Ellen Sandahl Sørensen Lektor, Udvikling og forskning

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hans Lund lektor, studieleder Syddansk Universitet
Advertisements

Praksisrettet og udfordrende efter – og videreuddannelse i VIA
Brug af internettet i standardiseringen og behandlingen af sår
Evaluering af forløbsprogrammer og patientuddannelser
Udvikling af tilbud om tværfaglig og tværsektorielt koordineret indsats til børn med cerebral parese - organiseret i et samarbejde mellem Kolding Kommune,
Udvikling af sygeplejeprofessionen
Klinisk sygeplejespecialist med en ph.d. i bagagen
Kommuner og regioners perspektiv på revision af SOSU uddannelsen
Undervisningsministeriet Temadag for regionale kompetencecentre 27. juni 2007 Fremtidens proceskonsulentuddannelse.
Sygeplejeruddannelsen
Fjernlånskonference den 26. maj PROFESSIONSHØJSKOLE  Fra 1. januar 2008 er ”professionshøjskole” en fællesbetegnelse for otte af de uddannelses-
Visioner for uddannelse og opkvalificering af social- og sundhedspersonale Karen Stæhr 29. August 2013.
Jysk Sårforum 10. møde St. Restrup herregård marts 2006.
Præsentation af RAPIT projektet
Sundhedsaftale om det regionale samarbejde om infektionshygiejne, herunder MRSA Regionssundhedsplejerske Anita Fogh, og formand for arbejdsgruppen.
FS Sasmo Temadag for operations- og ambulatoriesygeplejersker Tirsdag den 27 Maj 2014 Uddannelseskonsulent Annette Kolding Rørvik, Center for HR, Region.
Mission - Vision – Strategi Udkast for Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Centerledelsen - Herning 6. marts 2007.
Vibeke Lorentzen, Forskningslektor
Strategi for Udvikling af Sygeplejen
Uddannelse i Akutmedicin Region Midtjylland Projektleder Jeannie Rumph.
BEHANDLING I HJEMMET? - Seminar om patientinvolvering inden for hjemmedialyse ONSDAG D. 6. JUNI 2012 KL – Hele forhistorien til hvorfor.
NUBA Nordisk Uddannelse i Børneanæstesi – for Anæstesisygeplejersker
Merete Hartun Jensen Afdelingssygeplejerske Sårsygeplejerske
Hvad er telemedicin og hvordan fungerer det.
Pitch af sygeplejerskeuddannelsen af Lykke og Trine
Facilitatorordningen: - Hvordan kan du bedst muligt udvikle kronikeromsorgen i din klinik? Store Praksisdag 3. februar 2011 Facilitatorer Bjarne Jørgensen.
Data fra 1. januar 2010 til 30. juni / 30.sept 2011
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014 v. Conni Christiansen Sundhedsaftale 2015 – 2018.
Organisering af uddannelsesforløb Jens Bennedsen projektleder It-vest – samarbejdende universiteter.
Årsrapport Telemedicinsk Videncenter
Kort videreuddannelse (KVU)
Koordinator Jette Bangshaab Åbningsseminar marts 2013 ”Teknologier i Borgernær Sundhed” University College Nordjylland.
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET Institut for Folkesundhedcand.cur. Afdeling for Sygeplejevidenskab MASTERUDDANNELSEN I KLINISK I SYGEPLEJE VELKOMST TIL.

