Akademikerkampagnen 2010-2011 •Brandingkampagne: Akademikere overfor små og mellemstore virksomheder •2 millioner kroner fra Beskæftigelsesministeriet.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Præsentation af resultater for projekt ”Analyse af samarbejdet mellem kommunerne og Region Midtjylland, Jord og Råstoffer” Jord-ERFA-Midt,
Advertisements

Analyse af rejsekortet for
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Praktikpladser på Bornholm Torsdag den 4.Oktober 2012.
Atomer Et programmeret forløb. En måde at lære på.
Resultater og opfølgningsmuligheder for LUP 2009 – kommunikation og patientinddragelse Specialkonsulent Trine Østerbye Web- og kommunikationsmedarbejder.
Velkommen til Nyledigmøde i MA.
H Hvad har vi opnået? Resultater for halvår af 2013.
Organisering af arbejdsmiljøapparatet
Dialog og læring i klagesager
Repetitionsforløb med afsluttende repetitionsspil
Danidas PS program i Indien Hvad er erfaringerne? DIIS, 27. januar 2010.
Mette Andersen SDE Ansættelse af elev. Mette Andersen SDE
Borgernes barrierer for brug af IT
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
IT udvalgets evaluering af arbejdet 2010 Med udgangspunkt i kommissoriet Et næsten færdigt udkast Kommentarer udbedes Hvad mangler vi – hvad skal ændres?
Opgaven jeg fik stillet
Kampagneopstartsmøde ”Fællesoffentlig kampagne om overgangen til obligatorisk digital kommunikation med det offentlige, 2013”
Akademikerkampagne – hvorfor
Kom og mød fremtiden IVA den 25. oktober 2011 v. Nina Hallgren Steinrud, DM.
Sprog/billeder på Internettet
En præsentation af Senior Erhverv Nordsjælland
Hold Fast projekt - praktik
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
Kommunikation alvor og sjov
Hvad kan jobcentrene tilbyde?
Friluftsrådet – mere natur – mere friluftsliv BLÅ FLAG OKTOBER 2011 Brian Samuelsson.
Dialogmøder 2012 De private tilbud og kommunerne - fælles udfordringer og muligheder Geert Jørgensen.
Konsulent Heidi Buur Holbeck Afd. for Plan & Miljø.
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
Temaaftener for patienter med Mb
Statistik.
{ DS Håndværk & Industri } Vandkanten som vækstdynamo og højuddannede i SMV’er Akademikerkampagnekonference 16 april 2012.
Brugerne i centrum for træfsikre løsninger
Jobrådgivernes Brancheforening Brugertilfredshed hos ”anden aktør” København 30. november 2011.
Konstruktiv dialog kan forebygge smerter i muskler og led
Statistik Ledigheden for teologiske kandidater november 2010 i: - Hovedstaden44 - Sjælland10 På landsplan en ledighed på 5,87 pct.
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
og hvad kan vi bruge det til? v/Eva Nautrup, Rose Poultry A/S
Friluftsrådet – mere natur – mere friluftsliv Velkommen til Fællesmøde den 29. oktober
JOBSØGNING (SMV) Hvorfor er SMV så interessante? % af alle job bliver annonceret % af alle job bliver besat via netværk og uopfordrede ansøgninger.
1 © Copyright AK-Samvirke – juli 2009 L165 vedtaget 29. maj 2009 som lov 480 af 12. juni 2009 Bekendtgørelse 891 af 21. september 2009.
TELEFONCANVAS.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Bestyrelsesdag Middelfart Generationsskifte i korpsene - fornyende organisation.
Statistik om kvindelige iværksættere - udviklingen
Hvad siger landmændene i tilfredshedsundersøgelsen fra 2011?
Udvikling i GODS Transporten Sammenfatningsrapport maj 2010.
Virksomhedsservice og mentorprojekt for unge. Virksomhederne kommer ind her Virksomheder ringer til vores callcenter på Virksomhedsservice sidder.
Vinterman seminar 2. Maj SIDE 2 Vinterman seminar 2. maj Ca. 85 personer: 34 kommuner (30 Vinterman, 2-Light og 2-Melding) Færøerne Vintercentralen.
Fortæl den gode historie Jakob Christiansen 25.maj 2013.
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
Almen studieforberedelse
 Kommunalreformen, alle regioner og kommuner skal være medlem af et trafikselskab  Gl. Århus Amt og Gl. Ringkjøbing Amt havde ikke noget trafikselskab.
Mennesker Værdier Resultater Sådan ønsker jeg at være i dialog med mine rådgivere Erik Ravn Schmidt.
Magistrenes Arbejdsløshedskasse 23. marts Magistrenes Arbejdsløshedskasse Dagens program 1.Fælles information (ca. 45 min) Medlemstilbud Rådighed.
Grunde til at jeg elsker dig
Velkommen. Dagens Program Velkomst og præsentation Gennemgang af Værktøjskassen Pause med kaffe og kage Erfaringer med Værktøjskassen.
3F på Facebook Susanne Fasting - 3F. 3F på Facebook Om 3F Danmarks største fagforening Ca medlemmer Organiserer faglærte og ufaglærte arbejdere.
Oplæg til LO Torsdag den 30. august 2007 Bedre vejledning og rådgivning.
8. april 2017.
IT og Telestyrelsens arbejde med offentlige kampagner Initiativtager til kampagnegruppe – både deltagere fra branchen og offentlige institutioner. - Formål.
Projekt fra ufaglært til faglært. Work-shop Et samarbejde mellem Jobcenter Glostrup, Jobcenter Albertslund, CPH West og 3F, FOA og HK København.
Udvidet akademikerkampagne med trainee-forløb Præsentation af AC’s model for udvidet akademikerkampagne med T-forløb i
J.nr. Virksomhedslister og digital kontakt til virksomhederne Oplæg til Beskæftigelsesregion Hovedstaden og Sjællands uddannelsesdage d. 10. og 13. januar.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Indsats og resultater - sigtelinjer for 2013 og 2014 v/ regionsdirektør Preben Rasmussen Høj.
Fra anledning til udvikling
Højtuddannede og Vækst
Præsentationens transcript:

