skolelederen afgør Afspejle elevens daglige arbejdsform Opgavetekster - Indtalt og digitale tekster Oplæsning og ordforslag Eks. Dansk, skriftlig fremstilling læsning retskrivning – tillades ikke hjælpemidler

Hjælpemidler – studerende SU-styrelsens IT-rygsæk Erhvervsskoler, HH m.m. Gymnasier, HF Mellemlange og videregående udd. Koncept og programmer Talesyntese (danske, tysk, engelsk m.fl.) Oplæsning og ordforslag (Vital/Vise Ord) Skanning (arkfødeskanner, pen) Digitale bøger og UV-materialer E-tekster og lydformater (www.spsgruppen.dk/) Andet udstyr

Hjælpemidler – erhverv Individuelle løsninger med udgangspunkt i: Konkrete læseudfordringer i jobbet IKKE personens læsefærdigheder Evt IT-rygsæk/bærbar PC Oplæsning, digitale tekster m.m. Andet udstyr PDA, mobiltlf. GPS, diktafon m.m.

Mobilt oplæseudstyr ”Motto” Tag et billede af teksten Tryk på knappen, Vent et øjeblik Lyt i din øresnegl PDA med digitalkamera

Optageudstyr for lyd Digital lydoptageudstyr Minidisk optager Nevermiss 5 beskeder Digital lydoptageudstyr Programmet Audio Notetaker til organisering af optagelser på PC Diasonic 18 timer MP3 afspiller/optager Sony

Talende Mobiltelefon Mobiltelefon med talende SMS kan anvendes til at modtage nye kørselsinstruktioner, adresser telefonnumre opgavens art mm. Programmet ”Mobilspeak” og ”Mobil universal” oplæser menuer, kalender, SMS beskeder, og E-Mail på telefonen. Programmerne passer til mange avancerede telefoner. Se selv på www.Instrulog.dk

Fra it-rygsæk – til it-støttet undervisning Inklusion – et organisatorisk OG specialpædagogisk begreb Hvem skal tilrettes/ændres? Undervisning tilrettes eleven – ikke omvendt Universal Design for Learning – UDL / David Rose Konference Ordblinde og It 2007 Universal Learning Design – ULD / Stacey Kayden It-rygsæk Et væsentligt hjælpemiddel for den enkelte Individfokus Tilgængelighed til tekster It- støttet undervisning Ligeværdig deltagelse i fællesskabet Udstyr og programmer til alle Ny hjemmeside i Skanderborg – februar 2008 www.itsu.dk

Rapporter, artikler m.m. 1 Andresen, B. B. (2004). Læsning for alle 1, http://www.emu.dk/gsk/nyheder/profilen/dokumenter/laesning_for_alle1.pdf Læsning for alle 2 http://www.emu.dk/gsk/nyheder/profilen/dokumenter/laesning_for_alle2.pdf Kristiansen, B m.fl. (2006) IT rygsæk i Ålborg. http://www.ppr-aalborg.dk/projekter/it-rygsaek.html Jandorf, B. D. (2003). Det går bedre med – et udviklingsprojekt på 14 ordblindeefterskoler. www.dvo.dk/lavervi/publik/prorapport/index.html

Rapporter, artikler m.m. 2 Haven, Dorthe. ( 2004).@lfatec. Effekt af hjælpemidler til voksne ordblinde. www.hmi.dk/files/Alfatec-rapport%20.pdf Projekt PC-læsning http://www.hmi.dk/index.asp?id=659 (artikel fra Audiologopædi) Arendal, E m.fl. Et inkluderende læsebegreb i ”Viden om læsning nr. 3. http://www.videnomlaesning.dk/4/344.aspx