University College Nordjylland (UCN) Sundhedsuddannelserne
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
SIG-lipid Landskursus 2014, nyborg.
Fleksibel Master i Friluftsliv Arbejder du med sundhed, rekreation, idræt, friluftsliv eller turisme? Kunne du tænke dig at få en dybtgående viden om,
Sygeplejersken Vi er modul 5 studerende og går på Via University College i Silkeborg. I vores klasse er vi 40 piger og 2 drenge.
Den kroniske bensårspatient - hvorledes kan vi gøre det bedre - fagligt og menneskeligt ? ”Sår-i-Syd” og CVU Sønderjylland.
Uddannelse af Akutsygeplejersker i Region Hovedstaden
Århus Universitetshospital Århus Sygehus Centernavn Afdeling Kompetenceudvikling Århus Sygehus.
Telemedicinsk vurdering af sår Nationale målsætninger og sundhedsfaglige effektmål i Region Midtjylland Center for Telemedicin, Region Midtjylland.
Længerevarende uddannelse indenfor sår
Praktikcentre og Elevplan Elevplankonference 23. og 24. september 2013 Gert Nielsen Undervisningsministeriet.
Strategier, udfordringer og udvikling Visitatorernes årsmøde 2011.
Master i rehabilitering med specialisering indenfor …
Kompetenceudvikling ved HEV Hvordan ser vi fremtiden DSFR møde den 13. september 2013.
Oversygepl. Bente Fogh, Medicinsk Afdeling, RRA juni 2014 Ledelse på tværs,Medicinsk Afdeling Hvad ser vi? Tid til interventioner!
Telemedicin i sårbehandlingen, forbedring ?
Sygeplejerske!!.
Orienteringsmøde for Apoteksspecialister Overgang fra apoteksspecialiststuderende til MKL-studerende.
Fusionsprocessen Neurologi-Fysio- og Ergoterapi 10. juni 2014 JFB.
HK Stat Fagfestival HK København og HK Sjælland 20. maj 2014 Sølvi Rask, og Eva Maria Mogensen,
Præsentation af Akademiuddannelsen i Løn- og personaleadministration
FOA – Den offentlige lederuddannelse Torsdag den 10. december 2009 Lektor, cand. pæd. og studieleder på DOL Peter Rod 18. september 2016Emnenavn.
Navn (Sidehoved/fod)Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler FAS’ Års- og medlemsmøde, 3. oktober 2014 Ane Friis Bendix Vicedirektør, dr.med. Sammenhæng.
Temadag den 2. februar 2012 Velkommen til FORSKNING, Videnskab, Fremtid og State of the Art.
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse.
Karriereveje inden for sygepleje Karriereområder: 1. Klinisk sygepleje 2. Ledelse 3. Uddannelse 4. Forskning/ udvikling.
Dagens program Hvorfor uddannelse? Diplom-uddannelsen - generelt Indhold på obligatoriske moduler og efterskolemodul Hvad kan jeg bruge uddannelse til?
Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
MASTER I MUSIKPÆDAGOGISK PRAKSIS
Uddannelsestiltag i Region Syddanmark
September 2014 Telemedicinsk sårvurdering – nationalt udrulningsprojekt og syddansk implementering
Overvejelser når man ser et bensår i hjemmesygeplejen
Præsentationens transcript:

Ellen Sandahl Sørensen Lektor, Udvikling og forskning Efteruddannelse for sygeplejersker med klinisk speciale i sårbehandling. Sundhedsfaglig Diplom masteruddannelse fagspecifikke seminarer Ellen Sandahl Sørensen Lektor, Udvikling og forskning University College Syddanmark mobil 72665259 Mail: esso@ucsyd.dk

mere effektiv ressourceudnyttelse, øget krav til dokumentation og Efteruddannelse for sygeplejersker med klinisk speciale i sårbehandling. Er det relevant at man efteruddanner sig på diplom niveau? Sundhedsfaglig diplomuddannelse skal ruste sygeplejersker med sår funktion på forskellige niveauer til at tage udfordringen op som det kommende årti vil stille krav om: mere effektiv ressourceudnyttelse, øget krav til dokumentation og anvendelse af ny teknologi i sårbehandlingen Nye krav fra kommuner og sygehuse til kliniske specialister

Kompetenceudvikling og uddannelsestilbud for sygeplejersker med klinisk speciale i sårbehandling. Vi har et udviklingsarbejde i gang om at i et samarbejde på nordisk plan at udvikle en master i sår som vi regner med at have klar i løbet af 2010. Dette tilbud er selvfølgelig henvendt til specialister der har diplom niveauet og /eller den længerevarende efteruddannelse fra os. Vi tilbyder at man efter endt efteruddannelse kan skrive en eksamens opgave og herved løfte efteruddannelsen til at gælde som et valgmodul i den Sundhedsfaglige diplomuddannelse.

