Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Akademikerkampagne – hvorfor

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Akademikerkampagne – hvorfor"— Præsentationens transcript:

1

2 Akademikerkampagne – hvorfor
Mindre virksomheder og akademikere har brug for hinanden Der var/er mange ledige akademikere Akademikerne skaber vækst i mindre virksomheder Virksomhederne kender ikke akademikernes værd Akademikerne kender ikke virksomheders værd ASB 14. november 2006

3 Akademikere skaber vækst
Vækst på 133 pct. ved nyansættelse af akademikere – sammenlignelige virksomheder har vækst på 33 pct. Den første akademiker sikrer beskæftigelse 5,5 til medarbejdere Der udvikles flere nye produkter med akademikere ASB 14. november 2006

4 Kampagnens mål Udvikling og vækst i private virksomheder
1000 arbejdspladser - ordinære og støttede Akademikere skal have ”noget på CV’et” SMV’ere skal kende gevinsterne ved akademikere SMV’ere skal vide hvad akademikere koster ASB 14. november 2006

5 Kampagnens resultater
Ca jobs – i løbet af kampagneperioden 3800 virksomhedsmøder i phonerkampagner 80 cases 20 forskellige publikationer Mange nye samarbejdsrelationer Stærkt faldende ledighed ASB 14. november 2006

6 Akademikernes ledighed
I 2004 var hver 3. nyuddannede akademiker ledig et år efter afsluttet uddannelse Nu er mindre end hver 5. nyuddannet ledig Færre ledige ingeniører og ”hårde” økonomer Fortsat en del ledige magistre, arkitekter, sprogfolk og bløde økonomer ASB 14. november 2006

7 Erfaringer I Bundlinien sælger –men tilskud er ikke at foragte
Akademikere i SMV’er bliver hurtigt blæksprutter….men ingen bliver ansat på at være en blæksprutte Virksomheder hader bureaukrati – jobtelefonen er populær ASB 14. november 2006

8 Erfaringer II Det er ofte eksport, generationsskifte, ønsket om øget salg o.lign der udløser ansættelser Myten om de dyre akademikere er blevet aflivet Virksomheder som ansætter den første akademiker med tilskud fastansætter ofte ASB 14. november 2006

9 Udfordringer Fortsat ledighed for nogle grupper
Mangel på arbejdskraft for andre grupper Skæv efterspørgsel – Man kan ikke få en cand.merc.aud, men mindre kan måske gøre det Der er fortsat behov for hjælp til matchningen mellem akademikere og SMV’ere Flytte fokus fra akademikernes uddannelsestitler til deres kompetencer Specialist eller generalist Der er fortsat behov for at flytte holdninger hos akademikere i forhold til SMV’ere ASB 14. november 2006

10 Igangværende tiltag Akademikerkampagnen fortsætter i 2007 med rådgivning Phonerkampagne med virksomhedsbesøg CV-database til rekruttering Løntilskud - AF Praktik – AF Videnpilot - VTU ASB 14. november 2006

11 Løntilskud og praktik Løntilskud på kr. pr. måned i op til 6 mdr. til ansættelse af ledig akademiker AF godkender såvel virksomhed som den ledige - Mulighed for at få en ledig akademiker i praktik i op til 4 uger AF godkender såvel virksomhed som den ledige ASB 14. november 2006

12 Videnpilotordningen Virksomheder mellem ansatte kan få ansat en akademiker som videnpilot i et år Tilskud på kr. pr. måned Virksomheden sørger selv for rekrutteringen (kan få hjælp via akademikerkampagnen) Virksomheden får herudover et klippekort til indkøb af konsulentydelser eller til betaling af efteruddannelse af videnpiloten Ingen krav om forudgående ledighed Ordningen løber til og med 2008 og administreres af VTU - ASB 14. november 2006