Akademikerkampagnen •Brandingkampagne: Akademikere overfor små og mellemstore virksomheder •2 millioner kroner fra Beskæftigelsesministeriet •Kampagnesekretariat i AC, central styregruppe med rep. fra bl.a. DI, Dansk Erhverv, Beskæftigelsesregion Hovedstaden og Sjælland, AC’s medlemsorganisationer m.m.

Akademikerkampagnen •Kampagnens hjemmeside, •Akademikerbasen - en CV-database •Bannerreklame på og •Phonerkampagne – var ikke oprindeligt planen, men kom med senere •Case-samling – mødet mellem akademikere og SMV’er •Branchespecifik kampagne med DS Håndværk og Industri – i DS-bladet •Mini phonerkampagne med Dansk Journalistforbund og Kommunikation og Sprog •Kronikker i Erhvervsbladet og lokale medier – Inger Støjberg og Erik Jylling •Helsidesannonce i landsdækkende aviser – JP, Berlingske Tidende, •Rådgivning af virksomheder – Kampagnesekretariatet har i løbet af kampagnen rådgivet ca. 75 virksomheder om fordele ved og muligheder for at ansætte akademikere og har medvirket til at ca. 25 virksomheder har fået ansat en akademiker – i nogle tilfælde har sekretariatet deltaget i hele rekrutterings- og ansættelsesprocessen.