Politiske visioner: Ny Videreuddannelse - Sundhedsfaglig diplomuddannelse for sygeplejersker med fokus på kronikere og ældre medicinske patienter og sammenhængende patientforløb Etablering af en videreuddannelse med stærk klinisk forankring. Arbejdet med beskrivelse af bekendtgørelse og studieordning påbegyndes medio september 2011. Uddannelsen tilrettelægges i første omgang som en specialuddannelse, hvor også mål og indhold for den kliniske uddannelse er beskrevet. Parallelt med, at de studerende begynder uddannelsen, igangsætter Undervisningsministeriet en afdækning af muligheden for, at sundhedsfaglige diplomuddannelser både kan indeholde teoretiske og kliniske undervisningsmoduler med ECTS, med henblik på at videreuddannelsen, kan indgå i et nyt diplomsystem. Udbydes af professionshøjskolerne, og det forventes, at de første studerende kan begynde uddannelsen i første halvdel af 2012. 01-07-2011 PRESSEMEDDELELSE - Regeringen etablerer nu en ny videregående uddannelse på diplomniveau for sygeplejersker. Uddannelsen har fokus på kronikere, ældre medicinske patienter og sammenhængende patientforløb. Vi lever længere, og i 2050 forventes cirka 24 procent af danskerne at være +65 år. Samtidig vil flere patienter have flere forskellige diagnoser og kroniske lidelser. Statens Institut for Folkesundhed anslår, at antallet af kronikere vil stige til cirka to millioner danskere i 2020. På den baggrund etablerer regeringen en ny videregående uddannelse med en stærk klinisk forankring på diplomniveau for sygeplejersker. Uddannelsen supplerer den eksistende efter- og videreuddannelsesindsats og bidrager til at styrke kompetencer i forhold til behandling af blandt andet ældre medicinske patienter og kronikere. Desuden skal sygeplejerskerne uddannes til at sikre sammenhængende patientforløb på tværs af sektorer og aktører i sundhedsvæsenet. ”Ønsket om den nye videreuddannelse var noget af det allerførste, som ordførerne fra Venstre og Konservative fremførte for mig som ny indenrigs- og sundhedsminister. Jeg er meget glad for, at det nu bliver til virkelighed til glæde for de mange kronikere. Uddannelsen er også en stor anerkendelse af praktiske og kliniske uddannelseselementer og et bidrag til fremtidig opgaveglidning,” siger indenrigs- og sundhedsminister Bertel Haarder.  Undervisningsminister Troels Lund Poulsen glæder sig også over den nye uddannelse. ”Det er et tilbud til sygeplejersker, der har lyst til at videreuddanne sig inden for et vigtigt område med et stigende behov for specialiseret arbejdskraft. Samtidig håber jeg, at denne uddannelse - såvel som de mange andre muligheder for at videreuddanne sig og gøre karriere inden for sygeplejefaget - kan være med til at trække endnu flere dygtige studerende til sygeplejerskeuddannelsen,” siger Troels Lund Poulsen. Ministeriet for Sundhed og forebyggelse sept. 2011

Sundhedsfaglig Diplomuddannelse 60 ECTS points Se også på UC Syddanmarks hjemmeside: www.ucsyd.dk

Sundhedsfaglig diplomuddannelse Valgmodul 3: Den 9. jan. – 29. feb Sundhedsfaglig diplomuddannelse Valgmodul 3: Den 9. jan. – 29. feb. 2012 Seminarer fagspecifikke emner Patientologi - patientens oplevelser Valgmodul 2: Den 7. maj – 1. juni 2012 Modul B: 7. – 15. maj 2012 Sammenhængende forløb i Sundhedsvæsenet Tema: Patienten med kroniske/vanskeligt helende sår Valgmodul 1: Den 5. – 27.sept. 2012 Udvikling af klinisk praksis – dokumentation og implementering Tema: Forebyggelse og behandling af venøse/arterielle bensår

Efteruddannelse i jan/feb 2012: Seminar 1: Behandling af akutte og kroniske, kirurgiske sår Tid: Den 10. + 11. januar 2012 Undervisere: Sårsygeplejerske, Nina Bækmark, Hillerød Hospital, Overlæge Finn Warburg, Rigshospitalets Ortopædkirurgiske Klinik, Overlæge Mikael Bitsch, Rigshospitalet, Overlæge Bjarne Alsbjørn, Brandsårsafd. Rigshospitalet Seminar 2: Behandling af onkologiske sår og behandling og forebyggelse af tryksår Tid: Den 17. + 18. + 19. januar 2012 Undervisere: Sårsygeplejerske, og afdelingssygeplejerske, Britta Østergaard Melby, Videncenter for Sårheling, Bispebjerg Hospital, Overlæge, Bo Jørgensen, Bispebjerg Hospital, Ergoterapeut, msi og fagkonsulent, Helle Dreier, Specialrådgivningen handicap og hjælpemidler, Overlæge Mikael Bitsch, Rigshospitalet, Ledende overlæge, Brita Bjerregaard Jensen, Onkologisk afdeling, Sydvestjysk Sygehus Seminar 3 Behandling og forebyggelse af immunologiske sår og hudlidelser. Tid: Den 24. – 25. januar 2012 Undervisere: Lektor, overlæge, dr. med Karsten Fogh, Dermatologisk afdeling, Århus Sygehus, Sårsygeplejerske, Maybrit Vorbjerg Nielsen, Marselisborg Hospital

