Didaktisk design – digitale medier den

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Danmark 3.0.
Advertisements

Multimodalitet i danskfaget med hjemmesider som eksempel
Erfaringer med kollegavejledning i skolen
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
Rasmus Fink Lorentzen, VIA UC, Læreruddannelsen i Aarhus
Digitalisering og medialisering
Undervisningsplanlægning
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Læreprocesser med filmfortællinger
Læringscentret og nye vejledningsformer
Digital produktion - elever som didaktiske designere
Anvendt medialisering ved Fredda Galea
Digital produktion - leg og læring på begyndertrinnet
1 It-tanker for fritidsdelen. 2 Læse & sprogpolitikken •It-strategi kobles på sprog- og læsepolitikken for fritidsområdet, således at den bliver et delelement.
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
Gruppe - Hvidovre. Information og kommunikation Formålet er at fremme informationen og kommunikationen mellem de to institutioner og gøre børnene og de.
Augmented Reality I undervisningen.
Forskningen i ITMF-projekterne
Spiludvikling som didaktisk metode d. 16/ på OTG
Statens Museum for Kunst Præsentation på AUTO seminar d Helene Brøndholt Nielsen, SMK digital Louise Bugge Jacobsen, u.l.k.
Mediepædagogik – i et vejlederperspektiv
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
UDGANGSPUNKT 25. April Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Kollegavejledning - indgange • Fag, medier og Faghæfte 48 • Skolekultur og mediekultur • Skolekultur og vejlederkultur • Skolebiblioteket som rum og funktion.
Unge og undervisningens medialisering
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Kulturteori og videns- og oplevelsessamfundets kulturinstitutioner Præsentation d Underviser: Jan Graulund (og evt. NN)
Innovation og diversitet - Venner eller fjender i design og implementering af uddannelsesforløb Ole Ravn Christensen Annie Aarup Jensen Paola Valero Institut.
Lærerens didaktiske design Elevernes didaktiske design
Udviklingen af professionsfaglige kompetencer Potentialer og barrierer… rene b christiansen (profil) Lektor ved Forskning og Udvikling University College.
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Forskningsperspektiver på læremidler
Lærermiddelkultur(er)?
MÅL OG METODER I MEDIEPÆDAGOGISK ARBEJDE Kultur og mediekultur Medialisering: mediepædagogik og didaktik Receptionsteori: tekst og kontekst Æstetik og.
Ressourcer og læremidler i et didaktisk perspektiv Læring og Læringsressourcer,
Læremiddelkultur I Folkeskolen
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Udvikling af det mediepædagogisk håndværk
Mediepædagogiske værktøjer i teori og i praksis
ANVENDELSE AF DIGITALE UNDERVISNINGSMATERIALER I AVU, HF OG GYMNASIET – en forskningsrapport om Projekt e-læring Af: Helle Mathiasen Christian Dalsgaard.
©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Danmarks Læringsfestival 2014 Projektet etableres Interventioner Løbende implementering Interventioner.
iPads i sprogundervisningen – erfaringer fra forskning i praksis
Digitalisering og medialisering
Teknologi i undervisningen Antvorskov Skole
Ipads i en skole i bevægelse Bente Meyer, Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet, København,
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
PARALLELUNDERVISNING: - brugen af en digital læreplatform
Madkamp - DM i madkundskab
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Blended Learning - en introduktion Karsten Gynther Videncenterchef University College Sjælland.
Børn og pædagoger i en digital verden
Univeristy College Syddanmark, 23. marts 2015 – set fra evaluators perspektiv Dorthe Carlsen. Odense,
Planlægning, proces og evaluering
Fra vidensdeling til produsage Kursisten som vidensproducent.
Fra kursus til lokal skoleudvikling – om og med medier 13. marts 2012.
Mediepædagogik og didaktik – i teori og i en pædagogisk praksis 13. marts 2012.
©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Konference – Odense d. 11 sept Demonstrationsskoleprojekt Elevernes egenproduktion og elevinddragelse.
It, fag og didaktisk design - skoleledelsens rolle
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
”Blog som læringsplatform”
Indkøb af digitale læremidler - hvor skulle det ellers ske, hvis ikke på PLC? KARIN DYRENDOM.
Fra vidensdeling til produsage. De sociale medier er her, eleverne bruger dem, og Man kan ikke forbyde dem i klasseværelset. Fra vidensdeling til produsage.
ET SAMARBEJDSPROJEKT MELLEM GAMMEL ESTRUP – HERREGÅRDMUSEET, PADERUP GYMNASIUM, MUSEET PÅ SØNDERSKOV OG VEJEN GYMNASIUM Partnerfællesskaber på tværs.
Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Vis hjælpelinjer som hjælper ved placering af objekter 1.Højreklik.
Didaktisk kompetence Temadag 23. november 2016.
Brug af elevdata til udvikling af kvalitet i undervisningen
Velkommen til Informatik - den nye dreng i klassen
Didaktiske planlægningsmodeller
Fra Videoklip med intro til modulet – pædagoguddannelsen
Præsentationens transcript:

Didaktisk design – digitale medier den 7.2.2010 Birgitte Holm Sørensen Forskningslab: IT og Læringsdesign (ILD) Aalborg Universitet - København

Brug af internettet: 9-16 årige 26% af de 9-10 årige har en profil på internettet (Medierådet for børn og Unge 2009) 4 år er gennemsnitsalderen for debut på internettet (Medierådet, Sverige 2010)

Didaktik græsk didaktike: undervisningskunst Didaktikken grundlægger J Didaktik græsk didaktike: undervisningskunst Didaktikken grundlægger J.A. Comenius 1592-1670 ”Didacta Magna” – den store undervisningslære. læren om undervisning læren om dannelsens indhold læren om undervisning og læring (Karsten Schnack: Er didaktik og curriculum det samme? DPU 2000)

It-integreret didaktisk design Definition Den proces hvor formål, mål, indhold fastsættes planlægning, organisering og arenaen for undervisning og læring udformes på baggrund af teorier og i forhold til it-integreret praksis i en kontekst der foretages en evalueres.