13 Det gode match Akademiker fører fremtidens kunder med sig
Kontorforsyningen A/S og cand.merc. i design, communication and management Branchespecifik viden og erfaring møder teoretisk baggrund ”Mit ønske om fortsat at være i front i branchen førte til idéen om at ansætte akademiker, som kunne tage fat på opgaven med at samle marketingsindsatsen i virksomheden og strukturere virksomhedens hjemmeside.” (Torben Clausen, Kontorforsyningen A/S) ”Lige fra begyndelsen har jeg været opmærksom på at jeg ikke skulle være akademikeren, som sad i et hjørne og filosoferede. Tværtimod skulle jeg vise hvad jeg kunne!” (Anne Kasper, cand.merc.) ASB 14. november 2006

14 Det gode match Historiker blev webmaster i rejsebureau
Hannibal Tours og cand.mag. i historie og kønsforskning Ansættelse åbnede øjnene for de akademiske kvaliteter – og førte flere med sig ”Den akademiske metode kan også være værdifuld for en mindre virksomhed som vores. Det er noget med at være god til at sætte sig ind i nyt stof, relatere den viden man får til sit arbejde og koge det sammen til noget nyt. Eksempelvis en bedre måde at udarbejde tilbud på.” (Jesper Hannibal, Hannibal Tours) ”Mine venner fra studietiden spurgte undrende: skal du være sælger? Men ja, det skulle jeg og gjorde det i forventning om at jeg siden kunne forme det job, jeg gerne ville have” (Winnie Sørensen, cand.mag.) ASB 14. november 2006

15 Det gode match Cand.polit. skærper konkurrenceevnen
Vagner Plast A/S og cand.polit. Ny viden styrker konkurrenceevnen ”Konkurrencen fra lavtlønsområder gør, at vi skal blive mere skarpe – og det kan vi godt blive. Derfor må vi bryde ud af vante tankemåder og gøre tingene på nye og bedre måder – og en af måderne er at sikre et ”brain-inflow” til vores virksomheder.” (Ivan Vagner, Vagner Plast) ”Jeg er ikke i tvivl om, at jeg gjorde det rigtige, da jeg søgte til en mindre virksomhed, frem for en af de mere typiske store virksomheder, som cand.polit.’er normalt ansættes i. Her er albuerum for ideer og masser af udviklings- muligheder. (Rune, cand.polit.) ASB 14. november 2006

16 Det gode match - Rotary Cand.mag. - den rigtige kombination
Sprog- og integrationscenter og cand.mag. i film- og medievidenskab Opgør med udkantsproblematik og snobberi ”Vores politik er at informationsmedarbejderen skal undervise og have fingrene nede i jorden for at kunne lave noget ordentligt materiale.” ”Ikke alle tænker vest for Valby bakke, men Henrik er frisk til at stå tidligt op og tage turen fra Nørreport til Næstved.” (Lene Eriksen, sprog- og integrationscentret) ”Jobbet er ideelt. Personligt var det lidt af et scoop. Oplevelsen med Rotary har givet mig en positiv tilgang til at søge arbejde.” (Henrik Hansen, cand.mag.) ASB 14. november 2006

17 Det gode match Fodringsteknologi med nye øjne ASB 14. november 2006
Daltec A/S og civilingeniøren Produktudvikling med nye øjne ”Der mangler professionalisering i mange virksomheder i en række af de processer, som er afgørende for virksomhedernes overlevelse. Det gælder ikke mindst løbende produktudvikling, logistik, salg og marketing.”(Jørgen Dall, Daltec A/S) ”Arbejdet giver mulighed for komme omkring Utroligt mange opgaver på tværs af virksomheden. Det er utroligt udviklende.(Christian, civilingeniør) ASB 14. november 2006

18 Det gode match Akademiker giver indspark til fire virksomheder
Fire virksomheder og en ingeniør Specialistviden på omgang ”Skal vi selv gå ind i en opgave, vi ikke har forstand på, er det ofte den, der bliver fravalgt. Med ansættelse af en højtuddannet får vi tilført en væsentlig viden i virksomheden.” (Bjørn Sahl, Tempress A/S) ”Der er ikke mange jobs på mit niveau og fordi jeg arbejder på fire virksomheder, bliver jeg hele tiden stillet overfor nye problemer. Det er utroligt spændende.” (Svend Iversen, ingeniør) ASB 14. november 2006


Download ppt "Akademikerkampagne – hvorfor"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google