Efteruddannelse i september 2012: Seminar 4: September 2012 Arterielle og venøse bensår – diagnostik og behandling

Faglige/kliniske spesialister: Nordisk mastergrad for sygeplejersker med klinisk speciale i sårbehandling. Udviklet i et nordisk samarbejde mellem: Faglige/kliniske spesialister: Overlæge Rolf Jelnes, Sygehus Sønderjylland, Danmark Professor Christina Lindholm, Röda Korset Högskola Sverige Sårspecialist Kirsti Espesth, Sykehuset Buskerud, Sårpoliklinikken, Norge Høgskolen i Buskerud (HiBu) i Drammen: pdh stud. Smeter specialist Tone Marte Ljuso Lektor Edda Johansen University College Syddanmark: Lektor Ellen Sandah Sørensen Grundlaget for mastergraduddannelsen er de respektive sårefteruddannelser ved Buskerud og UC Syddanmark

Sundhedsprofessionelle i kommune- og sygehusafd. Nordisk mastergrad for sygeplejersker med klinisk speciale i sårbehandling. Optagelseskrav og målgruppe: Sundhedsprofessionelle i kommune- og sygehusafd. Mellemlang videregående uddannelse eller tilsvarende Mindst 2 års relevant erhvervserfaring Relevant klinisk arbejde under gennemførelse af studiet 3-årig sundhedsfaglig professionsuddannelse uden akademisk grad og med 2 års relevant erhvervserfaring Studiets målgruppe er helsearbeidere i kommune- og spesialisthelsetjenesten som ønsker å tilegne seg spesialkompetanse og arbeide kunnskapsbasert innenfor sårbehandling. For å bli tatt opp på studiet må kandidaten ha grad fra universitet eller høgskole tilsvarende minst 180 studiepoeng innenfor ett av følgende aktuelle fagfelt: Sykepleie, vernepleie, ergoterapi, fysioterapi, medisin, (fotterapi?), ortopedi ingeniørfag. I tillegg må kandidaten ha minst 2 års relevant yrkeserfaring etter oppnådd grad. Det stilles krav til at studenten er i relevant klinisk arbeid under gjennomføring av studiet. Aktuelle søkere med 3-årig helsefaglig profesjonsutdanning uten akademisk grad og med 2 års relevant yrkeserfaring tas opp på bakgrunn av realkompetanse. (Personer med 3-årig pedagogisk akademisk/profesjonsutdanning uten 2 års helsefaglig yrkeserfaring kan tas opp på særskilte vilkår. Disse søkerne må ha 2 års pedagogisk yrkeserfaring innenfor relevante helsefagutdanninger.)??? Søkere med bakgrunn som har lav representasjon i studentmassen, vil bli prioritert ved opptak dersom det er flere søkere med samme akademiske kvalifikasjoner (f.eks fotterapeut/ ortopediingeniør). Personer som har fullført relevant utdanning på videreutdannings- og mastergradsnivå innen helse- eller sosialfag kan søke fritak fra deler av mastergradsstudiet i sår. Søknader vurderes individuelt basert på innholdet i relevant utdanning og søkers faglige prestasjoner.

samt fag- og forskningsstillinger indenfor sundhedsvæsenet generelt. Nordisk mastergrad for sygeplejersker med klinisk speciale i sårbehandling. Opnåede kvalifikationer efter endt master uddannelse: Specialisering indenfor klinisk udøvelse og fagligudvikling indenfor sår kliniske stillinger indenfor sårbehandling ved sårambulatorier, kommuner, og sygeusafdelinger samt fag- og forskningsstillinger indenfor sundhedsvæsenet generelt.