Case-samling - tre eksempler

DS Håndværk og Industri

Phonerkampagnen - organisation og struktur •Valeur valgt som phonerfirma •13 aktører stiller ca. 60 konsulenter til rådighed til bookning af besøg •Aktørerne er 7 AA med LVU-udbud, 2 karrierecentre, 3 A-kasser/organisationer og 1 jobcenter •AC koordinerer og udarbejder phonermanus til Valeur og besøgsblanket til besøgskonsulenterne samt stiller Akademikerbasen til rådighed

Udvælgelse af virksomheder •Ca virksomheder med mellem ansatte blev udvalgt •Brancher – alle undtagen landbrug og offentlig sektor •Geografisk beliggenhed: Hovedstaden, Odense, Kolding-Esbjerg, Aarhus og Aalborg

Bookning og hitrater •Fra medio oktober til ultimo januar har Valeur talt med virksomheder •1.171 har sagt ja tak til møde •Hitrate på 23, pct. •Hitraten størst i Kolding-Esbjerg – 24,8 pct. •Hitraten mindst i Aalborg – 20,5 pct. •Hitraten på niveau med phonerkampagnen i 2005, men lidt lavere end i 2006

Konkrete resultater •Foreløbige resultater baseret på 609 besøgsskemaer •62 konkrete ansættelser svarende til 10,2 pct. Heraf: •Ordinær ansættelser 16 (2,6 pct.) •Ansættelse med løntilskud 31(5 pct.) •Videnpilot 15 (2,6 pct.) •Herudover: •Virksomhedspraktik 36 (6 pct.)

Potentielle resultater •Endnu et møde med henblik på hjælp til rekruttering 11 (1,8 pct.) •Fremsendelse af CV’er eller inspirationsmateriale 171 (28 pct.) •Virksomheden vender måske tilbage, men intet konkret + ingen videre opfølgning 329 (54 pct.)

Ansættelser fordelt på uddannelse UddannelseAntalAndel i pct. Cand.comm.11,6 Cand.IT58,1 Cand.jur.11,6 Cand.linc.merc.23,2 Cand.mag.69,7 Cand.merc.1422,6 Cand.merc.aud.11,6 Cand.merc.jur.23,2 Cand.oecon.58,1 Cand.scient.pol.23,2 Cand.soc.11,6 Cand.teol.11,6 Ingeniør1829,0 Journalist/medi evidenskab 34,8 I alt62100,0

Evaluering •Markman Customer Management •Har interviewet 130 virksomheder, som har sagt ja tak til besøg •Har interviewet 95 virksomheder, som har sagt nej til besøg

Resultater for interviews ”Ja tak til møde”

Andet: Materiale sendt pr. post Vil gerne selv holde sig opdateret Materiale og telefonisk opfølgning

Virksomheder, som har sagt nej tak til møde

På baggrund af ovenstående svar er det værd at bemærke, at kun 38%, svarende til 36 respondenter danner grundlag for svarene i spørgsmål 2-5, hvorfor disse resultater må tages med visse forbehold. Heroverfor danner 54% svarende til 51 respondenter baggrund for spørgsmål 6, mens alle 95 respondenter har svaret på spg. 7-9.

Uddybning ved "i mindre grad" eller "slet ikke": • Kender lidt til både muligheder og fordele. • Nu er det kun mig der er akademiker i virksomheden, resten er timelønnede. • Jeg har ikke haft behov for viden på det område. • Vi ansætter akademikere, men udelukkende ud fra behov. • Vi har ikke akademikere ansat.

Uddybning ved "i mindre grad" eller "slet ikke": • Det var en meget kort samtale og informationen var ikke relevant for mig. • Jeg fik da lidt info, men jeg har ikke brug for det. • Jeg kendte allerede til de muligheder og fordele der er. • Kun omkring tilskudsordninger, da jeg ellers er meget bekendt med akademikere.

Uddybning ved "i mindre grad" eller "slet ikke": • Behovet skal være der. • Vi har ikke brug for en akademiker til at skære og pakke fisk. • Er positiv i forvejen. • Det kommer an på bundlinjen.

6. Hvad var årsagen til, du sagde nej tak til et møde

Andet: Noget på . og telefonisk opfølgning. Internettet, f.eks en database med jobsøgende akademikere. Vil ikke kontaktes. Kort information om tilskudsordninger direkte fra den jobsøgende akademiker, sammen med en ansøgning.

Kendskabsmåling