Før-proces-, i-proces og efter-procesbegreb design - redesign

Didaktik It’s indflydelse på didaktiske kategorier Mål Indhold Organisering og tilrettelæggelse af undervisning og læreprocesser Læringsressourcer Evaluering Deltagerforudsætninger Undervisnings- og læringsrum It som uddannelsestransformer

Forskning i it i undervisningen har voksende fokus på, om/på hvilke måder it medvirker til at facilitere læreprocesser og kvalificere læringsresultater

Teknologiske udvikling - gentænke fag og didaktik Nye teknologiers læringspotentiale - nye måder at tænke fag og didaktik på

Didaktik – traditionelt underviserens domæne Den traditionelle didaktik tager ikke højde for den lærende som den, der målsætter, indholdsvælger, planlægger, gennemfører og evaluerer Arbejde med projekter og digital produktion betyder, at den lærende i højere grad selv målsætter, planlægger og tilrettelægger deres læreprocesser Underviseren som didaktisk designer Den lærende som didaktisk designer

It’s styrker i forhold til læring Multimodalitet Internettet Interaktivitet Motivation

Lærerstuderende som lærende & som kommende lærere Tilegnelse af faglighed Tilegnelse af didaktik Kompetencer i udvikling af it-integrerede fagdidaktiske design Kompetencer i at agere i koblede læringskontekster

Forskellige koblede læringskontekster skoler Virksomheder Udd.inst. Kulturelle partnere Andre udd. institutioner

Uformel og formel læring Den uformelle læring Læring er et middel i forbindelse med aktiviteter Formel læring Læring er et mål for de aktiviteter, som sættes i gang

Udd.inst. Museum

Udd.inst. Museum

Kommunikation og didaktik Afsender Medium Modtager Industrisamfundets didaktik tænkning

… fra 70’, 80’, 90’, 00’erne Projekter (problemorient.-, netværks-, æstetiske- & innovations-) Undersøgelse Produktion Formidling Analyse Dialog

Uddannelse 2.0 – udfordringer Hvordan udvikle it-integrerede didaktikker relateret til vidensamfundets uddannelser?

Kommunikation og didaktik Læring i netværk (Netværk: aktører + relationer) Sociale og mobile teknologier *

Digitale læringsressourcer Didaktisk designet Ikke didaktisk designet – Web 2.0 teknologier

Museum digitale rlæringsressourcer Didaktisk designede Bringe ekspertviden i spil: Planlægge didaktisk brug af Smartphone, iPad, iPod, netbook mv. Eksperten styrer og afgrænser i forhold til oplevelse og læreproces (Walk through, nedslag om enkelte værker, etablering af dialoger mellem besøgende, besvarelsen af spørgsmål mv.) Digitale medier supplerer de udstillingen? tilføjer de et ekstra lag /dimension i kommunikationen?

Digitale læringsressourcer Didaktisk designet Ikke didaktisk designet – Web 2.0 teknologier

Studerendes digitale produktion - egen faglig udvikling og/eller didaktisk designet: Blogs – indlæg om et emne, der kobler udd. emne og bruger museet som vidensressource Locations baseret spil eller informationsdatabaser – finder informationer i bymuseet som integreres med de lærendes egne fotos, interviews mv fra byrummet og kobles locationsmæssigt til bygninger og steder Game Maker – konstruerer spil om fx historiske perioder Ipad/Skype/google docs + – i projekt : koble studerende hjemme på udd. stedet med studerende på museet, hvor der sendes spørgsmål og informationer auditive, tekster, foto, video de studerende imellem Facebook – studentergrupper om fx kunstemner, hvor man diskuterer, opdaterer, lægger billeder ind mv. Photo Story– konstruerer fortællinger om historieske /naturvidenskabelige emner, hvor man tager udgangspunkt i historiske/naturvidenskabelige objekter YouTube –videoproduktion med udgangspunkt i kunstværker /museumsobjekter og hvor museet bruges som vidensressource iBook Creator - undersøgelse af fx en historisk epoke – ved fotos, tegninger, tekster, interview med kurator mv til skabelse af en iBook

…at producere idéer målsætte eksperimentere ressourcer finde en rute mod målet deadline rammeplanlægning Produktions kompetencer

Multimodaliteter – flere læringstilgange Formidling – skal selv kunne det faglige stof Målgruppetænkning – kan de andre forstå det Præstation – lave et godt resultat Kombinere flere fagligheder – fx historie, arkitektur Praksisrelation – omsætte til hverdagskontekster Ejerskab - interesse